Työministeri Arto Santonen: sosiaaliturva on edelleen liian korkea eikä kannusta töihin
Suomessa on jopa 100 000 työtöntä, joilla työllistyminen kasvattaisi tuloja vain 20-25 prosenttia.
https://www.verkkouutiset.fi/a/ei-todellakaan-tyohon-kannustava-jarjest…
Kommentit (1357)
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Pitäisi leikata niin ettei tuilla jää mitään mahdollisuutta asua muissa kuin erittäin halvoissa kämpissä ja soluissa. Lisäksi yhtään mihinkään ylimääräiseen ei pidä jäädä rahaa. Kun olosuhteet oikeasti uhkaavat muuttua niin ettei kerta kaikkiaan säästeliäästi elämälläkään ole mahdollista jatkaa entiseen malliin, alkaa myös ne vähemmän mieluisat työt kiinnostaa. Monilla aloilla on työvoimapula ja samaan aikaan valtio elättää alati kasvavaa nirsojen joukkoa, joilla on edelleen mahdollista päättää huvittaako tehdä tiettyjä töitä vai ei. Hoitoala ja varhaiskasvatuskin alkaa kiinnostaa kun on pakko.
Sehän on sitten nähty millaista hoitoa saa kun on näitä pakotettuja hoitajia asiallaSuomessa edelleenkin saa valita minkä ammatin itselleen valitsee ja hoitoalalla on nykyään pääsykokeet. Lisäksi myös psykologiset sovellustestit. Haluaisitko jonkun mielisairaan hoidettavaksi? Mahdollisesti psykopaatin? No, alkais turhat luulotautiset karsiutua hoitojonoista.
Nämä keskustelut osoittavat että työelämässä on valtavasti ihan helkutin tyhmää porukkaa.
1. Eivät tajua, että työttömien joukko on koko ajan vaihtuva, eikä mikään pysyvä yhteinäinen ryhmä
2. Eiväta tajua, että avoin työpaikka ei tarkoita työvoimapulaa kuin harvoissa tapauksissa. Työpaikkoja aukeaa ja täytetään jatkuvalla syötöllä. Useimpiin asiallisiin paikkoihin on iso joukko hakijoita ja yksi valitaan. Useimmiten se yksi on työssä käyvä, jonka paikka avautuu kun hän vaihtaa työpaikkaa. Ei kukaan ehdi hakea kaikkia paikkoja
3. Eivät tajua, että työpaikan hakeminen ei ole pelkkää hakemuksen tekoa. Se on myös haastatteluja, haettavien paikkojen etsimistä ja myös työnantajan taustojen selvittämistä.
4. Luulevat, että työttömänä saa automaattisesti hirveästi tukia, vaikka työttömyys statuksena oikeuttaa vain päivärahaan tai työmarkkinatukeen. Esimerkiksi puolison tulot vaikuttaa niin että mitään lisätukia ei saa - ja tämä muuten tulee yllätyksenä niille, joiden tieto perustuu keskustelupalstojen trolleihin,
5. Luulevat, etteivät itse koskaan jää työttömäksi. Jos ei edellä mainittuja asioita tiedä, ei voi olla töissäkään mikään huippuosaaja, sillä kyeessä on kuitenkin yhteiskunnalliset perusasiat.
6. Kuvittelevat tämän viestin perusteella minunkin olevan työtön. Jos viiden ensimmäisen kohdan perusteella luulit niin, ei sulla kummoista työtaitoakaan voi olla. Nämä asiat katsos voi ymmärtää työssäkäyväkin ja pitäisikin jonkun normaaliälyisen ymmärtää
Ne jotka tuntevat paljon työttömiä, jotka eivät edes yritä hakea töitä. Kertoo vain siitä, että taidatte itse liikkua jossain juoppoporukoissa. Muuten sellainen ei oikein ole mahdollista. Minun tuntemistani lähes kaikki etsii töitä ja iso osa niitä ajoittain saakin. Juuri tänään yksi nuori työllistyi ja vieläpä toistaiseksi voimassa olevaan paikkaan. Tiedän vaikka millä mitalla sellaisia, jotka ovat joskus olleet työttömänä. Olin itsekin, tosin melkein 15 vuotta sitten, nykyisessä vakipaikassani olen ollut 12 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan kaikki tuet. Ne jotka jää henkiin, niin jää.
Aika moni ei henkiin jäisi ja henkensä menettäisi myös moni hyväosainen.
