Onko hoitajilla oikeus asua pk-seudulla? Palkka kun ei riitä asunnon vuokraan jos on yksinhuoltaja
ja joutuu hakemaan toimeentulotukea kun asumistuesta leikataan.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minulla riittää osa-aikaisena kaupan kassana ja yksinhuoltajana asua Helsingin kantakaupungissa jos ei hoitajalla joilla on paljon paremmat palkat?
Perintö tai lottovoitto?
Ei kumpaakaan, minun palkka on noin 1100-1200€/kk + tähän päälle lapsilisät. Kaksion vuokra 799€/kk, hyvin pärjää, tukia en hae.
Hae vain jos ne sinulle kuuluu. Ei ole mitään sankaruutta olla käyttämättä sinulle kuuluvia tukia.
Jos kaikki hoitajat muuttaisivat muualle, kuka hoitaa ne kymmenettuhannet vanhukset pääkaupunkiseudulla? Jätetäänkö heidät ilman hoitoa, heitteille? Ap on idiootti.
Ei kai kenelläkään sellaista oikeutta varsinaisesti ole. Valinnanvapaus tässä maassa tietenkin on. Siellä yleensä asutaan johon rahkeet riittää. Hoitajilla on siinä mielessä vieläpä erittäin hyvä tilanne että töitä löytää taatusti ihan mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki hoitajat muuttaisivat muualle, kuka hoitaa ne kymmenettuhannet vanhukset pääkaupunkiseudulla? Jätetäänkö heidät ilman hoitoa, heitteille? Ap on idiootti.
Jos kaikki hoitajat muuttaisivat muualle, ehkä päättäjät heräisivät tilanteeseen. Nythän ei ole mitään mihin herätä kun kaikki jää vaikka ei aina pystyisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minulla riittää osa-aikaisena kaupan kassana ja yksinhuoltajana asua Helsingin kantakaupungissa jos ei hoitajalla joilla on paljon paremmat palkat?
Perintö tai lottovoitto?
Ei kumpaakaan, minun palkka on noin 1100-1200€/kk + tähän päälle lapsilisät. Kaksion vuokra 799€/kk, hyvin pärjää, tukia en hae.
Sun lapset ei harrasta eikä sairasta eikä kasva? Kodinkoneet toimii ikuisuuden?
Kyllä yh-hoitsulla on oikeus asua pääkaupunkiseudulla. Vaihtoehtoja:
-hankkii niin pienen asunnon, että pystyy maksamaan (Ikävää, varsinkin teinien kanssa)
-hankkii kimppakämpän toisen yh:n kanssa (Ikävää tämäkin, mutta toisaalta mahdollistaa monta asiaa, jos tekevät yhteistyötä lastenhoidossa)
-hankkii asunnon alueelta, jossa kukaan ei halua asua, ja siksi halpaa (Juu, ikävää tämäkin)
-ei rupea yh-äidiksi (suurin osa eroista naisten hakemia) tai etsii uuden kumppanin
- Jos mikään näistä ei kelpaa, silloin kannattaa etsiytyä muualle Suomeen töihin. Omassa pikkukunnassani jatkuvasti hoitajan paikkoja auki. Kunnan vuokra-asunto kolmio 82 m2 hintaan 550 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kaikki yh:T muuttaisivat muualle, kai osa hoitajista kuitenkin on naimisissa tai sinkkuja?
Vierailija kirjoitti:
Siellä saa asua, mihin oma maksukyky (mahdollisten tukien kanssa) riittää.
Mistäs otetaan Helsinkiin hoitajia kun ei ole varaa asua siellä jos tuet poistetaan?
Vierailija kirjoitti:
En ole hoitaja, mutta nettopalkkani on 2000€. Hyvin sillä on pystynyt asuntolainan Helsingissä maksamaan pois (olen 45v). En ymmärrä, mihin ihmisten rahat menee.
Mulla menee kolmen opiskelevan lapsen tukemiseen, lemmikkilaumaan, ulkomaanreissuihin. En kuitenkaan valita, ettei olisi rahaa tarpeeksi. On sitä. Kun on tarkka, ruuan tekee itse ja välttää jonninjoutavia kuukausimaksuja. Eläkkeellä olen hoitoavustajantyöstä.
