Eilen oli taas laskujenmaksusulkeiset ja säkillinen vuoden postia käyty läpi. En hallitse tätä :(
Ikää 44 enkä vieläkään osaa hoitaa asioita järjestelmällisesti. Langat ei vain pysy käsissä. Olen kahden lapsen työssäkäyvä totaali yh. Työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta. Lapsilla on molemmilla toimintakykyä haittaavat diagnoosit. En yksinkertaisesti hallitse paperitulvaa enkä jaksa reagoida kuin kaikista akuuteimpiin tärkeän näköisiin kirjeisiin ja yhteydenottoihin. Koulun liput ja laput, terveydenhuollon paperit, verotusasiat, Kelan paperit, pankkiasiat, puhelinliittymäasiat, sähkölaskut jne lyön sivuun ja avaan ne mukamas parempana aikana. Sitä aikaa ei vaan tule, ja survon papereita ja laskuja pinoihin jonnekin pois eteisen lattialta kun tulen väsyneenä kotiin. Sinne ne sitten unohtuu, kunnes menee puhelin mykäksi tai sähköt poikki.
Suoraveloituksessa on kyllä laskuja, mutta jos tilillä ei ole ollut tarpeeksi katetta niin lasku jää. Velkaa ei ole ja luottotiedot on kunnossa, mutta kierrätän lähes kaiken aina perintäyhtiön kautta. En edes halua tietää kuinka paljon olen maksanut kaikenlaisia ylimääräisiä kuluja. Olen ollut tällainen aina. Olen monta kertaa yrittänyt pitää lankoja käsissä, mutta ei vaan onnistu.
Kommentit (66)
Tutulta kuulostaa - olisikohan sulla itselläsikin adhd?
Itse pääsin paperikasojen herraksi (rouvaksi), kun vuosia sitten kyllästyin jatkuvaan häröilyyn ja muistutusten maksamiseen ja laitoin asiani kerralla kuntoon. Automatisoin laskujen maksamisen mahdollisimman pitkälle ja olen siitä asti pitänyt tarkkaa budjettia. Lipuille ja lapuille loin arkistointisysteemin: kaikelle pitää olla oma paikka kansiossa (verot, vakuutukset, paperilaskut, sopimukset jne) tai laatikossa (valokuvat, todistukset). Ihme kyllä systeemi pitää varsin hyvin, kun sen tekee alusta asti kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa - olisikohan sulla itselläsikin adhd?
Itse pääsin paperikasojen herraksi (rouvaksi), kun vuosia sitten kyllästyin jatkuvaan häröilyyn ja muistutusten maksamiseen ja laitoin asiani kerralla kuntoon. Automatisoin laskujen maksamisen mahdollisimman pitkälle ja olen siitä asti pitänyt tarkkaa budjettia. Lipuille ja lapuille loin arkistointisysteemin: kaikelle pitää olla oma paikka kansiossa (verot, vakuutukset, paperilaskut, sopimukset jne) tai laatikossa (valokuvat, todistukset). Ihme kyllä systeemi pitää varsin hyvin, kun sen tekee alusta asti kunnolla.
Ai niin, ja lisään vielä, että olen itsekin yksinhuoltaja. Se on ollut pelastukseni, koska jos vastuuton eksäni olisi ollut vielä mukana säätämässä, en olisi ikinä saanut raha-asioitani järjestykseen.
Hoida laskut kerran kuussa. Sukulainen auttaa? Hoida lasten laput myös ensin. Vähennä kirjepostin määrää ja kontakteja.
Jos sulla on raskas työ ja kaksi diagnosoitua lapsia niin ei ihme että et jaksa. Yhden ihmisen ei ns kuulu jaksaa kaikkea, siinä uupuu!
Mistä voisit saada apua?
Entä jos olisit sairaslomalla pari viikkoa uupumuksesta, jaksaisitko silloin pistää kuntoon paperiasiat kerralla?
"Lapsilla on molemmilla toimintakykyä haittaavat diagnoosit."
En tiedä, mikä diagnoosi on, mutta voisiko sama olla myös sinulle itselläsi. Ei kuulosta normaalilta, että ei saa laskuja avattua ja hoidettua.
Eikös jotkut tilitoimisto hoitelee noita laskuasioita ihan maksua vastaan? Voisi tulla sinulle halvemmaksi, kuin ulosoton kautta kierrättäminen.
Sä sentään avasit laskut, mulla odottaa postilaatikossa... Tiedän, että en saa kaikkea maksettua kumminkaan, niin mitä mä niitä avaamaan ja ahdistumaan. Maksoin sitä velkaa, mistä ekana menis luottotiedot ja sovin lopun maksusta. Tän päivän urakka on pyykki. Tilillä 0e joten ei paljon juhlita uutta vuotta sillä.
Miten sulle tulee noin paljon paperipostia? Mulle ei tule mitään. Kaikki on e-laskuna verkkopankissa.
Tilaa laskut e-laskuna kaikki ja kerta viikkoon tarkistat onko jotain tullu ja kuittaat niin lähtee tililtä eräpäivänä. Huolehdit vain että sen laskun verran on tilillä rahaa.
Mulla on kans vino pino avaamattomia kirjekuoria pöydällä. Ei vaan jaksa avata. Karhuthan tulee sitte perästä. Yritän noukkia edes sähkö- ja puhelinlaskun mutta ei sekään aina onnistu.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsilla on molemmilla toimintakykyä haittaavat diagnoosit."
En tiedä, mikä diagnoosi on, mutta voisiko sama olla myös sinulle itselläsi. Ei kuulosta normaalilta, että ei saa laskuja avattua ja hoidettua.
Sama tuli mieleen. Tarttetkohan edunvalvojan? En meinaa tätä millään pahalla.
Velkaneuvonta voisi auttaa ensi hätään. Sitten tarvitset jonkin rutiinin, esim. laskujen hoito kerran kuussa aina samana päivänä. Kun on kouluikäisiä lapsia, Wilmaa pitäisi lukea ainakin joka viikko.
Mulle itselleni paperilasku on parempi vaihtoehto. Se on niin konkreettinen. Jos se on pöydällä, se on maksamatta. Unohdan helposti ne e-laskut jotka tarttee hyväksyä, kun välttämättä verkkopankkiin ei ole muuta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa laskut e-laskuna kaikki ja kerta viikkoon tarkistat onko jotain tullu ja kuittaat niin lähtee tililtä eräpäivänä. Huolehdit vain että sen laskun verran on tilillä rahaa.
Minulla on Danskessa niin, että tulee tekstarina ilmoitus uudesta laskusta ja että se lähtee automaattisesti eräpäivänä ellen itse halua käydä vaihtamassa maksupäivää aikaisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hoida laskut kerran kuussa. Sukulainen auttaa? Hoida lasten laput myös ensin. Vähennä kirjepostin määrää ja kontakteja.
No tämä: Eli vähennä kirjepostin määrää. Tuleeko sinulle jotain mainoksia, tilauksia, yhdistysten tiedotteita tms, joka ei ole välttämätöntä eikä edes tarpeellista. Ne kuormittavat sinua turhaan. Peru kaikki jäsenyydet ja laita mainostuskielto niille tahoille mistä tulee mainoksia.
Ja luonnollisestikin e-laskuiksi mahdollisimman paljon, kuten on jo neuvottukin.
Kun postin määrä inhimillistyy, niin se oleellisen postin läpikäyminen helpottuu.
Miten teille tulee vielä fyysisiä paperilaskuja? Omat on ollut sähköisiä tai suoraveloitettuja jo monta vuotta. En edes muista milloin olisi viimeksi tullut joku paperilasku.
Kaikki menee suoraveloituksella ja suunnilleen tiedän mihin kuukaudenaikaan ne menee. Vain jotkut tosi satunnaiset putkimieslaskut yms. tuee sähköpostina ja ne maksan myös samantien. Ei sa lasku miksikään muutu, maksaako sen tänään vai huomenna. Juuri tuo vitkutuskitkuttelu laittaa kaiken kaaokseen että takuuvarmasti unohtuu mitä pitää vielä maksaa ja mitkä ei ole vielä edes tullut.
Kiitos konkreettisista neuvoista. Olen aina ollut kauhean hajamielinen ja jotenkin unessa välillä. Kuulen esim. kun joku sanoo mulle jotain, sanon joo tai aha, mutten oikeasti muista mitä sanottiin. Kroonisesti väsyneenä tilanne on tuplasti huonompi. Olen huono hahmottamaan aikaa ja numeroita. Kaikki mässöytyy sekavaksi puuroksi. Varmaan mullakin joku pääpipi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä: Eli vähennä kirjepostin määrää. Tuleeko sinulle jotain mainoksia, tilauksia, yhdistysten tiedotteita tms, joka ei ole välttämätöntä eikä edes tarpeellista. Ne kuormittavat sinua turhaan. Peru kaikki jäsenyydet ja laita mainostuskielto niille tahoille mistä tulee mainoksia.
Ja luonnollisestikin e-laskuiksi mahdollisimman paljon, kuten on jo neuvottukin.
Kun postin määrä inhimillistyy, niin se oleellisen postin läpikäyminen helpottuu.
Ja lopeta jakamasta yhteystietojasi kaiken maailman firmoille, jotka sitten haluavat käyttää yhteystietoja myöhemmin mainostamiseen. Kaikkiin arpajaisiin osallistumisesta seuraa näitä mainoksia ja yhteydenottoja, jotka kuormittavat sinua turhaan.
Minulle tulee paperilla vain eläinsuojeluyhdistyksen jäsenmaksulasku, ja se on ainoa jonka unohdan maksaa.
Hyvin sä vedät