Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvitteleeko joku todella, että työttömän elämä on kivaa rentoilua?

Vierailija
28.12.2023 |

Ei todellakaan ole, vaan pelkkää stressiä ja ahdistusta.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso metsään, siellä risut odottavat.

Vierailija
22/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin työtön, kuin paskaduunissa joka vie terveyden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen on kateellinen puliukollekkin, joka saa asua luonnonhelmassa rannalla veneen alla, kun itse joutuu töissä käymään. 

Jokainen valittaja voi ryhtyä työttömäksi, juopoksi tms halutessaan, jos niin kyrpii työnteko, että sairaillekin ollaan kateellisia. 

Vierailija
24/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättekö te yhtään, millaista töissä sitten on? Kollegat kettuilevat, asiakkaat huutavat, pomot läpsivät...

Vierailija
25/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sukulaiset ja muut välttelee kun olet työtön

Aina saa olla te-toimiston kanssa tekemisissä ja sählätä

mielenterveysongelmat pahenee kun eristäydyt yhteiskunnasta

Itse olen hakenut 3 vuotta töitä mutta en ole saanut kun ei ole työkokemusta. Te toimiston virkailija yritti myös etsiä minulle työharjoittelupaikkaa, edes sitä ei löytänyt. Olen päälle 30v.

Outoa, työharjoittelupaikat on opiskelijoille, ei työttömille.

Vierailija
26/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ammattikouluun putki- tai sähköasennuslinjalle. Helppo tutkinto ja töitä riittää aina. 

Vierailija
27/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö te yhtään, millaista töissä sitten on? Kollegat kettuilevat, asiakkaat huutavat, pomot läpsivät...

Mitä hittoa? :D Kuvitteletko, että kukaan työtön ei ole koskaan ollut töissä?

Ap

Vierailija
28/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rentoa se on kun on hyvä kaveriporukka jossa hengailla kaupungilla. Työelämä ei ollut läheskään yhtä rentoa. Rahaa oli ehkä vähän enemmän käytettävissä muttei se korvannut menetettyä vapaa aikaa.

Vierailija
29/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut 3 vuotta töitä mutta en ole saanut kun ei ole työkokemusta. Te toimiston virkailija yritti myös etsiä minulle työharjoittelupaikkaa, edes sitä ei löytänyt. Olen päälle 30v.

Mitä olet tehnyt viimeiset 15 vuotta?

Vierailija
30/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae ammattikouluun putki- tai sähköasennuslinjalle. Helppo tutkinto ja töitä riittää aina. 

Siinä kaksi hommaa, joihin minä en pystyisi.

Vierailija
31/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä eduskuntaan töihin. Sinähän pääsee vierailijana sisään. Sitten kun on sisällä, niin voi käydä ilmoittautumassa persulle, kokkareelle, kristilliselle tai ruotsalaiselle töihin. Mä tulin nyt!

Oikeasti olisi aika hyvä, että mahdollisimman moni tekisi näin.

Vierailija
32/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika rentoa se on kun on hyvä kaveriporukka jossa hengailla kaupungilla. Työelämä ei ollut läheskään yhtä rentoa. Rahaa oli ehkä vähän enemmän käytettävissä muttei se korvannut menetettyä vapaa aikaa.

Minkälaisella aikuisella ihmisellä on kaveriporukka, jolla on aikaa hengailla kaupungilla? Mun kaverit on ainakin kaikki töissä.

Ap

Vierailija
33/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen Ap. Olen ollut keväästä asti työtön. Haettu on, on haettu niin raivolla että työttömyyden ja muiden elämäntilanteeseen vaikuttaneiden sattumusten myötä alan olla poikki. Pääsin kouluttavaan työllistämisohjelmaan tosin, että toivon todella että palkkaavat minut ilmaisten 4kk:n jälkeen (kyllä, sivistysvaltiossa Suomi joutuu edelleen tekemään ilmaistyötä). Uskon aidosti, että oma jaksaminen kohentuu välittömästi kun ensimmäinen palkka tupsahtaisi tilille, eli työllistymistä toivon yli kaiken.

Omat vanhempani eivät onneksi ole niin vieraantuneita elämästä, he ymmärtävät miten raakaa työttömyys on. Haen 20-30 työpaikkaa kuussa ja silti olen työtön. Olen käynyt rekrytapahtumissa, verkostoitunut, kehittänyt cv:tä/portfoliota, koettanut tehdä/hankkia osa-aikatöitä jne. Hakenut oman alan ulkopuolelta hommia, mihin vain koulutus/kyvyt riittää. Ja silti hakijoita on aina 200-400 per paikka, aika helposti siinä jää ulkopuolelle.

Nainen, pk-seutu, 30v.

Vierailija
34/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sulle ikäviä uutisia AP. Meillä on kahden töissäkäyvän, pienituloisen talous, ja inflaatio, korkojen nousu + yksi pitkä sairausloma syöksi meidät aika lailla köyhyyteen.

Laskuja priorisoidaan, mitä maksetaan nyt, mitä voi vähän lykätä. Uusiin talvikenkiin piti pyytää rahat äidiltä. Mietitään, voidaanko luopua autosta, vaikka arki olisikin sen jälkeen helkutin hankalaa. Tankkia täytetään kympillä tai kahdella kerrallaan. Pullot poimitaan kaupungilta mukaan ja välillä palautusrahat on ainoa, millä saadaan ostettua ruokaa.

