Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pidätte vieläkin jouluvaloja?

Vierailija
29.12.2023 |

Joulu on jo ollut ohi monta päivää. Silti monella on vieläkin jouluvaloja. Todellinen merkki junttiudesta. 

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut jouluvaloja ainakaan yli 50 vuoteen.  Noin 45 viimeistä vuotta olen polttanut sähköisiä kausivaloja itsenäisyyspäivästä kevätpäivän tasaukseen. Olen ihan itse ostanut tarvittavat valaisimet omalla rahallani vuosien kuluessa. Maksan myös itse energia ja sähkön siirtomaksut veroineen omalta tililtäni. Aivan samalla periaatteella käytän muitakin sähköisiä valaisimia kotonani oman elämäni mukavuuden ja miellyttävyyden kohentamiseksi. Näin tulen vastaisuudessakin tekemään ja olen sitä mieltä, että asiani eivät kuulu muille, etenkään yhteiskunnan varoin eläville henkilöille.

Vierailija
62/69 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loppiaisena meillä riisutaan koti joulusta. AP ei näköjään tiedä, että loppiainen on viimeinen jouluun liittyvä pyhäpäivä.

Tottakai joulukoristeet riisutaan loppiaisen jälkeen, mm.kuusi viedään poispoispois...mutta valot jää pimeimmäksi ajaksi, tammi-helmi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kommenteissa sanotaan, että loppiainen lopettaisi joulun, vaikka se on nuutinpäivä? Loppiainen lopettaa joulupyhät mutta nuutinpäivä korjaa joulun kokonaan?

Esim. minä olen vain kuullut sanonnan "loppiainen joulun lopettaa". En ollut ennen tätä ketjua kuullutkaan vastaavaa jostain Tuomaksesta ja Nuutista.

Vierailija
64/69 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värivalot vaihtuu kirkkaisiin nuutinpäivän jälneen, ne ovat sitten kausivalot, eli samat mitä ihmisillä on syksyllä, ja eteläsuomessa on pimeät yöt ja siellä puutarhavaloina ihan kuule kesälläkin.  

Vierailija
65/69 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sinun kiusaksi pidän niitä vappuun asti.

Vierailija
66/69 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu loppuu vasta Nuuttina. Ap on on joku jonne. 

Vierailija
67/69 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuutinpäivä on kansanomaisesti tärkeä merkkipäivä, johon jouluajan on katsottu päättyvän, kuten osoittaa sananparsi: Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti pois sen viepi. Vanhojen lakien mukaan joulurauha kesti 20 päivää ja päättyi siten 13. tammikuuta."

Kyllä nykynuoriso on tietämätöntä. 

Vierailija
68/69 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on sisustusvalot tai pihavalot koska en usko Jeesukseen enkä koristele kotiani hänen kunniakseen

Vierailija
69/69 |
29.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja lienee ärsyyntynyt amerikkalaiseen tapaan yltiövalaistuihin taloihin, pihoihin ja parvekkeisiin. Ymmärrän. Niin käsittämättömän mauttomia virityksiä näkee. Mut oikeastaan kukaan ei enää puhu jouluvaloista, vaan kausivaloista. Eli ilmestyvät marraskuussa ja katoavat sit kun jaksetaan purkaa pois tai ei enää huvita tuupata töpseliä seinään.