Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt on ensimmäiset hallituksen muutokset tulleet voimaan, miltä nyt tuntuu?

Vierailija
01.01.2024 |

Puoli vuotta mennyt, mutta tuntuu kuin tämä hallitus olisi ollut vallassa paljon pitempään. Niin paljon puhetta on ollut näiden päätösten ympärillä, mutta nyt vuoden vaihteessa saatiin ensimmäiset muutokset voimaan. Onko Suomi nyt parempi vai huonompi paikka elää?

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html 

Rahoitusvastikkeen korkomenot huomioidaan toimeentulotuessa. Ja ne muodostaa nykyään usein ison osan rahoitusvastikkeesta. Asumistuessa rahoitusvastike huomioidaan 73 prosenttisesti vielä vuoden 2024 ajan. Vuonna 2025 ei yleistä asumistukea sitten saakaan enää rahoitusvastikkeisiin muut kuin eläkkeensaajat, koska laki muuttuu. Nyt vielä saa.

Vierailija
122/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisille rehellisille työssäkävijöille ei näy mitenkään.

Irtisanomissuojaa heikennetään. 

Ja kun ihmiset kohta alkavat erota liitoista niin kohta voi lähteä vuorolisät. 

Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä. 

Ei kosketa minua mitenkään. Liitot eivät kiinnosta ja irtisanomisen helpottaminen tulee tarpeeseen.

Irtisanomissuojaa heikennetään kaikilla myös julkisella. 

Valtio leikkaa palkkarahoja sadoilla miljoonilla. 

Kulutus loppuu ja yrittäjä ei saa asumistukea enää vuoden päästä omistusasuntoon. 

Ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa leikataan ja naiset ei ota enää kestoväriä

Ei ole aikomus jäädä työttömäksi, joten so what? Ei ole aikomusta lopettaa kuluttamista ollenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskalta tuntuu, mutta minä pärjään kyllä. Sääliksi käy niitä, jotka eivät pärjää.

Ehkä teitä alkaa se työnteko kiinnostamaan enemmän? 

Niin, no. Minua alkoi kiinnostamaan työkyvyttömyyseläke enemmän ja sen mahdollistama eläkkeensaajan asumistuki.

Vierailija
124/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa heikennetään myös valtion ja kaupungin työntekijöillä. 

Tämä on hyvä uudistus. Olen töissä julkisella, ja vaikka suurin osa tekee töitä niska limassa, niin joukossa on myös aina pari lusmua. Nyt heistä on ollut miltei mahdotonta päästä eroon, mutta hienoa jos asiaan tulee muutos. 

Vierailija
125/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahalta tuntuu kun Isänmaa  näin romutetaan pala palalta. Ei vaikuta minuun henkilökohtaisesti.

Sekö on isänmaan romuttamista kun porukkaa patistetaan töihin ja tukiaisia koetetaan karsia säästöjen saamiseksi?

joo, mutta kun tässä menee lapsi pesuveden mukana. Olen 100% työkyvytön ja nämä heikennykset koskevat myös minua. Minusta epäreilua pistää sairaat maksamaan ja työkykyiset ja ne jotka pystyvät töissä käymään ja saamaan palkkaa, niin niillä helpotetaan. Mitä esim. 13 000 tienaava tekee niillä ylimääräisillä satasilla. Sillä varmasti terveyden myötä muutkin asiat hyvällä tolalla. Olisin mielelläni halunnut muutaman kympin lisää, joka sekin menisi parempaan ja monipuolisempaan syömiseen. 

Vierailija
126/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia muutoksia jos alkavat tuntua alle 10 tunnissa. Saanko tiedustella kuinka paljon juhlit uutta vuotta?

Jokainen tämän vuoden puolella tankannut on jo hyötynyt jakeluvelvoitteen pysymisestä samana kuin viime vuonna.

Vierailija
127/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä uudistus. Olen töissä julkisella, ja vaikka suurin osa tekee töitä niska limassa, niin joukossa on myös aina pari lusmua. Nyt heistä on ollut miltei mahdotonta päästä eroon, mutta hienoa jos asiaan tulee muutos. 

Ja kohta voi irtisanoa ne joille on kertynyt 38 lomapäivää. Noille joudutaan sijainenkin palkkaamaan pitemmäksi aikaa, kun pidemmät lomat. 

Vierailija
128/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä vaikuttaa. Seuraavaksi ehdotan lapsilisien poistoa. Sen sijaan lapsista voitaisiin verottaa joku kiinteä summa kattamaan niistä yhteiskunnalle aiheutuvia kuluja. Esim. 500 e / kk / hlö. Samalla se myös saisi aikaan sen toivotun muutoksen, että lasten teko keskittysi varakkaimmille ydinperheille.

