Tipaton tammikuu 2024
Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.
Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.
Kommentit (422)
Mää alotin tipattoman tänään, hyvin meni ja uskon pärjääväni kuun loppuun asti. Tosin kauppaan en sitte kyllä uskaltanut mennä.;)
Aloitan tänään Tipattoman Tammikuun.
Brenaa meni nuorempana enempi. Pisin putki 6 viikkoa. Käytiin polkupyörillä Istanbulissa kääntymässä. 17 eri maata ja 5 tkm. Keskimäärin 170 km päivässä. Eteläsatamassa napsahti ja ruottinlaivalla napse loppui. Ei itäeuroopan maissa voinut vettä juoda, niin piva oli vakiokamaa ruokaillessa ja tauoilla. Toki yksi vaan, että ajokunto säilyi. Illalla sitten harjakaiset kun saatiin teltta pystyyn. Lepopäivinäkin vaan kohtuudella. Liikuntaloma se kuitenkin oli, vaikka työstä välillä kävikin.
Työvuosina ei viikolla läträtty. Se oli viikonloppuhommaa ja tuli kokeiltua myös kotiviinejä ja bissen tekoa. Väkeviä vaan harvakseltaan. Kotitekoset siitä huonoja, että tuppasi menemään kun sitä oli
Sitten tuli perhettä ja retkeily muuttui autoiluksi. Siinä ei ruokajuomia voinut ottaa ja iltamyssyjäkin vaan sopivasti että ajokunto säilyi. Karavaanariaikoihin oli taas vähän kosteampaa kun oli vakiopaikka ja se lifestyle vähän semmosta että grillipaikalla juomia meni.
Meillä oli remmissä kyvykkäitä 'kohtuujuomareita' joista äkkiä laskettuna 6-7 on jo maan mullissa viinaan suoraan tai välillisesti menehtyneinä. Yhteistä heille oli, että eivät koskaan kieltäytyneet yhdestäkään juomasta tai jättäneet yhtäkään tilaisuutta käyttämättä jos oli brenaa tarjolla. Se on jo huolestuttavaa ja jokaisen kannattaa miettiä suhdetta naukkailuun jos tunnistaa tuosta itsensä. Kohtuukulutuksen raja on noin se kori keppanaa viikossa. 3-4 anosta päivässä. Kuulostaa naurettavan vähältä, mutta haitat elimistölle saa sillä jo aikaiseksi.
Oma eka tipaton sai alkunsa 2000 vaihteessa kun aamuviideltä katselin juhlijoita 110% jurrissa. Tuli miellen onko läträämisessä mitään järkeä siinä kunnossa? Olkoonkin että juhlat ja lupa juoda. Kokeilin tipatonta ja helposti kk meni. Sen jälkeen tuli tavaksi ja tipattomat kestäneet kuukaudesta neljään. Pisimmänkin tipattoman putken jälkeen on harmittanut se vappuskumppa ottaa. Lomamatkojen alut useinmiten olleet katkaisun syy kun en edelleenkään luota veteen muuta kuin peseytymiseen ja veneen alla.
Mutta onnittelut kaikille tänne asti päässeille ja niillekin joilta matka jäänyt kesken. Pienilläkin tauoilla on positiivinen vaikutus. Niitä voi pitää pitkin vuotta vaikka ihan kokeeksi. Ei tammikuu ole ainoa koitinkivi.
'Rakas viinin jumala, anna hyvä humala, ettei menis viina hukkaan, vaan se kihoaisi tukkaan. Oli sitten Jallu taikka pulituuri, ilo aina yhtä suuri. Se on humalaa.
On aamulla iho harmaa, silmä musta. On vuoteen vieressä oksennusta. Särkee päätä, koskee niskaa, vatsa ylös kaiken viskaa. Se on krapulaa'.
Otetaan taas!
cC;~
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin unta jossa mulla oli oluttölkki kädessä ja olin jo ehtinyt ottaa pari kulausta, sitten jotenkin tajusin että ei hitto, ei mun kuulu tätä juoda ja laitoin sen pois. Jännä juttu kun päivisin alkoholi ei käy mielessäkään mutta sitten tulee uniin.
Mutta olipahan vaan kiva taas herätä pirteänä kun ei ole ottanut edes sitä yhtä annosta unta ja palautumista sotkemaan. Tänään on luvassa puuhakas päivä ja voi olla että illalla oon niin puhki että tilataan pizzaa. Tätä silmälläpitäen laitoin jo jääkaappiin pari alkoholitonta olutta.
Hyvää viikonloppua kanssatipattomille!
-Try Dry
Nyt puhuu kyllä tosidoku.
Ja tuossa puhui tosi-idari
Saako alottaa tänään tipattoman Tammikuun?