Suomi on typeryyttään päästänyt asuntojen hinnat ja vuokrat karkaamaan pilviin. Tarvitaan säätömekanismi joka lukitsee asumisen hinnan palkkatasoon.
No aika laveasti saa elää jos 4000/kk bruttona ei riitä.
En itse halua mitään hoitajaluusereita hienolle pääkaupunkiseudulle. Minusta hoitajat voivat hyvin matkustaa vaikka 5 tuntia suuntaansa. Hyvin ehtii, kun vuorokaudessa on 24 tuntia niin 5 tuntia töihin, 8 tuntia töissä, 5 h kotiin ja ehtii nukkuakin 7 h.
Vierailija kirjoitti:
Vain perheelliset hoitajat on sellaisia jotka eivät rasita yhteiskuntaa. He pärjäävät ilman tukia. Yh hoitajat voivat mennä maakuntiin.
Mitäs yh-hoitajien ex-puolisoille tehdään? Kai helläkin jokin vastuu on siittämistään lapsista?
Vierailija kirjoitti:
En itse halua mitään hoitajaluusereita hienolle pääkaupunkiseudulle. Minusta hoitajat voivat hyvin matkustaa vaikka 5 tuntia suuntaansa. Hyvin ehtii, kun vuorokaudessa on 24 tuntia niin 5 tuntia töihin, 8 tuntia töissä, 5 h kotiin ja ehtii nukkuakin 7 h.
Kuten sanoin jo aikaisemmassa ketjussasi mene terapiaan tai psykan osastolle. Sairasta millainen fiksaatio sulla on hoitajiin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi enimmäkseen hoivaa tarvitsevat vanhukset/vanhustenhoitolaitokset ovat pääkaupunkiseudulla. Olisi paljon halvempaa rakentaa heille hoivakodit maaseutumaisille alueille, joissa on edullisemmat kulutusmenot. Lisäksi hyvinvointialueilta jää tyhjäksi valtava määrä sotekiinteistöjä sivukyliltä, miksei hoivajätit osta näitä ja keskitä vanhusten hoivaa näihin? Hyödyttäisi koko yhteiskuntaa (pienemmät menot, tyhjille rakennuksille käyttöä ja saisimme lisää hoivaa itsemaksaville vanhuksille.
Kyllä niitä hoivakoteja täällä maaseudullakin on. Ei esim vanha terveyskeskus käy hoivakodiksi. Vaatisi niin ison remontin, että halvemmaksi tulee tehdä uusi .
Pääkaupunkiseudulla ja varsinkin helsingissä asuminen on niin "siistiä", että siitä maksetaan todella paljon ja samalla säästetään kaikessa muussa ja eletään kuin monisairaat pitkäaikaistyöttömät.
Minä muutin toiseen kaupunkiin ja täällä rahaa jää vielä lastenkin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä päätyä yh-hoitsuksi.
Ei niin. Yleensäkin yh:ksi päätyminen on saatanasta, ja koska miehestä ei koskaan voi tietää, onko se vastuutaan pakoilevaa sorttia, kannattaa olla kokonaan lisääntymättä. Lapset ovat muutenkin pelkkä kuluerä valtiolle, ei niitä kannata tänne kenenkään väsätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintö tai lottovoitto?
Hae vain jos ne sinulle kuuluu. Ei ole mitään sankaruutta olla käyttämättä sinulle kuuluvia tukia.
Ei niin. Se on tyhmyyttä. Saan nettona eläkettä 1350e ja siihen päälle elarit ja todellakin haen asumistukea ja saankin sitä lähes 300e pari sataa euroa halvempaan kämppään mitä hänellä on eikä lapsiakaan ole minulla kuin 1. Lapsen parhaasta siinä on kyse kun ei eletä köyhyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, että hoitsu muuttaa vaikka Mikkeliin ja ajelee sieltä kolme tuntia töihin? Siinä tapauksessa se työpaikkakin löytynee sieltä Mikkelistä.
Tuotekko te sitten lapsenne ja vanhuksenne Mikkeliin hoitoon?
En ole hoitaja, mutta nettopalkkani on 2000€. Hyvin sillä on pystynyt asuntolainan Helsingissä maksamaan pois (olen 45v). En ymmärrä, mihin ihmisten rahat menee.