Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuet loppuu. Menin hoiva-avustaja koulutukseen.

Vierailija
29.12.2023 |

Saan lyhyen koulutuksen jälkeen työpaikan. Sain ennen kunnon tuet mutta pakko oli alkaa etsiä duunia. Oikeasti tää on aika mukavaa, kun on tekemistä. 

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoiva-avustaja tekee? 

Kaikkea hoitotyötä ilman lääkelupia ja lääkinnällisiä töitä. 

Joissakin paikoissa myös keittiötöitä ja/tai pyykkihuoltoa.  Jossakin lisäksi seuranpitoa vaikkapa lehdenlukua.

Vierailija
122/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-avustajaksi pääsee myös oppisopimuksella eli saa palkan sen opiskelun ajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi itselle, en kestä voimakkaita hajuja ja ihan varmasti oksentaisin jonkun vaipanvaihdon yhteydessä.

Vierailija
124/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi itselle, en kestä voimakkaita hajuja ja ihan varmasti oksentaisin jonkun vaipanvaihdon yhteydessä.

Yleensä hajuihin tottuu.

Vierailija
125/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-avustajaksi pääsee myös oppisopimuksella eli saa palkan sen opiskelun ajalta.

Hyvä asia, jos saa palkkaakin opiskellessa. 

Vierailija
126/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen homma tää hoiva-avustajan työ oikein on?  Siellähän on jo lähihoitajat, sairaanhoitajat, lääkärit, fysioterapeutit, vapaaehtoiset,laitoshuoltajat,kokit ja keittiöhenkilökunta töissä näissä laitoksissa jne.  Mihin tällä hoiva-avustaja koulutuksella oikeasti tähdätään? Ehkä yhteiskunnalla on joku suunnitelma. 

Vierailija
127/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että hoiva-avustaja tekee ns. kevyempiä juttuja ja on ikään kuin avustajana? Onko hyvät työllistymismahdollisuudet? Pitääkö tehdä yövuoroja myös? 

Tekee kaikkia hoitotyötä yksin ja parin kanssa.mutta ei lääkkejuttua. Suihkutuksia vaipanvaihtoja yms. 2 vuorotyö. Töitä riittää koska ulkomailta tuodaan tällä hetkellä lisää työntekijöitä hoivs-avustajiksi

Okei, no vaipanvaihtoihin ja pesuihin minusta ei ole. Eikä yötyöhön.

Vierailija
128/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko hoiva-avustajan työssä muuten ajokorttia? Jos pitää hoitaa joitain asioita.

Vierailija
129/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ajokorttia ellei vartavasten hakeudu esim kotihoitoon töihin. 

Vierailija
130/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että hoiva-avustaja tekee ns. kevyempiä juttuja ja on ikään kuin avustajana? Onko hyvät työllistymismahdollisuudet? Pitääkö tehdä yövuoroja myös? 

Tekee kaikkia hoitotyötä yksin ja parin kanssa.mutta ei lääkkejuttua. Suihkutuksia vaipanvaihtoja yms. 2 vuorotyö. Töitä riittää koska ulkomailta tuodaan tällä hetkellä lisää työntekijöitä hoivs-avustajiksi

Okei, no vaipanvaihtoihin ja pesuihin minusta ei ole. Eikä yötyöhön.

Eipä tietenkään, mutta tukiaisia haluat kuitenkin nostaa? Siinä ei ole mitään erikoista vaihtaa joku vaippa tai pestä tai tehdä silloin tällöin yövuoro.

Vierailija
131/139 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen homma tää hoiva-avustajan työ oikein on?  Siellähän on jo lähihoitajat, sairaanhoitajat, lääkärit, fysioterapeutit, vapaaehtoiset,laitoshuoltajat,kokit ja keittiöhenkilökunta töissä näissä laitoksissa jne.  Mihin tällä hoiva-avustaja koulutuksella oikeasti tähdätään? Ehkä yhteiskunnalla on joku suunnitelma. 

Omalla työpaikallani hoiva-avustajat tekevät nimenomaan hoitajia avustavaa työtä. Hoiva-avustajat mm. jakavat ruokaa, syöttävät potilaita, petaavat sänkyjä, vievät roska- ja pyykkikärryt, täyttävät hoitotarvikekärryjä ja liinavaatevarastoa.

He myös pitävät seuraa potilaille, ulkoiluttavat potilaita ja järjestävät viriketoimintaa. Arvostan kovasti hoiva-avustajien työtä. Minulle jää silloin hoitajana enemmän aikaa potilaiden hoitamiseen, kun hoiva-avustaja tekee esim. keittiö- ja pyykkityöt.

Vierailija
132/139 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön hoiva-avustaja

Vierailija
133/139 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkareiden mielestä jokainen työ on hyvä työ, kunhan heidän ei itse niitä tarvitse tehdä. 

Juuri näin. :D

Vierailija
134/139 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen itse sotelalaa, muu kuin lähäri tai sairaanhoitaja, ja olen nyt kesän yksityisellä hoiva-avustajana vanhainhoidossa. Olen vähän pettynyt tuohon perehdytykseen. Se lähäri joka mut perehdytti oli koko päivän naama norsun veellä, niin vähän jäi nihkeäksi se anti. Olen itse nyt ollut lähärin kanssa työparina auttamassa asukkaita aamu- ja iltapesuissa, suihkuttanut, vaihtanut vaippoja, syöttänyt, jakanyt ruokaa, ollut asukkaiden seurana ym. ja sitten pari kertaa mulle on lyöty asukkaan lääkkeet käteen ja sanottu, että sekoita toi lääke juomaan ja anna noi tabletit potilaalle, plus silmätippoja olen aika monelle antanut. Myös kirjaamista teen, johon sain pikaisen ohjeistuksen lähäri-työkaverilta. Saako hoiva-avustaja ylipäänsä antaa asukkaalle lääkkeitä?

