Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlatuomisten takaisin viejät?

Vierailija
01.01.2024 |

Kuuluuko teidän tuttavapiiriin?

Eilen oli uuden vuoden kunniaksi illanistujaiset meillä. Useampi pariskunta. Tarjottiin pääasiallisesti, mutta lähes jokainen kyseli, mitä voisi tuoda. Me oltiin varattu laatikollinen skumppaa ja jotain syömistä, Pariskunnat toi 2-3 pulloa jokainen ihan kohteliaisuudesta ja ettei lopu kesken, paitsi yksi pariskunta joka toi yhden pullon. Kaikki muut toivat myös skumpan lisäksi jotain suolaista tai makeaa naposteltavaa, tämä yhden pullon kanssa tullut ei tuonut. No, ihan ok kaikki tähän asti. Pulloja availtiin pitkin iltaa.

Poislähtiessään tämä yksi pariskunta, joka toi yhden pullon, kehtasi käydä jääkaapilla hakemassa sen pullonsa  pois, kun sitä ei ollut heidän lähtöön mennessä vielä avattu. Noin lonkalta arvioiden tämä pariskunta veti yhteisiä skumppia ehkä kolme pulloa illan mittaan! Samalla tämä rouva kyseli keittiössä muovirasioita, että pakkaa pöydältä juustoja mukaan, kun me paikalle jääneet kuulema ei kuitenkaan niitä kaikkia syödä. Juustot oli siis yhden toisen vieraan tuomat.

Onko normaalia käytöstä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä44279 kirjoitti:

Kun kutsun vieraita, varmistan ruuan ja juoman riittävyyden. Mitä jää syömättä, pakkaan heille ne mukaan. Kukaan ei toistaiseksi kieltäytynyt ottamasta rasiaa mukaan. Voi toki olla, että kippaavat lähimpään roskikseen, mutta eipä ole biojätettä minun ongelmana.

On ihan eri asia, kun emäntä tai isäntä pakkaa ruuat. Verrattuna siihen, että oma aloitteisesti käy jääkaapista hakemassa sen yhden viinipullon, jonka on tuonut ja ryhtyy kyselemään mistä löytyisi muovirasioita, jotta voisi pakata mukaansa muiden tuomia tarjoamisia, joita hänelle ei ole kukaan tarjonnut mukaan!

Mun mielestä kaikki yli jäänyt kuuluu sille isäntäväelle, jotka on tarjonneet kotinsa tai muun tilansa juhlimiseen.

Noloa ottaa yhtään mitään itselleen takaisin.  Ellei suoranaisesti käsketä tai kehoteta ottamaan.

Moukkia on kaikissa porukoissa.  Näin se on nähtävä.  

Vierailija
22/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Solsidanin Ove ja Anette. Luulisi, ettei sellaisia ihmisiä olisi oikeassa elämässä, mutta nähtävästi on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi ikisinkkuystävä on tällainen. Tuo tullessaan jotain ja vie mennessään jos jää yhtään jäljelle vaikka olisi avattu/käytetty ja muut jäävät vielä jatkamaan iltaa. Hän kun ei myöskään viihdy pitkään iltaa vaan poistuu hyvissä ajoin, vaikka esim tiedän ettei hän mene ennen puolta yötä kuitenkaan nukkumaan. Eikä ole miestä, lapsia, eläimiä tai mitään muuta miksi pitäisi poistua ajoissa. Hänen palkkansa ja kulunsa ovat myöskin hyvässä balanssissa, eihän hänen tarvitse kuin tuhlata itseensä, eli rahastakaan ei sinänsä ole pulaa, mutta hänen asenteensa korvien välissä on pihi muita kohtaan, itselleen hän kyllä ostelee mitä haluaa (ja saa toki niin tehdäkin) mutta tämä vaan kuvastaa sitä hänen mielenmaisemaa hyvin. Esimerkiksi jos olemme sopineet tehtävän yhdessä kaveriporukalla pizzaa, hän tuo tiettyjä täytteitä ja vie mukanaan lähtiessä sen mitä on jäänyt, vaikka esim fetaa olisi purkissa vain enää 1/4 jäljellä. Hieman naurettavaa ja jaksaa herättää kulmien kohottelua joka kerta. Kukaan ei tietenkään sano mitään koska se vasta moukkamaista olisikin, eikä kukaan halua asiasta naljailla tai myöskään ole mitään hyötyä sanoa siitä, ei ole sen arvoista. Vieköön mukanaan jos kokee tarpeelliseksi.

itse vien/viemme pyydettäessä ja pyytämättäkin, tilanteen mukaan suolaista, makeaa, juomia tai kukkia. Enkä missään nimessä halua mitään takaisin päin lähtiessäni. Ainoastaan astian missä olen ruokaa tuonut, jos kyse ei ole että se on osa lahjaa/viemistä. Jos isäntäväki tyrkyttää mukaan niin silloin voin ottaa, kyllä valmis ruoka tietenkin kelpaa ja jos se heillä menisi hävikkiin.

