Millä eri tavoin yksiössä saa erotettua "makuuhuoneen"?
Ideoita kaipaan, erikoisiakin! Jotain verhosysteemiä ajattelin, mutta koska makuualkovia ei ole, pitäisi viritellä jokin kehikko verhoille. Keittiö on sen verran iso, että ruokapöytä sopii sinne, joten huoneeseen tulee makkarin ja olkkarin toiminnot.
Kommentit (60)
En ole eritellyt tiloja, vaan olen tehnyt siitä makuu- ja olohuonetilasta yhtenäisen amerikkalaistyyppisen master-bedroomin, jossa se olohuonepuoli on vain jatke makuutilalle.
Tilassa on 120 senttinen sänky, yöpöytä, tv, isoja viherkasveja, nojatuoleja yms. Koko tila on yhtenäisesti sisustettu värien ja tyylin osalta niin, että tila näyttää yhdeltä isolta luxusmakuuhuoneelta.
Minulla oli kallax 4x4 tilanjakajana ja säilytystilaa tuomassa. Ostin siihen niitä koreja kaikkiin muihin lokeroihin paitsi ihan ylimpiin.
Olohuoneen puolella sitä vasten oli melkein samanlevyinen tv-taso. Sohvalta tv:tä katsoessa ei nähnyt makkariin. Makkaran puolelta säilytin lokeroissa alusvaatteita, sukkia ym tavaroita. Oli tosi toimiva ja nätti ratkaisu.
Jos haluaisin erotella tilat jotenkin, niin laittaisin lipaston tai senkin sängyn jalkopäähän niin, että jää silti kulkutila sängynpään ja lipaston väliin ja kapea mh-matto siihen myös.
Lipaston toisella puolelle jäisi siten mh-tila ja toiselle puolelle oh-tila. Lipaston laatikot/ovet olisivat sinne oh:een päin ja selkämys mh:een päin.
Vierailija kirjoitti:
En ole eritellyt tiloja, vaan olen tehnyt siitä makuu- ja olohuonetilasta yhtenäisen amerikkalaistyyppisen master-bedroomin, jossa se olohuonepuoli on vain jatke makuutilalle.
Tilassa on 120 senttinen sänky, yöpöytä, tv, isoja viherkasveja, nojatuoleja yms. Koko tila on yhtenäisesti sisustettu värien ja tyylin osalta niin, että tila näyttää yhdeltä isolta luxusmakuuhuoneelta.
Olen aina ihaillut noita isoja ja tilavia ulkomaan makkareita, joihin mahtuu myös oleskelutila huoneen toiseen päähän tai sivulle. 🤩 Suomessa on niin ahtaat makuuhuoneet, ettei niihin sovi kuin sänky ja yöpöydät, mutta yksiöön sellaisen master bedroomin saa kyllä loihdittua. Youtubesta ja kuvahaullakin löytää netistä ideoita sellaiseen sisustukseen vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa itse asiassa tosi kivalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa itse asiassa tosi kivalta!
Kiitos! Suosittelen kyllä kokeilemaan. Olen saanut tästä tyylistä paljon kehuja. On ollut niitäkin, jotka ovat olleet huvittuneita, kun sanon asuvani yksiössä, mutta sitten he ovatkin ollleet hämmästyksissään ja ihastuksissaan siitä, kun ovat nähneet, miten se on sisustettu.
Jos leveämpi sänky, niin se huoneen perälle keskelle. Sängyn päätyyn ruuvataan kiinni sängyn levyinen kevytrakentenen rima- tai vaneriseinä, ehkä n.180cm-200cm korkea. Tai vaikka tuollainen aiemmin linkattu Jyskin sermi. Sänkyyn kulku seinän molemmin puolin. Sermin toiselle puolelle sitten sohva tai telkkaritaso riippuen siitä miten muuten asettelet kalusteet.
Tuollaiset murphy bed-tyyliset sänkyratkaistut voisi myös olla hyvä vaihtoehto niin olisi päiväsaikaan väljempää.
Sänky sohvan taakse. Sohvan selkänoja on sen verran korkea ettei sänky näy. Sinne vaan pujahdat sohvan päädystä. Sänky voi olla sohvan selkänojassa kiinni, ja voit ninjana kierähtää myös sohvan selkänojan yli.
Riippuu paljon siitä, minkä tyyppinen asuja on: jos käy paljon vieraita, on olohuonesisustuksella isompi merkitys ja silloin ehkä myös sängyn "piilottamismahdollisuudella". Jos elelee paljolti yksin, on ehkä vähän kurjaa, jos sänkyynsä joutuu kiipeilemään, kaivautumaan, pujahtelemaan tms. hankalaa. Minulle vapaa pääsy hyvällä paikalla olevaan sänkyyni olisi pienessäkin asunnossa hyvin tärkeää.
Verhokisko kattoon ja verho, sermi tai kirjahylly,
Itse käytin Muuramen neppari hyllyjä niin , että osa hyllyistä avautui olohuoneen puolelle ja osa ns makkariin toimi hyvin
Veke myy verhotankoja, jonka pystytangot pingotetaan lattiasta kattoon. Poikkipuuhun tulee verho. Sellaisen saa viritettyä mihin kohtaan huonetta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Veke myy verhotankoja, jonka pystytangot pingotetaan lattiasta kattoon. Poikkipuuhun tulee verho. Sellaisen saa viritettyä mihin kohtaan huonetta tahansa.
Kiitos tästä! Täytyypä tutustua.
Ap
Ainakin se komero, joka on tyypillisesti siinä keskellä huonetta, kannattaa heittää helvettiin. Ja sellanen tolppamallinen vaatetanko siihen tilalle. Tavarat lipastoon ja liinavaatteet sängyn alle boksiin. Tulee paljon tilavamman näköinen yksiöstä. En ymmärrä miksi melkein joka yksiössä on se kaappi siinä poikittain keskellä huonetta. Mitä väliä jos sänky näkyy, niinhän ne lapsuuden kodissakin istu kaverit sun sängyn reunalla.
Mulla oli sen verran pieni yksiö että sänky toimitti sekä sängyn että sohvan virkaa. Parvesta en ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt googlannut tämän innoittamana paljon, kokeilkaa tekin, sanoilla 'budoir decor ideas' löytyy paljon upeita sisustusvinkkejä.
Se olikin Boudoir decor
Esim tällaisia:
https://travellingjezebel.com/boudoir-bedroom-ideas/
Sitten vaan ottaa enemmän olohuonetyyppisiä elementtejä sängyn oheen.
Meillä oli aikanaan leveä bambukaihdin jakamassa tilaa. Helppo kiinnittää ja sopivia leveyksiäkin löytyi. Se oli oikeastaan ihan mukava ainakin tuolloin, sopi pieneen tilaan rullattaessa ylös ja kesti hyvin. Näytti myös mukavalta eikä ollut liian 'pimeä' eikä sulkenut tilaa näennäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä myös niin kuin hotellihuone?
Sinähän se tuossa loukkaannuit 🙄. Toinen vain esitti asiallisen kysymyksen perusteluineen.
Eri