Tipaton tammikuu 2024
Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.
Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.
Kommentit (422)
Näin unta jossa mulla oli oluttölkki kädessä ja olin jo ehtinyt ottaa pari kulausta, sitten jotenkin tajusin että ei hitto, ei mun kuulu tätä juoda ja laitoin sen pois. Jännä juttu kun päivisin alkoholi ei käy mielessäkään mutta sitten tulee uniin.
Mutta olipahan vaan kiva taas herätä pirteänä kun ei ole ottanut edes sitä yhtä annosta unta ja palautumista sotkemaan. Tänään on luvassa puuhakas päivä ja voi olla että illalla oon niin puhki että tilataan pizzaa. Tätä silmälläpitäen laitoin jo jääkaappiin pari alkoholitonta olutta.
Hyvää viikonloppua kanssatipattomille!
-Try Dry
Hyvin sujui ja voin jo sanoa, että sujui, sillä tänään en ottaisi muutenkaan. Lupauduin vaalitoimitsijaksi, joten pitää olla aamulla aikaisin äänestyspaikalla ja jaksaa koko pitkä päivä. Vaalijuomaakaan en ottaisi, sillä maanantaina on aikainen herätys töihin.
-Kepakko
Huomenta, eilen illalla taas mietin, kun mies kalaruokaa syödessämme avasi valkoviinin, että on ihmeen helppoa juoda se vichy viinin sijasta. Ja kuitenkin sitten sen kymmenen kuukautta vuodesta ei tulisi mieleenkään valita vichyä viinin sijasta.... Onhan ruoka ja viini niin hyvää yhdistettynä, mutta ehkä näitä muita vaihtoehtoja pitää joskus edes saada mukaan normielämään.
Tänään onkin sitten isot juhlat edessä ja minä varmaankin lähes ainoa holiton siellä. Autolla mennään, joten helpompi kieltäytyä, mutta tulee varmasti olemaan pieni kovetinkivi... Toivottavasti tulee olemaan hauskaa!
Kivaa lauantaita!
Ope
On tylsää ja tekisi ihan todella paljon mieli ottaa vähän viiniä. Eilen perustelin jo itselleni että miten voisin jo oikeastaan lopetella tämän tipattoman, koska olenhan jo melkein koko kuukauden suorittanut ja itselleni pointin osoittanut että pystyn. En kuitenkaan lopettanut. Nyt on kyllä tiukka paikka
marsu
Päivä 27, haasteen viimeistä lauantaita viedään. Täällä myös tekisi mieli viiniä, ja seireeni yritti kuiskutella korvaan, että johan tässä voisi tipattomat lopetella kun on näinkin pitkälle päästy. Ei, nyt mennään päätyyn asti, en anna periksi. Otan kaiken nautinnon irti tästä itsekurista. Ihan paras tunne, kun tietää että minä pystyn tähän! Pystyn taas!
Keitäköhän kaikkia vielä on mukana? -Tomsku
Mukana ollaan. Pystyn tähän tiedän sen. Mennään helmikuuta sitten päivä kerrallaan. Mietiskelin milläköhän juomalla sitten kokeilisi.
Onko täällä muuten joku kunnon juoppo joka on sinnitellyt tänne asti? Mikä on viikkoannos?
Mukana ollaan ja samalla fiiliksellä, että loppuun asti!! Tänään tuli kehuja mieheltäkin että on ylpeä kun olen pystynyt tähän 👍
En sitten tiedä kunnon juoposta koska kuulostaa niin karsealle, mutta ei kovin montaa viikonloppua viime vuonna ollut, etten olisi viiniä nauttinut 😞
Fiilis on kyllä tipattoman takia nyt hyvä ja jotenkin luulen pystyväni vähentämään muutenkin alkon käyttöä.
Tsemiä kaikille viimeisiin tammikuun päiviin🤞
Vierailija kirjoitti:
Mukana ollaan ja samalla fiiliksellä, että loppuun asti!! Tänään tuli kehuja mieheltäkin että on ylpeä kun olen pystynyt tähän 👍
En sitten tiedä kunnon juoposta koska kuulostaa niin karsealle, mutta ei kovin montaa viikonloppua viime vuonna ollut, etten olisi viiniä nauttinut 😞
Fiilis on kyllä tipattoman takia nyt hyvä ja jotenkin luulen pystyväni vähentämään muutenkin alkon käyttöä.
Tsemiä kaikille viimeisiin tammikuun päiviin🤞
Mutsi siis kirjoitti..
Tipattoman loppusuora häämöttää! Hyvin on mennyt. Tosin otin puoli välissä muutaman oluen+jallun. En niitäkään että viinahammasta olisi kolottanut. Vainajan muistolle hautajais päivän iltana. Itseasiassa oli ensimmäinen tipaton mikä itsellä sai mokoman särön. Tähän asti vetänyt läpi ilman mitään. Mut kyllä täytyy sanoa niin on se oerhanan hyvä ettei ole viikolla tapana ottaa sauna kaljoja saati viiniä ruuan kanssa. Viikonlopusta kun selvii niin aina viikko helpompi olla. Niin sitä vaan on vissii juoppo et suu napsuu kun perjantai koittaa.
