Kuvitteleeko joku todella, että työttömän elämä on kivaa rentoilua?
Ei todellakaan ole, vaan pelkkää stressiä ja ahdistusta.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Oli stressiä ja ahdistusta niin kauan kun olin te-toimiston järjestelmissä mukana. Uskalsin sit jättäytyä omilleni, ei stressaa enää yhtään, voin hakea töitä mistä ja milloin huvittaa, jos huvittaa, ilman että määrätään aikatauluja ja kyylätään.
Sama, mutta kyllä mua vähän stressaa pienten säästöjen kuluminen...
Jos työttömyys on niin kauheaa niin miksi työttömät eivät hakeudu töihin tai kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Jos työttömyys on niin kauheaa niin miksi työttömät eivät hakeudu töihin tai kouluun?
HV! Työttömyys on töihin hakeutumista! Työttömyys loppuu heti, kun joku ottaa töihin. Opintotuki on vielä työttömyyskorvaustakin pienempi, se voi olla rajoite aika monelle. Tai jos olet jo kuluttanut opintotukioikeutesi nykyiseen ammattiin opiskellessa. Olikos se niin, että ensi syksynä poistuu aikuisopintotuki kokonaan.
Olen ollut työelämässä putkeen 15 vuotta ja hyvin menee, mutta nuorena olin muutaman vuoden työttömänä. Aikani ei mennyt aamusta iltaan hakemusten täyttämiseen vaan paljon siitä oli jotain mikä näyttäisi ulospäin rennolta lorvimiselta.
Rentous ja mukavuus oli kuitenkin kaukana. Rahan puute ei ollut edes pahoin ongelma (vaikka toki iso stressi sekin), vaan se näköalattomuus, huoli tulevasta, tunne omasta turhuudesta ja yhteiskunnan ulkopuolella jäämisestä oli kovin lohduton ja lamaannuttava.
On kovin eri asia olla kesälomalla tai vuorotteluvapaalla rentoutumassa tai harrastamassa ja kehittämässä itseään kuin olla työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HV! Työttömyys on töihin hakeutumista! Työttömyys loppuu heti, kun joku ottaa töihin. Opintotuki on vielä työttömyyskorvaustakin pienempi, se voi olla rajoite aika monelle. Tai jos olet jo kuluttanut opintotukioikeutesi nykyiseen ammattiin opiskellessa. Olikos se niin, että ensi syksynä poistuu aikuisopintotuki kokonaan.
No mitä ihmettä puuhailit nuoruutesi? Pelasit pleikkaria ja ryyppäsit? Oletit nuoruuden kestävän ikuisesti? Reppanoita olette. Ihan syystä teiltä leikataan tukia kun mitää ette halua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkanut masentua kun työnantajat eivät huoli minua töihin. Olen terve ja motivoitunut 55 v.
Sama täällä. Hakemuksia lähetellessä ehdin jo haaveilla siitä, kuinka olen päässyt sinne hakemaani firmaan, mutta sitten alan jo huolestua, kun mitään vastausta ei kuulu. Joskus olen joutunut itse kysymään, jolloin vasta tulee vastaus "Kiitos, mutta ei kiitos". Harvoin olen onnistunut pääsemään haastatteluun, joskus jopa ns. toiselle kierrokselle. Silloin olen ehtynyt haaveilla enemmän ja kielteinen ilmoitus työpaikasta iskee vielä kovempaa ja vie viimeisetkin ammattiylpeyden rippeet ja vetää itsetunnon alas. Minä en enää kelpaa minnekään näin kuusikymppisenä. Vanha ammattitaitokin alkaa rapistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole töihin ajatellut mennä?
Minne voin MENNÄ töihin?
Ap
Miehenä muuttofirmaan. Naisena avustajaksi hoivapalveluihin. Jos et vaadi korkeaa palkkaa, saat töitä.
Noissa töissä tarvii kunnon asenteen. Esim eilen yhdellä kirppiksellä työntekijä laahasi jalkojaan ja välillä istui kassalla ja kuunteli jotain omankielistä-kanavaa. Vähän kyllä ihmettelen kun itse olisin kyllä mielelläni kirppiksellä töissä.
Kyllä joittenkin työttömien elämä on kivaa rentoilua. Esim itse olin nuorena ammattiin valmistumisen jälkeen reilun vuoden työttömänä, ja otin sen ajan lomailuna. Työttömyyskorvaus on suurempi mitä opintotuki, joten oli kivaa kun rahaa oli enemmän mitä aiemmin, ja oli aikaa käydä kirjastossa ja uimahalliin pääsi halvemmalla hinnalla. En ole muutenkaan sosiaalinen ihminen, niin ei yhtään haitannut olla yksin kotona päivisin. Tietysti jos työttömyys olisi jaykunut pidempään, niin sitten varmaankin olisi alkanut haittamaan, mutta todellakin se reilun vuoden työttömyys oli ihan kuin pitkä loma minulle. Ja tämä oli sitä aikaa kun ei tarvinnut hakea neljää paikkaa kuussa eikä muutenkaan olla tekemisissä te-toimiston kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Kannattaa yrittää rentoutua ja nauttia hetkestä. Olet työtön mutta lisäät mahdollista ahdinkoasi olemalla vielä ahdistunutkin. Luultavasti löydät vielä töitä tai jonkun suunnan elämääsi.
