Työministeri Arto Santonen: sosiaaliturva on edelleen liian korkea eikä kannusta töihin
Suomessa on jopa 100 000 työtöntä, joilla työllistyminen kasvattaisi tuloja vain 20-25 prosenttia.
https://www.verkkouutiset.fi/a/ei-todellakaan-tyohon-kannustava-jarjest…
Kommentit (1357)
Vierailija kirjoitti:
No. Kun minä eron jälkeen lasten kanssa muutin vuokralle, tein töitä ja sain asumistukea 1000 euron vuokraan 750 euroa. Olen lähihoitaja. Kieltämättä ihan kivasti ja vähempi olisi melkein riittänyt.
Niin, taisit saada myös elarit tuohon päälle.
Nyt kun ansiosidonnaista leikataan ja soviteltua päivärahaa ja työtunteja ja työpaikkoja ei riitä kaikille niin se tarkoittaa lyhyitä kahvitaukoja.
Osa käy esim. ABC : lla ja muualla työvaatteet päällä ja työautolla, että tiedetään mihin soittaa ja koko kaupunki juoruaa, että ne lusmuilee töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No. Kun minä eron jälkeen lasten kanssa muutin vuokralle, tein töitä ja sain asumistukea 1000 euron vuokraan 750 euroa. Olen lähihoitaja. Kieltämättä ihan kivasti ja vähempi olisi melkein riittänyt.
Mä olin luullut että elarit on isän osuus oman lapsensa elatuksesta, mutta sekö onkin yhteiskunnan tuki äidille? Kamala miten väärin olin ymmärtänyt tämän asian.
Vierailija kirjoitti:
Olin kaupungin yksikössä. Työntekijät oli kahvitauolla 30 - 40 min.
Ja sitten vielä maleksivat toisten työhuoneiden ovilla puhumassa muuta kuin työasiaa esim. omista lapsistaan.
Pitäisikö ilmoittaa noiden naisten nimet kaupunginvaltuustoon?
Voi olla asuntovelkaisilla kohta itku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin luullut että elarit on isän osuus oman lapsensa elatuksesta, mutta sekö onkin yhteiskunnan tuki äidille? Kamala miten väärin olin ymmärtänyt tämän asian.
Tietenkään isällä ei ole mitään velvollisuutta elättää omia lapsiaan, hulluko olet kun sellaista luulet.
Hiukan ihmettelin, kun olin kirjastossa ja kaupungin sähkömiehet oli järkyttävän pitkiä aikoja siellä taukotiloissa, että sellaista työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan ihmettelin, kun olin kirjastossa ja kaupungin sähkömiehet oli järkyttävän pitkiä aikoja siellä taukotiloissa, että sellaista työntekoa.
Työkokeilijoiden silmät on kaikkialla.
Onko asuntovelkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt aletaan urakalla kiusaamaan asuntovelkaisia työpaikoilla.
Onko sulla pienet lapset ja olit kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia.
Sun nimi lähtee nyt kaupunginvaltuustoon ja viesti, että sua ei työt kiinnosta. Ja valtiolla Helsingin pääkonttoriin. Muista etätöissä pitää teams vihreänä tai punaisena. 😜
Työttömiä on työkokeilussa ja palkkatukitöissä tarhoissa, kouluissa, museoissa, taidemuseoissa, kirjastoissa, sairaaloissa, sosiaalitoimistoissa, sivistyskeskuksessa, seurakuntien toimistoissa, hautausmaiden toimistoissa, kaupoissa, nuorisotaloissa, uimahalleissa, kaupungin puutarhatoimessa, vesilaitoksella, sähkölaitoksella jne.
Että ei kun viestiä kaupunginvaltuustoon ja ylimpään johtoon, että vakituiset on pitkään kahvitauolla, ei kiinnosta työnteko.
Sinä se jaksat jankata samaa asiaa joka hemmetin keskustelussa. Käy välillä ulkona tuulettumassa. Olet saanut mielipiteesi julki jo satoja kertoja, asia ymmärrettiin jo ensimmäisellä kerralla. Turhaa enää toistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt aletaan urakalla kiusaamaan asuntovelkaisia työpaikoilla.
Onko sulla pienet lapset ja olit kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia.
Sun nimi lähtee nyt kaupunginvaltuustoon ja viesti, että sua ei työt kiinnosta. Ja valtiolla Helsingin pääkonttoriin. Muista etätöissä pitää teams vihreänä tai punaisena. 😜
Työttömiä on työkokeilussa ja palkkatukitöissä tarhoissa, kouluissa, museoissa, taidemuseoissa, kirjastoissa, sairaaloissa, sosiaalitoimistoissa, sivistyskeskuksessa, seurakuntien toimistoissa, hautausmaiden toimistoissa, kaupoissa, nuorisotaloissa, uimahalleissa, kaupungin puutarhatoimessa, vesilaitoksella, sähkölaitoksella jne.
