Minä en hyvätuloisena halua, että työttömiltä, sairailta ja pienituloisilta leikataan!
Se on kylmää ja epäinhimillisiä ja lisää turvattomuutta koko yhteiskunnassa.
Kommentit (636)
Ei tuo varmasti ole tulotasoon niinkään liittyvä kysymys. Usein pitkälle kouluttautuneet ja ihan hyvin tienaavat pystyvät asettumaan muiden asemaan ja ajattelemaan oikeudenmukaisuutta. Toisissa perheissä taas lapsi on saattanut kuulla pienestä pitäen, kuinka valtio ryöstää palkasta. Ei ihme että hän on tällöin enemmän minä kuin me henkinen. Osa ihmisistä tuntee automaattisesti sympatiaa toisia kohtaan, toiset taas itseään kohtaan. Osa on onnellisempi, jos muillakin menee vähintään siedettävästi. Osa taas on onnellinen, jos itsellä menee hyvin.
Minä, joka olen pienituloinen, mutta kaiken itsemaksavana haluan, että laiskurien tukia pienennetään reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Minä, joka olen pienituloinen, mutta kaiken itsemaksavana haluan, että laiskurien tukia pienennetään reilusti.
Oletko koskaan miettinyt, millaista olisi asua esim. Yhdysvalloissa pienituloisena? Siellä laiskurit eivät saisi tukia, mutta myös sinulla olisi todennäköisesti tiukempaa. Lapsesi menisivät oletusarvoisesti valtion kouluihin, joutuisit stressaamaan terveydenhuollon hinnoista, sillä terveysvakuutukset yleensä korreloivat tulotason kanssa. Eli kaikki vastaisivat omistaan. Toki tällöin sinua kenties lohduttaisi, ettei kukaan lorvaile? Paitsi ehkä ne rikkaiden julkkisten jälkeläiset, joita on selkeästi enemmän.
En siis sinua tässä mitenkään syytä, ajatuksesi on ymmärrettävä. Mutta kuitenkin, Suomessa usein pienituloisena saa yhteiskunnalta enemmän kuin sille maksaa.
Minä taas pienituloisena, sairaana ja työttömänä toivoisin, että minulta leikattaisi kuntoon se vaiva, jonka vuoksi olen työkyvytön. Sen jälkeen pääsisin toipumaan ja kuntoutumaan työkykyiseksi, ja palaamaan kunnialliseksi veronmaksajaksi. Minusta tuskin suurituloista koskaan tulisi, mutta pystyisin ainakin elättämään itseni ilman sosiaalietuuksia.
Tuotteliaisuus ei suoraan ole hyväntekeväisyyttä. Raha on kuin magneetti, se vetää lisää rahaa puoleensa. Se missä on tuotteliaisuutta, on siellä missä on ongelma johon kaivataan ratkaisua. Tähän ongelmaan kun löydetään ratkaisu on olemassa tarve ja.potentiaaliset kuluttajat. Tai luodaan tarve jolloin kysyntä kasvaa ja luodaan tarjonta. Nämä kun on selvillä, verotulot kasvaa ja hyvinvointipalvelut elpyy.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran kun työkkärin äijä kysyy että olenko hakenut työpaikkoja niin repeän nauruun. Sanon että jos joskus nähdään kaupungilla niin tarjoan kahvin tai kaljan, oot selvästi huumorimiehiä.
Muistathan luopua myös tuista?
"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.
Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43 %) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.
Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "
https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "
Minä taas pienituloisen osa-aika työtön en halua että rikkaita verotetaan liikaa. Tahtoisin että varakkaille, jotka haluaisivat perustaa Suomeen työllistävän yrityksen, saisivat tuntuvat veroedut.
En myöskään halua että varakkaiden pääoma karkaa ulkomaille.
-Kylmät kädet
Siihen sinulla on täysi oikeus. Jo Euroopasta löytyisi sinulle parempia maita asua, Yhdysvalloista puhumattakaan. Jälkimmäisessä sinut otettaisiin hyvätuloisena varmasti ilolla vastaan.