En usko, etta kukaan vauvan kans kotonaolija veisi 1-v. tayspaivaseen hoitoon. Karjistetty esimerkki, mulla ainakin olisi enemman
jaksamista siinä, että lähtisin ramppaamaan aamulla noiden kanssa hoitoon, kuin että pitäisin esikoisen kotona.
Kommentit (40)
Vierailija:
että 16 oikein nauttii siitä, että voi suomia muita tällä asialla. Aloitus puhui 1-vuotiaan täyspäivähoidosta ja hän vie lasta parin tunnin kuntoutukseen - pikkasen eri asia, mutta oitis ryntää kirjoittamaan ja vihjailemaan- Mainio sauma oikein piehtaroida siinä että pääsee märehtimään, piehtaroimaan, syyllistämään.
Vierailija:
että 16 oikein nauttii siitä, että voi suomia muita tällä asialla. Aloitus puhui 1-vuotiaan täyspäivähoidosta ja hän vie lasta parin tunnin kuntoutukseen - pikkasen eri asia, mutta oitis ryntää kirjoittamaan ja vihjailemaan- Mainio sauma oikein piehtaroida siinä että pääsee märehtimään, piehtaroimaan, syyllistämään.
Ihmettelen vain syvästi tapaasi kirjoittaa. Mitä ihmeen tyydytystä saat tuosta?
19
kehitysvammmaisuua tai vammaisuus on toki harmilsta, mutta valitettavasti en säälistä ala voivottelemaan. Joillaki tosiaan on lääkinnälliset ja kuntoutukselliset syynsä, mutta vain harvalla.
T: Äiti, jonka yksi kolmesta lapsetsa on myös vammainen, mutta joka ei kjoka asiaan vedä vammaisuutta esiin.
uuden vauvan tieltä ja siis kokopäivähoitoon vielä. Sanoi itse mulle, ettei jaksa kahden niin pienen kanssa olla vaikkei edes yrittänyt.
Lapsi kuulemma tarvii pvkodin virikkeitä, kun on tottunut käymään muskarissa ja perhekerhossa.
Auts, onkohan nyt kuitenkin eri asia kokopäivähoito ulkopuolisella ja puolen tunnin muskari äidin kanssa?
Olisin itse ainakin kovin surullinen, jos en olisi edes TUTUILLE saanut sanotuksi lapsemme vammaitumisesta. Ja olenpa tainnut naapurienkin kanssa asiasta puhua. Paljon helpompaa on kertoa avoimesti, kun piilotella. Kyllähän nuo olsivat tuon huomanneet hiekka- laatikolla,parkkipaikoilla, kaupoilla ollessa..
Vierailija:
löytyy syyt " omituiseen" toimintaansa. Silloinkin kun niitä ei päällepäin näy ja naapureiden/tuttujen silmiin äiti vaan vie esikoisen hoitoon saadakseen laiskotella kotona.
kumman paljon täällä tunnutaan arvostelevan niitä jotka vievät esikoisensa hoitoon. Haluan vain korostaa että asiat eivät aina ole sitä miltä ne päällepäin näyttävät. Ihmisiltä löytyy paljonkin erilaisia -mielestäni ihan järkeviä- syitä tuohon hoitoonvientiin. Kuitenkaan ne eivät ole läheskään aina ulkopuolisten tiedossa...
Siksi en oikein jaksa ymmärtää tuota arvostelua jota täältä saa lukea, en tiedä oletko sinä sitä kirjoittanut, mutta jotkut muut joka tapauksessa ovat.
ainoat syyt jolloin musta on järkevää ja hyväksyttävää tuoda pieni hoitoon, vaikka vauva ja äiti ovat kotona, on masennus ja lapsen kehitysvammaisuus.
etkä kokopäiväisesti edes. Joten älä siis piittaa niistä kirjoituksista! Äläkä missään tapauksessa rupea niiden takia - tai muunkaan takia - keräämään jotain vammaisen lapsen marttyyriäidin kruunua! Se ei ole oikein lastasi/lapsiasi kohtaan. Tiedät toimivasi oikein ja sen pitää riittää.
Minä en ole kirjoittanut yhtään mitään. Olen vammaisen lapsen sisko ja siksi reagoin.
