Irtisanomisen riitauttaminen - kuka maksaa?
Jos häviäisin jutun, niin minulla ei ole varaa maksaa mitään. En saa liiton lakiapua, sillä irtisanomiseen johtaneet asiat ovat tapahtuneet ennen kuin liityin liittoon (liityin päivää ennen kuin minut irtisanottiin).
Miten se oikein menisi? Kuka maksaisi, jos sattuisinkin häviämään jutun?
Kommentit (10)
Maksaa jopa monta tonnia jos häviää. Arviolta joku 3000-5000 ainakin.
"Miten se oikein menisi? Kuka maksaisi, jos sattuisinkin häviämään jutun? "
Riippuu ihan oikeuden päätöksestä. Se voi tuomita joko jomman kumman osapuolen kattamaan kaikki kulut tai sitten että kumpikin maksaa omat kulunsa.
Kuinka selvä tapaus on? Jos kyseessä on selvä tapaus, niin toki silloin kannattaa viedä oikeuteen. Eikä se liittokaan muita kuin selviä tapauksia tai ennakkotapauksia eteenpäin vie.
Itse olin irtisanomistilanteessa oikeutettu YTK:n lisämaksulliseen oikeusapuun (olin siis maksanut korotettua jäsenmaksua), mutta se koski vain puhelinneuvontaa. Jos asia olisi mennyt oikeuteen, olisi YTK:n asianaja veloittanut parisataa tunnilta, ja kuulemma aikaa kuluu yleensä esivalmisteluihinkin jo nelisen tuntia, ennen kuin ollaan lähelläkään oikessalia. Onneksi asia ratkesi muulla tavalla, kun tarpeeksi uhkailin työnantajaa sillä, että olin ollut yhteydessä asianajajaani (joka siis ei ollut edes ottanut juttua vielä hoitaakseen).
Vierailija kirjoitti:
Maksaa jopa monta tonnia jos häviää. Arviolta joku 3000-5000 ainakin.
Heh, ei riitä alkuunkaan.
Asianajajan veloitus on 250 -300 € / h. Joka ikisestä puhelusta, sähköpostista asianajaja velottaa
erikseen. Joka ikinen tapaaminen maksaa.
Ja jos häviää jutun, joutuu maksamaan vielä vastapuolen kaikki oikeuskulut.
Ja se se vasta kallista on, kun työnantaja palkkaa työsuhteisiin erikoistuneen asianajan.
Laiton irtisanominen... näin vastaisin jos tulisi ilmi jossain. Se ei nimittäin mennyt oikein. Toisaalta meni maku koko työnantajaan ja kollegoihin.
nosto