Tässä tuokiokuvia kyseisesenlaisesta "ihanne yhteiskunnasta":
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työttömät voi samaa elintasoa vaatia kuin työtä tekevät, eihän siinä mitään järkeä ole. Kuka työtä enää viitsii tehdä jos ei siitä mitään etua saa.
Tosiaan, jos palkka on samaa tasoa kuin yhteiskunnan sosiaalituet, on palkka ihan onnettoman pieni, jolla juuri ja juuri selviää. Miksi Suomessa maksetaan noin surkeaa palkkaa?
Sossusta netotaan jopa yli 5000 € ja 3000 € ihan normaalia kun lasketaan asumis- lapsi- työttömyys- ym. ym.
Lapsilisät tulee palkan päälle ihan samansuuruisena. Perustele miten ne vaikuttaa vertailusa palkkaan? Samoin vammaistuet eivät ole lainkaan tulosidonnaisia, sitä voi saada vaikka Tillanderit tai Herlinit jos on erityislapsi ja hakevat.
Olen 58 v.kroonisesti sairas nainen. Eläkkeelle ei pääse, vaikka on lääkärin lausunto. Nyt joku huutelee että työkyvyttömät joutaa sairaseläkkeelle. Hahhah!! Kelan lääkäri on viisaampi kuin yksikään neuvoja täällä. Otan kaikki mahdolliset tuet mitä irti saan tästä yhteiskunnasta. Enkä piittaa paskanjauhajista. Elämäni on minun, eikä näitten huutelijoitten ja besser wissereitten.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään en koskaan ole politiikassa niin pettynyt kuin Perussuomalaisten toimintaan nykyisessä hallituksessa. Olisivat edes kertoneet mitä niillä on mielessä ennen kuin äänestin.
Hyvä, että huomaat sen nyt, mutta valitettavasti vasta kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työttömät voi samaa elintasoa vaatia kuin työtä tekevät, eihän siinä mitään järkeä ole. Kuka työtä enää viitsii tehdä jos ei siitä mitään etua saa.
Tosiaan, jos palkka on samaa tasoa kuin yhteiskunnan sosiaalituet, on palkka ihan onnettoman pieni, jolla juuri ja juuri selviää. Miksi Suomessa maksetaan noin surkeaa palkkaa?
Sossusta netotaan jopa yli 5000 € ja 3000 € ihan normaalia kun lasketaan asumis- lapsi- työttömyys- ym. ym.
Juu epäilemättä. Ja palkansaajat nettoaa yli 50 000 € kuussa. Ihan yhtä normaalia.
hah hah. Nää on kyllä hyviä. Herrat ne puhuua asioista joista ei ole mitään kokemusta tai parempaa tietoa. Oliskohan syynä ihan yksinkertaisesti liian matala palkkataso? Minua ei haittaa, elelen eräillä "ruhtinaallisilla" tuilla ja omaisuudellani eläkeikään saakka. Voin kertoa että joskus toimeentulotukea saaneena- osan ajasta töissä käyneenä kun kuussa jäin vain satanen "elämiseen"- että eipä oikeasti Suomessa tuilla hurrata. Paitsi maatalous- ja yritystukien saajat.
Yksi ongelmahan on tämä punikkiporvarismi. Ennen tehtiin yhdessä töitä koko maan hyväksi. Nyt tehdään töitä yrityksen omistajien tai sijoittajien hyväksi. Jopa jättimäisiä yrityksiä sekä maataloutta tuetaan. Osakkeenomistajat vetävät välistä ja kuppaavat työntekijöitä ja verottajaa ja valtiota. Ja jos oikein huonosta (tai hyvin) menee niin veronmaksajat pelastaa "tärkeän" yrityksen tai pankin kaatumasta.
Jos minulle joku erehtyy sanomaan että taidat pärjätä ihan hyvin ansiosidonnaisella, vastaan että juuri ja juuri tullaan toimeen ja pitäähän sitä säästöönkin jäädä. Mutta jos epäilet, voidaan vaihtaa osia. En tosin ota velkavetoisia Audiasi enkä lomamatkojasi enkä ylisuurta asuntoasi enkä suosittele minun tuloillani ostelemaan puolisollesi ja mukuloillesi merkkivaatteita ja uutta kännykkää vähän väliä. Mutta jos saan tulosi, voin tehdä työsi enkä ole kateellinen työttömälle. Minä olen pärjännyt aina elämällä tavallista onnellista elämääni ilman yli varojeni elämistä mutta enpä ole ikinä ollut kateellinen tukien varassa eläville.
