Kuinka tunnistaa naispuolisen narsistin?
Tapailua takana aika vähän. Hän on kuitenkin erilainen kuin muut. Osaa olla empaattinen, mutta samalla pitää itseään parempana kuin muita. Siltä se kuulostaa ainakin. Olen korviani myöten ihastunut, mutta samalla pelottaa.
Kommentit (25)
Naispuolinen narsisti voi ilmentää samankaltaisia piirteitä kuin miespuolinenkin. Joitakin yleisiä narsistin piirteitä naisilla voivat olla:
1. **Itsekeskeisyys:** Vahva keskittyminen omaan itseen ja omiin tarpeisiin.
2. **Empatian puute:** Vaikeudet ymmärtää tai välittää muiden tunteista.
3. **Manipulaatio:** Pyrkimys kontrolloida muita ja käyttää heitä omien tavoitteiden saavuttamiseen.
4. **Pinnallinen viehätys:** Huomion kiinnittäminen omaan ulkonäköön ja statukseen.
5. **Tarve olla ylivertainen:** Halu tuntea olevansa muita parempi ja odotus erityiskohtelulle.
On tärkeää muistaa, että narsismi on monimutkainen piirre, ja yksittäisten piirteiden esiintyminen ei aina tarkoita, että henkilö on narsisti. Jos koet vaikeuksia vuorovaikutuksessa toisen henkilön kanssa ja epäilet narsismia, voisi olla hyvä hakea tukea ammattilaiselta tai keskustella luotettavien ystävien tai perheenjäsenten kanssa.
Kohta huomaat. Alkaako rajoittaa sun yhteydenpitoa ystäviin ja perheeseen? Kummasti alat "omaehtoisesti" muuttaa suunnitelmiasi niin, että vietätkin kaiken ajan uuden naisen kanssa ja muut jäävät. Onko naisella pitkäaikaisia ystäviä? Kuulostaako kaikki exät olleen hulluja?
Vierailija kirjoitti:
Kohta huomaat. Alkaako rajoittaa sun yhteydenpitoa ystäviin ja perheeseen? Kummasti alat "omaehtoisesti" muuttaa suunnitelmiasi niin, että vietätkin kaiken ajan uuden naisen kanssa ja muut jäävät. Onko naisella pitkäaikaisia ystäviä? Kuulostaako kaikki exät olleen hulluja?
Haluaisi olla jatkuvasti kanssani. Ei ole vaatinut ihmeempiä vielä, mutta jokin mietityttää minua. Hänellä on vähän ystäviä, mutta ovat kaikki miltein 10 - 20 vuoden takaisia. Entisestään ei paljon puhu. Sanonut vain, että häntä on maailma kohdellut epätasa-arvoisesti. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisi olla jatkuvasti kanssani. Ei ole vaatinut ihmeempiä vielä, mutta jokin mietityttää minua. Hänellä on vähän ystäviä, mutta ovat kaikki miltein 10 - 20 vuoden takaisia. Entisestään ei paljon puhu. Sanonut vain, että häntä on maailma kohdellut epätasa-arvoisesti. Ap.
Ok, kohta sitten alkaa se avautuminen niistä menneistä asioista, jolloin olet se kultaakin kalliimpi kuuntelija eikä kenenkään muun kanssa ole koskaan ollut tällaista, että pystyisi näin helposti avautumaan. Kaikki aika pitäisi viettää yhdessä ja olet niin ihana, ettei mitään rajaa.
Sitten täysin puskista rupeaa tulemaan sitä tavaraa, että oletkin pilannut hänen elämänsä.
Kannattaa olla hyvin, hyvin varovainen, jos sinulla jo jokin sensori varoittelee että kaikki ei ole ihan kohdallaan.
Hänellä on vähän ystäviä. Narskuilla on paljon ystäviä. Oikein hyviä ystäviä.
🤪
Jotkut narsistit voivat olla todella herkkänahkaisia, loukkaantuvat tosi herkästi. Usein narskut haluavat edetä nopeasti suhteessaan. Yhteenmuutto tai lapsi mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tällainen kaveri, joka ei tykännyt, jos olin jonkun muun kanssa tekemisissä. Haukkui myös näitä mun muita kavereita ja kertoi heistä jotain juoruja "et arvaa mitä se pirjo on tehnyt". Nyt jälkeenpäin ajateltuna tajusin, että kyseessä on todennäköisesti narsisti. Tai ainakin hullu.
Kuvaukset tässä ketjussa voivat sopia myös passiivis-aggressiiviseen persoonallisuushöiriöön tai epävakaaseen persoonallisuushäiriöön, ei välttämättä narsismia. Voihan olla myös psykopatiaa ilman narsismia.
Millä tavalla pitää itseään parempana kuin muut?
Vai kumpuaako ajatus vain omasta epävarmuudestasi?
Vierailija kirjoitti:
Sanonut mm. Ansaitsee parempaa kuin kukaan toinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonut mm. Ansaitsee parempaa kuin kukaan toinen. Ap
Mielenkiintoista.
Ehkä sua pelottaa ainoastaan, koska olet itse niin ihastunut.
Sanon suoraan. Miesten pitää päättää mitä hakevat naisesta. Et voi samaan aikaan vaatia kaunista neitsyt stripparia ja kuuliaista kodinhengetärtä. Opetelkaa tinkimään.
Suorastaan ihastuttava aluksi, huumaa kaikki. Ympärillä hovi, joka palvoo. Pidemmän tuntemisen perusteella alkaa paljastua ikäviä asioita. Mm. Pienikin loukkaus kostetaan voimalla, hymyillen toki. Hovi ei koskaan usko, että narsisti voisi olla paha, vaan palvoo. Eli kohtele ihmisiä eri tavalla, hovin jäseniä lahjoo ja auttaa, vaatii vastineeksi yksimielisyyttä narsistin kanssa ja palvontaa. Sitä yhtä läheistä voi kohdella todella kurjasti, laittomasti.
Kyllä se ajallansa