Kuinka pian särkylääkepäänsärky kehittyy?
Käytän normaalisti panadolia harvakseltaan kipuun. Olin viikon verran influenssassa ja jouduin käyttämään parasetamolia päivittäin koviin oireisiin. Heti influenssan perään loukkasin selkäni, johon minulla on nyt vimovo niminen tulehduskipulääke ollut 3 pv käytössä. Se vie pahimman terän selkäkivuista niin että pystyn nukkumaan kivuilta. Lisäksi jokainen liike ei satu niin paljon.
Olen kohta syönyt panadolia ja sen jälkeen vimovoa yhteensä kohta kaksi viikkoa putkeen. Joskus aiemmin joku lääkäri sanoi, että sen jälkeen voi kehittyä särkylääkepäänsärky. Voiko se tulla näin pian, jos särkylääkkeillä hoidetaan selkäkipua?
Kommentit (11)
Käsittääkseni ei synny niin helposti, jos särkylääkettä käytetään tarpeeseen ja muuhun kuin päänsärkyyn.
Kyllähän monet syö esim. leikkausten jälkeen kolmekin viikkoa tai pidempäänkin esim. nivelrikon tai reuman hoidossa. Enemmän teet todennäköisesti hallaa, jos et käytä kunnon särkylääkettä kovaan kipuun. Tällöin kivut leviävät, kuten itsellä, toisiinkin kohtiin kun kroppa meni ihan vinoon. Toki myös kuntoutus ja esim. fysioterapia on tärkeää myös. Mutta ei voi tehokkaasti kuntouttaa kovassa kivussa.
Hoida kipu tehokkaasti, vähentää kroonistumisen riskiä. Kyllä sen yleensä tunnistaa, onko särkylääke tarpeen.
Kiitos vastauksista! On varmasti järkevää hoitaa kipua. Harmittaa että stressiltäni jätin eilen ottamatta vimovon ja kipu palasi todella kovaksi. Ap
Hyvin yksilöllistä. Itse voin syödä särkylääkettä korkeintaan viikon. Olen tuon ajan ummella ja ehkä se edesauttaa myös päänsäryn kehittymistä. Juon vettä, syön magnesiumia, mutta tilanne laukeaa vasta kun lopetan särkylääkkeiden syönnin.
En syö ulostuslääkkeitä. Sillä niihin syntyy riippuvuus. Suoli laiskistuu.
Se on lääkärien juoni, jota käyttävät halutessaan. Olen kärsinyt pahoista migreeneistä 10 vuotta ja tuputetaan diagnoosia särkylääke päänsärystä, vaikka on diagnosoitu migreeni. Muutamia kertoja olen ollut kovissa kivuissa ilman särkylääkkeitä useita viikkoja lääkärien väitteiden takia. Ei auta.
Ironista on se, kun satuttaa polven tai muun kohdan, lääkärit määräävät parin viikon Burana-kuurin.
Jos et turhaan ota särkylääkkeitä, ei varmaan ole ongelmaa. Jos on kivuttomia päiviä päänsäryssä, ei ole särkylääke päänsärkyä. Olen joutunut pitkiä aikoja käyttämään särkylääkkeitä, mutta otan niitä vain kipuun ja kivuttomia päivinä en tarvitse lääkkeitä.
Tehokkaamman avun kipuun saa, kun syö ohjeiden mukaan sekä parasetamolia että Buranaa, sillä ne vaikuttavat eri tavoin.
Vimovoa en tunne. Harvoin selkäkipuun auttaa mikään lääke hyvin.
Riittävät lääkkeet, jotta voi nukkua ja liikkua. Ja vähentää heti, kun pystyy.
En 10 vuodessa saanut särkylääkepäänsärkyä, koska pääkivuttomia päiviä oli selvästi. Nyt on migreeni laantunut ja turvaudun särkylääkkeisiin muutaman kerran kuukaudessa. Silti erilaisiin muihin vaivoihin lääkärit määräävät edelleen särkylääkkeitä kuureina. Ei heille silloin tule mieleen särkylääkepäänsärky.
Avaaja, olisit syönyt Buranaa influenssaan. Se on tulehduskipulääke.
En valitettavasti voi syödä Buranaa, sillä vatsa ei kestä sitä yhtään :/ siitä olisi varmasti ollut parempi apu influenssassa. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Avaaja, olisit syönyt Buranaa influenssaan. Se on tulehduskipulääke.
Tsemppiä! Kannattaa hoitaa akuutti vaiva nyt kunnolla. Jos tulisi sen seurauksena särkylääkepäänsärky (tuskin), niin se on hoidettavissa myös.
Buranalle on parempi vaihtoehto: Pronaxen
Ei ainakaan vuoteen Burana Panadol yhdistelmä tehnyt mitään oireita. Nyt pari kuukautta ilman kun leikattiin.