Eilen oli taas laskujenmaksusulkeiset ja säkillinen vuoden postia käyty läpi. En hallitse tätä :(
Ikää 44 enkä vieläkään osaa hoitaa asioita järjestelmällisesti. Langat ei vain pysy käsissä. Olen kahden lapsen työssäkäyvä totaali yh. Työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta. Lapsilla on molemmilla toimintakykyä haittaavat diagnoosit. En yksinkertaisesti hallitse paperitulvaa enkä jaksa reagoida kuin kaikista akuuteimpiin tärkeän näköisiin kirjeisiin ja yhteydenottoihin. Koulun liput ja laput, terveydenhuollon paperit, verotusasiat, Kelan paperit, pankkiasiat, puhelinliittymäasiat, sähkölaskut jne lyön sivuun ja avaan ne mukamas parempana aikana. Sitä aikaa ei vaan tule, ja survon papereita ja laskuja pinoihin jonnekin pois eteisen lattialta kun tulen väsyneenä kotiin. Sinne ne sitten unohtuu, kunnes menee puhelin mykäksi tai sähköt poikki.
Suoraveloituksessa on kyllä laskuja, mutta jos tilillä ei ole ollut tarpeeksi katetta niin lasku jää. Velkaa ei ole ja luottotiedot on kunnossa, mutta kierrätän lähes kaiken aina perintäyhtiön kautta. En edes halua tietää kuinka paljon olen maksanut kaikenlaisia ylimääräisiä kuluja. Olen ollut tällainen aina. Olen monta kertaa yrittänyt pitää lankoja käsissä, mutta ei vaan onnistu.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos konkreettisista neuvoista. Olen aina ollut kauhean hajamielinen ja jotenkin unessa välillä. Kuulen esim. kun joku sanoo mulle jotain, sanon joo tai aha, mutten oikeasti muista mitä sanottiin. Kroonisesti väsyneenä tilanne on tuplasti huonompi. Olen huono hahmottamaan aikaa ja numeroita. Kaikki mässöytyy sekavaksi puuroksi. Varmaan mullakin joku pääpipi.
Ap
Sitäkin paremmalla syyllä: Älä lykkää asioita, sillä se vain lisää puuron määrää. Mitä enemmän sinulla on jonossa olevia hoitamattomia asioita, sitä enemmän sinulla on muistettavaa ja mielessä pidettävää.
Ja yksinkertaista elämääsi. Keskity vain olennaiseen. Kaikkeen kivaan ei pidä lähteä mukaan. Kivojen juttujen aika on vasta sitten, kun olennaiset asiat ovat hoidossa.
Ota lomia. Väsymys ei hyvä tai uupumus. Varsinkin kun lapsia, on hyvä levätä. Sukulainen välillä lapsia katsomaan. Olisiko joku muu työ helpompi kuin nykyinen.
Paperilaskuja tulee, jos on sellaisia menoja, jotka eivät ole säännöllisiä. Nuo säännölliset saa muutettua e-laskuiksi, mutta satunnaiset tulevat paperilla tai sähköpostiin. Ne voivat olla vaikka lasten hoitoihin liittyviä kuluja tai ihan vain kasvavien lasten vaatehankintoja. Näissäkin kannattaa mahdollisuuksien mukaan suosia suoraan verkkopankilla maksamista. Mutta terapeutin laskut tulevat paperisena tai lapsen taksimatkat terapiaan, jne. Useammasta diagnosoidusta lapsesta lapsesta tällaisia palveluista maksamisia voi kertyä paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten nykyaikana voi saada edes paperilaskuja. Ensimmäisenä tilaat E-laskun kaikkiin paikkoihin, vie vähän aikaa mutta on vaivan väärti. Vie aikaa sillä yleensä pitää olla joku asiakasnumero ja laskun numero
Lasten asioita hoitaessa usein tulee paperilaskuja tai laskuja esilaisiin sovelluksiin, esim. urheiluseurojen sovellukset. Aikuisten laskut on helppo muuttaa kaikki e-laskuiksi.
Maksan itse kaikki laskut samana kuun päivänä joka kuukausi. Jos on tiukka kuukausi, mietin mitä laskua voisi siirtää vai otanko rahat säästötililtä.