Jotka tukien varassa sinnittelijöitä kadehditte, tiedättekö edes koko asiasta yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Työministerin sukunimi on kyllä Satonen ja hän on asiassa täsmälleen oikeassa. Uskon vahvasti, että tämä hallitus pystyy korjaamaan tukien tason järjelliseksi, jolloin työn vastaanottaminen kannattaa aina.
Työttömyys johtuu siitä ettei ole töitä, työttömyys = ei työtä.
Jos tarjotaan työtä ja kieltäydyt, seuraa karenssi. Mistä löytyy töitä kaikille n. 600 000 työttömälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tietenkin myös 100 000 avointa ja heidän osaamiseensa sopivaa työpaikkaa tarjolla. Sellaista se on. HUUTAVA työvoimapula.
Rakennusfirmoilla ja -työmailla on ollut vuodesta toiseen aina pulaa tekijöistä ja halukkaat revitään töihin vaikka kotisängystä.
Aina pulaa?? Kuukausi sitten oli meidän raksafirmassa YT-neuvottelut ja mä säin kenkää, ja monet muut firmat menivät konkkurssiin.
Jos sä onnistut saamaan raksapuolelta kenkään, niin varmaan olis peiliin katsomisen paikka?
Seuraa aikaasi!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään en koskaan ole politiikassa niin pettynyt kuin Perussuomalaisten toimintaan nykyisessä hallituksessa. Olisivat edes kertoneet mitä niillä on mielessä ennen kuin äänestin.
Hyvä, että huomaat sen nyt, mutta valitettavasti vasta kantapään kautta.
Etkai ihan tosissaan usko että tuo vihervasemmistolainen on äänestänyt persuja?😅
Aina kun puhutaan työvoimapulasta, niin kukaan ei ikinä mainitse niitä yrityksiä, joissa se pula on.
Vierailija kirjoitti:
Pakko näitä leikkauksia on tehdä. Muuten joudutaan tulevina vuosina vielä järeämpiin toimiin. Työttömyystuki ei saisi olla vaihtoehto, jos töitä löytyy. Vaikka ero palkkaan olisi pieni.
Leikkauksia ei todellakaan ole pakko kohdentaa sosiaaliturvaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakko näitä leikkauksia on tehdä. Muuten joudutaan tulevina vuosina vielä järeämpiin toimiin. Työttömyystuki ei saisi olla vaihtoehto, jos töitä löytyy. Vaikka ero palkkaan olisi pieni.
Töitä ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun puhutaan työvoimapulasta, niin kukaan ei ikinä mainitse niitä yrityksiä, joissa se pula on.
Satonen voisikin laatia listan ja julkaista sen. Tekisi hänkin jotain palkkansa eteen.
Verojakin voitaisiin nostaa, niin ei tarvitsisi leikata niin paljon.
Miksi hyväosaiset saa veronalennuksia?
Vierailija kirjoitti:
Senkun menee vain töihin. Jos ei omalta alalta saa, sitten siivoamaan, mäkkäriin jne. Elättäkää itsenne, sohvalla makoilevat so ss u pum mit tiedetään. Ulkomaalaisetkin on ahkerampia wolt-uskeina ja siivoojina, kuin kantas uomalaiset. Ihan sama mitä työtä kukakin haluaa, jos ei saa niin sitten tekee muuta ja hakee samaan aikaan toisaalle.
Toisten lompakolla eläminen ei ole ihmisoikeus, kunniakasta saati suotavaa.
Vaan kun en kelpaa siivoojaksi tai mäkkäriin. Fyysinen kuntoni ei riitä edes marjanpoimintaan. Tai kyllä omasta mielestä riittää mutta työnantajien mielestä ei. On kokeiltau. Olen kuulemma hidas. Ja "liian huolellinen". Aikanaan sain lomautuksen ja lopulta irtisanomisen vaatetehtaasat. No ei sitäkään tehdasta ole ollut aikihin. Mitähän sitten?
Asfalttimiehiltä lähtee ansiosidonnaisesta monta sataa kuukaudessa.
Missä asfalttikoneet on nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksia ei todellakaan ole pakko kohdentaa sosiaaliturvaan.
No mihinkäs sitten kohdentaisit?