19/26
joissa parivuotias esikoinen kokopäivähoidossa ja äiti vauvan kanssa kotona. Molemmat ovat läheisiä ystäviä eli tunnemme hyvin ja molemmat ovat ihan suoraan sanoneet, että toimivat näin päästäkseen helpommalla. Lisäksi uskovat ihan vilpittömästi, että kaksivuotias tylsistyy kotona. Molemmista esikoisista tullut vauvan synnyttyä kiukuttelevia, agressiivisia kauhukakaroita. Ovat toki uhmaiässä, mutta varmasti hoidossaolo vaikuttaa myös.
en ole kokenut velvollisuudekseni selittää sitä jokaikiselle hiekkalaatikon reunalla tapaamalleni ihmiselle. Lapsi on minulle ja perheellemme kuitenkin ensisijaisesti lapsi, vammansa tulee vasta taka-alalla ja haluamme tarjota hänelle mahdollisimman normaalin lapsuuden.
Silti löytyy näitä jotka lastani tapaamatta katsovat asiakseen arvostella hänen hoitoon viemistään :O Eli kovin kevyellä tuttavuudella sitä ollaan johtopäätöksiä luomassa.
Mitä olen muiden erityissyistä lapsiaan hoitoonvievien kanssa keskustellut, niin läheskän kaikkien tuttavapiiri ei ole tietoinen hoidon varsinaisesta syystä. Joillekin lapsen kehitysviivästymä ja erityistarpeet ovat vaikea asia eikä niistä haluata puhua muille ennen kuin diagnoosi on varmistunut tms. Ja ainahan hoidon syy ei edes ole lapsessa vaan jossain muussa perhettä kohdanneessa asiassa.
mua päiväkodin työntekijännä myös ihan oikeasti kauhistuttaa tilanne jossa äiti tuo 1v 4kk ikäistä lastaan päiväkotiin, vaikka kotona on 3 kuukauden ikäinen vauva. Lapsi on käynyt nyt kaksi kuukautta hoidossa ja äiti halusi tuoda lapsen hoitoon jotta saa kavereita ja virikkeitä. kehuu aina että vauva on helppo hoidotteva joten se ei ole syynä. Hänelle on kyllä snaottu ettei päiväkoti tarjoa tuon ikäiselle virikkeitä, joiuta vanhempi ei voisi kotona tarjota, mutta hän halusi silti tuoda lapsen, koska uskoo että lapsesta tulee näin menestyvämpi ja fiksumpi.
Lapsi on hoidossa siis 7 tuntia 3 kertaa viikossa. 7 tunnin ajasta hän nukkuu noin 3 tuntia ja itkee noin 3 tuntia. Ja on tosiaan jo sen vajaa kaksi kuukautta ollut meillä. Tässä kohtaa ihan oikeasti pidän hyväksyttävänä arvostella tämän äidin valintaa ja olen hänelle itsekin sanonut etten ymmärrä miksi hän tuo lapsensa hoitoon. Koko ryhmä (8 1-2 vuotiasta lasta, 2 hoitajaa) kärsii tilanteesta sillä koko hereilläoloaikansa lapsi vaatii toisen aikuisen huomion.
En tiedä mitä muut ovat tilanteesta mieltä, mutta kyllä itse ainakin koen että tässä äiti ei ole osannut tehdä lapselleen sopivinta ratkaisua. Toivottavasti lapsesta sitten tosiaan tulee edes menestyvä ja fiksu.
Jos itse tietää, että lapsi kuuluu erityislapsiin ja kuntoutuksen piiriin, en naurettvaa aina ja kaikkialla ruikuttaa " omista terpeistaa ja poikkeuksistaan ja että näitä tarpeita voisi olla kaikilla muillakin " . Onneksi vammaisuus on tosiaan marginaalista ja kaikki varmasti tajuaa, ettei tässä ole tarkoitettu vammaisenlapsen viemistä päivähoitoon, jos ja kun puhutaan VIRIKE- hoidosta. E-lapsilla kyse on kountoutuksesta.
Vierailija:
etkä kokopäiväisesti edes. Joten älä siis piittaa niistä kirjoituksista! Äläkä missään tapauksessa rupea niiden takia - tai muunkaan takia - keräämään jotain vammaisen lapsen marttyyriäidin kruunua! Se ei ole oikein lastasi/lapsiasi kohtaan. Tiedät toimivasi oikein ja sen pitää riittää.Minä en ole kirjoittanut yhtään mitään. Olen vammaisen lapsen sisko ja siksi reagoin.
