Tipaton tammikuu 2024
Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.
Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.
Kommentit (422)
Tipattoman vuoden 35. päivä. Ihan hyvin on mennyt. Joulukuukin olin jo harjoitustipattomalla ja hyvin meni sekin. Ennen sitä tuli juotua joka viikko jo pitemmän aikaa, vuosia Siksi pidän nyt kunnolla taukoa ja vuosi tuntuu sopivalta ajalta.
Hei,
Kiva, meitä onkin vielä monta mukana! Edelleen mennyt helposti, ei oikeastaan mitään haluja. Eilen join yhden 0,0% Einzwei, zero sparkling wine tölkin, joka oli niin hyvää, että voisin hyvin yrittää vaihtaa siihen mun vkonloppu tissuttelut. Jos vaan pääsisi nyt viimein siihen, että kun tää loppuu, niin ei suoraan menisi siihen joka pe ja la pullo viiniä ja saunajuomat päälle moodiin.
Pitää etsiä lisää noita Hyviä vaihtoehtoja, josko sitä pystyis vähentämään! Ja juhlat ja lomat sitten rennommalla otteella.. Saa nähdä, nyt ajatus vkonlopputissuttelusta pakonomaisesti tuntuu oudolta, mutta sillä kaavalla menty kymmeniä vuosia, aika säälittävää...
Ope
Vierailija kirjoitti:
Joskus aiemmin tänne kirjoittelinkin, että olen itse alkoholisti, joka repsahti vielä tammikuun ensimmäisenä päivänä juomaan. Sen jälkeen otin itseäni niskasta kiinni ja tässä vielä porskutellaan eteenpäin.
Eilen illalla oli erittäin lähellä, että olisin ottanut olutta. Puolison kanssa aiheesta keskusteltiin ja molemmat oli sitä mieltä, että se on fifty-fifty tekeekö mieli juoda vai ei. Päätettiin siis lopulta olla juomatta.
Talvilomalla tiedän ottavani ja se on ok. Itselläni jää putki herkästi päälle, eli loman jälkeen on taas itsekurin ja itsetutkiskelun aika, että saa juomisen katkaistua. Tämä reilu kuukausi on kuitenkin sen osoittanut, että juomattakin pystyn olemaan, jopa ilman mitään sen suurempia taisteluita.
Uskomatonta tuo alkkiksen selittely ja itsepetos. Hyvää tulevaa talvilomaa ja sen jälkeistä "itsetutkiskelua" vaan. Mut hei, sähän pystyit olemaan kuukauden juomatta, kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus aiemmin tänne kirjoittelinkin, että olen itse alkoholisti, joka repsahti vielä tammikuun ensimmäisenä päivänä juomaan. Sen jälkeen otin itseäni niskasta kiinni ja tässä vielä porskutellaan eteenpäin.
Eilen illalla oli erittäin lähellä, että olisin ottanut olutta. Puolison kanssa aiheesta keskusteltiin ja molemmat oli sitä mieltä, että se on fifty-fifty tekeekö mieli juoda vai ei. Päätettiin siis lopulta olla juomatta.
Talvilomalla tiedän ottavani ja se on ok. Itselläni jää putki herkästi päälle, eli loman jälkeen on taas itsekurin ja itsetutkiskelun aika, että saa juomisen katkaistua. Tämä reilu kuukausi on kuitenkin sen osoittanut, että juomattakin pystyn olemaan, jopa ilman mitään sen suurempia taisteluita.
Uskomatonta tuo alkkiksen selittely ja itsepetos. Hyvää tulevaa talvilomaa ja sen jälkeistä "itsetutkiskelua" vaan. Mut hei, sähän
Minä sentään tunnistan JA tunnustan ongelmani. Selvästi sinullakin jokin vaivaa, kun täytyy tulla pahaa oloa tänne purkamaan. Hyvää itsetutkiskelua sinullekin vain ja oikein positiivista talven jatkoa! 😌
Moi kaikki!
