Missä / miten lapsi käy koulua kun asumme eri maissa muutaman kuukauden välein?
Lapsi nyt 4 ja puhuu äidinkielenään suomea. Minkä maan kouluun hänet pitäisi laittaa vai tuleeko vaihtaa koulua monta kertaa vuodessa? Voiko suomalaisesta koulusta saada etätehtävät ja suorittaa koulun Suomen oppimäärän mukaan ulkomailta?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutatteko aina seuraavaan maahan sen jälkeen kun perheestänne on tehty lasu vai mitä pakoilette ?
Emme pakoile mitään :)
Mies työskentelee tekoälyprojektien parissa ja töitä on eri puolilla maailmaa, joten muutamme aina sen mukaan, missä töitä sattuu olemaan ja asumme siellä sen aikaa. Tällä hetkellä ollaan Italiassa ja tästä jatketaan parin viikon päästä Malesiaan. Asunto ja kaikki tavarat Suomessa on myyty jo vuosia sitten pois ja asumme vakituisesti ulkomailla. Itse teen myös tietotyötä, ja voin työskennellä käytännössä mistä käsin vain, missä vain on internet-yhteys tarjolla. Miehen työt vaativat aika ajoin läsnäoloa paikan päällä kohteessa. On ollut kaikin puolin meille sopivaa elämää ja on tavallaan vapauttavaa, kun pääsee näkemään uusia paikkoja ja koko elämä mahtuu muutamaan matkalau
Sisäoppilaitos on ihanteellinen tässä tapauksessa, jos vanhemmat eivät ole valmiita asettumaan aloilleen, lapsen pitää saada joskus juurtua johonkin, jotta hän voi kasvattaa omaa identiteettiä.
Vierailija kirjoitti:
Kotiopetusta olen ajatellutkin hyvänä vaihtoehtona. Sitä olen lähinnä miettinyt, että voiko oppimäärä olla Suomen järjestelmän mukainen, vai miten tämä tässä tapauksessa menee. On loogisinta, että lapsi opiskelisi saman oppimäärän mukaisesti alusta alkaen, eikä siten että asiat ja pahimmillaan myös kieli vaihtuisi koko ajan hänen siirtyessään joka maassa uuteen kouluun. Täytyykö kotiopetuksen tapauksessa noita aineita käydä tenttimässä Suomessa, vai voiko koko koulunkäynnin hoitaa täysin ulkomailta käsin?
ap
Et voi käydä tenttimässä Suomessa, koska sinulla on vastuu, jos otat lapsesi kotiopetukseen. Toki Kulkurikoulu toimii tässä hyvänä apuna. Mutta Suomen koulujärjestelmässä joko lapsi käy koulussa, ja saa opetuksen sieltä, tai ei käy, ja vanhemmat vastaavat. Mitään välimuotoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kotiopetusta olen ajatellutkin hyvänä vaihtoehtona. Sitä olen lähinnä miettinyt, että voiko oppimäärä olla Suomen järjestelmän mukainen, vai miten tämä tässä tapauksessa menee. On loogisinta, että lapsi opiskelisi saman oppimäärän mukaisesti alusta alkaen, eikä siten että asiat ja pahimmillaan myös kieli vaihtuisi koko ajan hänen siirtyessään joka maassa uuteen kouluun. Täytyykö kotiopetuksen tapauksessa noita aineita käydä tenttimässä Suomessa, vai voiko koko koulunkäynnin hoitaa täysin ulkomailta käsin?
ap
Suomessa on yksi maailman parhaista koulujärjestelmistä. Ehdottomasti muutat lapsen kanssa Suomeen. Itsenäisty sen verran että osaat olla riippumaton miehestä jonka perässä oot näköjään koko elämäsi juossut ympäri maailmaa. Ajattele kerrankin lapsen parasta.
Kersa koulukotiin ja sillä hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiparka, joutuu kasvamaan ilman kavereita.
Lapsi oppii monia hyödyllisiä asioita ulkomailla asuessaan. Kansainvälinen ura saattaa myöh. olla yksi vaihtoehto hänen suunnitellessaan tulevaisuuttaan.
Lapsi oppii monia hyödyllisiä asioita myös yhdessä maassa asuessaan. Lomilla voi matkustella perheen kanssa ja nähdä maailmaa. Isompana voi halutessaan mennä vaikka vaihtoon tai kielikursseille ulkomaille, jos kiinnostaa. Kansainvälinen ura on ihan yhtä mahdollinen kuin sille, jota on riepoteltu maasta toiseen muutaman kuukauden välein. Jälkimmäinen saattaa muuten kaivata edellistä enemmän pysyvää asuinpaikkaa kokemansa jälkeen.
Minkä maan kansalainen lapsesi on?
Lapsellasi on myös esikouluvelvollisuus, joka alkaa sinä vuonna, kun lapsesi täyttää 6 vuotta.
tee toinen lapsi, lapset sitte pysyy kumpikin eri maassa ja käy koulunsa.
Mitä ihmeen miettimistä tuossa on. Lapselle on varmasti paras asua sinun kanssasi Suomessa, käydä säännöllisesti tuttua koulua ja luoda ihmissuhteita täällä. Isä sitten reissaa sen mitä reissaa.
Pienille koululaisille kuukausi on todella pitkä aika. Luokkakaveri, joka on jatkuvasti kuukauden poissa, ei pääse porukoihin, eikä kenenkään parhaaksi kaveriksi.
Lapselle parasta ja tärkeintä on pysyvyys ja turvallisuus, ei jatkuvat uudet kokemukset.
Vanhemmuus on sitä, että pannaan lapsen etu ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et voi käydä tenttimässä Suomessa, koska sinulla on vastuu, jos otat lapsesi kotiopetukseen. Toki Kulkurikoulu toimii tässä hyvänä apuna. Mutta Suomen koulujärjestelmässä joko lapsi käy koulussa, ja saa opetuksen sieltä, tai ei käy, ja vanhemmat vastaavat. Mitään välimuotoa ei ole.
Kunta on velvollinen valvomaan kotiopetusta. Pari kertaan vuodessa on valvontatilaisuus. Tutkiva opettaja seuraa edistymistä esimerkiksi keskustelujen, portfolioiden, kirjallisten ja suullisten kokeiden ja näyttöjen sekä muun tyyppisten näyttöjen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta terveeltä lapsen kehityksen kannalta.
Miksei? Onko lapsen parempi sitten viettää koko lapsuutensa esim. Juvalla tai vastaavassa tuppukylässä ja välttää näkemästä yhtään maailmaa?
On lapselle tosiaan parempi olla jossain Juvalla, jossa hän voi muodostaa elämän kestäviä ystävyyssuhteita. Sääliksi käy pientä. Luultavasti taphatuu henkinen nyrjähdys. Matkustaa ehtii myöhemminkin.
Niin, haluatko että lapsestasi tulee dynaaminen maailmankansalainen vai syrjäseudulle jumittuva landepaukku, jolla on amiskavereita?
Dynaaminen maailmankansalainen äidin kotiopetuksessa ilman kavereita.
Suosittelen sinulle, että pysähdytte lapsenne kanssa asumaan johonkin. Mies voi sitten huidella ympäri maailman, jos hän ei halua asettua teidän kanssanne.
Jos elämänne on todella liikkuvaa, ota vastuu lapsesi opetuksesta itse ha ota lapsesi kotiopetukseen. Muista kuitenkin, että kotiopetus käy työstä. Helpommalla pääset, kun ilmoitat lapsesi pysyvästi johonkin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä kotiopetetut joutuvat osoittamaan osaamisensa, ei se kotiopetus muuten ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitenkäs siinä tapauksessa, että ei ole kotikuntaa Suomessa? Jos kerran kämppä ja kaikki tavarat on myyty aikaa sitten.
Kai ihmisellä täytyy olla jokin osoite.
On paljon perheitä, jossa vanhemmat tekevät kansainvälistä uraa. Joskus se vain vaatii liikkumista paikasta toiseen. Kysytte kouluasiaa alan ammattilaisilta; he osannevat neuvoa parhaiten. Kaverisuhteita tms lapsethan luovat paljon aikuisia nopeammin samoin vieras kieli tarttuu yllättävänkin helposti
Kansainvälinen koulu. Opetussuunnitelma on joka maassa sama ja koulua voi vaihtaa sujuvasti, kunhan vain tilaa on. 4 kk välein vaihto on kyllä stressaavaa koko perheelle, ei vain lapselle.
Joudut ottamaan lapsen opetuksen omalle vastuullesi kotikouluun. Vastuu siitä, että lapsi suorittaa oppivelvollisuuden on aina vanhemmilla. Mitään etänä suoritettavaa peruskoulua ei Suomessa ole olemassa.
ap