19/26
joka on koulutettu ja jota olen aina pitänyt fiksuna. Hänen mielestään lapsen pitää mennä viimeistään yksivuotiaana päiväkotiin, koska se on niin kasvattavaa ja sosiaalistavaa ja koska päiväkodin työntekijöillä on lastenhoidosta pidempi ja kattavampi kokemus kuin hänellä, äidillä.
Siis tämä on hänen vakaa mielipiteensä ja käsityksensä. Hän todellakin uskoo, että tämä on lapsen etu.
Ja molemmat lapsensa ovat todellakin olleet täyspäivähoidossa heti vanhempainloman päätyttyä ja esikoinen koko kuopuksen vauva-ajan.
(lapsen vamma tai oma masennus) viitsikö vastailla näihin, ette ole selitystä velkaa. Nämä jutut ja syyttävä sormi osoittaa vain niitä laiskureita ja yhteiskunnan hyväksikäyttäjiä, jotka vievät terveen lapsen päivähoitoon ja hoitavat itse terveenä kotona tervettä vauvaa....
tilanne meidän pk:ssa. On kyllä melko uskomatonta. Ja ei siinä mitään sitten jos lapsi edes viihtyisi, mutta kun tosiaan ei tee juuri muuta kun huutaa, niin se on kyllä ihan kauheeta. Ollaan toisen hoitajan kanssa oltu yhteydessä pk:n johtajaan asiasta ja nyt johtaja on luvannut ottaa äitiin yhteyttä. Ja äiti varmaan luulee että meillä pidetään ties minkälaisia opetustuokioita. ekana päivänä toi listan jossa toivoi, että alpselle opetettaisiin mm. paljon uusia sanoja, värit, kirjaimet ja sosiaalista yheistyötä. No tähän mennessä on lähes kaikki tuokiot epäonnistuneet (siis musiikki, askartelu ym), koska hänen lapsensa vain huutaa ja karjuu, eikä rauhoitu edes sylissä. Ainoastaan päiväunet nukkuu levollisena, mutta niillekin nukahtaa aina huutaen.
niin niitä jotka käyttävät subjektiivisen päivähoito-oikeuden viimeiseen pisaraansa asti jotta pääsevät itse helpommalla, kuin sitten niitä joilla hoidontarve on todellinen. Tiedän kyllä että syitä löytyy mnelta ja itsekin erään tutun kohdalla sain vasta myöhemmin tietää todelliset syyt lapsen päivähoitoon. Kukaan ei ole velvollinen tilittämään syitään ja pyrin siksi olemaan arvostelematta muita, ainakin silloin kun ei tunneta paremmin.
Jokatapauksessa säälittää ne lapset jotka laitetaan noin pieninä hoitoon ihan vaan pois vauvan tieltä, sille asialle pitäisi tehdä jotain. Saada äidit ymmärtämään että se tavallinen arki riittää terveelle lapselle virikkeeksi. Ehkä olisi syytä satsata myös enemmän kaikenlaiseen kerho- ym toimintaan, missä äidit lapsineen voisivat tavata muita samassa tilanteessa olevia.
että kaikki äidit eivät vaan oikeasti näe asiassa mitään kummallista. Eräskin oikein kehuskeli, miten on ihanaa olla kotona vaan vauvan kanssa. Jää sitä OMAA aikaa. Voi helvetti, suoraan sanoen. Olen myös nähnyt näitä lapsia omassa työssäni, joiden äitien on täytynyt saada sitä OMAA aikaa. Sen minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Kyllä pitäisi jaksaa olla pari vuotta ilman OMAA aikaa, jos lapsia haluaa. Kait sitä jokainen saa joskus hengähtää, vaikkei lapsiaan pienenä päiväkotiin raahaakaan. Vähän edes uhrauksia...
T: Tarhan ope
Eikö jo normaali maalaisjärki sano, että pienessä lapsessa on aika kiinni muutaman ensimmäisen vuoden?
Jos jätät noin oleellisen asian kertomatta, tulet saamaan juuri yllämainittuja kommentteja - ja ihan syystä. Turha syyttää muita vastaajia.