Mua vähän myös harmittaa, miten lähärit suhtautuu opiskelijoihin, kesätyttöihin ja filippiiniläisiin työkavereihin. Tällä viikolla kuuntelin vaan hiljaa vieressä, kun he valitti tiiminvetäjälle ja esimiehelle siitä, kun joutuvat työskentelemään niiden kanssa, joilla ei ole lääkelupia. Itselläni ei ole lääkelupia ja vasta aloittanut, niin jäi vähän sellainen fiilis, että sori kun olen täällä, enkä vielä osaa kunnolla, vaikka parhaani koko ajan yritän ja toivoisin, että olisin saanut paremman perehdytyksen, jotta tietäisin, mistä löytyy mitäkin ym. mitä käytäntöjä esim. aamupesuissa on. Tuntuu, että aika yksin on jätetty.

Asukkaista pidän paljon ja heidän kanssaan on mukava rupatella ja avustaa heitä arjen perustoiminnoista suoriutumisessa. Musta tuntuu, ettei ne lähärit sitäkään osaa ajatella, että heillä on kuitenkin parempi palkka kuin hoiva-avustajilla ja siksi ainakin itse kuvittelisin, että heiltä voidaan olettaa sitä, että opastavat ja perehdyttävät uudet tehtäviinsä. Ainakin mun sotealan amk-opinnoissa on tullut esiin, että sitten kun ollaan työelämässä, niin työnkuvaan kuuluu opiskelijoiden ja uusien perehdyttäminen tehtäviinsä. Vähän siis järkytyin tuota nuivaa asennetta tuolla työpaikalla ja kävi harvinaisen selväksi se hierarkia tuolla jo ekalla viikolla. Hoitoapulaiset ja filippiiniläiset sekä opiskelijat on sitten olleet mielestäni paljon mukavampia ja vastaanottavaisempia.

Jos valmistun joskus tuolta amkista, niin onneksi pääsen vähän erilaisiin sotealan tehtäviin kuin varsinaiseen hoivatyöhön, jos kerran työkaverit voi olla tuota luokkaa hoivapuolella... Ymmärrän toki, että varmasti on paineita kun on vastuuta niin paljon, mutta tuntuu vähän ikävältä, ettei haluta edes antaa mahdollisuutta eikä ymmärretä, että varmaan on ollut työnantajan vaikea löytää kesälle sijaisia, niin näillä on mentävä mitä on.

Vierailija
135/139 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivarin koulutus on 3 osaa lähäein opinnoista,miulla kestää koulu noin 6kk,lisäksi oon tehny läökehoidon tehtäviä ja tabletti tentti👍

Oppisopimuksella siis köyn työn ohella,meidän yksikösdä silti tehdään välillistä työtä,nyt hoitotyön nöyttö menossa

Vierailija
136/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoivarin koulutus on 3 osaa lähäein opinnoista,miulla kestää koulu noin 6kk,lisäksi oon tehny läökehoidon tehtäviä ja tabletti tentti👍

Oppisopimuksella siis köyn työn ohella,meidän yksikösdä silti tehdään välillistä työtä,nyt hoitotyön nöyttö menossa

Ja sama suomeksi?

Vierailija
137/139 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa sinulle, että pystyt fyysisesti työhön ja se on ollut sinulle mielekästä. Minä olin kateellinen lähihoitajakoulutukseen pystyneille. Itselläni ei terveys sitä kestä. Olisi päässyt heti kunnon palkoille. Minä olen valmistunut muista kouluista, mutta ikävä kyllä työpaikkaa ei irtoa millään. Olen 2 vuotta nyt hakenut tuloksetta.

Sama täällä.

Vierailija
138/139 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitaankohan hoiva avustajia vielä nykyisin kun kuitenkin ollut juttua että sote alalla säästetään. Eräs tuttava harkitsi sitä koulutusta kun olisi nopea koulutus ja meinasi ettei hänelle työn fyysisyys tuottaisi ongelmia. Tämä tuttu on noin 30 vuotias Mies. Miespuolinen tosiaankin ja vielä suomalaistaustainen. Toisaalta voisi ajatella että jotkut vanhuspuolen työpaikat vois ottaakin nuoren miehen töihin sillä ajatuksella että fysiikka kestää työtä ja nostelua. 

Vierailija
139/139 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarvitaankohan hoiva avustajia vielä nykyisin kun kuitenkin ollut juttua että sote alalla säästetään. Eräs tuttava harkitsi sitä koulutusta kun olisi nopea koulutus ja meinasi ettei hänelle työn fyysisyys tuottaisi ongelmia.

Mikä tosiaan on hoiva-avustajien työtilanne nyt? Onko ihan toivoton? Aloitin itse opinnot äskettäin työvoimakoulutuksena ja huomasin, että hoitajamitoituksen muutoksen takia työmahdollisuudet ovat ilmeisesti vähentyneet.