En voi nauttia hetkestä, kun rahat on koko ajan loppu ja ensi vuonna sitä on entistäkin vähemmän.
Ap
Ai rahastako sekin on kiinni. Ai niin unohdin lähimetsään ei voi mennä kävelylle, kun pitäisi olla auto jolla pääsee kymmenien kilometrien päähän "metsään". Marjoja ei voi käydä poimimassa kesällä kun ei ole autoa, aikaa kyllä olisi vaikka pyörällä menisi. Niin ja kuulemma ulkoulukin on kallista kun pitää olla oikeat varusteet, siihen ei köyhien mielestä riitä tavalliset vaatteet ja kengät. Onneksi olen työssäkäyvä niin voin vetää takin päälle ja kengät jalkaan ja mennä vain kävelylle, en tarvitse siihen mitään kalliita varusteita.
Kävele vaikka vttuun seuraavaksi. Jos on nälkä ja tarvitsee ruokaa, niin paljonko se lohduttaa, että kävely on ilmaista?
Vierailija kirjoitti:
TÖIHIN SIITÄ SAATANA
Varo vähän mitä kehotat, saatanan töitä ei kukaan kaipaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli stressiä ja ahdistusta niin kauan kun olin te-toimiston järjestelmissä mukana. Uskalsin sit jättäytyä omilleni, ei stressaa enää yhtään, voin hakea töitä mistä ja milloin huvittaa, jos huvittaa, ilman että määrätään aikatauluja ja kyylätään.
Mites toimeentulosi? Mitä Kela tuumaa kun et ole työttömänä työnhakijana etkä oikeutettu työttömyyskorvaukseen? Antavatko mukisematta toimeentulotuen asumistuen lisäksi?
"Uskalsin jättäytyä omilleni" tarkoittaa etten saa latiakaan mitään tukea.
Aha, eli sinulla on sitten säästöjä millä elät? Jostainhan sinun on rahaa saatava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites toimeentulosi? Mitä Kela tuumaa kun et ole työttömänä työnhakijana etkä oikeutettu työttömyyskorvaukseen? Antavatko mukisematta toimeentulotuen asumistuen lisäksi?
Aha, eli sinulla on sitten säästöjä millä elät? Jostainhan sinun on rahaa saatava
Säästöjä on joo ja yleensä pienet kulut, mutta ei tarvitse hirveästi pihistellä. On auto ja pystyn esim reissaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä on joo ja yleensä pienet kulut, mutta ei tarvit
Ja tietty sekin vaikuttaa ettei ole kovasti aikaa eläkkeeseen, säästöt riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Hae ammattikouluun putki- tai sähköasennuslinjalle. Helppo tutkinto ja töitä riittää aina.
No minä opiskelen toista noista tutkinnoista, valmistun keväällä. Ja tällä hetkellä rakennusala on aika huonossa jamassa ja se kyllä vaikuttaa myös näihin mainitsemiisi aloihin myös. Jos ei rakenneta uusia taloja, ei niihin vedetä putkia tai sähköjä. Toki aloilla on muitakin töitä, vanhoja on joskus pakko korjata tai sitten teollisuudessa. Mutta kyllä tää stressiä lisää. Kaikki meidän luokalla ei nyt saanut edes harjoittelupaikkaa. Ikinä ei siis tiedä mikä on tulevaisuus.
Jokainen työtön on yksilö. Minulla esimerkiksi raha ei ole ongelma. Se ei lopu. Työttömyys on niin kuin pitkää lomaa, paitsi on niitä velvollisuuksia matkustelun lomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ihmettä puuhailit nuoruutesi? Pelasit pleikkaria ja ryyppäsit? Oletit nuoruuden kestävän ikuisesti? Reppanoita olette. Ihan syystä teiltä leikataan tukia kun mitää ette halua tehdä.
Anteeksi mitä???? Olin ensimmäisen kesän töissä vuonna -95, 16-vuotiaana. Sen jälkeen olin töissä joka ikinen kesä koko kesän, kunnes valmistuin ammattiin 23-vuotiaana. Vuosia ilman yhtään lomaa, talvet koulussa, kesät töissä. Siinäpä se nuoruus sitten meni. Ja töitä olen senkn jälkeen tehnyt aina kun niitä on ollut. Mitä muuta haluat tietää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki pitää lopettaa kun sitä on käyttäneet enimmäkseen naiset, ja todennäköisesti päästäkseen pois hoivatöistä.
Hallituksessa on päätetty että mitä kurjemmassa tilanteessa olet sitä paremmin kelpaat työnantajille. Asunnottomana pärjää ilmeisesti parhaiten videohaastatteluissa.
Huomen aamulla mennään taas töihin Pattaya Beachille aurinkotuoliin.
t. asfalttimies
Joillain on, mutta yleensä heillä ei ole ihan noin sujuva suomen kielen taito kuin tuolla, jota lainasit.