Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko AMK toisen asteen tutkinto vai College tutkinto?

Vierailija
30.12.2023 |

Facen datingissa nuo vaihtoehdot ylemmän korkeakoulututkinnon lisäksi.

Haluan rajata deitit yliopiston tai amk:n käyneisiin ja rajata amikset pois

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan sen nimikin sanoo, että ammattikorkeakoulu on amis. Voi olla vähän parempi/laajempi opetus kuin varsinaisissa ammattikouluissa, mutta mikään korkeakoulututkinto se ei ole, ei alempi eikä varsinkaan ylempi.

Esim. tradenomi on entinen merkonomi.

Jos kävisit korkeakoulua, tietäisit että ammattikorkeakoulu on korkeakoulu. Tämä kerrotaan jo korkeakoululaissa. 

Hanken och Lilla Hanken är inte på samma nivå. Därför har yrkesskolan epitetet "Lilla" framför sig.

Vierailija
42/64 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk on amis. Ei ole akateeminen tutkinto. Rajaa ihmeessä pois!

Ei ole amis, vaan alempi korkeakoulututkinto. Oikeaa vaihtoehtoa ei siis ole. En tiedä mitä tasoja college-tutkinto sisältää, selvästi käännetty vaan usan koulutusvaihtoehdot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amattikorkeakoulu kääntyy kyllä University:ksi. Collage on ammattikoulu. 

Vierailija
44/64 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK ja kandi ovat alempia korkeakoulututkintoja. Maisterista ylöspäin ja joku YAMK on ylempiä korkeakoulututkintoja.

Så du jämställer en tekniker med en diplom ingenjör och en tradenom med en ekonom och en ekonomiemagister?

Vierailija
45/64 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk on amis. Kuuluu niille joiden äly ei riitä yliopistoon.

Minä en päässyt ammattikorkeaan, mutta pääsin yliopistoon. Ammattikorkeassa on aloja, mihin on todella vaikea päästä. Sitten taas yliopistossa on aloja, joihin on melko helppo päästä ja pääsee vielä varasijalta 30. Että en nyt ihan noin mustavalkoisesti suhtautuisi kenenkään älyyn. 

Vierailija
46/64 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ylipäätään ymmärrä mitä väliä koulutuksella, kaikkia tarvitaan. Mutta yleensä paremmin koulutetut halveksuvat heikommin koulutettuja, en ymmärrä miksi. 

Mutta jos vertaillaan, niin kaksi kaveria, toisesta tulee sähköasentaja ja toisesta lääkäri. Siinä vaiheessa kun lääkäri valmistuu ja pääsee töihin, niin sähkärillä on jo lähestulkoon velaton asunto, kulkupelit ja muut. Tästä vielä vajaat 10 vuotta, niin lääkäri on samassa tilanteessa ja varallisuudessa alkaa mennä sähkärin ohi. Mitä sitten?

Ja jos kaikki kouluttautuu "parempiin" ammatteihin, kuka tekee ne muut työt, ja päinvastoin. 

Vain te amikset mittaatte kaikkea rahassa.

Intissä, pelkkänä ylioppilaana kuulin amispojilta samaa öyhötystä  Tilastojen mukaan jo 29-vuotiaana diplomi-insinööri menee sähkärin ohi nettovarallisuudessa. Niin minäkin tein, nyt olen 54-vuotiaana yrityskaupan jälkeen vauras eläkeläinen Nizzassa.

Vierailija
47/64 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla eläkeläinen? Onko sairaseläke vai työkyvyttömyys?

Jos vaan et tee tuossa iässä töitä, niin olet työtön. Ja miksi kouluttaa itseään ylipäätään muuten, kuin paremman ansiotulon takia, mihin itsekin viittaat.

"vain te amikset mittaatte kaiken rahassa" ja "nyt olen vauras eläkeläinen nizzassa" 

Vierailija
48/64 |
30.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"College", vaikka eri maiden tutkintoja ei voi suoraan rinnastaa. University of applied sciences on kirjaimellisesti amk englanniksi. Mutta taitaa vastata lähinnä collegea usassa. 

Vierailija
49/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amk on amis. Kuuluu niille joiden äly ei riitä yliopistoon.

Tytär ois päässyt 2x yliopisto. Valitsi vaikeamman tien eikä päässyt vasta kun toisella yrittämällä AMK. 

Vierailija
50/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johan sen nimikin sanoo, että ammattikorkeakoulu on amis. Voi olla vähän parempi/laajempi opetus kuin varsinaisissa ammattikouluissa, mutta mikään korkeakoulututkinto se ei ole, ei alempi eikä varsinkaan ylempi.

Miksi sitten molempia vieläkin valmistuu?

Vierailija
51/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradenomi ei ole entinen merkonomi. Merkonomi on toisen asteen tutkinto ammattikoulusta, tradenomi on saman alan tutkinto ammattikorkeakoulusta. 

Ei ole saman alan tutkinto, sehän riippuu mitä opiskelet.

Vierailija
52/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tradenomi ei ole entinen merkonomi. Merkonomi on toisen asteen tutkinto ammattikoulusta, tradenomi on saman alan tutkinto ammattikorkeakoulusta. 