Viime viikkoisen repsahtamiseni jälkeen olin keskiviikon ja torstain tipattomana kun ajatuskin alkoholista teki pahaa ja edelleen ripottelin tuhkaa päälleni. Perjantai-iltana kotiin tullessani kuului vain rapsahtelu kun oluttölkit aukesivat ja sitten, sitten minä ajattelin "voisihan sitä yhden ottaa". Ei jäänyt yhteen. Lauantaina ja sunnuntaina olin puolison kanssa viikonloppulomalla ja kyllähän sitä viiniä kului, pari konjakkiakin, ja söin kuin en olisi ikinä ruokaa nähnyt. Silloin se tuntui hyvältä, mutta, mutta aamuyöstä heräsin tuttuun ahdistukseen ja itseinhoon. Oliko ihan pakko?
Tulipahan kokeiltua "syömisen ja juomisen iloa" ja päätettyä, että satavarmasti en arkisin ota edes keppanaa, mielellään en viikonloppunakaan, sillä en halua sitä henkistä kuritusta jonka alkoholi mulle aiheuttaa. Erinäisistä vieroitusoireista huolimatta oli tammikuu niin ihanaa aikaa, oloni niin paljon parempi, jotta mieluusti haluan sillä tiellä jatkaa. En varmaan pysy 100% tipattomana, mutta jos oppisi tyytymään siihen yhteen tölkkiin tai lasilliseen, korkeintaan kahteen.
Nyt aion ihan oikeasti panostaa myös ruokavaliomuutokseen, toivottavasti laihtumiseen ja liikunnan lisäämiseen. Siis käytännön tasolla enkä vain "juhlapuheissa". Yksi hyvä askel kevyempään kevääseen on toki tipattomuus, sillä alkoholissahan on paljon kaloreita, ja mulla pienikin alkomäärä aiheuttaa valtaisan ruokahimon jolloin ajatus kaloreista jää autuaasti unholaan. Käsi käy jää- ja kuivakaapeissa, pakastimessa ja jonkun muun karkkipusseissa. Työtä riittää itseni kanssa.
Oikein mukavaa helmikuun alkua teille ystävät! Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu. AS
Mun on vaikea lopettaa yhden tai kahden jälkeen, se on tullut todettua monta kertaa. Helpompi olla kokonaan ottamatta.
Nyt tuntuu lähes kummalta, että olen tissutellut päivittäin. Iltateestä on tullut jo mukava rutiini. Mutta myönnän kyllä, ei tarvitse kuin nähdä kaapissa kauniit shampanjalasit, niin heti alkaa tehdä mieli.
Ajattelen nyt, että pidän varmaan tipattoman kuukauden ennen tammikuutakin. Joskus syksyllä, kesän jälkeen (ja ennen glögikautta! ) on varmaan taas aihetta ryhdistäytyä. Toivottavasti joku teistäkin innostuu silloin ja lähtee mukaan kurjuuden kuukautta viettämään ;-)
-Sinna
Täällä tipaton jatkunut samoissa merkeissä helposti. Viimeinen viikonloppu meni ja tää tuleva työviikko vielä edessä ennen lomareissua!! Oon sitäkin miettinyt, että miksi se lomalla onkin niin ehdoton juttu, että lounaalla otetaan viini ruoan kanssa, iltapäivällä jossain kohtaa drinkki ja illallisella sitten pidemmän kaavan mukaan. Jotenkin toi kuuluu omassa elämässä aina lomakuvioon oltiin sitten rantakohteessa, tai kaupunkiympäristössä. Josko tulevalla lomalla osaisi jo tehdä muitakin valintoja... jää nähtäväksi.
Ope
Viime viikolla ma-to tipaton ja olo onnellinen & iloinen. Kiittelin itseäni kun on niin hyvä olla ilman alkoa, mutta perjantaina pitkästä aikaa lähdin työkavereitten kanssa oluelle ja syömään. Eihän se yhteen oluseen jäänyt.
