Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen oli taas laskujenmaksusulkeiset ja säkillinen vuoden postia käyty läpi. En hallitse tätä :(

Vierailija
31.12.2023 |

Ikää 44 enkä vieläkään osaa hoitaa asioita järjestelmällisesti. Langat ei vain pysy käsissä. Olen kahden lapsen työssäkäyvä totaali yh. Työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta. Lapsilla on molemmilla toimintakykyä haittaavat diagnoosit. En yksinkertaisesti hallitse paperitulvaa enkä jaksa reagoida kuin kaikista akuuteimpiin tärkeän näköisiin kirjeisiin ja yhteydenottoihin. Koulun liput ja laput, terveydenhuollon paperit, verotusasiat, Kelan paperit, pankkiasiat, puhelinliittymäasiat, sähkölaskut jne lyön sivuun ja avaan ne mukamas parempana aikana. Sitä aikaa ei vaan tule, ja survon papereita ja laskuja pinoihin jonnekin pois eteisen lattialta kun tulen väsyneenä kotiin. Sinne ne sitten unohtuu, kunnes menee puhelin mykäksi tai sähköt poikki.

Suoraveloituksessa on kyllä laskuja, mutta jos tilillä ei ole ollut tarpeeksi katetta niin lasku jää. Velkaa ei ole ja luottotiedot on kunnossa, mutta kierrätän lähes kaiken aina perintäyhtiön kautta. En edes halua tietää kuinka paljon olen maksanut kaikenlaisia ylimääräisiä kuluja. Olen ollut tällainen aina. Olen monta kertaa yrittänyt pitää lankoja käsissä, mutta ei vaan onnistu.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-lasku ei helpota kuin niitä joiden tilillä on aina hulvattomasti rahaa ...

Ööh mitä? Elaskutus helpottaa kenen tahansa elämää. Sinne verkkopankkiin tulee juuri ne laskut joita pitääkin tulla ja jotka pitää maksaa.

Vierailija
62/66 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollet sinä ymmärrä miksi ei, en voi sille mitään. Itse en ole koskaan suostunut tuohon 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhat paperit, esim. jotkut säännöllisesti tulevat Kelan päätökset, kannattaa heittää pois sitä mukaa, kun asia on selvä tai uusi päätös saapuu. Uuden päätöksen tullessa siis vanha päätös aina roskikseen, jos ei sitä lappua ole pakollista säästää.

Sama taktiikka kaiken paperipostin kanssa:

Lehdet ja mainokset kerää lähelle ulko-ovea olevaan keräysastiaan, vaikka johonkin koriin. Turha niitä on levitellä pitkin asuntoa.

Saapuvat laskut ota heti pois kuoresta ja laitat sen pelkän laskun uusien laskujen pinoon. Ja mielellään myös samantien maksujärjestykseen eli sen laskun, mikä erääntyy ensimmäisenä, laitat aina pinon päällimmäiseksi. Ja laskupino sellaiseen paikkaan, missä käyt, että ne tulee myös huomattua.

Maksetut laskut laitat heti maksettujen laskujen pinoon, kun laskut on hoidettu. Vuoden lopussa ne löytyvät kaikki samasta pinkasta. Hanki maksetuille vaikka joku loota tai vaikka sellainen paperinen lahjakassi, tai jotain muuta helppoa, johon ne helposti kokoat ja sujautat. Keräsyastian voit laittaa vaikka johonkin kaappiin, koska jo hoidettujen asioitten ei tarvitse olla näkösällä, vaan ainoastaan löydettävissä.

Vierailija
64/66 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän tarkkaaa kirjanpitoa kuukausituloista ja -menoista ja tilin saldosta.

Yöpöydällä kalenterin välissä on käsinkirjoitettu lappu, johon merkkaan kuukauden tulot, laskut eräpäivineen ja saldon. Kun käyn kaupassa tai maksan laskun, lasken saldon aina samantien uudelleen, vedän vanhan summan yli ja merkkaan lappuun uuden summan. Sitten vien laskun maksettujen laskujen säilöön tai kauppakuitin roskikseen.

Olen aina ajan tasalla siitä, mitä laskuja on odotettavissa kuukaudessa, minä päivänä ne tulevat, mitä tulee tuloja ja mikä on reaaliaikainen saldo tilillä.

Aloitin tämän systemaattisen seuraamisen, kun tienasin nuukasti ja olin aina huolissani, riittävätkö rahani ostoksilla ja koko kuukaudelle.

Vierailija
65/66 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E-lasku ja suoraveloitus ovat kaksi eri asiaa

Vierailija
66/66 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh mitä? Elaskutus helpottaa kenen tahansa elämää. Sinne verkkopankkiin tulee juuri ne laskut joita pitääkin tulla ja jotka pitää maksaa.

Tämä on puolittain huvittavaa, että ensin valitetaan elämän raskautta ja sitten myönnetään, että tehdään kaikki asiat vaikeimman kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä