Leikkauksilla ei todellisuudessa ole juuri mitään vaikutusta tukien kokonaissummaan
Ihan heti alkuun haluan mainita, että olen 42-vuotias pitkäaikaistyötön.
En ymmärrä joidenkin työttömien ja pienituloisten kitinää siitä kun asumistukea leikataan. Sen leikkauksen voi kompensoida hakemalla toimeentulotukea johon on tulossa indeksikorotus heti 1.1.2024, eli huomisesta, lähtien. Työttömyysturvaakaan ei olla leikkaamassa, mutta lapsikorotus on ilmeisesti keväällä poistumassa.
Lapsilisään on tulossa korotus, mutta sehän ei hyödytä niitä jotka ovat oikeutettuja toimeentulotukeen (korotus vähentää toimeentulotuen määrää). Ainoat hyötyjät ovat ne joilla rahaa on jo ennestään riittävästi (eli he, jotka eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen).
Leikkauksien aiheuttama paniikki on keksittyä ja tekemällä tehtyä. Valtamediakin on tyypilliseen tapaansa ollut lietsomassa sitä eikä tietenkään ole kertonut kaikkea oleellista. Kenelläkään ei todellisuudessa ole mitään hätää.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Näillä leikkauksilla onkin tarkoitus leikata pienituloisilta ne vähätkin säästöt, jotta ne on entistä enemmän yhteiskunnan almujen varassa
Leikataan tukien varassa eläviltä pienituloisiltä,suuri osa maksaa elämisensä omalla työllä.eikä tarvitse tukia.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä.
Lässytä sinä vain hautaan asti sitä kesämökkiä. Minä sain uuden työpaikan ja huomenna alkaa palkka juosta. Olen menestyvä ihminen enkä tuollainen tuilla elävä loinen, elätti ja jankkaaja.
Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Vierailija kirjoitti:
jankuti jankuti idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässytä sinä vain hautaan asti sitä kesämökkiä. Minä sain uuden työpaikan ja huomenna alkaa palkka juosta. Olen menestyvä ihminen enkä tuollainen tuilla elävä loinen, elätti ja jankkaaja.
Minä olen määräaikaisessa työssä.
Puoliso erosi kirkosta viime viikolla, koska mun ansiosidonnaista leikataan.
Rohmutaan kaupasta kaikki punalapputuotteet, jotta leipäjonoon ei jää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko elätti kerrostalokyttääjä, että omistus asunnossa eletään toimeentulotuella? Kyllä ne lainat maksetaan ihan omasta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen määräaikaisessa työssä.
Puoliso erosi kirkosta viime viikolla, koska mun ansiosidonnaista leikataan.
Rohmutaan kaupasta kaikki punalapputuotteet, jotta leipäjonoon ei jää mitään.
onko kiva olla köyhä??? luulis vituttavan??
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
semmonen 10 - 20% lähtee köyhimmiltä osalta suomea +
kaikki kulut kallistuu taas sen 3 -5 %.
ei kateeks käy tukihelvetissä vaeltavia.
hyvä palkkasta hanttihommaa ei kyllä kaikille ole tarjolla,
kakka-hommia näyttää kyllä olevan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko elätti kerrostalokyttääjä, että omistus asunnossa eletään toimeentulotuella? Kyllä ne lainat maksetaan ihan omasta palkasta.
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista ja jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki leikkaukset lähtevät yrityksiltä, ne vähennetään kulutuksesta.
Yrittäjä ei saa enää asumistukea vuoden päästä omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mulla loppuu määräaikainen työ niin leivon leivät itse.
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjänä asumistuki on ollut erittäin tärkeä osa toimeentuloa... mutta mietinpä tässä nyt yrityksen hyllyttämistä kun viivan alle jää niin vähän asumistuen leikkauksen jälkeen. Sama se varmaan on saada kaikki nämä vähät roposet tukina, saisin varmaan jopa enemmän kuin nyt pienyrittäjänä. Ja asumistuki (n. 300 euroa) on siis ollut ainoa nostamani tuki tähän asti.
Siis tuosta 300 euron tuesta on ollut koko ajan kiinni yrittämisen kannattavuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä on miljonääri. Ei yrittäjä mitään kelan lipukkeita täyttele asumistukea varten.
Toimeentulotuessa hyväksyttäviin asumismenoihin tulee lainmuutos
Muutos tiukentaa joiltakin osin niitä perusteita, joiden nojalla asiakkaan asumismenot voidaan hyväksyä normia suurempana.
Jatkossa erityisenä perusteena ei kuitenkaan enää hyväksytä sitä, että tuensaajan paikkakunnalla ei ole tarjolla asumisnormien rajoissa olevaa asuntoa.
Nykyisellään noin 56 800 perhettä asuu niin, että vuokra-asunnon asumismenot ylittävät asumisnormin.
Lainmuutos tulee voimaan 1.4.2024.
toivotaan reippaita hintojen nousua kun työmarkkinatuen indeksi korotukset jäissä
tyyppi kertoo julkisesti olevan luuseri ja elävän erittäin pienellä rahalla joka kuukaus..varmaa kivaa kerrostalo luukussa asustella.ei autoo ei venettä ei omakotitaloa.