Erittäin hyvin on sujunut tipaton ja tässä mietinkin, että pitäisikö jatkaa. Normaalisti en juo viiniä ollenkaan arkena, vain viikonloppuisin, lähinnä rentoutuakseni. Olen kuitenkin aiemmin jossain vaiheessa juonut jopa päivittäin 1-2 lasia viiniä, tästä sentään päässyt eroon jo vuosia sitten.
Järisyttävää muutosta en olossa huomaa mutta toivottavasti kuitenkin jotain positiivista yleisesti tapahtunut. Tyytyväinen olen itsekuriin, ei ole tehnyt tiukkaa.
Mukana edelleen eilisistä juhlista huolimatta... Siellä oli mielettömän hyvät monen ruokalajin tarjoilut aina makuun sopivan viinin kanssa. Mä vedin läpi holittoman kuoharin ja vichyn voimin. Kieltämättä kävi etenkin alkuun useamman kerran mielessä, että miksi ihmeessä en ottaisi, kun harvoin tällaisia juhlia kuitenkaan on. Nyt oon tyytyväinen, just nää tämmöiset tilanteet on niitä missä voi itselleen todistaa, että kivaa oli, ihan hyvällä fiiliksellä koko illan mukana ja lopulta aika helppoa. En tiedä huomasiko kovin moni edes, etten juonut.
Helmikuussa jatkan vielä sinne hiihtolomaan (meillä matka silloin), mutta sen jälkeen iso haaste on päästä eroon jokaviikonloppuisesta 'pakkoviinistä'. Se on ollut jo vuosia niin automaatio, perjantaina korkataan ja pari lasillista telkkaria katsellessa. Lauantaina syödään vähän paremmin ja helposti menee siinä illan aikana muutama pullo viiniä +kahvin kanssa konjakit. Pitää keksiä jotain muuta tilalle rentoutumiseen työviikon jälkeen..
Nyt äänestämään!
Ope
Ens viikolla saa nollata taas, oikein odotan paluuta arkeen!
Päivä 28
Tänään on jännät paikat vaalituloksia seuratessa ja nyt pitää pysyä sinninä, labraan menossa viikolla niin pitää olla elämäntavat kunnossa.
-Ap
Hyvin kuvattu - pakkoviini. Tavallaan rentoutumiskeino mutta toisaalta sitova, pakko. Tsemppiä meille kaikille t. 351/354
Tammikuun viimeinen viikko lähti käyntiin! Eilen kävin uimassa ja äänestystulosta seurasin alkoholittoman kuohuviinin kanssa.
Ei ole mitään mielitekoja ollut tässä matkan varrella joten jatkan helmikuulle niin pitkään kun hyvältä tuntuu. Yhdet työpaikan kekkerit on tulossa mutta siellä on aina alkoholittomia vaihtoehtoja tarjolla ja mitään reissujakaan ei ole tiedossa ennen kuin vasta huhtikuussa eli ehkä se seuraava tavoite on 60 päivää ja siitä sitten sataan päivään asti.
-Try Dry
Kunnon juoppo? Olen varmaan, vaikka ulkopuoliset ja osa perheenjäsenistä ei sitä varmaan uskoisi ei sitten millään kun en pyöri humalaisena, en herää aamuisin krapulassa, eikä ole edes "huono happea" joka estäisi töihin menemistä tai niitä hyvin tekemästä. Mutta kyllä sitä juoppo taitaa olla kun alkoa on tullut käytettyä joka päivä, vaikka sitten vain tölkki keskiketterää, mutta kuitenkin, ja harvemmin se yhteen tölkkiin on jäänyt. Väkeviä en juurikaan käytä, mutta jos niitä taloudessa on, niin en sylje lasiin. Viiniä (valko-, puna- ja kuohuviiniä) käytän ehkä parisen kertaa viikossa, ja joskus saattaa puoli pulloa tai koko puteli tyhjentyä varsin pikavauhtia, mutta tämä vain silloin kun seuraava päivä on vapaata. Kyllä se riippuvuus alkoholiin on kun sitä kerran joka päivä on suostunut suuhun panemaan ja ihan vapaaehtoisesti, ja eipä tuo kaljamaha ole itsestään tuohon ilmestynyt.
Viikonloppu meni hyvin kun saimme sitä viettää naapurin lemmikkieläimen kanssa kahdestaan. Ulkoilimme Herran halujen mukaan, söimme terveellistä hyvää (ja vähän epäterveellistäkin), laiskottelimme ja katselimme mm. "Hormonit" sarjaa putkeen. Herra joi vettä, minä 0% Lapparia, vettä ja minttuteetä kylmänä. Tunnustan, että yhä mielessä pyörii mitähän sitä Alkosta torstaiksi ostaisi vai tyytyisikö keskiolueen. En haluaisi moisia ajatuksia kun haluaisin jatkaa tipattomana, mutta en viitsi valehdella teille enkä itselleni eli kyllä tämä akka on Alkon rivassa rivassa kiinni viimeistään torstaiaamuna. Joku kuiva kuohari ja puna- tai valkoviini. Suosituksia?
Eilisiltana oli kotona sen verran äänekästä porukkaa, että kyllästyin kuuntelemaan "vaaliselostusta" useammastakin suusta, joten nappasin lemmikkieläimen kainalooni ja painelimme hänen kotiinsa eli naapuriin lähetystä kaikessa rauhassa katsomaan. Avattu konjakkipullo vei heti huomioni, mutta hammasta purren ja kuola hieman suupielestä valuen siirsin sen kaapin uumeniin pois näkyviltä. Se oli virhe, sillä kaapissa oli avattu lakupussi joka suorastaan pyysi tulla syödyksi, siis ei se pussi vaan ne ihanat pehmeät lakritsit. Söin kaikki. Anteeksi.
Tänä aamuna kotoa lähtiessäni sanoin puolisolle, että olisikohan tänään tullut aika ottaa lasillinen punaviiniä. Heikko hetkeni. Onneksi puoliso totesi että ei. Olet päässyt näin pitkälle, joten et luovuta kesken. Niin kai se sitten on, vaikka melkein jo annoin periksi. Hoettava siis mantraa "en juo, en juo, en juo.." Ruokatunti ohi, työt jatkuvat. Tsemppiä! AS
Päivä 29, maanantai. Viikonloppu meni hyvin vissyn ja yrttiteen voimalla, vaikka jossakin välissä viini kävikin houkuttelevana mielessä. Eilen podin lievää tulevan työviikon ja -reissun aiheuttamaa ahdistusta, ja siinä kesken kaiken totesin jotenkin oudolla tavalla surevani myös tipattoman päättymistä. Että kyllä on nyt tammikuussa ollut helppoa kun ei ole tarvinnut miettiä viinin lipittämisiä vaan on ollut itsestään selvää olla ilman. Mikä energiamäärä säästynyt, monin tavoin. Kysyin itseltäni haluanko sitten jatkaa tipatonta, sehän olisi täysin mahdollista ja vain minun itseni päätettävissä. Mutta kun en oikein halua sitäkään. Hoh, kummallinen on ihmisen mieli.. -Tomsku
MInäkin olen sinnitellyt tipattomana tähän asti, joten eiköhän tässä kuun loppuun saakka selvitä. Toisaalta tekisi mieli jatkaa alkoholittomana vielä helmikuussa, kun olen kerran jo melkein koko kuukauden onnistunut, mutta en ole vielä varma. Koko tipattoman tärkeimpänä tavoitteena oli painonpudotus, mutta painolle ei ole kyllä vieläkään tapahtunut mitään, vaikka periaatteessa kaloreita on tullut nautittua paljon vähemmän. Muuten olo on kyllä parempi - nukun hyvin ja iho näyttää jotenkin terveemmältä.
Kaveri toi jokin aika sitten lahjaksi punaviinipullon, joka on siitä saakka tuijottanut mua pöydältä, mutta urheasti olen ollut avaamatta sitä. Katsotaan nyt sitten, mitä sen helmikuun kanssa tekisi.
Tsemppiä kaikille kuun viimeisiin päiviin :). - tt
Vierailija kirjoitti:
Näin unta jossa mulla oli oluttölkki kädessä ja olin jo ehtinyt ottaa pari kulausta, sitten jotenkin tajusin että ei hitto, ei mun kuulu tätä juoda ja laitoin sen pois. Jännä juttu kun päivisin alkoholi ei käy mielessäkään mutta sitten tulee uniin.
Mutta olipahan vaan kiva taas herätä pirteänä kun ei ole ottanut edes sitä yhtä annosta unta ja palautumista sotkemaan. Tänään on luvassa puuhakas päivä ja voi olla että illalla oon niin puhki että tilataan pizzaa. Tätä silmälläpitäen laitoin jo jääkaappiin pari alkoholitonta olutta.
Hyvää viikonloppua kanssatipattomille!
-Try Dry
Nyt puhuu kyllä tosidoku.
Etkä ole ainoa minä ja varmaan tuhannet muutkin juhlistamme lakkoa alkoholin voimalla.
Tosi sopivaan rakoon tulivat nämä ylimääräiset vapaapäivät. Vähän niin kuin yllättäen ja pyytämättä niin kuin telefaksi sille entiselle pääministerille.