Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KIerrätys kunniaan mutta nykyään inhottaa tuleeko sohvan mukana luteita tai takin mukana syyhy

Vierailija
01.01.2024 |

Vielä 10vuotta ei tarvinnut pelätä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin tämä on nykyajan ongelma? Oletko koskaan ajatellut mistä sana KIRPPUtori tulee?

Vierailija
22/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei pidä kierrättää. Oli niitä luteita jo 10 vuotta sittenkin. Ja täitä yms.

Mä ostan tavarani ja vaatteeni aina uutena. Ja harkiten. Niin ei ole paljon tarvettakaan kuerrätykselle kun käytän ne itse loppuun.

Luteita on ollut kauan, mutta fakta on, että 2000-luvulla ne ovat lisääntyneet. Useimmiten luteita löytyy narkomaanien ja muiden sekopäiden asunnoista. Perusjuoppojen asunnoista niitä löytyy todella harvoin. Myös tiettyjen maiden edustajien asunnoissa luteita on sangen usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme suostu pelkäämään

Vierailija
24/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrättettyinä uskaltaa enää ostaa vain sellaista, jonka voi pestä vähintään 60 asteessa tai pakastaa pariksi viikoksi. Heti ostettuna tiiviissä muovipussissa pesuun/pakastukseen asti.

Itseäni ihmetyttää se, kuinka huolettomasti osa ihmisistä ottaa käytettyjä huonekaluja tai mattoja esim. roskalavoilta. Niissä saattaa olla luteita, jotka voivat lopulta levitä naapureillekkin. 

Ja tosiaan ei tällaisia syyhy tai ludeongelmia edes tullut mieleen vielä muutama vuosi sitten.

Vierailija
25/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otin eilen roskalavan kautta (siis facebook ryhmä eikä mikään lava ulkona) vitriinin.

OIkein siisti,hyväkuntoinen ja ilmainen. Älytöntä ruveta pelkäämään kun mahdollisyys saada syyhy  jostain hyllystä ta tvtasosta on pieni.

Luteet ovat riskinä noissa ulkolavan tavaroissa. Ei syyhy.

Vierailija
26/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otin eilen roskalavan kautta (siis facebook ryhmä eikä mikään lava ulkona) vitriinin.

OIkein siisti,hyväkuntoinen ja ilmainen. Älytöntä ruveta pelkäämään kun mahdollisyys saada syyhy  jostain hyllystä ta tvtasosta on pieni.

Roskalavojen tavaroissa on riskinä sekä luteet että turkiskuoriaiset. Kuten myös kaikissa muissakin käytetyissä huonekaluissa joiden aiempia omistajia ei tiedä tai tunne.

Vierailija
27/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin nojatuolin kirpparilta ja pidin vuorokauden kuistilla pakkasessa. Kuoli mahdolliset ötökät.

Vaatteet pesen  kuudessakympissä heti ja kirjoissa sekä tauluissa mitään tuskin kulkeutuu.

No eipä kuolleet: Lutikka kuolee -18ºC,  min 7 vrk. 

Vierailija
28/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakastan myös kirjaston kirjat. Olen nyt pidentänyt pakastusta viikkoon. Laitan pakastimeen  kirjojen mukana pussiin silikonipusseja imemään pois kosteutta. Kosteuden kertyminen on muuten ongelmana, kirjat kostuvat. 

Vierailija
29/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskalavojen tavaroissa on riskinä sekä luteet että turkiskuoriaiset. Kuten myös kaikissa muissakin käytetyissä huonekaluissa joiden aiempia omistajia ei tiedä tai tunne.

Kannattaa myös miettiä sitä, miksi hyväkuntoisia huonekaluja/mattoja/patjoja on päätynyt roskalavalle. Jotain voi olla niissä.

Vierailija
30/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä ja juuri siksi ei ole varaa ostaa esim. käytettyjä huonekaluja. Rahatilanne (eikä myöskään mielenterveys) kestäisi jos joutuisi luteita vastaan tässä vielä taistelemaan. 

Vierailija
31/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vuosia sitten sain koiongelman kotiin helsinkiläisen kierrätyskeskuksen villavaatteesta. Useita vuosia kesti päästä eroon niistä lentelevistä. Pestyt vaatteet piti säilyttää kaapissa muovipusseissa. Koit menevät ihan joka paikkaan takin taskuja myöten. Paljon piti heittää pois. Vaatteet ostan nyt vain uutena.