Että ei kun viestiä kaupunginvaltuustoon ja ylimpään johtoon, että vakituiset on pitkään kahvitauolla, ei kiinnosta työnteko
Oi joi, vakituiset asuntovelkaiset ei voi enää olla kahvitauolla kuin 10 minuuttia, että menehän nyt laittamaan niitä kirjoja hyllyyn.
Sivistyskeskuksen työntekijät oli pitkään kahvitauolla kirjaston kahvilassa. Otettiin kellolla aikaa.
Kun olin kaupungin yksikössä palkkatuella niin järkytyin, kun tajusin, että osa vakituisista on joka kuukausi saikulla itsestä ja lapsista.
Onneksi irtisanomissuoja heikkenee ja nuo Marit saa potkut.
Ensin rakennetaan talo ja sitten ollaan yksi viikko kuukaudessa saikulla itsestä ja lapsista, saatana. lusmut.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin kaupungin yksikössä palkkatuella niin järkytyin, kun tajusin, että osa vakituisista on joka kuukausi saikulla itsestä ja lapsista.
Nostavat täyttä palkkaa verorahoista ja saikuttavat kotona.
Mun puoliso sanoi, että yksityisellä saisi potkut.
Onneksi irtisanomissuoja heikkenee myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Sosiaaliturva ei todellakaan ole liian suuri. Palkat vain ovat liian pienet!!!!
Tässä keskustelussa mennään aina pahasti metsään, kun kaikki työttömät laitetaan yhteen nippuun. Työttömyys kun johtuu niin monista eri syistä. Toisessa ääripäässä ovat ne joita "ei huvita jos ei saa ainakin neljää tonnia palkkaa" ja toisessa ne joita fyysisten, psyykkisten, kognitiivisten ja sosiaalisten ominaisuuksien vuoksi ei kukaan käytännössä halua palkata.
Ensimmäiselle ääripäälle sopiikin antaa keppiä. Toinen ääripää kärsii vain lisää kepistä, eikä ajatukset vastikkeellisesta työttömyys- tai sosiaaliturvasta ole tässä mikään ratkaisu, vaan se puistojen haravoiminen aiheuttaa enemmän kuluja yhteiskunnalle kuin hyötyä. Olen ollut ohjaamassa työllistymistä tukevaa toimintaa ja nähnyt ääripäät.
Työllisyyden lisääminen on ihan oikea tavoite, mutta hieman huolestuttaa että tässä toimitaan nyt enemmän pakkomielle kuin tieto edellä. Tilasto- ja tutkimustietoa varmasti riittää, mutta siitä ei puhuta riittävästi. Julkisista ulostuloista saa sen kuvan, että hallituksen mielestä joka nurkan takaa löytyy työtä vieroksuvia tukia nostavia laiskamatoja, joita täytyy nyt savustaa ulos. Voihan näin ollakin, mutta en ole nähnyt yhtään selkeää tutkimusta tai tilastoa joka vahvistaisi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostavat täyttä palkkaa verorahoista ja saikuttavat kotona.
Mun puoliso sanoi, että yksityisellä saisi potkut.
Onneksi irtisanomissuoja heikkenee myös valtion ja kaupungin työntekijöillä.
Ihmiset täytyy saada kotisohvilta töihin, mutta julkiselta sektorilta kolmasosalle potkut koska ovat x,y tai z ja muutenkin julkinen sektori ihan liian suuri. Meneekö ne sitten sille yksityiselle sektorille, josta puolisosi mukaan tulee fudut heti?
Muistakaan nyt, että puolet ihmisistä ovat sitä mediaania hitaampia, osaamattomampia, enemmän saikulla jne. Mitäs näille tehdään? Sitten kun ne on saatu ryhdistäytymään, niin edelleen puolet ihmisistä ovat mediaania hitaampia, osaamattomampia ja enemmän saikulla. Joka työpaikalta löytyy väistämättä se tuottamattomin yksilö. Jokaisesta äärellisestä ja numeroituvasta joukosta kun löytyy se alkio tai ne alkiot joilla on pienin arvo.
Puolisoni työpaikalla oli yt-neuvottelut kun myynti väheni. Palkka laski 200 osa sai potkut.
Sama kaupungille ja valtiolle.
Eli kun 55-vuotias henkilö saa potkut, koska yritys siirtää toimintansa jonnekin Bangladeshiin, eikä onnistu löytämään muuta työpaikkaa, niin ratkaisu on se, että hänen pärjäämistään pitää hankaloittaa entisestään, jotta hän työllistyisi? Eikö tässä kuviossa olisi pitänyt pikemminkin laatia sellainen lakimuutos, että yritysten karkaaminen halpatyömaihin pitäisi estää.
Haukutaan, kun pienituloinen saa asumistukea ja hyvätuloiset itse hakevat 400 kuukaudessa työasuntovähennystä + viikonloppumatkat.
Oksettavaa touhua.
Olin kaupungin yksikössä. Työntekijät oli kahvitauolla 30 - 40 min.
Ja sitten vielä maleksivat toisten työhuoneiden ovilla puhumassa muuta kuin työasiaa esim. omista lapsistaan.
Pitäisikö ilmoittaa noiden naisten nimet kaupunginvaltuustoon?