Niin, ja me käymme edelleen töissä, molemmat.

Toki meillä pilkottaa vähän enemmän valoa tunnelin päässä. Mutta on aika monia aamuja, kun ravistelen viimeisiä kaurahiutaleita purkista ja mietin, että työttömänä kurjuuden tila ja stressin taso olis aika lailla sama, mutta ainakin olisi aikaa levätä.

Ei se elämä herkkua ole aina tälläkään puolella aitaa.

Vierailija
35/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen Ap. Olen ollut keväästä asti työtön. Haettu on, on haettu niin raivolla että työttömyyden ja muiden elämäntilanteeseen vaikuttaneiden sattumusten myötä alan olla poikki. Pääsin kouluttavaan työllistämisohjelmaan tosin, että toivon todella että palkkaavat minut ilmaisten 4kk:n jälkeen (kyllä, sivistysvaltiossa Suomi joutuu edelleen tekemään ilmaistyötä). Uskon aidosti, että oma jaksaminen kohentuu välittömästi kun ensimmäinen palkka tupsahtaisi tilille, eli työllistymistä toivon yli kaiken.

Omat vanhempani eivät onneksi ole niin vieraantuneita elämästä, he ymmärtävät miten raakaa työttömyys on. Haen 20-30 työpaikkaa kuussa ja silti olen työtön. Olen käynyt rekrytapahtumissa, verkostoitunut, kehittänyt cv:tä/portfoliota, koettanut tehdä/hankkia osa-aikatöitä jne. Hakenut oman alan ulkopuolelta hommia, mihin vain koulutus/kyvyt riittää. Ja silti hakijoita on aina 200-400 per paikka, aika helposti siinä jää

Jos olet tehnyt työtä 4 kk, etkä saanut siitä palkkaa, olet orjuutettu ja se on rikos. Sellaisesta työstä josta joku toinen saa palkkaa, pitää maksaa myös sinulle. Ei ole merkitystä onko väsätty joku laki, joka muka mahdollistaa orjuutuksen. Se on yhä kielletty Suomessakin. Voit joskus hakea niitä rahoja korkojen kera EU:n kautta.

Vierailija
36/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työkokeilusta makseta palkkaa, niinkun ei maksettu aikoinaan työharjoittelustakaan, jossa olin 6 kk vuosia sitten. Tosin onneksi sain sitä kautta vakituisen työpaikan, jossa olen edelleen. 

Vierailija
37/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sulle ikäviä uutisia AP. Meillä on kahden töissäkäyvän, pienituloisen talous, ja inflaatio, korkojen nousu + yksi pitkä sairausloma syöksi meidät aika lailla köyhyyteen.

Laskuja priorisoidaan, mitä maksetaan nyt, mitä voi vähän lykätä. Uusiin talvikenkiin piti pyytää rahat äidiltä. Mietitään, voidaanko luopua autosta, vaikka arki olisikin sen jälkeen helkutin hankalaa. Tankkia täytetään kympillä tai kahdella kerrallaan. Pullot poimitaan kaupungilta mukaan ja välillä palautusrahat on ainoa, millä saadaan ostettua ruokaa.

Niin, ja me käymme edelleen töissä, molemmat.

Toki meillä pilkottaa vähän enemmän valoa tunnelin päässä. Mutta on aika monia aamuja, kun ravistelen viimeisiä kaurahiutaleita purkista ja mietin, että työttömänä kurjuuden tila ja stressin taso olis aika lailla sama, mutta ainakin olisi aikaa levätä.

Ei se elämä herkkua ole aina tälläkään puolella aitaa.

&nb

Mun elämä on ollut aina parempaa ja helpompaa silloin, kun olen ollut töissä. Ei ollenkaan tuollaista mitä kuvailet, enkä kyllä ymmärrä miten kahden työssäkäyvän taloudessa voi tuollaista edes olla.

Ap

Vierailija
38/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli stressiä ja ahdistusta niin kauan kun olin te-toimiston järjestelmissä mukana. Uskalsin sit jättäytyä omilleni, ei stressaa enää yhtään, voin hakea töitä mistä ja milloin huvittaa, jos huvittaa, ilman että määrätään aikatauluja ja kyylätään. 

Mites toimeentulosi? Mitä Kela tuumaa kun et ole työttömänä työnhakijana etkä oikeutettu työttömyyskorvaukseen? Antavatko mukisematta toimeentulotuen asumistuen lisäksi?

Vierailija
39/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuvittele. Vaikka en ole ollut työtön sitten vuoden 2010, muistan yhä kuinka kamalaa se oli. Mun elämän täytti pelkkä työnhaku. Oli vielä kaunis kesä mutta olin vaan sisällä ja tein hakemuksia. Loppujen lopuksi sain paikan, jota olin hakenut jo neljä kuukautta aiemmin vielä ollessani koulussa, joten hukkaan meni koko kesä. Se paikka oli sellainen, että ensin olin ollut jotain hämminkiä rahoituksen kanssa ja sitten alkuperäinen valittu oli perunut, joten minä pääsin varasijalta. 

Et varmasti tehnyt hakemuksia edes 40 tuntia viikossa.

Vierailija
40/108 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet tehnyt viimeiset 15 vuotta?

Opiskellut