Miksi joillekin on punainen vaate, jos joku kertoo alhaisista asumiskustannuksistaan, pienestä sähkönkulutuksesta ym?
Heti alkaa ilkeily tai valheeksi väittäminen. Kerran olen työkaverille näyttänyt sähkölaskunikin, kun ei kerta kaikkiaan uskonut miten vähäinen kulutus meillä on. Sama ongelma näkyy olevan palstalla, aina jos joku puhuu pienistä kuluista.
Eikö ole selvää että eri tavalla eläen on myös kustannukset erilaiset? Miksi sitä ei tunnu kaikki ymmärtävän?
Kommentit (64)
Meillä on sen verran saatu menot tasattua, että pystymme säästämään lomamatkaa varten, ajamaan sen verran uudella autolla ettei tarvitse heti huolehtia remonteista ja asua uudessa omakotitalossa.
Meiltä on kysytty suoraan perinnöistä ja lottovoitoista, ja toisaalta säälitelty ettei minulla (perheen äidillä) ole omia harrastuksia. Joillekin ei mene millään jakeluun, että:
- kun rakentaessa suuren osan tekee itse tai itse palkkaa aliurakoitsijat, siihen menee kyllä aikaa ja on välillä oikeasti rankkaa, mutta rahallinen säästö lähenee 100 000 euroa. Tätä ei moni usko, tai sitten on jotenkin alentuen sanottu että he eivät viitsisi käyttää kallisarvoista aikaansa itse tekemiseen. Samat sitten kuitenkin jaksaa ihmetellä sitä autoa tai kahden viikon ulkomaanmatkaa että miten ihmeessä
- me emme ostele jatkuvasti uusi telkkareita, uusia puhelimia, uusia vempeleitä keittiöön, tai lapsille jatkuvasti merkkivaatteita ja sen sellaista - tästä koituu iso säästö verrattuna niihin perheisiin, joilta löytyy Tesla, pizzauuni, aurinkopaneelit, PS5 ja joiden kaikki kolme lasta pelaa lätkää
- aikuinen voi harrastaa ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi ilman, että kokee menettävänsä siinä mitään
- ruoanlaitto on vaivalloista ja joskus tosi turhauttavaa, mutta siinäkin säästää kauppalaskussa huomattavan summan vuositasolla
Ja niin edelleen. Mutta kun ei nämä vastaukset kelpaa. Meidän pitäisi tulojen perusteella elää erilaista elämää, ja sekös ihmisiä ärsyttää. Siis ihan kasvotustenkin.
Ketjussa on kyse siitä että on menossa yleinen keskustelu esimerkiksi sähkönkulutuksesta tai muista asumisen kuluista, ei siitä että joku alkaisi papattaa omista kuluistaan kesken jonkun aivan muun keskustelun. Turha siis provota. On myös ihan eri asia ihmetellä asiallisesti jonkun toisen pientä laskua, kuin alkaa mesoamaan että valehtelet! Koska ainahan ne perusteet sille pienelle laskulle löytyy, sehän on selvä.
Osallistun näihin keskusteluihin koska se on mielenkiintoista. Kyllä minua kiinnostaa paljonko asuminen maksaisi saman kokoisessa asunnossa, eri elämäntavoilla. Vastaan osaltani myös siksi, että joku muu voi olla kiinnostunut samasta asiasta. Se ei ole kenenkään neuvomista, ei siltikään vaikka kertoisi niistä omista valinnoistaan 😊
Meillä siis asumiskulut alle 1800€/vuodessa pienessä omakotitalossa jossa ei kaikkia mukavuuksia:
Sähkö kaikkineen 923€, kun oli turhan kallis soppari, seuraava vuosi onneksi halvempi
Vesi 100€
Nuohous 70€
Kiinteistövero 46€
Vakuutus 500€
Jätehuolto 156€
Sanotaanko niin, että en ymmärrä miksi esim. työkaverien kanssa pitäisi, puhua sähkölaskusta tai muista vastaavista menoista.
Usein ne jotka noista jauhavat on ihmistyyppi, joka kerjää muiden kehujamja haluaa kiillottaa kilpeään/leuhkia sillä miten säästäväinen on.
TLC(?) kanavalta tulee se ohjelma (Saiturien säästövinkit tmv.) mikä kuvaa hyvin hörhöjä joille säästäminen on minusta jopa addiktioon verravissa oleva 'sairaus'. Syödään ties mitä kissanraatoja ja pestään reikiintynyttä 25 vuotta vanhaa t-paitaa omassa kylpyvedessä mitä käytetään kuusi kertaa ennen viemäriin laskemista... No joo, ehkä rahaa säästyy, mutta en tuollaisella elämäntavalla leuhkisi.
Suurin osa ihmisistä elää ihan säästeliäästi, mutta normaalisti. Jokaista ei kiinnosta saako euron säästettyä jos lämmittää saunan vasta huomenna eikä tänään kun se enemmän maistuisi hiihtolenkin päälle.
Samoin monissa ihmisissä huomaa, että osaa kuluista 'piilotellaan'/ei ymmärretä ettei kaikilla ole samoja resursseja käytössä. On ihan kiva lämmittää asunto pääosin puilla, jos appiukko tekee eläkeläisenä kaikki päivät puita omasta metsästä, tai käyttää terveelliseen ruokaan vain vähän rahaa kun kummitäti antaa pakastimen täyteen marjoja ja tekee hillot ja mehut maksutta. Tai kuinka aurauksesta on turha maksaa, ja unohdetaan että jotain se traktorin hankkiminenkin maksaa+bensat siihen. Ja samoin remontit ja kuut helppo tehdä "itse" jos ei ole lapsia ja puoli sukua raksaäijiä, vs. vaikka 3 lapsen yh jonka illat ja viikonloput menee lasten harrastuksiin kuskaamisiin jne.
"Sanotaanko niin, että en ymmärrä miksi esim. työkaverien kanssa pitäisi, puhua sähkölaskusta tai muista vastaavista menoista."
Mä olen jo lapsena ymmärtänyt ja oppinut että jos kysytään, niin kuuluu vastata. Se on ihan tavallista keskustelua. Kyllä meillä töissä tietävät asumismuotomme ja siksi he siitä kyselevätkin. Ruokatunnilla tulee höpötettyä kaikenlaista hiihdosta sähkön hintaan ja halvimmista suklaarasioista työkaverin lapsen armeijakokemuksiin. Meillä ainakin aivan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä siis asumiskulut alle 1800€/vuodessa pienessä omakotitalossa jossa ei kaikkia mukavuuksia:
Sähkö kaikkineen 923€, kun oli turhan kallis soppari, seuraava vuosi onneksi halvempi
Vesi 100€
Nuohous 70€
Kiinteistövero 46€
Vakuutus 500€
Jätehuolto 156€
Ok. Puulämmitys, sijainti ja kaivo selittää kaiken.
100 eurolla saa pks 11,5m2 vettä (vesi/jätevesi/perusmaksut/alv).Meidän uima-altaaseen yksinään menee muutaman vuoden välein 30m3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi 100€
Nuohous 70€
Kiinteistövero 46€
Vakuutus 500€
Jätehuolto 156€
100 eurolla saa pks 11,5m2 vettä (vesi/jätevesi/perusmaksut/alv).Meidän uima-altaaseen yksinään menee muutaman vuoden välein 30m3.
Ei ole omaa kaivoa, vaan kiinteä vesimaksu. Ja lämmityksenä puu+ilmalämpöpumppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi 100€
Nuohous 70€
Kiinteistövero 46€
Vakuutus 500€
Jätehuolto 156€
Ei ole omaa kaivoa, vaan kiinteä vesimaksu. Ja lämmityksenä puu+ilmalämpöpumppu.
Vaikea uskoa että kukaan käyttäisi 1m3 vettä kuukaudessa.
Tai että maalla hinnat olisi 90% alemmat kuin kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Jos osallistun millä tahansa palstalla keskusteluihin sähkönkulutuksesta tai omakotiasumisen kuluista, ei riitä vaikka kuinka selittäisi jo alussa, että me emme asu ns."normaalisti", eikä mm. sähkönkulutusta siksi voi suoraan verrata kenen tahansa muun kulutukseen. Alkaa se vääntö valehtelusta ja ties mistä 😄
Taannoin joku pyysi summaa, paljonko meillä maksaa omakotitalon vakuutukset, verot, nuohous, vesi, sähkö ja jätehuolto vuodessa. Kaivoin laskut esiin ja kirjasin ylös ja sanoin summan, vähän alle 1800€ vuodessa. Niin ei. Ei kuulemma voi pitää paikkaansa, valehtelen 😄 Mutta kun en valehtele. Meidän on vaan tosi halpaa asua tässä ja ihan kiva niin. Kyllä samanlaisia pieniä torppia löytyy vaikka kuinka paljon, jos joku muukin haluaa!
Minkä kokoinen talo? Millä lämmitätte? Montako asukasta? Ja missä?
Minä olen eläkeläinen, asun pikkukaupungissa velattomassa uudehkon rivarin päätykolmiossa 80 m2, kaikki asumiskuluni ovat 278 €/kk, sisältää kaukolämmön, veden, jätehuollon, pihatyöt, kiint.vakuutuksen, ja myös irt.vakuutuksen. Käyttösähkö minulla vaihtelee 15-20 €/2 kk, lisäksi siirto n. 55 €/2 kk, en sauno mutta muutoin en säästä lainkaan sähköä. Pidän tätä edullisena ja mukavana asumisena, yhtiö on pieni, vain 7 asuntoa, omistajat asuvat, asunnot porrastettu, toisen pihalle ei näe. Äänieristys erinomainen, tämä on sukulaiseni rakentama talo, tiesin, että äänieristys ja lämpimyys ovat hyvät. Ja niin on, nytkin minulla on + 27 astetta, tykkään lämpimästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi 100€
Nuohous 70€
Kiinteistövero 46€
Vakuutus 500€
Jätehuolto 156€
Vaikea uskoa että kukaan käyttäisi 1m3 vettä kuukaudessa.
Tai että maalla hinnat olisi 90% alemmat
Kuten sanoin, meillä on KIINTEÄ vesimaksu, 100€/vuosi. Täällä kaikilla sama, ei ole kiinni kulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Jos osallistun millä tahansa palstalla keskusteluihin sähkönkulutuksesta tai omakotiasumisen kuluista, ei riitä vaikka kuinka selittäisi jo alussa, että me emme asu ns."normaalisti", eikä mm. sähkönkulutusta siksi voi suoraan verrata kenen tahansa muun kulutukseen. Alkaa se vääntö valehtelusta ja ties mistä 😄
Taannoin joku pyysi summaa, paljonko meillä maksaa omakotitalon vakuutukset, verot, nuohous, vesi, sähkö ja jätehuolto vuodessa. Kaivoin laskut esiin ja kirjasin ylös ja sanoin summan, vähän alle 1800€ vuodessa. Niin ei. Ei kuulemma voi pitää paikkaansa, valehtelen 😄 Mutta kun en valehtele. Meidän on vaan tosi halpaa asua tässä ja ihan kiva niin. Kyllä samanlaisia pieniä torppia löytyy vaikka kuinka paljon, jos joku muukin haluaa!
Minkä kokoinen talo? Millä lämmitätte? Montako asukasta? Ja missä?
Keski-Suomi, tupakeittiö ja makkari, puulämmitys+ilp ja kaksi asukasta +lemmikit
Vierailija kirjoitti:
"Sanotaanko niin, että en ymmärrä miksi esim. työkaverien kanssa pitäisi, puhua sähkölaskusta tai muista vastaavista menoista."
Mä olen jo lapsena ymmärtänyt ja oppinut että jos kysytään, niin kuuluu vastata. Se on ihan tavallista keskustelua. Kyllä meillä töissä tietävät asumismuotomme ja siksi he siitä kyselevätkin. Ruokatunnilla tulee höpötettyä kaikenlaista hiihdosta sähkön hintaan ja halvimmista suklaarasioista työkaverin lapsen armeijakokemuksiin. Meillä ainakin aivan normaalia.
Kyllä meilläkin töissä höpötellään kaikkea, välillä syvällisiäkin jos jollain esim. haastava elämäntilanne.
Mutta jos joku kysyisi sähkölaskusta tmv. vastaisin jotain ympäripyöreää onhan se hinta vähän noussut/ ei niin usein enää sauna lämpiä tmv. en todellakaan alkaisi jotain laskua esittelemään(!)
En tiedä onko sitten ihmisissä/työpaikoissa eroja, mutta ei meillä muutenkaan juuri 'rahasta' puhuta, jostain yleisellä tasolla mutta että joku kysyisi juuri jostain suklaan hinnasta tai vastaavasta.
Asumismuotojakaan en kaikista tiedä, osasta ja nekin usein sivulauseessa tulleet ilmi (olipas iso homma tehdä aamulla lumityöt/ meillä ollutmhissi viikon rikki tmv.)
Vierailija kirjoitti:
Tai halvasta pörssisähköstä, määrikset repii aina verkkarinsa kun heitä v i tuttaa oma kallis sopimus.
Kuka jaksaa säätää jonkun sähkön hinnan kanssa? Sen kun tekee jonkun sopimuksen ja maksaa laskunsa ja antaa koko puheenaiheen olla. Olkaa toki onnessanne pörssisähköstänne, minua ei tippaakaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meilläkin töissä höpötellään kaikkea, välillä syvällisiäkin jos jollain esim. haastava elämäntilanne.
Mutta jos joku kysyisi sähkölaskusta tmv. vastaisin jotain ympäripyöreää onhan se hinta vähän noussut/ ei niin usein enää sauna lämpiä tmv. en todellakaan alkaisi jotain laskua esittelemään(!)
En tiedä onko sitten ihmi
Multa kysyttiin paljonko meidän lasku ja kulutus oli, en muistanut kuin suurinpiirtein laskun summan, eikä työkaveri uskonut että olisi niin vähän. Aloin epäröidä ja katsoin laskun verkkopankista ja sitä katsottiin yhdessä, paljonko perusmaksu ym. Mitä pahaa siinä on? Meillä on pieni työyhteisö, tiedetään toistemme puolisot ja joskus jopa lapset, joten ei mitään ongelmaa jakaa iloja ja suruja. Lähinnä outoa, kun sähkön hinta on muutenkin nyt ollut otsikoissa, jos siitä ei jollain työpaikalla "saisi" puhua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai halvasta pörssisähköstä, määrikset repii aina verkkarinsa kun heitä v i tuttaa oma kallis sopimus.
Kuka jaksaa säätää jonkun sähkön hinnan kanssa? Sen kun tekee jonkun sopimuksen ja maksaa laskunsa ja antaa koko puheenaiheen olla. Olkaa toki onnessanne pörssisähköstänne, minua ei tippaakaan kiinnosta.
Ehkei kannata sitten kommentoida bäihin, siksihän he provoavat että saavat kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi 100€
Nuohous 70€
Kiinteistövero 46€
Vakuutus 500€
Jätehuolto 156€
Vaikea uskoa että kukaan käyttäisi 1m3 vettä kuukaudessa. <
Miten okt voi olla yhtiömuotoinen? Muistakseni puhuit talosta? Tuo kuulistaa enämmän rivarikaksiolta?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eläkeläinen, asun pikkukaupungissa velattomassa uudehkon rivarin päätykolmiossa 80 m2, kaikki asumiskuluni ovat 278 €/kk, sisältää kaukolämmön, veden, jätehuollon, pihatyöt, kiint.vakuutuksen, ja myös irt.vakuutuksen. Käyttösähkö minulla vaihtelee 15-20 €/2 kk, lisäksi siirto n. 55 €/2 kk, en sauno mutta muutoin en säästä lainkaan sähköä. Pidän tätä edullisena ja mukavana asumisena, yhtiö on pieni, vain 7 asuntoa, omistajat asuvat, asunnot porrastettu, toisen pihalle ei näe. Äänieristys erinomainen, tämä on sukulaiseni rakentama talo, tiesin, että äänieristys ja lämpimyys ovat hyvät. Ja niin on, nytkin minulla on + 27 astetta, tykkään lämpimästä.
Lämmintä kuin mummolassa 😅
Ihan omakotitalossa asutaan, omassa. Ei missään yhtiössä, sen sijaan ketjussa joku toinen puhui asuvansa rivarissa.
Säälin saa ilmaiseksi, kateus pitää ansaita, hyvää loppuvuotta.