Ei mun 2500€ kuukausi palkka ole huono, mutta
verotus on noin 10% liian suuri.
Ei ongelma ole liian pienessä paikassa vaan siinä kuinka suuri osa siitä viedään, ties minne.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valita. Saan eläkettä ensi vuonna 1500e/kk ja veroprosentti on siitä 11,5% Töissä menee 19.5% veroa 10 000e tuloista
Miten sulla on noin pieni prosentti eläketulosta, tienaan himpun alle samaa eläkettä ja menee 15 %.
Riippuu kunnasta tietysti ja sitten puhuin ensi vuodesta. Tietysti se tämän vuoden laskennassa olisi korkeampi.
"Kuukausipalkka" on yhdyssana.
Pitäisi verottaa lisää, että peruskouluun saataisiin taas sen verran laadukasta opetusta että suomalaisetkin oppisivat puhumaan ja kirjoittamaan äidinkielellään kuulostamatta pietarilaiselta trollilta.
(JK. kuka muka maksaisi 2500 euron kuukausipalkkaa Suomessa syntyneelle, jonka kielitaito on kahdeksanvuotiaan tasolla?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No paljon sulla on %? Mulla palkka vaihtelee tuntien mukaa 1800-2300 €/ kk ja vero 7,5%.
Ei ole kokonaisveroaste tuota kun eläkemaksuihin menee jo 8.65%.
sulla menee siis palkasta 16.15% veroihin.
Ei eläkemaksu ole vero. Jos se olisi vero, sitä käytettäisiin kaikkeen muuhunkin kuin eläkkeisiin, eikä se vaikuttaisi sun eläkekertymään.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös kuvitellut että eläke on verotonta tuloa. Jotenkin sen jokainen olisi mielestäni ansainnut.
Se koskee vain takuueläkettä ja kansaneläkettä eikä kansaneläkettäkään silloin kun sitä maksetaan työeläkkeen rinnalla.
Muutapa sitten vaikka Yhdysvaltoihin. Siellä on tällä hetkellä tilanne, että melkein 70% elää palkasta palkkaan, eikä mitään jää säästöön. Esimerkiksi 75 000 vuositulot opintolainan kanssa (ja ilman sitä opintolainaa olisit kouluttamaton pienemmällä palkalla) keskisuurissa kaupungeissa merkitsevät jo köyhyyttä, vaikka jakaisit vuokra-asuntosi kämppiksen kanssa.
Mulla on 2300e bruttopalkka, asun Helsingissä ja elintasoni on parempi kuin 70% kuin Yhdysvaltaisista. Ja he tekevät pidempää päivää lyhyemmillä lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatko autolla töihin vai käytätkö julkisia? Käytkö koskaan lääkärissä tai hammaslääkärissä? Reunutaako lenkkipolkuasi katuvalot? Onko lapsesi päivähoidossa tai koulussa? Entä harrastuksesi, käytkö kirjastossa, teatterissa tai uimahallissa?
Ei, käytän yksityisiä terveyspalveluita. Niitäkin olen joutunut kuormittamaan vähän. Ei pala katuvalot. Asun tosi maalla. Lapsi käy koulua, mutta valtio on määrännyt hänelle oppivelvollisuuden. En käy kirjastossa, ostan palvelun. Harrastukset maksan kaikki itse, sen mitä harrastan, valtion kustannuksia niihin ei mene.
Ap
No, käytät kuitenkin kaikkia muita valtion ja kuntien tarjoamia palveluita. Käytät teitä, vettä ja sähköä, soitat palokunnan paikalle jos talosi on tules
Jos maksat 250€/kk veroja, se on naurettavan vähän. Saman verran kuin työtön joka saa jotain 800€/brutto työttömyysetuutta. Kehtaat vielä valittaa.
Vierailija kirjoitti:
No paljon sulla on %? Mulla palkka vaihtelee tuntien mukaa 1800-2300 €/ kk ja vero 7,5%.
Miksi tätä alapeukutatte? Halusin vain tietää mikä ap:n vero% on, koska olen miettinyt, että kannattaako veroprosentin nousemisen takia edes yrittää nostaa tuloja, että onko käteen jäävä osuus oleellisesti enemmän 2500€ tuloilla. Minulle vapaa-aika on suurempaa palkkaa tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä alapeukutatte? Halusin vain tietää mikä ap:n vero% on, koska olen miettinyt, että kannattaako veroprosentin nousemisen takia edes yrittää nostaa tuloja, että onko käteen jäävä osuus oleellisesti enemmän 2500€ tuloilla. Minulle vapaa-aika on suurempaa palkkaa tärkeämpää.
Ei kannata tietenkään nostaa verotettavaa tuloa. Sitten eläkkeellä joutuisit ihmettelemään mihin saat törsättyä eläkkeesi. Pienemmillä tuloilla tämä ongelma jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kannattaa tienata enemmän kuin vähemmän. Ne viimeiset nettosataset muuttaa elintasoa huomattavasti. Lisää esim. Asuntolainan maksukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Muutapa sitten vaikka Yhdysvaltoihin. Siellä on tällä hetkellä tilanne, että melkein 70% elää palkasta palkkaan, eikä mitään jää säästöön. Esimerkiksi 75 000 vuositulot opintolainan kanssa (ja ilman sitä opintolainaa olisit kouluttamaton pienemmällä palkalla) keskisuurissa kaupungeissa merkitsevät jo köyhyyttä, vaikka jakaisit vuokra-asuntosi kämppiksen kanssa.
Mulla on 2300e bruttopalkka, asun Helsingissä ja elintasoni on parempi kuin 70% kuin Yhdysvaltaisista. Ja he tekevät pidempää päivää lyhyemmillä lomilla.
Suomessa ei edes pystytä elämään palkasta palkkaan. sen palkan päälle pitää hakea vielä ne tuet että edes jotenkin pärjää.
Ei ole kokonaisveroaste tuota kun eläkemaksuihin menee jo 8.65%.
sulla menee siis palkasta 16.15% veroihin.