Lauantaina maistui viini kun vieraiden kanssa syöpöteltiin ja sehän kostautui. Aamuyöstä heräsin taas vaihteeksi itseinhoon ja ahdistukseen sekä vannomaan ettei ikinä enään. Ei ennen kuin eilen. Lähipiirin joukot lämmittivät ulkosaunan, olut ja makkara suellä maistui, samoin kun vaalivalvojasten aikaan. Ja taas sama, aamuyöstä vihasin itseäni ja koko maailmaa.
Tänään vapaapäivä, valitettavasti. Naapurin etelänmatkalaiset kotiutuivat ja toivat tuliaisina %-juomia ja herkkuja joita täältä moniakaan ei saa, ja joita rakastan. Söin liikaa ja taas tuli korkin päälle astuttua. Nyt närästää, inhoan itseäni jo tähän vuorokaudenaikaan sillä itsekurini alkon ja syömisen suhteen on kateissa. Että mä olen typerä! Ehkä huomenna asiat on paremmin? AS
Minä löysin lauantaina puolikkaan kossupullon vaatehuoneesta. Tilaisuus tekee varkaan. Join
Olen edelleen tipattomalla. Ei ollut tarkoitus olla kuin kuukausi, kuten aienminkin, mutta tänä vuonna ei jostain syystä ole yhtään tehnyt mieli alkoholia enää. Mennään tällä niin kauan kuin tuntuu hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin lauantaina puolikkaan kossupullon vaatehuoneesta. Tilaisuus tekee varkaan. Join
Tiedätkö keneltä unohtunut? 🤭
Veikkaan nuoriso-osastoa. Koska pullo pitänyt piilottaa ja piilo oli huono. Minä tuossa eli lukioiässä piilotin paremmin. Lisäksi kukaan ei ole kysellyt pullon perään eli ei uskalleta.
Kohti vappuskumppaa mennään. Tänään risteily maksettuine ruokineen ja juomineen. Ölle ja vinkut saa olla. Kyllä porukasta aina joku kyvykäs löytyy joka pystyy juomaan 'ilmaista viinaa' kahden edestä. Lupauduin kuskiksi mennen tullen. Helppo valinta. En viitti edes täxspriitä ostaa. Turhaan happanee varastossa.
Kuunvaihteessa traditionaalinen laskettelureisu. Ei sieläkään 2 vuoteen ole tipaton naksahtanut. Enempi vaikeeta katella porukkaa selvinpäin. Onneksi ne häippää After Spriihin illaksi toteamaan kuinka vanhoja ovat ja väärin pukeutuneita.... ja kaljakin niin pirun tyyristä. No suotakoon heille.
Viinapiru on sellainen, että riittää kun sille kastelee kielenpään. Sitten se on menoa. Itekin sellainen, että otan vaan pari. Ja se muuttaa minut ihan toiseksi mieheksi ja se on paljon kovempi ottamaan. Ei siis tikkuja pyromaanille, jollei pysty käyttämään pelkästään kynttilän ja takkka- / kiuaspuiden sytyttämiseen.
Onnittelut ja tsemppiä kaikille tipattomasta mielensä kirkastaneille ja ahaa elämyksiä saaneille ja kelle maistuu, niin kohtuus kaikessa. Pullo päivässä ja parhaina 2. Vai miten se meni?