Minä tunnen paljon varakkaiden ydinperheiden lapsia ja olen itsekin kasvanut sellaisessa. Meistä kellään ei jostain syystä ole tuollaisia asenteita. Tuntuu siltä että nämä oman elämänsä riikkapurrat ja villerydmanit ovat juuri heitä joilta näitä tämän kaltaisia asenteita aina eniten löytyy. 

Vierailija
129/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskalta tuntuu, mutta minä pärjään kyllä. Sääliksi käy niitä, jotka eivät pärjää.

Niin, no. Minua alkoi kiinnostamaan työkyvyttömyyseläke enemmän ja sen mahdollistama eläkkeensaajan asumistuki.

Niin minuakin. Minulla voi jopa olla mahdollisuus päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
130/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2025 lähtee omistusasujien ja puoliomistusasujien asumistuki pois. Ellei tehdä asialle jotain. Alkakaa keskustella ajoissa jos on vielä jotain pelastettavissa tai parannettavaa. Miten osaomistus. Vuokrat pilvissä.

Miksi omistusasujien asumista pitäisi tukea verovaroin? Jos asumista ei pysty itse kustantamaan, niin asunto myyntiin ja muutto halvempaan. 

t. Omistusasuja

Itse asiassa asumistuella on tuettu vain asumista. Mitään lainoja tms ei tietenkään ole laskelmissa huomioitu. Se, että ei tueta omistusasuntoon esim. pelkkiä asumisen kuluja, on ideologinen valinta, jolla halutaan ohjailla ihmiset asuntosijoittajien asuntoihin vuokralle. Käytännössähän esim. velattomasta omistusasunnosta muutto vuokralle tarkoittaa aina kalliimpaan muuttamista. Ja tuo tarkoittaa samalla myös sitä, että mikä tahansa

Näitä elämän yllätyksiä varten pitää tietenkin ottaa vakuutus samalla kun otetaan asuntolainaa. Meillä ainakin on vakuutukset kunnossa työttömyyden, sairastumisen ja kuoleman varalta niin, että loppu asuntolaina saadaan kuitattua sillä. Tilapäisesti voi käyttää lyhennysvapaita ja maksaa pelkkiä korkoja. Lainan suuruus on myös mitoitettu niin, että hätätapauksessa sen maksaa yhden aikuisen tuloilla.

Vähän kuulostaa siltä, että omistusasuminen ja isot asunnot otetaan jonkinlaisena itsestäänselvyytenä ja kansalaisoikeutena joka pitää saada, oli siihen varaa tai ei. Ja asuntosijoittajien demonisoinnin vasta hölmöä onkin. Käytännössä jokainen, jolla on mahdollista hankkia omistusasunto ja raha-asiat kunnossa, voisi halutessaan ryhtyä asuntosijoittajaksi. Tunnen useammankin henkilön, joiden palkkatulot eivät päätä huimaa, mutta fiksulla rahankäytöllä on silti ollut mahdollista hankkia sijoitusasunto tai pari. 

Vierailija
131/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2025 lähtee omistusasujien ja puoliomistusasujien asumistuki pois. Ellei tehdä asialle jotain. Alkakaa keskustella ajoissa jos on vielä jotain pelastettavissa tai parannettavaa. Miten osaomistus. Vuokrat pilvissä.

Miksi omistusasujien asumista pitäisi tukea verovaroin? Jos asumista ei pysty itse kustantamaan, niin asunto myyntiin ja muutto halvempaan. 

t. Omistusasuja

Itse asiassa asumistuella on tuettu vain asumista. Mitään lainoja tms ei tietenkään ole laskelmissa huomioitu. Se, että ei tueta omistusasuntoon esim. pelkkiä asumisen kuluja, on ideologinen valinta, jolla halutaan ohjailla ihmiset asuntosijoittajien asuntoihin vuokralle. Käytännössähän esim. velattomasta omistusasunnosta muutto vuokralle tarkoittaa aina kalliimpaan muuttamista. Ja tuo

Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on. 

Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa. 

Onko teillä rahaa maksaa naapureiden yhtiölainoija ja vastikkeista nyt kun soviteltua päivärahaa leikataan ja ansiosidonnaista leikataan. 

Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä ja kyllä niillä omistusasuntoja on. 

Vierailija
132/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kohta voi irtisanoa ne joille on kertynyt 38 lomapäivää. Noille joudutaan sijainenkin palkkaamaan pitemmäksi aikaa, kun pidemmät lomat. 

Valtiolla on isommat palkat kuin kunnilla tai yksityisellä, joten niitä sietääkin leikata. 

Ainakaan omassa työpaikassani lomalaisille ei oteta sijaisia, vaan paikallaolijat tekevät heidänkin työnsä ja tarvittaessa palveluita supistetaan. En usko mihinkään joukkoirtisanomisiin, mutta uusia rekryjä mietitään varmasti entistä tarkemmin. 38 lomapäivään tuskin lähdetään tekemään muutoksia, koska ne on aikoinaan annettu kompensaationa väliin jääneistä palkankorotuskierroksista. 

Vierailija
133/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tosi kiva, siis tk eläke. Jos kuntoa löytyisi niin saisin ansaita sen verran että voisin tienata nettona sen mikä on alani säännöllisen työajan brutto. Eikä tarvitse käydä kuin puolitoista viikkoa töissä kk aikana.

Vierailija
134/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä vaikuttaa. Seuraavaksi ehdotan lapsilisien poistoa. Sen sijaan lapsista voitaisiin verottaa joku kiinteä summa kattamaan niistä yhteiskunnalle aiheutuvia kuluja. Esim. 500 e / kk / hlö. Samalla se myös saisi aikaan sen toivotun muutoksen, että lasten teko keskittysi varakkaimmille ydinperheille.

Minä tunnen paljon varakkaiden ydinperheiden lapsia ja olen itsekin kasvanut sellaisessa. Meistä kellään ei jostain syystä ole tuollaisia asenteita. Tuntuu siltä että nämä oman elämänsä riikkapurrat ja villerydmanit ovat juuri heitä joilta näitä tämän kaltaisia asenteita aina eniten löytyy. 

Myös minä olen varakkaasta ydinperheestä, ja vaikken ihan tuolle linjalle lähtisi, niin nykyisen väestöräjähdyksen aikana isojen perheiden tukeminen tuntuu vähän ristiriitaiselta. Ehkä lisää kannattaisi porrastaa esimerkiksi niin, että ensimmäisestä lapsesta lisä olisi 100e, toisesta 70e, kolmannesta 50e ja sen jälkeen tukea ei maksettaisi. Ainakaan omassa tuttavapiirissäni ei katsota kovin hyvällä isojen perheiden elättämistä verovaroilla, vaikka korrektiuden takia asiaa harvemmin sanotaan ääneen.  

Vierailija
135/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä talvena ei saa sähkötukea eikä verovähennystä sähkölaskuun. 

Rikkaat on kiitollisia, että saavat maksaa 200 neliön sähkölämmitys talon sähkölaskut itse. 

Nykyisillä sähkön hinnoilla ei ole sähkölaskun maksaminen mikään ongelma ,ei siihen mitään tukia tarvitse.

Vierailija
136/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvältä tuntuu. Työn vieroksujat saavat pian kovaa kyytiä 

ei ole mitään työnvieroksujia olemassakaan. en ole ainakaan koskaan sellaiseen törmännyt.

voisiko joku työnvieroksuja ilmoittautua? minulla olisi kysyttävää. vastaa tähän viestiini, niin käydään pieni keskustelu aiheen tiimoilta.

Vierailija
137/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Omistusasuja

Vassarien/demarien mielestä työtätekeviä pitää verottaa mahdollisimman paljon jotta vassarit/demarit eli työttömät sekä työtävieroksuvat saavat tukia. 

Kyllä se on purra joka veroja nostaa, lupasi keväällä leikata myös lisää.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010049075.html

Vierailija
138/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia muutoksia jos alkavat tuntua alle 10 tunnissa. Saanko tiedustella kuinka paljon juhlit uutta vuotta?

Jokainen tämän vuoden puolella tankannut on jo hyötynyt jakeluvelvoitteen pysymisestä samana kuin viime vuonna.

Ensi vuonna jakeluvelvoite % nousee

Vierailija
139/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minuakin. Minulla voi jopa olla mahdollisuus päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.

Sama mulla. Oon ollut kohta kymmenen vuotta kuntoutustuella yhtä soittoa mt-syistä.

Vierailija
140/140 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisien ostovoima on nyt pienin yli 30 vuoteen. Kulut lasta kohti lienevät yleensä selvästi yli 400 €/kk. Lapsilisä korvaa niistä lisämenoista jo nyt vain vähemmistöosan. Sen mukaisesti toimeentulotuen tukirajatkin on laskettu. 10-17 -lapsen perusosa on 411,40 €/kk. Päälle tulevat huomioitavaksi lääkemenot, terveydenhuoltomenot, asumismenot, kotivakuutusmenot ja niin edelleen.

Lapsilisiä saisi korottaa ja vastaavasti leikata yhteiskunnan päiväkotihoidon tukia, jotka voivat olla jopa yli 1000 €/kk/lapsi. Ennemmin moni pitäisi lasta hoidossa kuukauden vähemmän, jos saisi 1000 €/kk lisää rahaa.