Viittaat nykyiseen merkonomiin. Entinen yo-merkonomi on se, jonka pohjalta tradenomikoulutus on tehty.

Vierailija
53/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viittaat nykyiseen merkonomiin. Entinen yo-merkonomi on se, jonka pohjalta tradenomikoulutus on tehty.

Väärin. Yo-merkokomikoulutus on ihan nykyisinkin olemassa. Jos tuolla tutkinnolla hakee tradenomikoulutukseen, vois saada jotakin hyväksilukuja, mutta korkeakoulututkinto se ei millään muotoa ole, eikö sellaista korvaa.

https://www.bc.fi/koulutukset/merkonomi/aikuisten-paivakoulutus/

Vierailija
54/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit olla eläkeläinen? Onko sairaseläke vai työkyvyttömyys?

Jos vaan et tee tuossa iässä töitä, niin olet työtön. Ja miksi kouluttaa itseään ylipäätään muuten, kuin paremman ansiotulon takia, mihin itsekin viittaat.

"vain te amikset mittaatte kaiken rahassa" ja "nyt olen vauras eläkeläinen nizzassa" 

Et ehkä osaa lukea, tai ymmärrä luettua. Eläkeläinen koska isompi firma osti perustamani ja yksin omistamani IT-yrityksen. Sairas- tai työeläkettä en tietenkään kuittaa vaan olen oma eläkkeenmaksajani.

Vierailija
55/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Yo-merkokomikoulutus on ihan nykyisinkin olemassa. Jos tuolla tutkinnolla hakee tradenomikoulutukseen, vois saada jotakin hyväksilukuja, mutta korkeakoulututkinto se ei millään muotoa ole, eikö sellaista korvaa.

Tässä toinen lukutaidoton.

Perehdy vaikka wikipediasta, mitä yo-merkonomitutkinnolla tarkoitettiin 1980-luvulla ennen ammattikorkeakouiu-uudistusta. Sen päälle tradenomitutkinto on suunniteltu. Nykyinen merkonomitutkinto on aivan eri asia.

Vierailija
56/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "vanha" merkonomi ja AMK tuli juuri kun valmistuin kauppaopistosta. Hain siis peruskoulupohjaiselta merkonomi linjalta jatkamaan opintoja ammattikorkeaan, mutta en päässyt.Syy ei ollut huonot paperit, vaan se että merkonomi ei silloin voinut hakeutua ammattikorkeaan, koska koulutus oli periaatteessa sama. Vain puoli vuotta pidempi.

Kaverini haki merkanttina eli kauppakoulusta ja pääsi todella huonolla todistuksella sisään. Kertoi, että suurin osa asioista jota opetettiin, oli opetettu jo kauppakoulusta.

Edelleen olen kysellyt tradenomeilta, että mitä opiskelevat, niin hyvin samoja asioita kuin itse merkonomi aikoina. Suurin ero, että osa materiaaleista on englanniksi.

Vierailija
57/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen "vanha" merkonomi ja AMK tuli juuri kun valmistuin kauppaopistosta. Hain siis peruskoulupohjaiselta merkonomi linjalta jatkamaan opintoja ammattikorkeaan, mutta en päässyt.Syy ei ollut huonot paperit, vaan se että merkonomi ei silloin voinut hakeutua ammattikorkeaan, koska koulutus oli periaatteessa sama. Vain puoli vuotta pidempi.

Kaverini haki merkanttina eli kauppakoulusta ja pääsi todella huonolla todistuksella sisään. Kertoi, että suurin osa asioista jota opetettiin, oli opetettu jo kauppakoulusta.

Edelleen olen kysellyt tradenomeilta, että mitä opiskelevat, niin hyvin samoja asioita kuin itse merkonomi aikoina. Suurin ero, että osa materiaaleista on englanniksi.

Höpö höpö. Mulla on parikin vanhaa yo-merkonomikaveria, jotka eivät ole päässeet haluamilleen  trade-linjoille - ihan vain syystä, että on ollut liikaa parempia hakijoita ja paskat merkonomipaperit. 

Vierailija
58/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mulla on parikin vanhaa yo-merkonomikaveria, jotka eivät ole päässeet haluamilleen  trade-linjoille - ihan vain syystä, että on ollut liikaa parempia hakijoita ja paskat merkonomipap

Meitä oli useampi merkonomi, jotka ei päässyt, samalla syyllä. 

Itselläni keskiarvo oli 3,8. Kaverilla 4.5. Eli ei ollut papereista kiinni. Merkantti ystävällä 2.9 ja pääsi samalle linjalle

Prosessi on varmasti muuttunut alku hämmennyksen jälkeen.

Vierailija
59/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nizzalainen eläkeläinen ei osannut lukea, että kirjoitin siitä että kaikenlaisia ammatteja tarvitaan. Toiset saavat haluamansa ennemmin ja toiset myöhemmin. 

Ja näköjään myös ylioppilas it-nörtti mittaa kaiken rahassa. Eikä ilmeisesti sielläkään kovin paljon tekemistä ole, kun pitää vauva palstalla roikkua 

Vierailija
60/64 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opinnot olivat kyllä ihan eri maailmasta. Meidän luokalla oli paljon yo-merkonomeja eikä kukaan valittanut että ois samaa. T: markkinointimerkonomi, log.trade

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi