Ei kannata olla hyvä työntekijä
Mä olen aina se, jota kehutaan työpaikoilla mukavaksi, joustavaksi, tehokkaaksi, täsmälliseksi, nopeasti oppivaksi ja kaikinpuolin mainioksi työntekijäksi, mutta miten ihmeessä ne vakituiset ja kokopäiväiset paikat annetaan aina niille, jotka on käytännössä mun vastakohtia?
Eräässä työpaikassa kilpailin vakkaripaikasta naisen kanssa, joka aiheutti jo koeaikana päänsärkyä kollegoissa olemalla huolimaton, tekemällä pahoja virheitä jotka jätti muiden korjattaviksi, saikuttamalla jatkuvasti, tekemällä etäpäiviä niin ettei häntä saanut kiinni puhelimella, meilillä tai firman sisäisellä viestintäjärjestelmällä tunteihin, jättämällä töitä tekemättä, oli tympeä ja kohteli kollegoitaan alentuvasti.
Minä taas olin aina paikalla, tein hommani ja vähän ylimääräistäkin, korjasin omat mokani jos niitä sattui ja pyrin oppimaan niistä, en pitänyt yhtään saikkupäivää ja sain kehuja esimieheltä että olen ahkera, tarkka ja huolellinen. Jo koeaikana ystävystyin monen kollegan kanssa.
Arvatkaa kumpi sai sen vakituisen paikan?
Kommentit (28)
Meillä tarkka ja huolellinen sijainen ei saanut vakipaikkaa, koska se tarkkuus oli muille raskasta. Oli asenteeltaan tosi tiukka, mikä ei myöskään ollut hyvä ominaisuus kaikissa työtehtävissä (asiakkaat kokivat hänet tylyksi ja epäkohteliaaksi).
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut useamman kerran määräaikasessa tehtävässä työpaikassa, jossa pomon mielestä hyvät työntekijät on niitä, jotka pitää suunsa kiinni ja tekee työt vähän sinnepäin. Se antaa pomolle valtuudet suoriutua omista tehtävistä samalla tavalla.
Tämä just. Vaikka tiedät, että pomo on tekemässä virhettä niin mitä se oikeastaan minulle kuuluu? Pomo on vastuussa siitä virheestä, minun tehtävä on ainoastaan suorittaa se virhe. Siksi hän on pomo, koska on vastuussa siitä mitä teen.
Juu. Ei siitä mitalia saa, että on hyvä työntekijä. Ja kulutat itsesi loppuun.
Minä olen ainoa palkattu työntekijä juuri niiden ominaisuuksien takia, olen tunnollinen, ahkera, luotettava, aikaansaava, en saikuttele. Kyllä hyvää työntekijää kohdellaan jossain pienessä firmassa hyvinkin;). Sen lisäksi viihdyn työssäni.
Mä ymmärrän sua, mulla ollut hiukan samanlaisia fiilareita, mutta tosiasiahan on että muut eivät välttämättä näe / tiedä samoja asioita kuin sinä.
Mulla on parhaillaan kollega jolla epäilen oleva alkoholin kanssa jotain haasteita koska hän ensinnäkin näyttää ja kulostaakin vähän siltä. Hän ei tule asiakaspalavereihin vaan delegoi ne alaisilleen tai pyytää millon ketäkin kollegaa edustamaan häntä. On poissa millon milläkin verukkeella. Ja on todella usein poissa ja keski-ikäiseksi naiseksi yllättävän usein kipeänä "ihan hirveessä flunssa", jolloin muka ei voi hoitaa edes s-postiliikennettään muutamaa tuntia päivässä vaan on aina totaalisella saikulla jolloin kääntää puhelutkin alaisilleen tai kollegalleen, eli ei muka voi olla edes puhelimen päässä. Hänen tekemisistään ja johtamistaidoistaan on kuultu yhtä sun toista, ajelee pitkin maakuntia vaan ja jättää kaiken mahdollisen tekemättä tai tekee puolihuolimattomasti vähän sinnepäin. Ei vastaa viesteihin vaikka niissä olisi selvä kysymys ja suibailee aina palavereissa niin ettei hänen tarvitse olla sihteerinä. Haluaisinpa vaan tietää kuinka paljon tekaistuja km korvauksia nostaa.
Hän taitaa kuitenkin olla esihenkilönsä suosiossa kun niin kovin häntä huomioidaan ja korostetaan. Siis niin kun millä perusteella. Hän sai meistä jopa ensin "valita" organisaatiouudistuksessa alueensa tai hänelle annettiin haluamansa, muut jouduttiin ottaman aivan perusteettomasti mitä muille jäi.
Mutta, olen ollut havaitsevinani, monessakin eri yhteydessä ja eri henkilöitä kohtaan, että tämä kollegani onkin aika taitava mielistelijä ja ottaa milloin mistäkin kunnian itselleen ja vetää heti sopivan tilaisuuden tullen pisteet itselleen.
Hän myös korostaa aina yrityksen pomojen ja johtajien läsnä ollessa miten tärkeää on yhteistyön tekeminen yli organisaatio rajojen, mutta itse ei koskaan oma-aloitteisesti ole tehnyt tuota yhteistyötä. Eli taas vetää vaan puheissaan pojot itselleen sanoen sen mitä johto haluaa kuulla.
Oon sama mieltä. Se luuseri iki saikuttaja saa vakipaikan aina ja itse en saanut. Töissä Oli yks joka ei tullut töihin koska oli krapulaa ja ei edes tehnyt juuri mitään mutta sai vakipaikan ja minun määräaikais sopimus loppui niin en saanut jatkaa töissä vaikka en ollut 2 vuoden aikana kertakaan pois töistä. Sanoin siitä sitten pomolle että se yks on baarissa ollut ja kännissä töissäkin mutta se vaan katseli ja ei tehnyt mitään.
Riippuu tietenkin työpaikasta, mihin kiinnitetään huomiota. Joissakin riittää vähempikin. Joissakin tähdätään parempaan.
Parempaan tähtäävissä työpaikoissa katsotaan tietenkin kokonaisuutta eli kehityskelpoisuutta, pystyykö oppimaan uutta, ymmärtääkö tehtävänsä ja osuutensa kokonaisuudessa, miten asennoituu haasteisiin ja lisäkoulutukseen, onko niihin edellytyksiä jne.
Aina pitää muistaa myös, että joillakin on "elämäntehtävänään" kilpailutilanteessa sabotoida, kannella ja "vähän narrata" kertomuksissaan kilpailijasta esimiehelle, hankaloittaa niin paljon kuin sielu sietää toisen työtä, erehdyttää ja kiusata, kun ovat omasta mielestään niin mainioita. Aina eivät kaikki esimiehet tunnista näitä tyyppejä, harmin paikka.
Mä olen ollut useamman kerran määräaikasessa tehtävässä työpaikassa, jossa pomon mielestä hyvät työntekijät on niitä, jotka pitää suunsa kiinni ja tekee työt vähän sinnepäin. Se antaa pomolle valtuudet suoriutua omista tehtävistä samalla tavalla.