Mutta on se jännä miten tällaisessakin on niin eriäviä tapoja ja ajatuksia.

Vierailija
24/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kävi yksi pariskunta. Olivat tehneet itselleen eväät ruisleipää, voita ja meetwurstisiivuja.

Ei kyllä kutsuta niitä enää. 

Vierailija
25/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo on oikeasti aika ärsyttävää varsinkin jos tällaisia tapaamisia on useamman kerran vuodessa. 1-2 kertaa voi pistää sen piikkiin, että mitäpä nyt kerrasta parista.

Ymmärrän täysin sen, miten hieman saattaa ottaa aivoon tai ainakin saa aikaan pitkiä katseita, että mitä hittoa, kun yksi tuo esim 10-20e pullon tai muuta, ja ottaa sen pöydästä takaisin itselleen, kun itse olet juuri tuhlannut koko köörin tarjoiluihin 100-200e. Se meinaan täyttyy nopeasti jos on vähän spesiaalimpaa, lihaa tai kalaa, juomia, jälkiruokia/makeaa. Vaikka itse tekisit vrt valmiina ostaminen.

Meillä ei tällaisia illanistujaisia järjestetä kuin 1-2 kertaa vuodessa ja kun sellaiset pitää, niin haluaa tietysti että se on kivaa kaikille ja panostettu sen verran ettei oo vaan vettä ja leipää/perusarkisettiä, vaan vähän enemmän panostettu myös tarjoiluihin.

Vierailija
26/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän samaan keskusteluun muistutan, että jos vieraat tuovat ruokaviinin tullessaan, se laitetaan pöytään, eikä baarikasppiin!

Vieraille ei tarjota ruualla sitä hiivaista kotiviiniä, josta vatsa menee kuralle jo puolikkaasta lasillisesta. 

Vierailija
27/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yksi ikisinkkuystävä on tällainen. Tuo tullessaan jotain ja vie mennessään jos jää yhtään jäljelle vaikka olisi avattu/käytetty ja muut jäävät vielä jatkamaan iltaa. Hän kun ei myöskään viihdy pitkään iltaa vaan poistuu hyvissä ajoin, vaikka esim tiedän ettei hän mene ennen puolta yötä kuitenkaan nukkumaan. Eikä ole miestä, lapsia, eläimiä tai mitään muuta miksi pitäisi poistua ajoissa. Hänen palkkansa ja kulunsa ovat myöskin hyvässä balanssissa, eihän hänen tarvitse kuin tuhlata itseensä, eli rahastakaan ei sinänsä ole pulaa, mutta hänen asenteensa korvien välissä on pihi muita kohtaan, itselleen hän kyllä ostelee mitä haluaa (ja saa toki niin tehdäkin) mutta tämä vaan kuvastaa sitä hänen mielenmaisemaa hyvin. Esimerkiksi jos olemme sopineet tehtävän yhdessä kaveriporukalla pizzaa, hän tuo tiettyjä täytteitä ja vie mukanaan lähtiessä sen mitä on jäänyt, vaikka esim fetaa olisi purkissa vain enää 1/4 jäljellä.

Minä olen tarkka astioista(pilkunn..), mieheni vei juhliin rasian ja unohti. Pyysin rasiaa kälyltäni seuraavana päivänä, mutta sitä ei löytynyt. Muutaman vuoden päästä samainen rasia tuli vastaa nyyttikesteissä. En sanonut rasiasta muuta kuin kysäisin, mistä oli löytänyt niin kauniin pakkauksen. Tuntuu omituiselta, että juhlijoiden mukaan tarttuu kyläpaikasta astioitakin.

Vierailija
28/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yksi ikisinkkuystävä on tällainen. Tuo tullessaan jotain ja vie mennessään jos jää yhtään jäljelle vaikka olisi avattu/käytetty ja muut jäävät vielä jatkamaan iltaa. Hän kun ei myöskään viihdy pitkään iltaa vaan poistuu hyvissä ajoin, vaikka esim tiedän ettei hän mene ennen puolta yötä kuitenkaan nukkumaan. Eikä ole miestä, lapsia, eläimiä tai mitään muuta miksi pitäisi poistua ajoissa. Hänen palkkansa ja kulunsa ovat myöskin hyvässä balanssissa, eihän hänen tarvitse kuin tuhlata itseensä, eli rahastakaan ei sinänsä ole pulaa, mutta hänen asenteensa korvien välissä on pihi muita kohtaan, itselleen hän kyllä ostelee mitä haluaa (ja saa toki niin tehdäkin) mutta tämä vaan kuvastaa sitä hänen mielenmaisemaa hyvin. Esimerkiksi jos olemme sopineet tehtävän yhdessä kaveriporukalla pizzaa, hän tuo tiettyjä täytteitä ja vie mukanaan lähtiessä sen mitä on jäänyt, vaikka es

Mitä se rasian nyysijä sulle vastasi?