#0 päivä
Ei oo todellista tämä, huomenna viimeinen päivä! Jää kyllä pizza ja alkoholi sittenkin ottamatta huomenna jo, kun on ne laprat.Torstai iltana voisin ottaa, mutta kun lupasin yrittää olla arkiillat oattamatta. Perjantaiana en voi ottaa , lauantaiana on menoja, mutta se meno on vasta päivemmällä.
Hyvin tapauteltu tämä kuukausi! Onnea teille muillekkin jo nyt?
-Ap
Joo, meni ihmeen helposti!
Mulla jatkuu vielä se kaksi ja puo
Oli viikkoa, lomamatkalla aion kyllä nauttia lasillisen, jos toisenkin. Ja sen matkan jälkeen sitten täytyy ehdottomasti ainakin se yksi Viikonloppu kuukaudessa jättää viinit korkkaamatta. Josko sitä pääsisi tänä vuonna vihdoin siihen, ettei jokaikinen Viikonloppu jotain joisi. On kyllä nyt kun ajattelee, niin ihan hullua, kuinka paljon sitä on vuosien aikana tissutellut...
Mutta hyvin me on vedetty tää tammikuu!!
Ope
Vierailija kirjoitti:
Päivä 29, maanantai. Viikonloppu meni hyvin vissyn ja yrttiteen voimalla, vaikka jossakin välissä viini kävikin houkuttelevana mielessä. Eilen podin lievää tulevan työviikon ja -reissun aiheuttamaa ahdistusta, ja siinä kesken kaiken totesin jotenkin oudolla tavalla surevani myös tipattoman päättymistä. Että kyllä on nyt tammikuussa ollut helppoa kun ei ole tarvinnut miettiä viinin lipittämisiä vaan on ollut itsestään selvää olla ilman. Mikä energiamäärä säästynyt, monin tavoin. Kysyin itseltäni haluanko sitten jatkaa tipatonta, sehän olisi täysin mahdollista ja vain minun itseni päätettävissä. Mutta kun en oikein halua sitäkään. Hoh, kummallinen on ihmisen mieli.. -Tomsku
Mulla on täysin samat fiilikset! Helpottava olo ollut, kun ei "tarvitse" ottaa viiniä viikonloppuisin. Ja että voisihan tätä jatkaa mutta en minäkään sitä halua. Ja haluan.
Tiedän että sitten menee tämä käyntiinlähtenyt paasto ja painonpudotuskin pieleen. Lisäksi minusta tuntuu että rahaa on säästynyt kun ei juo eikä syö seuraavana päivänä possuiluruokaa.
Järki sanoo että jatka ja fiilis että voi tässä nyt parit ensi vkonloppuna ottaa 😀
Mutsi
P*ska päivä, v*tutus, sain haukut kotona, ahdistus ja punkkupullo katosi kitusiin vauhdilla. Nyt yhä pahempi v*tutus, närästys ja itseinho. Liian hyvin mulla menikin ja nyt sörssin kaiken. Toisaalta, nyt taas muistaa että alko ei tuo lohtua, ei onnea vaan entistä kurjemman olon. Anteeksi, pilasin kaiken. AS joka aikoo ottaa opikseen!
Vierailija kirjoitti:
P*ska päivä, v*tutus, sain haukut kotona, ahdistus ja punkkupullo katosi kitusiin vauhdilla. Nyt yhä pahempi v*tutus, närästys ja itseinho. Liian hyvin mulla menikin ja nyt sörssin kaiken. Toisaalta, nyt taas muistaa että alko ei tuo lohtua, ei onnea vaan entistä kurjemman olon. Anteeksi, pilasin kaiken. AS joka aikoo ottaa opikseen!
Et suinkaan pilannut, ota tämä pienenä lipsahduksena ja oppina. Muista olla itsellesi armelias ja tyytyväinen tähänastisesta saavutuksestasi. Sinä pääsit hienosti tänne asti. Ja huomenna on taas uusi päivä. Tsempit sinne! -Tomsku
Huomenna on kuukauden viimeinen päivä. Ketkä jatkaa tipatonta vielä tästä eteenpäinkin?
Kiitos Tomsku!
"Opiksi se on voileipä koiralle" sanoisi mummoni. Ei se paha olo katoa syömällä, ei juomalla. Eipähän enää mietitytä mitä juomaa ostaisin, sillä ajatuskin inhottaa. Tipattomat viikot on ollu parasta aikaa yleisvointini suhteen ja sitä haluan jatkaa! Nyt on morkkis, mutta eipä se maailma tähän kaadu. Yritän antaa itselleni anteeksi. Ainakin tuo kainalossa kehräävä eläin minustakin tykkää. En taida palauttaa sitö omistajilleen. AS
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Tomsku!
"Opiksi se on voileipä koiralle" sanoisi mummoni. Ei se paha olo katoa syömällä, ei juomalla. Eipähän enää mietitytä mitä juomaa ostaisin, sillä ajatuskin inhottaa. Tipattomat viikot on ollu parasta aikaa yleisvointini suhteen ja sitä haluan jatkaa! Nyt on morkkis, mutta eipä se maailma tähän kaadu. Yritän antaa itselleni anteeksi. Ainakin tuo kainalossa kehräävä eläin minustakin tykkää. En taida palauttaa sitö omistajilleen. AS
Joo älä ruoski itseäsi, tosi hyvin meni kaikenkaikkiaan! Johan se on viimeinen päivä huomenna 👏 Uutta yritystä vaan kehiin tästä eteenpäin jos halusit vielä jatkaa tipatonta tai jotain.
Tunnistan tuon vitutukseen juomisen. Itsekin parit kerran ottanut juuri siitä syystä että joku kiukkuillut mulle tai menee muuten vaan hermo jonkun käytökseen. Sillä hetkellä se viini on helpottanut kyllä.
Mutsi
Onnittelut kaikille tipattomina pysyneille (ja myös AS:lle, hienosti vedetty taival sinullakin)!
Itse päätin jo syksyllä, että tällä kertaa jää tipaton tammikuu multa väliin. Oli hienot juhlat tiedossa, josta halusin ottaa kaiken irti - ja niin sitten otinkin. Osa porukasta oli selvinpäin, joten aivan hyvin olisin voinut olla itsekin. En vain halunnut. Jotkut maistoivat vain hieman viiniä ruuan kanssa, mutta eivät juoneet lasejaan tyhjiksi - minä en heihin kuulunut. Piti sitten vielä pari ylimääräistäkin viinilasillista kumota. En näköjään osaa lopettaa, pakko juoda itsensä hiprakkaan, kun alkuun pääsee. Se ei näköjään muuksi muutu. Kiva ilta olikin, ei siinä mitään. Aamulla oli huono olo, päätä koski ja veto poissa koko päivän. Niin erilaista mihin olin jo edeltävän muutaman raittiin viikon aikana tottunut! Kyllä harmitti!
Mutta sitten jotain positiivistakin: Olin noin kolme viikkoa tammikuun alussa juomatta. Se kävi ihmeen helposti. En ymmärrä mikä oli eri lailla kuin ennen, mutta alkoholi ei pyörinyt mielessäni lainkaan ja illat teekupponen seurana olivat (ovat yhä!) mukavan rauhallisia. Voiko se sitten johtua vain siitä, että töiden suhteen tammikuu olikin tavallista rauhallisempi, ei tarvinnut tehdä pitkiä päiviä eikä stressata, työpäivän jälkeen ei tullut sitä nyt olen kyllä lasillisen ansainnut -tunnetta.
Aion olla seuraavan viikonlopun selvinpäin. Viikolla en ota tietenkään. Saa nähdä kuinka pitkään jaksan tällä kertaa. Aiemmin, päätöksistä huolimatta, ei tammikuun jälkeen tainnut olla yhtään viikonloppua, etten olisi viiniä vetänyt, vaikka arkitissuttelusta pysyinkin erossa kesään asti. Jotenkin tuntuu, että nyt voisi mennä paremmin. Nähtäväksi jää, täällä ajattelin kuitenkin vielä roikkua jonkin aikaa.
Sinna
Kiitos teillekin Mutsi ja Sinna!
Hävettää ja suututtaa, mutta ehkä huomenna aurinko paistaa risukasaan. Voisihan sitä reagoida ikäviin asioihin muutenkin kuin tarttumalla pulloon tai syömällä, mutta niin vaan tapana on ollut. Pitää ryhdistäytyä ruokapuolenkin suhteen jos mieli laihtua. Toivottavasti tämä keskustelu ei tyrehdy kun helmikuu alkaa! AS
Viimeinen päivä, hyvä me! Loppua kohden meni koko ajan helpommaksi eikä alkoholi pyörinyt niin paljoa mielessä. Ensi viikonloppuna otan todennäköisesti pari saunalonkeroa, mutta pyrin kyllä siihen, että en viikolla joisi.
marsu
Huomenna alkaa huikaton helmikuu👍. Vielä tänä iltana kunnon känni🍻🥃
Onnittelut, tipaton alkaa olla taputeltu!
Jatkan itse vielä pari viikkoa kun ei ole mitään erityistä tarvetta kilistellä juuri nyt.
Tipattomia olen pitänyt joskus aiemminkin. Kesällä menee enemmän alkoa kun voi istuskella vaikkapa puistonpenkillä oluen kanssa.
Muistan myös aikoja jolloin en pystynyt tipattomaan, tuolloin yksikin selvä viikonloppu oli työn ja tuskan takana. Nykyään ajattelen sitä alkoholismiksi, tuolloin jotenkin kuvittelin sen kuuluvan asiaan kun kaikkihan juo viikonloppuisin.
Onnittelut itselleni, tipaton on selätetty ryyppäämällä suuria kulauksia!
:)