Vierailija
32/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku myy (asiallinen ihminen) suoraan käytöstään esim siistin n. 2v vanhan sohvan= voin ostaa, muuten en.  Sänkyjä en ostaisi ellen tuntisi henkilöä jne. Ennen vanhaan oli kunnon aineet jolla ongelmat selätettiin, nyt ne on kiellettyjä, joten ötökät lisääntyy.  Siinäpä jollekulle bissnessidea, rikastuu varmasti, miten noista luteista yms eroon täysin ja hetkessä? Laittakaas viisaat päät hommiin.

Vierailija
33/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pakastan myös kirjaston kirjat. Olen nyt pidentänyt pakastusta viikkoon. Laitan pakastimeen  kirjojen mukana pussiin silikonipusseja imemään pois kosteutta. Kosteuden kertyminen on muuten ongelmana, kirjat kostuvat. 

Pakastathan myös postin, elintarvikkeet, päivittäistavarat yms? Ötököitä voi tulla mistä vaan!

Vierailija
34/38 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastathan myös postin, elintarvikkeet, päivittäistavarat yms? Ötököitä voi tulla mistä vaan!

Elintarvikkeista osa on onneksi sellaisia, että ei tarvitse pelätä. Esim. maitopurkin tai margariinirasian kyydissä ei pääse salamatkustaja tulemaan. Mutta jauhojen, näkkärin, keksien ym. kanssa kannattaa olla varovaisempi. Itse säilytän kaikkia kuiva-ainepakkauksia pakattuina pakastepusseihin. Huonolla tuurilla esim. jauhojen tai riisin mukana voi tulla ötököitä, joten pussiin pakattuna ei tarvitse heittää kaikkia pois, jos jotain tulee. Muoviset rasiat ois tietty vielä parempia.

Vierailija
35/38 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan järkevää ettei ota hikoiltua, rytkytettyä, tautista, kummitelevaa ja ötökkäistä vanhaa sohvaa. Uusi on kaikille paras ja puhtaus.

Jos sohvan, runkopatjan tms kuitenkin ostaa, niin se on haettava sisältä huoneesta. Näkee silloin tuotteen olevan käytössä, ei haisevassa varastossa tai uloskannettuna elukoiden kanssa. Näkee myös huushollin, niin voi vähän arvella moneenko kertaan sohva tai patja on kustu. Toki kaupan on paljon käytettyjä aivan moitteettomia tekstiilihuonekaluja, pitää olla vain tarkkana ja katsoa mistä ja mitä ostaa.

Vierailija
36/38 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätys on tuonut lieveilmiöt:

SYYHY ja

LUTEET, PUNKIT

Kierrätyskeskus tekee roudauskeikkoja, joissa osa tavaroista asuntojen raivaus- täystyhjennyksissä menee kierrätykseen ja osa Sorttiasemalle poistoon.

Näitä hirvitystyhjennyksiä tehdään siis koko ajan. Se on ammatti.

Mitä kaikkea löytyy esim narkkikämpistä tuliaisina. Noissa ns kodeissa ei siivottu lainkaan ja niissä majailee kiertolaisia, pesemättömiä hampuuseja, jotka kiertävät vieraisilla tovereidensa luona yöpyäkseen. Välillä kiertävät taas kadulla ja rappukäytävissä ja ostosreissuillaan tai kauppareissuillaan ostavilla asiakkailla.

Viherpiiperryskierrätys on niin JSSS.

Vierailija
37/38 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyin ostamaan käytetyn sohvan nettikirpparilta. Ei soineet hälytyskellot, kun niin hövelisti lupasivat jopa ilmaiseksi kotiin myyntihinnalla kuljettaa. No, kun sitten lähtivät, niin sen jälkeen selvisi syy: sohva haisi ummehtuneelle. En tiedä, että missä oli säilytetty, oliko heidän kämppässä kosteusvaurio, kuvassa sohva oli ollut sisällä, vai oliko ollut varastossa. Piti äkkiä päästä eroon. Onneksi sain myytyä eteenpäin

Vierailija
38/38 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär on ollut ahkera kirpparin käyttäjä. Tampereella on syyhyä sun muuta liikkeellä ja on nyt lopettanut tyystin tämän homman. Uutena kaikki vaan. On sen verran kova homma tuo syyhy, ettei kannata riskeerata.

Niitä uusiakin vaatteita siellä kaupassa on todennäköisesti sovittanut myös syyhy-henkilö! Kaupan vaatteita sovitetaan muutenkin enemmän kuin kirpparin vastaavia. Useampi henkilö nimittäin hakee uutta ja kaupassa käydessään sitten sovittelee niitä. Kirpparille mennään vain tarpeesta. Pesemällä lähtee ölliäiset. Olivatpa mitä tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän