++Enskojen sunnuntai++
Kommentit (20)
Makkara se jaksaa kukkua yöllä.. Sellanen oli meidän mummokin jouluna, nukkui päivät ja yöt sitten piti häntä jatkuvasti käyttää vessassa yms. Vähän vaikea juttu, miten päästä takaisin " normaaliin" rytmiin.. Oisko sulla toi lorahtelu nyt jo jotain merkkiä synnytyksestä.. Huih.. Viikkojakin on jo kertynyt niin että " kohtahan" sä jo varmaan synnärille menetkin. ;)
Pikaviestin ajattelin vain laittaa kun pian tehdään taas lähtöä sinne remppahommiin. Surffailen sitten taas illalla. :) Remppaillaan varmaan n.7h ja käyn pitämässä vielä yhden jumpan siihen perään - se onkin viimeinen jumppa minkä olen sopinut pitäväni. Voi olla että väsy käy käpälään.. Tai sitten valvon niin kuin eilenkin.. :)
Munkin masussa on ollut hiljaisempaa, en tiedä oisko Tiitiäinen tylsistynyt eiliseen remontointiin. Juttelin kyllä hänelle illalla sängyssä ja kerroin että häntä varten tätä kotia nyt laitellaan.
Mammis + Tiitiäinen 27+2
Kunhan olin kirjoittanut tuon lauseen että masussa on ollut hiljaisempaa, niin johan alkoi kova jytä! UH! :) Tottelevainen Tiitiäinen jo nyt kun otti heti onkeensa.. hih!
Mut nyt remonttireiskailemaan! Mukavaa sunnuntaipäivää!
Mammis
repesin nauruun kun luin Mammiksen vertauksen - hih, minkäs ikäinen se teidän mummeli olikaan?! Noh, hymy kyllä hyytyi kun luin eteenpäin...kääkkääkkääk, ei kai tässä nyt vielä synnyttämään olla lähdössä?! (vaikka toisaalta odotan kovasti, että syntyis tammikuun puolella, niin silti tulee paniikki...) Hassu Mammis :))
Kivaa päivää kaikille, me lähdetään nyt katselemaan jääurheilua :)
Makkara
MAKKARA, mullakin on jotain lorahdellut, mut en tiedä mitä. Mulla aikalailla alusta asti valkkaria tullut paljon normaalia enemmän, mutta tuo " lorahtelu" on ollut vähän erilaista. Mietin kyllä sitä limatulppaa (ainakin omalla kohdallani) mutta vaikea sanoa, oliko se sitä. Ei oo hirveästi aikaisempaa kokemusta näistä :)
Hiljaisia vauvoja liikenteessä...? Meidänkin Rumpali oli koko eilisen aamupäivän vähän turhan hiljaa ja mullahan meinasi tulla huoli. Istuin sitten sohvalle tökkimään masua ja aloin juttelemaan vauvalle: " hei *, äiti täällä. Herääpä jo, nyt on jo päivä. Äitillä on vähän huoli kun oot niin hiljainen, mitä jos vähän potkisit tai nyrkkeilisit äidille, kulta?" ja niin edelleen. Kyllä se sitten muutaman terävän potkun vetäisi äidille :) Tuli tippa linssiin! Iltaa kohden Rumpalikin sitten taas aktivoitui oikein kunnolla. Se taitaa olla sellainen yöeläjä.
AURORA, kokeilitko jutella Poitsulle? Oliko mitään tehoa?
En muista oonko onnitellut SEREÄ kihlauksesta, mutta ONNEA!! :) Ei muuta kuin hääjärjestelyiden kimppuun!
Huomenna taas neuvola. Alussa mulla oli jopa kymmenen viikon tauko neuvolassa käymisten välillä ja nyt tuntuu, ettei edes paria viikkoa ole välissä, kun taas pitää juosta neuvolaan. No kaipa se sitten on tarpeen, kun siellä pitää ravata.
Nyt voisi siirtyä telkkarin ääreen löhöämään.
Han ja Rumpali 36+4
Ammimammalle onnittelut pienokaisen näkemisestä =)
Riikka, Muurala on muuten kivaa aluetta, onnea uuteen kotiin :) sullakin niin sievä massu.
Sere, ihanaa kun olitte nyt oikein viralliset kihlasormukset hankkineet!! Vatsasoossia en ole vielä ehtinyt testata, mutta eiköhän tässä vielä¿.
Leenuliinu se tosiaan osaa olla kuvauksellinen¿oikein hehkeänä odotat =)
Sjt, huihhi¿onnea kaverillesi tytöstä!
Peipposka, nyt on varmasti huojentunut olo ja kun pomo vielä osasi suhtautua uutisiin asiallisesti :)
Viipuli, kannustusjoukot rules!!
Pikkumilli, no johan ihania uutisia toit¿niin ne pikkuiset kehittyy =)
Aurora, mulla kans tulee toi oikea korva kipeex, ku sillä kyljellä on paras nukkua :) nyt oon jopa parina yönä saanut nukkua vasemmalla kyljellä, eikä ole tuntunut ikävältä !!
Masusi se on taas sievästi pullistunut =) tsemppiä tentin lukuun!
Han, kyllä ulkoilu on nyt parasta mitä voi tehdä =) mulla on tänään eka päivä, ku alkaa tuntua et flunssa on selätetty ja varmasti lähden heti ulkoilee!
Iida, no johan oli junareissu¿mutta näin raskaana voisi olla mukavampi matkustaakin junalla kuin autolla =)
Buuffa, tervetuloa munkin plsta =) kohta sullakin on eka neuvola ja siitä ne viikot sitten lähteekin vierimään. Mulla masu pullahti aika myöhäisessä vaiheessa, mut eka pieni kumpu varmaan siinä 24 viikolla.
Mammis se jaksaa rehkiä, no jos jumpat jää nyt sitten toistaiseksi ja kuitenkin on vielä kotona tekemistä =) on se remppa muuten ihan kivaa puuhaa.
Greetas, kuten moni jo kommentoinut, niin minäkin uskon ettei syytä huoleen. Onko tiputtelu jo rauhoittunut?
Makkaran pikkuisen soppi on sitten aivan ihana!! Mullakin on välillä noita unettomia öitä¿kaipa sitä vähän valmistautuu siihen yövalvomiseen =) Loppukohden ainakin valkovuoto lisääntyy ja muuttuu vetisemmäksi¿tiedä sitten onko sitä vai mahtollisesti lapsivesi tihkuu, iiiik!
Jushka, kyllä noi hormonit aina herkistää, eilen oltiin synnäriin tutustumassa ja siellä sitten katsottiin sellainen dvd, joka jo itsessään herkisti. Lopuksi tuli se lasten laulu: Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa¿ja oli siinä kyyneleissä pidättelemistä =)
Pikinirajoista ollut puhetta¿täytynee ottaa järeemmät aseet käyttöön, ku ei enää onnistu vanhaan malliin =)
Ja kyllä tuntuu, et täälläkin masussa alkaa olla hiukan hiljaisempaa¿joskus illalla innostuu enemmän. Mäkin olen jostain puolesta välistä jutellut masulle ja soittanut musiikkia¿.tiedä sitten , hippis on saattanut ennen sitä riehua kovastikin ja kuin seinään rauhoittunut musiikin alettua =)
Eilen oltiin siellä synnärillä tutustumassa ja kyllä siinä hiukan tuli sellainen hassu olo, et kohta sinne täytyypi munkin mennä =) vauvaosastolla meinasi tosiaan heti tulla poru, kun siinä pari vauvaa väänti heleästi itkua¿.äidin vaistot oikein heräsi :)
Nyt täytyy mennä ukko patistaa ulkoilemaan, ku se pääsi vasta sängystä ylös.
Kivaa sunnuntaipäivää kaikille
Mykis ja hippis 36+1
Heissulivei kaikille!
Makkara, kiitokset kun jaoit erittäin käyttökelpoisen idean leivontaan!! Varsin oivallinen ajatus. =) Minä olen sitä mieltä, että kaupat myy siksi apuja niin ruuanlaittoon kuin leivontaankin, että ei kukaan jaksa aina alusta loppuun vääntää monimutkaisia ruokia/leipomuksia. Eli minäpäs kokeilenkin tuota ohjettasi. Tosin taidan laittaa kinkun tilalle tonnikalaa! =) Niin ja IHANAN näköinen on teidän pikkuisen nukkumapaikka.
Aika moni mainitsi, että vauvelit viettäneet hiljaiseloa. Täällä sama juttu. Olin kyllä niin poikki illalla, että nukahdin ennen kuin vauva kerkesi elämöimään. Silti oli aamulla huolestunut olo... No, miehen kanssa käytiin kävelylenkillä ja kotiin päästyäni on tuolta masusta pikku muljahduksia taasen tuntunut. Taisi vauvakin eilisestä reissupäivästä vaan olla väsynyt?!
Seren vatsasoosia on täälläkin muuten nautittu muutamina aamuina. Ja apua on ollut. Eli kiitokset!
Jahas, mies tuli lenkiltä myös kotiin joten alan laittamaan ruokaa. Hän siis jatkoi kävelyn jälkeen vielä juoksemaan.
Leppoisaa sunnuntaita!
t. iida-linnea 24+4
Taas venähti valvominen eilen puol kahteen ja heräsin tossa puoli kahdentoista aikaan kun isä tuli kylään. Ois vielä nukuttanut...
Makkara, mua nauratti toi sun pizzaohje:)) Sopiiko torttutaikinapohja vai oliko se mikä pohja, niin pizzaan?? Meiltäkin meinaan löytyy kaapista torttu- ja piirakkataikinaa joille pitäis käyttöä löytää!
Eikä mulla mikään kauhea lukufiilis ole, mutta kun vika tentti ja sit koko juttu ohi, niin pakko tsempata. Olen nyt saanut kerran kirjan luettua läpi (9 sivua kyllä vielä lukematta jos rehellisiä ollaan), jospa sit koittais tärkeitä asioita tankata tästä tiistaihin kun ke aauna jo tentti edessä:(
Han, olen nyt koittanut vähän silitellä ja höpötellä masulle, mutta en saa vastakaikua. Mut eilen illalla Poitsu varmaan viisi minuuttia (tai ei ehkä ihan niin kauan mut melkein) heilui masussa, en ole ikinä noin pitkää aikaa putkeen mitään tuntenut=) Kun on nyt poikittain siellä, niin tuntui sekä oikealla että vasemmalla vilskettä. Varmaan jalkoja ja käsiä ojenteli, mut IHANAA et liikkui. Onkin ollut taas monta hiljaista päivää. Huomenna taas kontrolliultra edessä!!
Mykis, mä jo kärsin suorastaan tosta korvakivusta. Vaihdan sen takia kyljeltä toiselle vähän väliä, ja vieläkin on korvat kipeät vaikka jo 40min. olen ollut ylhäällä. Siis korvalehdet ja muu jotenkin vain kipeytyy ihan älyttömästi:( Masullaan voin nukkua, mut tuntuu et onko se hyvä vauvalle jos sillä muutenkin vähän liikkumistilaa, et vielä " lyttään" sen alleni koko painolla;=)
Mulla oli pe aika erikoinen olo. Supisteli aivan kokoajan, vihloi alas reisiin ja tuntui kun joku ois tulossa tuolta alhaalta läpi. Sanoinkin miehelle, et nyt tapahtuu jotain, ja pelkäsin et lähtö lähenee, mut onneksi vähän helpottanut. On vieläkin painontunnetta mut ei mitään pahempaa. Pysyis nyt sinne sektiopäivään asti eikä lähtis aiemmin tulemaan. Pitää varmaan joku vanha skumppapullon korkki tonne laittaa tulpaksi;)
Mutta mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!! Meikäläinen lähtee jatkamaan tenttikirjaan tutustumista................ :(
Aurora & Poitsu rv33+1
Yritänpä taas aktivoitua hieman, kun mies aamuvireänä ampaisi jo treenisalille ja odottelen häntä tässä pikkuhiljaa kotia. Minä taas tunnen itseni laiskuriksi, kun en ole vieläkään aamupyjamasta päässyt. Miehelle voin kyllä selittää, että hänen minulle synttärilahjaksi antamansa pyjama vain nyt sattuu olemaan niin kiva, etten viitsi muita vaatteita pitääkään. :-)
Ensiksi onnea Serelle uudesta sormuksesta! Meidän kihlautumisesta on jo aikaa ja naimisiinkin mentiin viime vuonna. Mitenkä teillä? Meikäläisen miestä ei saanut kosimaan edes rankalla vihjailulla, kunnes erittäin suorasanaisen vihjailun jälkeen tuloksena oli mihen möläytys: " Haluisitsä sormuksen?" Muistaakseni kommentoin jälkeenpäin, että sormus ei nyt ole naimisiinmenossa se pääasia ja ehkäpä sain jossakin vaiheessa miehenkin ymmärtämään näkökantojani... Meillä tosin hääjärjestelyt tehtiin kolmessa kuukaudessa ja kamalalla tohinalla. Häitten järjestely on kyllä varmasti kivaa, jos siihen ottaa hieman enemmän aikaa.
Bikinirajat herättää selvästi teissä enemmän huolta kuin minussa. Enpä ole parin kokeilun jälkeen jaksanut siistiä enää, kun aina karvat kasvaa takaisin sellaisen ihottuman ja kutinan säestämänä, että siitä on estetiikka kaukana. Olen vielä onnistunut hankkimaan tuonne alas sellaisen luomen, jonka läheltä ei höylällä tee mieli mennä sörkkimään. Au naturel siis mennään.
Me suunniteltiin eilen vauvanhuonetta. Me asutaan kolmiossa, mutta pienempi makkari on ollut meillä työhuoneena muutosta asti, vaikka sen sisustukseen ei ollakaan vauvatoiveissamme kamalasti panostettu. Tietsikkapöytä, kirjoituspöytä ja kirjahylly lipastosta puhumattakaan täyttävät kuitenkin huoneen totaalisesti, eikä vaatekaapista löydy yhtään hyllyä vauvatarvikkeille. Meillä on keväällä tiedossa siis isoja sisustuksellisia muutoksia. Tietsikka pitänee varmaan siirtää olkkariin, mutta silloin on hankittava sille uusi pöytä, sillä vanha on giganttisen kokoinen, eikä mahdu. Ajateltiin ehkä maalata jokin seinä söpöllä värillä, sitten pitäisi vielä hankkia pinnasänky, hoitopöytä, imetyslöhösohva ja roudata vaatekaapin sisältö kirppikselle, kellariiin ja roskikseen. En kyllä tiedä, onko hoitopöytä vauvanhuoneessa tarpeellinen, kun kylppäriin on kuitenkin tarkoitus pesukoneen päälle viritellä hoitoalusta. Mielipiteitä? Mitään kiirettähän tässä ei ole, mutta kun tuota turhaa tavaraa on kertynyt niin kamalasti, on ensin aloitettava kellarikomeron tyhjennyksestä, jotta taas vauvan huoneen kaapit saadaan tyhjennettyä kellariin.
Mammanalku77 kyseli, että mihin vauva aiotaan laittaa nukkumaan. Meillä on vielä hieman auki tuo, että sijoitetaanko vauvansänky aluksi meidän makkariin, vai hankitaanko jonkinlainen pienempi ensisänky, joka saisi olla meidän sängyn vieressä alkukuukaudet, ennen kuin vauva muuttaa omaan huoneeseensa. Se varmaan toisaalta riippuu vauvan persoonallisuudestakin, että missä vaiheessa yöheräilyt vähenevät. Meidän 140 cm leveään sänkyyn vauva ei kyllä mahdu, tai siinä tapauksessa pelkäämme kierähtävämme vauvan päälle.
Mies on innostunut puhumaan vauvelille masun läpi, nyt kun pääsi näkemään pikku Möttiäisen ultrassa. Itse en vielä juurikaan jutustele vauvalle, vaikka seurailenkin innokkaana vatsan sivuprofiilia peilistä. Tällä viikolla otettiin sitten eka masukuva, joita aiommekin ottaa joka viikko tästä lähtien. Viikot kyllä vierivät nopeasti, vaikka kun laskettua aikaa on heitelty päivältä toiselle useaan kertaan, en oikein pysy kärryillä siitä, mikä viikko on tarkalleen menossa.
Harmi, ettei Jushka pääse treffeille, meillähän on melkein sama laskettu aikakin... No, entäpäs te muut alkupääläiset? Katselin, että esittelylistassa meitä on vaikka kuinka monta, vaikka suurinosa taitaakin olla vielä vähemmän aktiivisia kirjoittelussa.
Tulipas tästä romaani. Toivottavasti lähetys nyt onnistuu.
t. Juska rv. 15
huh, meni melkein koko eilinen päivä palautuessa niiden kahden vintiön yökyläilystä... :) No eipä mulla mitään erikoista tekemistä onneksi ollutkaan, siivoilin jälkiä ja lueskelin, oma vauveli oli oikein superaktiivinen koko päivän, kai se oli mustis kun huomio oli edellisen vuorokauden mennyt kummipoikaan (melkein 2) ja sen veljeen (melkein 6). :)
Nyt odottelen miestäni kotiin. Se oli perjantaista asti helsingissä, pe töissä ja la niiden bändillä oli siellä keikka, pitkästä aikaa en ollut mukana. On sekin todellinen muusikko kun soittelee kaupungilta että sillä on vaimoa ja mahaa ikävä ja olis halunnut puhua vauvan kanssa puhelimessa... Mutta lupasin neuvotella sen puolesta mahaan ettei synny ennekuin iskä tulee takaisin. :)
Joo, ei se kyllä siis ole juuri merkkejä syntymästä antanutkaan, mutta kuitenkin, lähellähän se jo alkaa olemaan.
Oho, yt se mies tuli, pitää mennä pussailemaan! Onpas se aikaisessa! malttamaton hassu!
palaan vielä muiden juttuihin!
-ii-
AURORA, hienoa kuulla, että Poitsu on kuitenkin jotain merkkejä antanut itsestään! :) Ja toivotaan, että malttaa pysyä siellä mahassa vielä ainakin muutaman viikon!
IISA, meilläkin tuo mies on ihan hädässä, jos on jonnekin lähdössä ilman minua (vaikka ihan vain lyhyeksikin aikaa). Se olis menossa tuossa tammikuun puolenvälin jälkeen katsomaan jotain bändiä, mut sitä huolestuttaa, että entä jos synnytys käynnistyy just silloin. Ja tämä bändi kuitenkin soittaa täällä kotikaupungissa, että ei mikään pitkä matka olisi takaisin kotiin vaimon luo :) Jotenkin herttaista, kun toinen on niin huolissaan.
Kun tultiin anoppilasta junalla kotiin tapanin päivänä, niin mies meinasi kunnolla stressaantua, kun mietti, että mitä jos synnytys käynnistyy junassa. Sanoin, että vaikka se käynnistyisikin junassa, niin ehdittäisi varmaan ajella kotikaupunkiin asti ja sittenkin vielä jäisi aikaa yli, ennenkuin vauva olisi maailmassa. Mies olisi suurinpiirtein hätäjarrusta mennyt kiskomaan, jos olisi junassa alkanut supistella :DD Ihana huolehtija.
Ja eilen kun oltiin lenkillä ja mulla alkoi vihloa mahasta ja sanoin, että " auts, käy vähän kipiää" niin mies oli heti valmiina soittamaan vaikka ambulanssin paikalle :))
Ensi tiistaina alkaapi työharjoittelu. Alkaa kyllä tuntua siltä, että ei sitä äitiyslomaa turhaan aloiteta jo viisi viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta koska olen kerran jo ilmoittautunut, niin kai se on pakko vaan vetää kunnialla läpi. Kaksi viikkoa erään paikallisen ala-asteen starttiluokalla olen " apuopettajana" . Harjoittelu päättyy 20. päivä että onhan siinä jopa 11 päivää ennen laskettua aikaa, kun saa rauhoittua (paitsi mitä nyt joillakuilla luennoilla varmaan täytyy käydä). Äääk, miten sitä saa tsempattua itseään että jaksaisi hoitaa nuo hommat?!?
Han ja Rumpali
makkara on kukkunut ylhäällä yöllä... mahtaa olla raskasta, kun uni ei vaan tule. Mulla uni tulee aina tosi aikaisin (n. 22.00), että kukkuminen ei onnistu, vaikka kuinka yrittäisi. Ja tosiaan - sut lasketaan jo loppupään odottajiin, eli kyllä se vauva sieltä pian syntyy ;)
Mammiksella oli alkanut jytä masussa! Hanillakin alkaa olla synnytys jo " ovella" ! Ja sullakin oli pikkuinen jytäillyt. Mahtaa se tuntua villiltä, kun vaavi osoittaa konkreettisesti olevansa massussa. Voi vitsit, kun odottelen tässä itse kokoajan, että koska se pikkunen alkaa vatsassa joogailemaan. Milläs viikolla teillä oli ekat selvät potkut?
Mykerinos - mitä ne siellä synnärin esittelyssä käy läpi? Mies varmaan kannattaa sinne raahata mukaan, eikös? Mä oon ihan pihalla siitä, että niitä synnytysasentoja on lukemattomia - jotenkin sitä itse ainakin on kaikista sarjoista ja leffoista saanut sellaisen uskomuksen, että puoli-istuvassa asennossa sängyssähän ne kaikki lapsoset syntyy...
Juskalle vilkutuksia! Me mennään ihan samoissa viikoissa! Miltäs se sun vatsa tällä hetkellä näyttää - laita kuva johonkin näkyviin :) Mulla alkaa hiukan näkyä - sellainen pieni mahakumpu. Omat farkut mahtuu enää nippanappa ja muutamat ei enää ollenkaan. Mitens sulla? Pitäisi varmaan ottaa massusta kuva... Meilläkin muuten mies höpöttelee vauvalle... on se niin söpöä!
Eipä täällä muuta - ihmetyttää ja kummastutaa kuinka nää viikot menee niin julmettua vauhtia! Taitaa olla virallisesti tuo alkuraskaus takana ja keskiraskautta siis ihmetellessä kuluu päivät. Tajusin myös juuri, että täällähän on jo SYYSKUISTEN pino!! Itsellä LA on siis kesäkuussa ja eihän siihen ole enää kuin hetki aikaa!! APUA!
Jahas - menen ottamaan masusta kuvan. Täytyy löytää joku mesta, mihin sen sitten säilöö...
peipposka rv 15+1
Tässä justiin laittelen samalla ruokaa, joten pikaisesti tulin vähän jotain rustailemaan. Kovasti olitte taas saaneet tekstiä aikaiseksi perjantai iltapäivän jälkeen.
En oo sen jälkeen koneella käynyt ennen kuin nyt.
mammanalku taisi kysellä, että mikä kaukalo ostettiin, niin ostettiin tuo Gracon Logico S. Siinä on se telakointiasema, niin ei tartte vöiden kanssa kikkailla vaan saa napsautettua aina suoraan paikoilleen, kun sitä käytetään. Oli jo ihan alkuun päätetty, että se halutaan, mutta aluksi kiikarissa oli tuo Autobaby. Sehän on kans telakalla, mutta pikkuisen eroaa kuitenkin tästä Logicosta. Rattaat on nyt sitten myös Gracon, vaikka alkuun olin aivan muihin jo päätynyt, saapahan sitten sen kaukalon siihenkin jos tarve.
Olit myös miettinyt noita vauvan nukkumisjärjestelyjä.
Meillä on kyllä aikeissa ottaa vauvan pinnis alkuun ainakin meidän huoneeseen ja katsotaan sitten missä vaiheessa siirtyy omaan huoneeseen. Meidän sänkyyn en vauvaa ole ajatellut ottavani nukkumaan, mutta tiedä näistä sitten.. niin monet kuulemma pyörtää puheensa. =D
Riikka kyseli sheivailusta.
No, silloin kun viimeksi ajelin, niin oli jo aikas vaikeeta, joten ajelut on kyllä jääneet. En tiedä pitäskö tässä jossain välissä kuitenkin vielä ajella. Saa varmaan tuo ukko sitten autella sen kanssa.
Kiva massu sulla. =)
Samaa kokoa suunnilleen kuin mullakin tuossa vaiheessa.
Niin juu, ja onnittelut uudesta asunnosta!
Ette niin kamalan kauas nyt sitten muutakkaan meistä.
Heitähän taas meilillä, kun kerkeet.
Buuffalle tervetuloa odotuspuolelle. =)
Muuta en nyt tässä oikein muista ja kohta pitää mennä syömään.
Möttönen on kyllä kova ollut viime aikoina liikkumaan ja tuossa äsken piti kans jonkinmoisen jumpan hikan säestyksellä. =D
Pikku hiljaa alkaa tuntumaan tuossa masun päällä möttösen jalat (?).
Taitaa kaveri olla poikittain useimmiten, kun jumpsuttelee oikealle kyljelle. Viimeksi kun huomasin tuon mahdollisen jalan, niin tunnustelin sitä vähän tarkemmin ja vähän otin siitä kiinni, niin sieltä tuli hetken perästä oikein tupla potkut perään. =)
Masu on ruvennut pikku hiljaa painamaan ja tuntuu välillä ettei taida masunahka oikein pysyä kasvussa mukana. Kylki on edelleen kipeä.
Eilen tuntui että koko masunahka on niin piukalla että poksahtaa kohta, jos vielä yhtään koittaa venyttää. Aamulla tuo tunne oli onneksi pois. Auttaisikohan tuohon masunpainon tunteeseen ja kiristykseenkin se tukivyö? Olisi mukavampi käydä koiran kanssa ulkona, kun ei masu olisi niin raskas ja kiristävä.
Liitoksissakin on nyt selvästi ruvennut tuntumaan liikkuminen.
Alkaa nivusista olla vähän jäykkä olo.
Erityisesti istumisen jälkeen.
Tänä aamuna oli kyllä tosin harvinaisen reipas ylösnousu, kun täydestä unesta heräsin ja ryntäsin viereiseen huoneeseen koiran luo joka oli justiin ykännyt lattialle. En oo kyllä vähään aikaan tainnut liikkua niin liukkaasti. =D
Yritän aina tuon koiran ykät saada mieluiten lattialle tai sankoon, kun siinä sen pedin edessä on tuollainen iso matto, niin siitä niitä ei oo kovin kiva kuurailla. Tällä kertaa koiruus kuitenkin onneksi oli itse sihdannut lattialle.
Onpa siitäkin jännä koira, että toisinaan se jopa kerkeää itse tulla " ilmoittamaan" pahasta olostaan. Tulee meiän makkarin ovelle tuijottamaan. Jännä sinänsä, että herään herkästi koiran hiljaisiinkin pyyntöihin täydestä unesta, vaikka muutoin en herkkäuninen olekaan.
Toivottavasti sama vaisto sitten toimii vauvan kanssakin. =)
Jeps..
Nyt pitää mennä.
-viivi ja onnimöttönen rv31+1
Se olis sunnuntai-ilta taasen kohta. Käytiin eilen leffassa ja istuttiin Mempparissa kavereitten kanssa hetki sen jälkeen. Siitä kun lähdettiin käveleen autolle, hitto mikä ahdistus puristus polttelu alkoi rintojen alta ja levisi koko vatsaan josta tuli kuin betonimöhkäle. Mies oli ihan hermostuksissaan että mikä sulle tuli kun puhaltelin ja nojailin ateneumkujan liikkeiden seiniin. Hitsi olihan kohtaus. Onneksi meni ohi 10 minuutin puuskutuksen jälkeen, mutta koko yö oli taas kukkumista kun sattui alavatsaan niin vietävästi. Onneksi on se lekuri huomisissa... huoh, noh, mutta, olittepa taas paljon kivoja juttuja kirjoitelleet... =)
Riikka- bikinirajoista, oon myös sheivannut jo niiiiiin monta vuotta että sitten mennään loppuaika vaikka peilin kanssa jos ei muuten. Mietin nimittäin ihan samaa, että kuinkas ihan lopussa kun ei enää näe. Tietty tuo mieskin varmaan mielellään hoitaa homman mutta vielä oon pärjännyt issekseen. Ja tosi söpöjä masukuvia muuten sulla :)
Poppis - joo no, onhan sulla tosiaan vähän eri tilanne tisseilyssä kun oot jo alkajaisiksi Pamela :) Mä oon tosin aina haavellut kun olis vähän suuremmat tissit, eli ei paranisi valittaa! Yhdellä kaverilla oli imetysliivit jotakin EE-F kokoa.... tai en edes tiedä miten ne luokitellaan DD:n jälkeen ;) mutta voin kertoa että oli kyllä siihen mennessä isoimmat luomut mitä mun silmiin on sattunut! :) Niinkuin sanoit, kaippa se pahin aika on heti maidon noustua ja eiköhän se sitten tasoitu.
Peipposka oli kertonut uutisen pomolleen :) Hyvin pomosi tuntui suhtautuvan, ja varmaan auttaa asiaa kun hänellä itsellään on pieni lapsi.
Aurora - tsempityksiä tenttiin lukuun! Mulla on myös ma tenttti, toinen kirja on luettu ja toinen vasta aluillaan... kääks, viime hetken paniikki mutta ei motivaatiota... siksi on jäänytkin niin viime tippaan.
Mammiksen sisustukset kuulostaa tosi hyviltä! Ja erityisesti se Tiitiäisen oma huone :) Jaan itsekin tuon tunteen kun saa laittaa omaa kotia, parasta on kun näkee miten tulee valmista jälkeä.
Makkara - tosi suloinen teidän pikkuisen huone :) Ihanat Nalle Puh tapetit ja peitot!
Juska oli miettinyt hoitopöydän sijoituspaikkaa. Samaa olen pohdiskellut ja tullut nyt kuitenkin siihen tulokseen että hoitopöytä laitetaan toistaiseksi meidän omaan makkariin minne tulee pinniskin. Meinattiin ensin sijoittaa se kylppäriin kun siellä on oikeastaan eniten tilaa, mutta meillä on vessa erikseen joten kuitenkin pyllypesua varten pitää mennä toiseen tilaan joten sama vaikka se olisi sitten makkarissa. Yövaihtoja varten on tietty helppoa jos hoitopöytä on makkarissa, mutta eiköhän sängyn päälläkin onnistu kun heittää vain muovitetun lakanan alle jos sattuu pissi tulemaan. Ja yks ystävä muuten sanoi että sellainen sängyn päälle nostettava irrallinen hoitotaso on makkarissa kätevä.
Täälläpä ei muuten ihmeellistä. Kovasti koitan nyt taas olla rauhassa ja spöijailla (miehen käyttämää slangia = hengailla iisisti =). Ruokaa voisi tästä alkaa laittelee kun mies tulee kohta salilta. Aattelin tehdä hirvekäristystä. Nami! Toivottavasti ei tule sitä ällötystä itsellekään kun oikeesti tykkään tosi paljon.
Sunnuntaita enskoille! =)
Leenis & jr 26+4
PS. Kiitos muuten masukuvia kommentoineille. Niistä tuli tosiaan oikein posé kuvia kun yritin laittaa sellaisia ettei sukulaiset lennä pyllylleen. Totuushan on se että ystävättären piti ottaa n. 30 kuvan sarja että sieltä löytyi edes 3 julkaisukelpoista ;) heh, se siitä kuvauksellisuudesta siis..... =)
[color=FF00FF]Hui kun on taas viikonloppu vierähtänyt vauhdilla! Mies lähti vielä salille, joten ajattelin tulla pinon lukaisemaan lävitse, ennenkun jaksaa hyökätä noiden tiskien kimppuun:)
Aivan mielettömän ihana ilma ollut tänään, justiinsa tultiin lenkiltä.. oli kyllä ihanaa! Harmittaa kun tämä liikunta-inspis iski todella päälle vasta tässä raskauden loppupuolella, mutta parempi nyttenkin jotain koittaa. Olen niin tympääntynyt näihin kiloihini että!! Haluaisin pian takaisin omiin mittoihin.. ja olen jo luvannut itselleni, että sitten kun olen entisissä mitoissani takaisia, lähden shoppaamaan oikein kunnolla, mulla tää raskaus aika on mennyt aika minimaanisella vaatevaihtoehdoilla:(
Naureskelin tossa juuri miehelleni, että minä taidan olla ihan poikkeus tässä raskaudessa. mitä lähemmäs loppua tullaan, sitä vähemmän minusta tuntuu, että olen raskaana ja olo on melkos hyvä. Ja kun muut haluaisi jo päästä tosi toimiin, niin minä tyytyväisenä olen, kun ei mitään tapahdu=) Minua ei haitaa vaikka tiiti tuolla yksiössään viihtyisi hieman pitempäänkin=D Noh, eipä se siellä taida enää ihan mahottomia olla.. mutta ei vaan edelleenkään tunnu siltä, että kohta sen pitäisi syntyä..
Olin toissa päivänä käymässä kummitädilläni ja hänen kanssa kovasti puhuttiin kaikesta. kerroin hänelle mm. siitä, että vauvan terveys huolettaa ihan todella ja hän vaan sanoi, että " kyllä meitä tänne maailmaan erilaisa mahtuu" Ja niinpä, tuo oli minulle henkilökohtaisesti aikas tärkeä juttu oivaltaa, on sitä maailmassa kamalampiakin asioita.. Jotenkin sain mielenrauhan siltäkin osin. Olisihan se varmaan alkuun järkytys jos oma lapsi olisikin jotenkin sairas, mutta toisaalta, se on meidän oma lapsi joka tapauksessa..
Joo, että sellasta pohdiskelua tälle sunnuntaille. Kai sitä pitää rientää noiden tiskien kimppuun, vaikka edelleen inspiraatio kateissa;)
Mukavaa sunnuntai iltaa kaikille!!
terkuin siru ja tiiti rv 38+5[/color]
Kovasti ihmettelin ensimmäisillä vierailukerroillani, että missä kaikki alkupään odottajat ovat, mutta olenpa itsekin ollut kadoksissa koko ajan :) Väsy painaa edelleen... Paha olo onneksi on hieman helpottanut :D
Huomenna alkaa arki - eli opintojen pariin. Oli ihanaa viettää lomaa ihan lomana ja levätä kunnolla! Eiköhän tule sitten oltua koneellakin enemmän, niin pääsen kiinni teidänkin juttuihin.
Minulla on alkanut alavatsassa sellainen kumma polttelu. Samanlainen tunne kuin olisi kamalasti ilmaa vatsassa, mutta siis paikka on eri :) Toivottavasti kyseessä on vain kasvu" kivut" .
Jeps, mutta täytyy rientää suunnittelemaan boolijuttuja häitä varten. Tosi kiva tehdä juomaostoslistaa, kun ei tarvitse miettiä itseään ;)
LiVe rv 11+4
eli minä kun niin toivoin pääseväni aa:n kaltaiseen synnytykseen niin pah, pitkäks meni tää. mut tässä kuitenkin tulee, muita kuulumisia taas kun jaksan paremmin. prinsessa tuossa torkkuu sitterissä, nukkuu todellakin suuren osan päivästä.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
la 30.12 (rv40+1) herään kivuliaisiin supistuksiin klo 3 aamulla. herätän miehen klo 5.30 aikoihin kun supistukset kovenevat ja tihenevät. tayssiin lähdetään klo 6.40. siellä käyrille " ei tähän mitään supistuksia piirry" , kiva juttu, automatkankin aikana tuli 5 minuutin välein. no, kotiin lähettivät. kotona sama meininki jatkuu, eli supistelee vaan koko päivän. pari tuntia meni niin että supistuksissa oli väliä jotain puoli tuntia, mut muuten keskimäärin vartti, välillä vähemmän. klo 21 päätetään mennä nukkuun. kun en klo 23 mennessä ole saanut unta, koska supistelee, lähdemme taas tayssiin ja sama juttu " ei tähän piirry supistuksia" ja sitten kotiin.
su 31.12 (rv40+2) supistukset jatkuu kotona. klo 4 mennessä en ole unta saanut. (olen siis nyt valvonut 24 tuntia, yhdet puolentunnin päikkärit sain vedettyä) soitan taas tayssiin, sanovat että jos en saa nukuttua, voin tulla sinne saamaan kipu- ja unilääkettä (eivät sitten tätä aiemmin sanoneet...) kotona olin ottanut kipulääkettä, käynyt suihkussa, käyttänyt kaurapussia, eikä mikään ollut auttanut. no, mutta taas siis mennään. sairaalassa tehdään taas sisätutkimus, ei merkkejä synnytyksen alusta. saan peräruiskeen ja sen jälkeen kipu-ja unilääkkeen ja jään tayssiin nukkumaan. nukuin noin kolme tuntia, minkä jälkeen taas herään supistuksiin. syön aamupalan ja hoitaja lupaa tehdä sitten tutkimuksen, on lähes varma että kotiin taas menen.
klo 9.30 onkin alkanut tapahtua. olen kolme senttiä auki, eikä kotiin lähtemisestä enää puhuta. makailen sairaalassa ja odottelen tilanteen etenemistä ja miestä joka meni äidilleen nukkumaan. klo 11 pyysin kipulääkettä, mutta hoitaja ei sitä enää antanut, vaan sanoi että seuraavat lääkkeet annetaan synnytyssalissa.
(eli kun olin saanut nukuttua ja rentouduttua, olivat supistukset tuottaneet tulosta, ja tilanne lähtenyt käyntiin. olisi siis ehkä voinut nopeamminkin reagoida tuohon tilanteeseen...)
klo 12.30 siirryimme synnytyssaliin. sain heti ilokaasun käyttööni. aluksi oli ihan ok, kunnes klo 13 oksensin.
klo 14 alettiin valmistella epiduraalia. jonka sain kolmen aikaan, kalvot puhkaistiin klo 14.50. myös oksitosiini aloitettiin, jotta supistukset pysyisi käynnissä.
klo 17 olin auki 4-5 cm, silloin sain lisää oksitosiinia. epiduraalin vaikutus alkoi heiketä. ainoa mikä auttoi oli mies joka paineli selkää aina supistuksen iskiessä. puolen tunnin kuluttua taas lisää oksitosiinia.
klo 18 lisää epiduraalia ja myös oksitosiinia. oksitosiinia lisättiin myös klo 19.30 ja 20.00.
klo 20.30 kävin vessassa. sen jälkeen olin auki 8 cm. silloin huomattiin myös että kuume noussut mulle johon sain antibioottia.
klo 21 tuli tarve ponnistaa. kätilö antoikin luvan alkaa ähkiä (epiduraalin vaikutus vähäinen, mutten pyytänyt lisää kun ajattelin ettei enää kestä kauaa.
sitten alkoikin riemu. kätilö vaihtui ja myös päivystävä lääkäri tuli katsomaan. heidän mielestään tilanne ei vielä sallinut ponnistelua ja käskivät lopettaa puuhan. olin aika rikki, väsynyt ähkimisestä ja vailla puudutusta kun en sitä ollut pyytänyt.
klo 23.50 sain lisää epiduraalia. se olikin taivaanlahja. sillä kun olin katsellut ikkunasta ilotulitukset, nukahdin kahdeksi tunniksi. tänä aikana oksitosiinia oli säännöllisesti lisätty. lähtöannos on 15ml/h ja herätessäni annos oli 195ml/tunti. supistukset vahvimmillaan vähän yli 70.
klo 2.30 tehtiin sisätutkimus ja paikkojen todettiin olevan auki ja sain taas luvan alkaa ponnistella. pyysin jo hyvissä ajoin että voisiko imukuppia käyttää, koska koin että olin kuitenkin sen verran jo poikki valvomisesta, ponnistelusta jne. ponnistusvaihe oli helppo. oikea asento ja tekniikka löytyivät nopeasti. ponnistusvaihe kesti vähän yli 30 minuuttia.
jälkeisvaihe sujui nopeasti. isä sai rauhassa tutustua lapseensa, koska äidille ommeltiin aika paljon tikkejä, ainakin itsestä tuntui siltä.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
vaikka kokemus oli pitkä, ei siitä jäänyt mitään kamalaa kammoa. lähinnä mietityttää että olisi jotenkin nopeammin pitänyt silloin supistusten alkaessa reagoimaan, koska lopulta kohtu oli tosi väsynyt itse synnytyksen aikana.
mies nauroi epiduraalin tehoa. kun puudutusta ei ollut klo 22 aikoihin, olin ihan rikki ja kiukkuinen jo 40:n tehoisista supistuksista, ja kun olin puudutteen saanut, nukuin tyytyväisenä vaikka käyrille piirtyi 70:n supistuksia.
miehestä oli tosi suuri apu ja tuki synnytyksessä. joutui raukka hänkin sykkimään supistusten aikana aika paljon, koska selän painelu vaan tuntui niin hyvältä. ilman puudutusta tiuskin hänellekin, jota sitten pyysin anteeksi torkuilta herätessäni, mies nauraa tälle edelleen:) ei kuulema olisi tarvinnut pyytää anteeksi:)
mutta tälläinen kertomus. kylläpä sitä tekstiä tulikin.
tikru ja simppis 7 vrk (viikko sitten synnytyssalissa)
Jep, kämpällä on kaikki hyvin edennyt, hirmusti lattioita laitettu, tapetteja revitty ja maalailua aloiteltu. Huomenna rumba jatkuu.. :) Nyt ei sitten ole enää yhtään jumppaa sovittuna. Jos tämän viikon vielä rehkii siellä asunnolla, vois vahingossa päästä muuttamaan viikonloppuna. Sitten voisi käydä venyttelyjumpissa yms ihan omaksi iloksi ja kerrankin ihan ¿asiakkaana¿ eikä itse aina siellä ¿estradilla¿. Itse asiassa tuntuu tosi kivalle ajatukselle. Oon ohjannut noita jumppia jo v 94 asti, välillä opiskelun/työn ohella, välillä ihan päätyökseni. Outoa kun ei ole niitä jumppia, mutta kai tässä pikkasen tuo elämä muuttuu.. ;)
Makkara ¿ hyvä että nauratti mun kommentit! ;) Mummo on siis 96v, ens kesänä 97v.. Oliko hyvät jääurheilut?
Han menee huomenna neuvolaan, muistahan kertoa mitä siellä! :)
Mykis oli ollut synnärillä tutustumassa. :) Jännää se varmasti on! Hui hui hui..
Ihanaa kun Aurora oli bongannut poitsun liikkeitä!!! On se niin makee fiilis.. Mun mieskin on tunnistanut vain kerran liikkeet masun läpi, muuten se olen vain minä kun on saanut niistä muljahduksista nauttia.. Mies odottaa innolla että saa tuntea niitä lisää..
Juskakin meinaa alkaa sisustelemaan vauvalle omaa soppea! On se niin mukavaa! :))) Meillä kun on ruhtinaallisesti tilaa, niin otetaan sellanen lipasto/hoitopöytä vauvan huoneeseen.. Muuten ehkä selviäisi ilman.
Han ¿ sullahan sitten lähelle menee se työharjoittelun päättyminen. Aika sissi oot jos/kun jaksat sen viedä loppuun asti! :) Kivalle se ainakin kuulostaa!
Laitahan Peipposka sitten kuvia näytille kun saat.. Kiva noita masukuvia on katsoa ja vertailla.. Kyllä mäkin joku kaunis päivä saan niitä muutaman nettiin.. :)
Viivn hauveli oli sitten voinut pahoin.. :( mölöä. Toivottavasti ei jatku vaiva.
Lähetätkö Leenis mullekin sitä hirvikäristystä! NAM! Kuulostaa tosi hyvälle.. :) Me nautittiin ihan poronkäristyksestä perjantaina ja kyllä oli nannaa. Varsinkin muusin ja puolukoiden kanssa.. Mmm. Pitäiskö vielä hakea jotain iltapalaa..? Ihan vesi herahti kielelle..
Ihana kuulla että Sirulla on hyvä fiilis loppuviikoista! Toivottavasti mullekin kävis noin.. ;)
ISO KIITOS Tikrulle synnytyskertomuksesta! :))) Ihana!
Nyt sitten telsun ääreen. Idols & 24 JEEJEE! :) Kauniita unia ja huomiseen!
Mammis
Oli niin jännä 24, ettei malta nukkua. Tiitiäinenkin ilmeisesti innostui kun potki taas tuohon vasempaan kylkeen niin että jytke kävi! :) Tuntui ihan kunnolla kun käden laitoin päälle. Ja kun otin käden pois ja katselin sitä kohtaa, niin johan pomppas! Niin että nahka natisi.. Vitsit kun oli makeeta!!! Harmi kun se mies on taas eri osoitteessa, sekin ois kerrankin päässyt tunnustelemaan.. No, pitäkää peukut pystyssä, jospa me päästäis about 1 vkon sisään saman katon alle taas asustelemaan.. Oli vaan pakko taas jakaa tää riemu teidän kans, ihmeellistä tää raskaus! Pakko se vaan on uskoa että tuolla masussa on jotain elävää.. :)
Öitä, Mammis
Heippa!
Ajattelin, että saisinkohan minäki tänne kirjotella, kun " enskaa" oottelen... Vai oonko ymmärtäny väärin otsikon?! :-D
maria_a+masukki 35+3
Mä en ymmärrä näitä yöllisiä vireystilojani - ei väsytä tippaakaan! Nytkin takana ahkera päivä ja ulkoiluakin hiukan, mutta ei auta. Nukuin noin tunnin mutta sen jälkeen uni ei tullut silmään. Vaan mikäs tässä valvoessa - nyt on ainakin aikaa rauhassa lukea eilisen pino läpi ja hiukkasen kommentoidakin :)
Ammimamma oli käynyt ultrassa ja syystäkin hienoissa fiiliksissä! Hienoa! Jos saa oikein utelias olla, niin onko vauvan isä mitenkään mukana odotuksessa? (voi olla, että olet kertonutkin mutta mennyt vaan multa ohi...)
LeenaLiinulla oli tosi kauniita kuvia näytillä! Ilmeisen kuvauksellinen ihminen olet!
Sjt:n siivoushommelit on meilläkin nyt ajankohtaisia. Mä silitän normaalisti mahd vähän yhtään mitään, mutta noita vauvan vaatteita oon silitellyt ihan mielelläni. Niiden kanssa kun ei tarvi olla niin kauhean tarkka, kun pääasia on vaan saada ne pehmoisiksi :)
Mikä on Seren vatsasoosiohje??
Riikka kyseli sheivailuista. Juu ei onnistu täälläkään...mutta mies avustaa mielellään, joten ihan luonnon tilassa ei sentään olla :) Mä en pysty enää kumartelemaan juuri yhtään, enkä kyllä näekään tuon mahan alle. Sokkona yritin pari kertaa sohia mutta eihän siitä mitään tullut!
Kesis oli saanut mielenrauhan - huoh! Mutta tais kyllä hiukan säikäytellä eräitä muita listaamalla loppupääläisiä ja lähes-loppupääläisiä....kääks, tuli ihan haikea olo! En mä täältä vielä mihinkään halua lähteä!
Milli olikin käynyt laittamassa terkkuja vauva-puolelta - ihana Aksu oppinut uusia juttuja!
Auroralle nostan kyllä hattua, kun jaksaa lukea tenttiin (tai ainakin yrittää jaksaa lukea :) ). Tuntuu, että mulla ei mitenkään riittäis nyt keskittymiskyky tai kärsivällisyys pänttäämiseen...mutta kai se sitten riittäis jos ihan pakko olis.
Tarkoittikohan Iida-Linnea mun pikkupitsaleivontojani? Voi apua, pitääkö mun nyt oikeesti kertoa miten ne väsäsin...hävettää... Piti nimittäin päästä jääkaapissa olevasta pakastetorttutaikinasta eroon, ja tein siitä sen pohjan!! Vesilasilla vaan leikkelin ympyröitä ja täytin tomaattipyreellä, kinkulla, ananaksella ja juustoraasteella. That´s it! Tällainen tosi-martta mä olen...
Buuffaa en ole vielä tainnut toivotella tervetulleeksi - tervetuloa siis ja onnellista odotusta!
Hei osaako joku kertoa, miten siirtokuvat saa pysymään seinässä? Kävin äsken vauvan huoneessa, ja nyt ne kuvat repsottaa jo reunoilta :(
(.) Masussa on ollut tänään selvästi hiljaisempaa, en tiedä mikä mietiskelytauko siellä on. Tai sitten tila vaan käynyt ahtaaksi? Jotain vetistä juttua lorahtelee reippaasti, mutta se kuulunee tähän vaiheeseen...eikö?!
Tajusin just, että taidan sittenkin olla jo aika väsy kun tekstistä tulee ihan sekavaa (yleensähän se on toooosi johdonmukaista ja asiallista, eikö vaan :) ). Taidanpa mennä koittamaan, josko uni tulis!
Hyviä huomenia herääville Enskoille!
Makkara 34+6