Minun on vaikea kuvitella, että ihminen on käynyt kuussa kun miettii millainen takapajula Suomi oli 60-luvulla
Olen kysynyt omilta vanhemmiltani ja muutamilta vanhemmilta sukulaisilta, että seurattiinko Suomessa Apollo-ohjelmaa?
Ei kuulemma seurattu eikä yleisesti edes tiedostettu, että ihminen on käynyt kuussa. Täällä oltiin aivan täysin eristäytyneenä muusta maailmasta. Äitini kuittasi kyselyni: "silloin oli villit vuodet". Noh äitini nyt ei ole mikään älyn jättiläinen, joten tuskin on edes kiinnostanut kuuohjelma
Kommentit (50)
En ollut vielä syntynyt kuulentojen aikana, mutta on hieman outoa, että niitä ei ole minun elinaikana tehty yhtään, vaikka teknologia on varmasti mennyt eteenpäin. Olisi luullut kuulentojenkin teknologian menevän eteenpäin, halventuvan, ja yleistyvän?
Vierailija kirjoitti:
En ollut vielä syntynyt kuulentojen aikana, mutta on hieman outoa, että niitä ei ole minun elinaikana tehty yhtään, vaikka teknologia on varmasti mennyt eteenpäin. Olisi luullut kuulentojenkin teknologian menevän eteenpäin, halventuvan, ja yleistyvän?
NASA:lla on tällä hetkellä useita muita hankkeita. Siitä ei ole pitkä aika, että Intian luotain laskeutui kuuhun. Myös kiinalaiset yrittivät lähettää omansa, mutta heidän projektinsa epäonnistui ja Intia kerkesi ensin.
Suomi on niin köyhä maa. Täällä saa henkihieverissä värjötellä ja yrittää tienata elantoaan. Ei mihinkään muuhun jää energiaa, ihmiset vaan käpertyy itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Pyramidejakaan ei ole rakennettu viimeiseen 6000 vuoteen, vaikka teknologia on varmasti mennyt eteenpäin. Olisi luullut pyramidinrakennuksenkin menevän eteenpäin, halventuvan, ja yleistyvän?
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Miksi sinne kuuhun pitäisi edes mennä?
Vierailija kirjoitti:
Kuussa ei ole käyty! FBIn tiedostoissa tunnustetaan että "kuukävely" kuvattiin Nevadan autiomaassa!
Missä tiedostoissa? Missä niitä voi lukea? Kuka tämän tunnustuksen teki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyramidejakaan ei ole rakennettu viimeiseen 6000 vuoteen, vaikka teknologia on varmasti mennyt eteenpäin. Olisi luullut pyramidinrakennuksenkin menevän eteenpäin, halventuvan, ja yleistyvän?
V1ttuilu sen sijaan on kehittynyt suurin harppauksin 70-luvulta, varsinkin viime vuosina...
Kuulennot ovat kalliita ja kuu on kohteena vähemmän kiinnostava kuin esim. Mars.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita pyramideja senkin jälkeen rakennettu. OneCoin, Wincapita ja sitten pyramideista suurin eli suomalainen työeläkejärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt uskoo että kuussa käytiin mukamas jollain peltipurkilla jossa oli taskulaskin ja se ammuttiin avaruuteen ritsalla :D Sen tasoista oli tekniikka silloin.
Stanley Kubrick ohjasi kuussa käynnin laskeutumisen Area 51:n halleilla. Elokuvan Eyes wide shut projektin jälkeen Kubrick uhkasi paljastaa salaliiton, joten hänet murhattiin.
Meilläpäin oli TV 60-luvulla joka talossa vaikka asuttiinkin maaseudulla. Väri TV tuli heti 70-luvun alussa.
No kyllä meillä vaan seurattiin tarkasti lentoa ja etenkin laskeutumista. Oltiin pellolla heinätöissä ja keskeytettiin hommat ja ahtauduttiin telkun ääreen. Naapureiltakin tuli kun niillä ei ollu tv:tä.
Ja tämä tapahtuu Koillismaalla, joka ei siihen(kään) aikaan ollut mikään edistyksen kehto Suomessa.
Myös Sputnikin ja Gagarinin lentoja seurattiin. Enon kanssa pikkupoikana seisoin pakkasillassa ja katottiin kun piste kiisi taivaan halki.
Vierailija kirjoitti:
Kuusta ei löytynyt mitään erikoista. Joten rahat pistettiin kylmän sodan asevarustelluun. Ja tokihan siinä avaruusasema rakenneltiin ja kehitettiin sitä kautta avaruus tekniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin oli monella edes telkkaria 60-luvulla mistä olisi voinut katsoa jotain kuulähetyksiä.
69 tv oli kyllä jo enemmistössä koteja. Meille se hankittiin 64. Yhdelle naapureista jo 59, muille 60- luvun alkuvuosina. Varhsaisimpia muistojani on kun 59 tai 60 me lapset mentiin naapuriin katsomaan aamu TV lähetystä.70 luvun alussa alkoivat TV:t vaihtua väri malleihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään outoa. Kuu on eloton, kaasukehätön, pölystä ja kivestä koostuva pallo. Ei siellä oikein ole mitään sellaista, minkä takia olisi kannattanut käyttää suuria summia lentojen jatkamiseen. Nyt hintalappu alkaa olemaan sen verran kohtuullinen, että niitä aletaan varmaan taas tekemään, harjoitusprojekteina miehitettyä Mars-lentoa varten.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä meillä vaan seurattiin tarkasti lentoa ja etenkin laskeutumista. Oltiin pellolla heinätöissä ja keskeytettiin hommat ja ahtauduttiin telkun ääreen. Naapureiltakin tuli kun niillä ei ollu tv:tä.
Ja tämä tapahtuu Koillismaalla, joka ei siihen(kään) aikaan ollut mikään edistyksen kehto Suomessa.
Myös Sputnikin ja Gagarinin lentoja seurattiin. Enon kanssa pikkupoikana seisoin pakkasillassa ja katottiin kun piste kiisi taivaan halki.
Saiko siitä kuvasta oikeasti enää mitään selvää täällä kun tuon ajan surkealla kameralla jo muuten todella huonolaatuinen kuva siirretty senaikuisilla analogisilla siirtotekniikoilla ensin kuusta maahan ja sitten vielä USAsta satelliittien kautta eurooppaan ja jotakin kautta suomeen asti?
Luultavasti ollut lähinnä pelkkää lumisadetta enää koko kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saiko siitä kuvasta oikeasti enää mitään selvää täällä kun tuon ajan surkealla kameralla jo muuten todella huonolaatuinen kuva siirretty senaikuisilla analogisilla siirtotekniikoilla ensin kuusta maahan ja sitten vielä USAsta satelliittien kautta eurooppaan ja jotakin kautta suomeen asti?
Luultavasti ollut lähinnä pelkkää lumisadetta enää koko kuva.
Tämä on totta. Kuusta saatu kuva oli heikkolaatuista, hiukan tais pätkiäkin. Mutta kyllä siitä selvän sai, ei se pelkkää lumisadetta ollut. Eroittui suuri harppaus ihmiskunnalle.
Joku täällä arvelee, että oltaisiin oltu ihan pimeydessä maailman menosta. Kyllä syräsuduillakin seurattiin uutisia tarkasti, niin lehdistä kuin radiosta ja TV:sta.
Kiinnosti erityisesti Neuvostoliiton tekemiset ja nootit. Mutta kyllä myös Euraapan ja USA:n tapahtumia seurattiin (Kuuban kriisi, Berliinin muuri, jne). Ukot suunnitteli miten perheet siirretään Ruotsiin jos neukut tulee "vapauttamaan" suomalaisia.
Kennedyn murhan kuulin aamulla kouluun lähtiessä aamuradiosya. Listonin ja Clayn ottelua kuuntelin. Jne.
Toki ihmiset oli erilaisia. Mutta niinhän he ovat nykyäänkin, ei kaikki nytkään seuraa uutisia yhtään, ainoastaan pelkkiä somejulkkiksia Saattaa jopa olla niin, että nykyään on enemmän uutisia seuraamattomia ihmisiä kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt uskoo että kuussa käytiin mukamas jollain peltipurkilla jossa oli taskulaskin ja se ammuttiin avaruuteen ritsalla :D Sen tasoista oli tekniikka silloin.
Stanley Kubrick ohjasi kuussa käynnin laskeutumisen Area 51:n halleilla. Elokuvan Eyes wide shut projektin jälkeen Kubrick uhkasi paljastaa salaliiton, joten hänet murhattiin.
Ai jaa, hänetkö siis murhattiin?
Minä kun olen aina luullut, että kuoli sydäriin omassa sängyssään.
jo 1900-luvun alun vanhoista suomenkielisistä lehdistä on voinut lukea kansainvälisiä uutisia esim. sotatilanteista ja poliittisista tapahtumista maailmalla. Ensimmäinen suomenkielinen lehti on julkaistu 1776. Eiköhän niitä kv-uutisia ole aina ollut.