Ihan perinteisen kalenterin käyttö on myös hyvä tapa jos on paljon asioita muistettavana.
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa - olisikohan sulla itselläsikin adhd?
Itse pääsin paperikasojen herraksi (rouvaksi), kun vuosia sitten kyllästyin jatkuvaan häröilyyn ja muistutusten maksamiseen ja laitoin asiani kerralla kuntoon. Automatisoin laskujen maksamisen mahdollisimman pitkälle ja olen siitä asti pitänyt tarkkaa budjettia. Lipuille ja lapuille loin arkistointisysteemin: kaikelle pitää olla oma paikka kansiossa (verot, vakuutukset, paperilaskut, sopimukset jne) tai laatikossa (valokuvat, todistukset). Ihme kyllä systeemi pitää varsin hyvin, kun sen tekee alusta asti kunnolla."
Sama täällä. Talouskansion pitäminen (jokaiselle oma lokero) sopi mulle ja sai meidän talouden pidon sujuvaksi. Samoin säästänyt aikaa ja hermoja kun löydämme tarvittavan sopimuksen, kuitin tai laskun heti omasta paikastaan.
Monilla adhd-ihmisillä on sama ongelma, laskut jäävät maksamatta, vaikka rahaa on.
Voisiko joku omainen tai ystävä auttaa sinua ja lajitella maksettavat?
Suosittelen e-laskuja ja vakiintunutta hyväksymispäivää, esim. palkkapäivää.
Nykyään ei tule yhtäkään laskua postissa ellei halua. E-lasku, suoreveloitus tms on helppoa.
Tilin tarkistaminen palkapäivänä vie pari minuuttia, ikinä ei ole jäänyt laskuja maksamatta
Joku puuttuva diagnoosihan tuossa on takana. Mene ihmeessä tutkimuksiin ja pyydä sosiaalitoimesta apua arjen hoitoon. Laskun avaamisessa ja silmäämisessä menee oikeasti minuutti.
Itsellä on myös kaikki pyydetty e-laskuna. Kerran viikossa kun muistaa kirjautua verkkopankkiin, niin se on sillä hoidettu. Mulla rutiinina käydä sunnuntaina sohvalla löhöilemisen lomassa mobiilipankissa.
Ota uuden vuoden tavoitteeksi avata lasku heti kun se tulee. Sitten laitat sen samantien mobiilipankkiin maksuun, vaikka eräpäiväksi tai milloin on rahaa. Ainakin se menee sitten aikanaan. Kalenteriin merkitset kaiken ja varaat aikaa esim. wilma-viesteihin ym. Minä tein a4 jääkaapin oveen, mihin merkkasin kaikki tulevat menot. Siitä oli helppo katsoa, kenen täytyy olla missä ja milloin. Pienistä asioista pitää aloittaa!
En pysty ymmärtämään.
Aikuisen velvollisuuksiin kuuluu tietyt asiat - oli ne sitten miten tylsiä hyvänsä.
Jos pystyt käymään töissä, niin kyllä se laskujenkin maksu pitäisi sujua rutiinilla. Sähän teet hallaa lapsillesi sillä, että jätät maksamatta. Lasun paikka oikeastaan, jos sähköt katkaistaan siksi, että sä nyt et vaan ole saanut aikaiseksi avata kirjekuorta.
Ihan vihaks pistää tuollainen saamattomuus ja välinpitämättömyys läheistesi - eli lastesi hyvinvoinnista. Ryhdistäydy.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jotkut tilitoimisto hoitelee noita laskuasioita ihan maksua vastaan? Voisi tulla sinulle halvemmaksi, kuin ulosoton kautta kierrättäminen.
Paras vaihtoehto olisi välitystili. Ennen kunnan, onkohan nykyisin hyvinvointialueen kautta. Sosiaalityöntekijät varmaan osaavat neuvoa.
Silloin välitystilin hoitaja huolehtii kaikkien laskujen maksamisen, ja itselle jää kaikki loput rahat. Se on eräänlainen kevennetty edunvalvonta, ja vapaaehtoinen.
Aloita keskittymällä laskujen maksuun.
Kun lasku tulee postilaatikkoon, avaa se heti ja tee heti verkkopankissa e-laskupyyntö tai näppäile kertaluonteinen lasku HETI eräpäivineen verkkopankkiin.
Paria viikkoa ennen rahapäivää, ajasta ennen rahapäivää erääntyvät laskut maksettavaksi ja jätä rahaa ruokaan ym. Jos et pysty maksamaan laskua, soita maksuaikaa. Ihan älytöntä, että haaskaat rahaa perintäyhtiöille!
Tee lista toistuvista laskuista ja menoista esim kännykän muistioon. Eli tee budjetti.Saat käsityksen, mitä kuukausittaisia menoja sulla on.
Esimerkki:
vuokra
sähkölasku
puhelinlaskut
vakuutusmaksut
luottokortti
bussilippu
lääkkeet
harrastusmenot
Miten ihmeessä pystyt hoitamaan työsi jos olet noin sumussa?
Mene ensimmäisenä työterveyteen ja kerro kaikki, ei olisi mikään ihme että sullakin olisi joku adhd tai jotain. Joka tapauksessa jotain apua sun pitää saada. Raudanpuute voi olla, samoin follaatin, b12 ja deen puute, niissä ei missään riitä että on viitteissä, vaan pitää olla hyvät lukemat että elimistö toimii hyvin ja oikein. Ferritiini ja dee pitää olla vähintään sata, b12 saa olla jotain 300 ja folaatti 35.
On varmasti tosi haastavaa saada "laitettua kaikki kuntoon" kerralla, mutta toisaalta myös vähän kerrallaankin on tehotonta ja jää kuitenkin ajatuksen asteelle. On olemassa ammattijärjestelijöitä, ostat itsellesi nyt lahjaksi parin tunnin sessiot sellaiselta henkilöltä, ja pyydät että hän laittaa sulle paperit järjestykseen ja neuvoo sellaisen systeemin jota pystyt ylläpitämään. Ja kaikki sähköiset systeemit äpit ja muut hyötykäyttöön, muistutukset kännykkään jne.
Vierailija kirjoitti:
Ota uuden vuoden tavoitteeksi avata lasku heti kun se tulee. Sitten laitat sen samantien mobiilipankkiin maksuun, vaikka eräpäiväksi tai milloin on rahaa. Ainakin se menee sitten aikanaan. Kalenteriin merkitset kaiken ja varaat aikaa esim. wilma-viesteihin ym. Minä tein a4 jääkaapin oveen, mihin merkkasin kaikki tulevat menot. Siitä oli helppo katsoa, kenen täytyy olla missä ja milloin. Pienistä asioista pitää aloittaa!
A4 jääkaapin ovessa? Miten se on kätevämpi ja helpompi kuin normaalin kalenterin käyttö? Tuossa A4:llahan asiat ovat sekajärjestyksessä, jos ne listaa siihen sitä mukaa, kun saa tiedon asiasta. Kalenterissa asiat ovat aikajärjestyksessä, mikä on huomattavasti järjestelmällisempää ja siten myös vähemmän kuormittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla adhd-ihmisillä on sama ongelma, laskut jäävät maksamatta, vaikka rahaa on.
Voisiko joku omainen tai ystävä auttaa sinua ja lajitella maksettavat?
Suosittelen e-laskuja ja vakiintunutta hyväksymispäivää, esim. palkkapäivää.
Ihan naurettava ehdotus, että aikuiselle ihmiselle pitäisi jonkun tulla lajittelemaan postit valmiiksi, ettei prinsessa vaan kuormitu liikaa.
Ei läheiset ole mitään palvelijoita. Aikuinen ihminen selviää postien lukemisesta ja laskujen maksamisesta ihan itse. Ei niin avutonta ihmistä olekaan, joka ei noin yksinkertaisista asioista selviä, jos vain haluaa. Niitä uhriutujia maailmassa aina riittää, jotka väittävät, että on liian vaikeaa. Mutta annas olla, kun on kyse jostain mutkikkaasta ja vaativasta, mutta hauskasta jutusta, niin osaamisessa ja kyvyissä ei yhtäkkiä olekaan mitään puutteita.
Jos laskujen maksamisesta ei selviä, niin ainakin lapset pitää ensimmäisenä huostaanottaa turvaan.
Olin itsekin tuollainen paperilaskujen kanssa. Vihasin niitä, ei huvittanut avata ja pinosin vain jonnekin. Se oli jotenkin paperilaskujen luonteeseen kuuluva asia, ne olivat ahdistavia. Kuvio alkoi joskus nuorempana, kun rahat eivät riittäneet, ja jäi jotenkin päälle.
Nykyään kaikki hoituu melkein huomaamatta sähköisesti. Eli aina kun maksat jonkin laskun, kannattaa samalla tilata se jatkossa E-laskuna. Sitten riittää, että hiukan seurailet tilin saldoa ja tapahtumia, eikä enää tarvitse nähdä silmissään koko paperilaskuja.
Joku taisi mainitakin jotain sen suuntaista mitä itse käytin nuorena. Koin helpoimmaksi, että palkkapäivänä meni mahdollisimman paljon tililtä heti, niin ei tarvinnut kyttäillä mihin loppukuusta on varaa.
Joten ehdotan, että pyydät laskut ja maksut niin, että ne ovat ensinnäkin e-laskuina ja toisekseen sellaisilla eräpäivillä, että ne lähtevät tililtä heti palkkapäivää seuraavana päivänä. Tämän luulisi olevan laskuttajankin edun mukaista, joten neuvottelu saattaa siksi tuottaa hyvän tuloksen. Ja vuokran laitat lähtemään automaattisesti palkkapäivänä.
Tuon jälkeen suurin osa lähtevistä maksuista on heti palkkapäivänä tai seuraavana. Muina aikoina on jäljellä sitten vain satunnaisia laskuja, joten tilin rahatilannetta on helpompi seurata ja hahmottaa.
Hei, luin vaan aloituksesi ja sen perusteella sanon että samassa veneessä ollaan. Mulle oli monesti ehdotettu, että aikuissosiaalityön kautta voisi saada apua. Häpeän määrä esti todella pitkään ottamassa apua vastaan, sitten joku päivä raja tuli vastaan. Kävelin sinne kauppakassillinen kirjeitä mukana. Todella ihana ja empaattinen henkilö avasi ne (jostain syystä itsellä se hirvein kynnys juuri siinä, kun ei ollut voimia ottaa vastaan sitä mahdollista paskaa mitä sieltä paljastui) ja lajitteli ne kiireellisyysjärjestykseen. Sitten soitettiin yhdessä (hän soitti puhelun ja oltiin kaiuttimella) ja pyydettiin maksuaikaa pahimpiin laskuihin. Oli uskomaton helpotus saada apua, ja saada tuntea että ei ole maailman alhaisin matonen vaikka tilanne oli mikä oli.
Rahasta mulla ei ole ollut kiinni ikinä, tätä elämä on silti ollut koko aikuisiän. Wilma-viestit, laskut, veroasiat, kyllä, ihan kaikki on mennyt ohi ja perästä on todellakin kuulunut.
Koin hetken helpotuksen kun törmäsin artikkeliin adhd-henkilöstä, jolla elämä oli tätä. Tässäkö syy ja selitys! Vaan ei, testit tehtiin ja ei, ei oo oireilu alkanut lapsuudessa, joten ei ole adhd. Näillä mennään ja kun kerta apua saa, niin sitä otan kyllä nykyään vastaan. Ylpeys hiiteen ja häpeä samoin. Ota äkkiä yhteys sossuun, sieltä saat avun! Mulle sanottiin, että se jo voi helpottaa kun tietää että joku on säännöllisesti sen pienen hetken apuna, ja niin todella on käynyt! Tsemppiä ja rohkeutta ottaa sinne yhteyttä!
Miten nykyaikana voi saada edes paperilaskuja. Ensimmäisenä tilaat E-laskun kaikkiin paikkoihin, vie vähän aikaa mutta on vaivan väärti. Vie aikaa sillä yleensä pitää olla joku asiakasnumero ja laskun numero