cC;~
Tipaton tammikuu loppui eilen, kun kaveri kävi kylässä ja nautiskelimme hänen kanssaan prosenttijuomia. Aamulla heräsin epämääräisen ahdistuneena eikä olo tuntunut yhtään levänneeltä, vaikka teoriassa unta tuli tuntimääräisesti ihan riittävästi. Oli ihan kiva ilta eikä ahdistukseenkaan mitään erityistä syytä, joten kemiallinen morkkis taitaa olla kysessä. Ja tämä väsymys. Enpä tajunnutkaan ennen tammikuuta, kuinka paljon virtaa jatkuvan tissuttelun on täytynyt sitten kuitenkin multa viedä, vaikka eroa en heti lopettaessa huomannutkaan, kun sen huomaa nyt niin selvästi. -tt
Tällä viikolla vain tiistai ja keskiviikko juomatta. Tänään meni kaksi pientä keppanatölkkiä, muina iltoina liian monta kuin myös lonkeroa. Olisin tänään juonut varmaan enemmän, mutta muut loppasuut olivat juoneet jo kaiken.
Ei tämä näin pitänyt mennä.
Kuten olen kertonut, aiheuttaa pienikin alkomäärä mulle todella suuren syömishalun jolloin kaikki käy ja painonpudostus unohtuu. Joo, mässäillyt olen. En uskalla vaakaan.
Miksi en pysty pitämään itseäni kurissa? Että mä inhoan itseäni jo nyt ja aamuyöstä vieläkin enemmän. Uusi viikko, uusi yritys, perkeikkele! AS
Viime viikolla ainoastaan tiistai ilman alkoholia ja laihduttamisesta ei puhettakaan. Harmillisesti alkoholia ja niiden juojia kotona on joten "tilaisuus tekee varkaan". Tammikuussa oli helpompaa kun saatoin olla naapurissa vain itseni ja hoitoeläimen seurassa eli ei houkutuksia. Vihjailinkin naapureille, että varaisivat pian uuden lomamatkan.
Taas kerran päätin ottaa itseäni niskasta. Tästä päivästä alkaen 4 viikkoa ilman alkoa, pyrin pitämään mahdollisimman säännöllistä ja järkevää ateriarytmiä, syömään terveellisesti, sekä liikkumaan edes hiukan. Pääsiäisen tienoilla olen matkoilla ja silloin tipattomuus sekä dieetti ei onnistu, mutta onhan tässä päiviä ennen sitä tulla parempaan kuntoon.
Annan tilannepäivityksen parin viikon päästä. Rehellisen. Elopaino tänään 65,1 ja tavoite on 60. Ihanaa helmikuun loppua, karkauspäivää ja maaliskuun alkua! AS
Miten teillä tammikuun tipattomilla menee?
Kiitos kysymästä, Wappuskumppa edelleen tähtäimessä. Ollut risteilyjä, laskettelureisu, illanistujaisia ja muita 'kosteita' mahiksia poikkaista hyvä tipaton putki, mutta ei viitti muutamalla bissellä hyvää janoa pilata.
Nyt kun on päässyt vauhtiin, niin ei ole edes tehnyt mieli %-juomia. Bavariaa ja Radleria mennyt muutama purkki, mutta ei edes joka viikko.
Pääsiäisenä tarkoitus järsiä villakinttua, jonka kera toki täyteläinen, voimakas, aromikas viinilasillinen voisi maistua, mutta ritarillisesti jätän sitä enemmän muille, kuin loppasen ite. Korvaan sen jussina grillimakkaran kera nautitulla halvimmalla vetisellä bulkkioluella jossa määrä korvaa laadun.
Jo siintää silmissä siis se päivä kun taas joutuu ottamaan brenaa. Ostin laivalta ison pullon uutuksista Cold Brew Coffee Jekkua, niin selviää samalla sen maku. Jännityksellä odotan onko yhtä mukiinmenevää kuin toinen suosikkini Jalokahvi.
Tsemiä kaikille jotka jo malttamattomana odotatte 2025 vuodenvaihdetta päästä tipattomalle. Kyllä sekin sieltä lujaa vastaan tulee.
cC;~
Kolme päivää putkeen mennyt tipantonta maaliskuuta ja painajaisia olen nähnyt joka yö. Mitenkähän tämä neljäs päivä sujuu?