Vierailija
29/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset käyttäytyvät oudosti humalassa. En tekisi kärpäsestä härkästä.

Vierailija
30/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun yksi ikisinkkuystävä on tällainen. Tuo tullessaan jotain ja vie mennessään jos jää yhtään jäljelle vaikka olisi avattu/käytetty ja muut jäävät vielä jatkamaan iltaa. Hän kun ei myöskään viihdy pitkään iltaa vaan poistuu hyvissä ajoin, vaikka esim tiedän ettei hän mene ennen puolta yötä kuitenkaan nukkumaan. Eikä ole miestä, lapsia, eläimiä tai mitään muuta miksi pitäisi poistua ajoissa. Hänen palkkansa ja kulunsa ovat myöskin hyvässä balanssissa, eihän hänen tarvitse kuin tuhlata itseensä, eli rahastakaan ei sinänsä ole pulaa, mutta hänen asenteensa korvien välissä on pihi muita kohtaan, itselleen hän kyllä ostelee mitä haluaa (ja saa toki niin tehdäkin) mutta tämä vaan kuvastaa sitä hänen mielenmaisemaa hyvin. Esimerkiksi jos olemme sopineet tehtävän yhdessä kaveriporukalla pizzaa, hän tuo tiettyjä täytteitä ja vie m

Oli ostanut lähikaupasta joskus muutama vuosi aiemmin. Minä olin ostanut sen teininä kirpparilta Ruotsista. En viitsinyt alkaa riitelemään, oli miehen veljen vaimon sukulaisia. 

Vierailija
31/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinkut on jätetty pois kutsuilta? 

Tätä minäkin ihmettelen.

Vierailija
32/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän samaan keskusteluun muistutan, että jos vieraat tuovat ruokaviinin tullessaan, se laitetaan pöytään, eikä baarikasppiin!

Vieraille ei tarjota ruualla sitä hiivaista kotiviiniä, josta vatsa menee kuralle jo puolikkaasta lasillisesta. 

No ei todellakaan laiteta. Olen nähnyt vaivaa valitakseni juuri sellaisen viinin joka sopii siihen ruokaan, kun taas vieras tuo jonkun satunnaisen pullon tietämättä edes mitä on tarjolla. Et sinä mitään ruokaviiniä tuo jos ei sinua ole pyydetty sellaista tuomaan, sinä tuot tuliaisen. Lahjan saajana saan päättää koska sen juon. 

Vierailija
33/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä44279 kirjoitti:

Kun kutsun vieraita, varmistan ruuan ja juoman riittävyyden. Mitä jää syömättä, pakkaan heille ne mukaan. Kukaan ei toistaiseksi kieltäytynyt ottamasta rasiaa mukaan. Voi toki olla, että kippaavat lähimpään roskikseen, mutta eipä ole biojätettä minun ongelmana.

Tämä on eri asia, näin meilläkin on aina tehty. Kysymme haluaako joku ottaa ruokaa mukaansa lähtiessään ettei mene hukkaan.

Mutta koskaan ei oteta niitä mitä on tuliaisena tuotu (esim avaamaton viinipullo)! Tuliainen = lahja

Vierailija
34/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan meidän entiset ystävät🤣

Kun ei heidän tuomaansa viinipulloa avattu vkl aikana veivät sen mennessään vaikka olivat syöneet toisten ruokia 4pv.

Kun heidät oli kutsuttu pitkää vkl viettämään juhannuksrna muut toivat filettä, lohta yms herkkuja koko porukalle. He toivat itäneet perunat omasta kaapistaan. Niitä eivät sentään vieneet takaisin mutta muut herkut kyllä kelpasi! 

Tuolloin rikkain pari porukasta. Yli 20v ex ystävät jo.

Tai ehkä ovat köyhiä ja pitävät kulissia yllä. Mitä tiedät heistä? Oikeasti.

Ihan ovat löytyneet verokalenterista jo vuosia. Mieheni tuntenut molemmat lapsuudesta saakka, minäkin lähes 30v. Tiedämme oikein hyvin työpaikat yms, lapsemme käytännössä kasvoivat ensimmäiset vuodet yhdessä.

Aika paljon tiedämme

Vierailija
35/35 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yleensä on ruokaviinit valmiiksi suunniteltu ruokien mukaan.

Siksi lahjaksi saatu viini ei mene pöytään ellei kävisi niin oudosti että illan mittaan juomat muuten loppuu. Silloin se avataan. Muuten se säästetään toiseen kertaan.

Joskus joku tuo erikoisviinin juuri tarjolla olevalle ruualle tai skumpan valmiiksi kylmänä ja silloin on ok avata heti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi