Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 v tyttäreni jäi kesäreissun jälkeen isälleen ja on tehnyt muuttoilmoituksen jo syyskuussa, että asuu virallisesti siellä

Vierailija
29.12.2023 |

En tiennyt tästä mitään kunnes sain Kelasta viestin. Jos olisit minä, miten suhtautuisit? Olen pöyristynyt, että ei ole kertonut mitään. Aiemmin siis asunut luonani ja tavannut isäänsä vain päiväseltään.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, jos olet lapsen huoltaja. Vasta täysi-ikäinen voi muuttaa osoitettaan ilman huoltajan allekirjoitusta.

Kyllä voi muuttaa. Oma lapseni teki itse muuttoilmoituksensa 16-vuotiaana verkkopankkitunnuksilla. Lukee digi- ja väestöviraston sivuilla että voi tehdä. 

Vierailija
42/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa todella toimimattomalle perheelle. Kyllä se on vanhempien tehtävä kommunikoida lasten asioista. Elatusmaksuja ei myöskään jätetä maksamatta vaan tarvittaessa muutetaan elatussopimusta.

Miten on mahdollista, että ei tule edes mieleen keskustella asiasta vanhempien kesken? Ei se ole lasten tehtävä sopia elatusmaksuista tai mistään muustakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä teko 16- vuotiaalta 

Vierailija
44/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä teini käytännössä asuu? Vain isällään vai viikko-viikko?

Vierailija
45/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v voi asua omillaankin. Ei siinä vanhempien väliset keskustelut vaikuta. Asuu, miss haluaa, jos vain rahoitus kunnossa

Vierailija
46/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin ysin jälkeen toiseen kaupunkiin lukioon, koska asuin perähikiällä. Kamalaa, jos vanhemmat vois estää muuton ja opiskelun. Onnex ei voi. 

Vierailija
47/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siinä käy kun on huono äiti.

Vierailija
48/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, itselleni tämä oli sillä tavalla järkytys, että en voinut yhtäkkiä suhteuttaa 500 € elarin puuttumista omaan talouteeni - olen lähtenyt väkivaltaisesta suhteesta tyhjilleen 6v sitten ja nyt lastenvalvoja laskenut elarit kulujen mukaan ja nyt sitten yhtäkkiä 500e/kk uupuu - on uupunut jo puli vuotta eli olen "kusessa" ja ainoa vaihtoehto on muuttaa jonnekin periferiaan. Silti maksan 16-vuotiaan kuluja toki, aika paljonkin. 

AP

Vierailija
49/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, itselleni tämä oli sillä tavalla järkytys, että en voinut yhtäkkiä suhteuttaa 500 € elarin puuttumista omaan talouteeni - olen lähtenyt väkivaltaisesta suhteesta tyhjilleen 6v sitten ja nyt lastenvalvoja laskenut elarit kulujen mukaan ja nyt sitten yhtäkkiä 500e/kk uupuu - on uupunut jo puli vuotta eli olen "kusessa" ja ainoa vaihtoehto on muuttaa jonnekin periferiaan. Silti maksan 16-vuotiaan kuluja toki, aika paljonkin. 

AP

Melkoisen hyvää elatusta olet saanut. Tietysti maksat lapsesi kuluja, vaikka hän ei asukaan luonasi. Sinulla on elatusvelvollisuus lapsestasi. 

Vierailija
50/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko muka alaikäinen noin vain muuttaa virallisen osoitteensa ilman huoltajien suostumusta?

Yli 12v saa päättää lain mukaan missä asuu.

Menikö sulla nyt vähän ohi. Ei ollut tuosta kyse vaan siitä, että voiko alaikäinen itse muuttaa osoitteensa ilman huoltajien suostumusta. 12v ei todellakaan voi itse muuttaa osoitettaan yhtään mihinkään.

Eiköjän se 15v ole siihen raja, mutta12 vuotiaan päätöstä kummalla vanhemmalla asuu ei voi vanhemmat lähteä oikeastaan kieltämään. 15v voi myös avata oman pankkitilin tuloilleen ilman vanhempien lupaa joten on luonnollista että muutto oikeuskin on.

Vierailija
51/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko muka alaikäinen noin vain muuttaa virallisen osoitteensa ilman huoltajien suostumusta?

Mun mielestä vaaditaan molempien huoltajien allekirjoitukset.

Vierailija
52/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa, jos olet lapsen huoltaja. Vasta täysi-ikäinen voi muuttaa osoitettaan ilman huoltajan allekirjoitusta.

Kyllä voi muuttaa. Oma lapseni teki itse muuttoilmoituksensa 16-vuotiaana verkkopankkitunnuksilla. Lukee digi- ja väestöviraston sivuilla että voi tehdä. 

Lapseni ovat aikuisia, joten tämä ei koske minua. Olen sitä mieltä, että alaikäiset eivät aina ymmärrä

omaa parastaan. Isä voi olla kiva ja antaa enemmän rahaa kuin vähävarainen äiti. Antaako isä jotain,

mikä ei olekaan lapsen parhaaksI? Toivottavasti isä on vastuuntuntoinen ihminen ja ymmärtää, että

kaikkea ei voi sallia.

Vierailija
53/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Siinä tilanteessa sinun ehkä parasta etsiä heti toista asuntoa. Toivottavasti asiat järjestyvät. Kun isän elintaso on

noin paljon parempi kuin sinulla, niin  yritä neuvotella lastenvalvojan luona kuinka isoa elatusmaksua

sinä kykenet maksamaan. Toivon, ettet joudu ulosottoon tai maksuhäiriörekisteriin, sillä sen jälkeen elämä on tos

vaikeaa.

Vierailija
54/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet vastuullisena vanhempana ottanut jo yhteyttä lapsen isään ja sopinut miten elatusmaksut tästä eteenpäin hoidetaan?

Vierailija
55/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Hetkinen. Oletko käyttänyt lapsen elatusmaksuja omiin menoihisi?

Ne on tarkoitettu vain ja ainoastaan lapsesta aiheutuneisiin kuluihin ja nyt niitä kuluja sinulla ei ole kun lapsi ei asu luonasi. Sen sijaan lapsen isällä on nyt lapsesta aiheutuneita lisäkuluja jotka sinä kiltisti maksat.

Vierailija
56/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa todella toimimattomalle perheelle. Kyllä se on vanhempien tehtävä kommunikoida lasten asioista. Elatusmaksuja ei myöskään jätetä maksamatta vaan tarvittaessa muutetaan elatussopimusta.

Miten on mahdollista, että ei tule edes mieleen keskustella asiasta vanhempien kesken? Ei se ole lasten tehtävä sopia elatusmaksuista tai mistään muustakaan. 

Et voi keskustella jostain asiasta, jos sinulle ei kerrota siitä. Joku palstalainen ilkkui Ap:tä siksi, että tytär on

salaa muuttanut kokonaan toisen vanhempansa luokse. Vähän arvailen, että tämä kuvio voi olla ex-miehen

näpäytys AP:lle jostakin menneestä tapahtumasta. No, sitä ei voi ulkopuolinen  henkilö tietää. Kuvio ei

ollenkaan kuulosta hyvältä. Normaalisti teinin isä olisi soittanut tai tekstannun ex-vaimolle alkusyksyllä ja

kertonut, että tyttö haluaa nyt asua täällä ja jää tänne asumaan. Mies on vuorenvarmasti selvillä ex-vaimonsa

vaikeasta rahatilanteesta ja siitä, että exälle tulee ehkä hankaluuksia teinin lähdön johdosta.  Outo juttu.

Vierailija
57/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olet vastuullisena vanhempana ottanut jo yhteyttä lapsen isään ja sopinut miten elatusmaksut tästä eteenpäin hoidetaan?

Älkää nyt sellaista ehdottako, kun tässä on selvästi toimittu alaikäisen tytön äidin selän takana ja

on usean kuukauden ajan salattu tytön muutto äidiltä.

Vierailija
58/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä lastenvalvojan. Kysy neuvoa ja miten pitäisi toimia, kun elatuksesta on sovittu, sitä ei ole tullut ja maksat lapsen kuluja. Lapsilisä toki menee jollekin.

Olet pulassa, koska olet pitänyt isoa asuntoa tytön takia. Ja nyt jälkikäteen on selvinnyt todellinen tilanne. Ymmärtämättömille tiedoksi, että lapsen takia on isompi asunto ja isompi vuokra, joten lapsen asumiseen on voinut käyttää elatusmaksua. 

Keskustele tyttösi kanssa. Kysy, onko muuttopäätös lopullinen ja sano, että sinä alat heti etsimään pienempää asuntoa. Sano tytölle, että hänen pitää käydä kaikki omat tavarat läpi kuukauden kuluessa. Ottaa mukaansa tärkeät ja loput menee kierrätykseen. Ehkä tytön silmät vähän aukeaa siinä vaiheessa, kun tajuaa lopulliset seuraukset.

Voimia AP! <3

Vierailija
59/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille!

AP

Vierailija
60/62 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttoilmoituksen voi tehdä vaikka kolme vuotias, mutta alle 15v kohdalla vanhempia tulee kuulla. 15-17 vuotiaan kohdalla vain tarvittaessa. Tästä säännellään kotikuntalaissa. Sen voi tehdä toisen aikuisenkin puolesta, jos muutetaan yhdessä. Olen tainnut tehdä useammankin kerran puolisoni osalta samalla kuin olen tehnyt omani, kun ollaan muutettu uuteen asuntoon.

Mielestäni olisi enemmänkin asiallista keskustella sen lapsen toisen vanhemman kanssa, että mikäs homma tämä nyt on ja miten tästä edetään yhteisillä pelisäännöillä. Tottakai teinille on houkuttavaa valita kulloinkin käsillä olevan tilanteen mukaan lepsumpi vanhempi, ja siksi on tärkeää säilyttää keskusteluyhtyes sen toisen vanhemman kanssa ja sopia yhteinen linja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän