Miksi joillekin on punainen vaate, jos joku kertoo alhaisista asumiskustannuksistaan, pienestä sähkönkulutuksesta ym?
Heti alkaa ilkeily tai valheeksi väittäminen. Kerran olen työkaverille näyttänyt sähkölaskunikin, kun ei kerta kaikkiaan uskonut miten vähäinen kulutus meillä on. Sama ongelma näkyy olevan palstalla, aina jos joku puhuu pienistä kuluista.
Eikö ole selvää että eri tavalla eläen on myös kustannukset erilaiset? Miksi sitä ei tunnu kaikki ymmärtävän?
Kommentit (64)
Tai halvasta pörssisähköstä, määrikset repii aina verkkarinsa kun heitä v i tuttaa oma kallis sopimus.
Älä kerro, jos ei kysytä. Ei kukaan halua kuunnella sun kerskumista
Samaa ihmetellyt. Jos osallistun millä tahansa palstalla keskusteluihin sähkönkulutuksesta tai omakotiasumisen kuluista, ei riitä vaikka kuinka selittäisi jo alussa, että me emme asu ns."normaalisti", eikä mm. sähkönkulutusta siksi voi suoraan verrata kenen tahansa muun kulutukseen. Alkaa se vääntö valehtelusta ja ties mistä 😄
Taannoin joku pyysi summaa, paljonko meillä maksaa omakotitalon vakuutukset, verot, nuohous, vesi, sähkö ja jätehuolto vuodessa. Kaivoin laskut esiin ja kirjasin ylös ja sanoin summan, vähän alle 1800€ vuodessa. Niin ei. Ei kuulemma voi pitää paikkaansa, valehtelen 😄 Mutta kun en valehtele. Meidän on vaan tosi halpaa asua tässä ja ihan kiva niin. Kyllä samanlaisia pieniä torppia löytyy vaikka kuinka paljon, jos joku muukin haluaa!
Vierailija kirjoitti:
Ku itel ei oo.... Ni ei saa olla muillakaan
Tämäpä sen tekkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä sen tekkee.
Siitä vaan muutkin elämään vähän eri tavoin, onhan se mahdollista jos niin haluaa! 😄 Mutta jokainen valitsee itse.
Täällä saa kertoa vain asioita joihin kaikilla on mahdollisuus, mielellään ilman vaivannäköä.
Jos kerrot miten pysyt hoikkana, niin joku on heti huutamassa miten ei onnistu koska harvinainen sairaus.
Jos kerrot miten syöt halvalla niin kohta joku kertoo ettei se onnistu koska on 2 metrinen kehonrakentaja.
Jos kerrot että voit vaikuttaa sähkölaskuusi ajastamalla kodinkoneita ja latauksia halpaan aikaan niin ei onnistu kun pitää käyttää niitä just sillon ku on kallista.
Kaikki ei sovi kaikille eikä kaikki onnistu kaikilla, joillekin ei sovi mikään eikä onnistu mikään, ikinä. Onneksi itsellä moni asia onnistuu, osa jopa suht vaivattomasti.
Kateuskortti vedetään taas ja tuo "Jos ei itsellä, ei saa olla muillakaan" Ei aina päde.Toki joskus voi olla sairasta menoa. Tiedän, että erään naisen ulkonäköä ja painoa on jopa sabotoitu tahalleen, jotta saisi näpäytyksen. Ei mikään missi, mutta ilmeisesti ehkä joidenkin mielestä viehätyävämpi kun itse on tai muuten vasn kostona. Mikäs sen kivempi kosto naiselle kun tuhota ulkonäköä.
Yleensä peruskuluista säästäminen tarkoittaa sitä, että on ehkä kitsastellut jonkun asian kanssa ts. ollut kitupiikki. Jos kyseessä vielä asia, mistä voi kuvitella olevan haittaa henkilölle itselleen, on se varman aika Argh.
Esim. jos ostaa halvinta, mutta selvästi huonoa vain säästääkseen tai tekee jotain kitupiikkimaista, mistä luulisi koituvan epämukavuutta elämänlaatuun. Esim. Ei vedä vessaa säästääkseen vettä, käyttää omg, taloyhtiön saunaa, vaikka on oma (en ymmärrä yhtään) Eikö sähkösauna ole jotain 5€ per kerta?
Ostaa ruokaa, jota inhoaa, tai juo vain vettä koska haluaa säästää vaikka maistuisi muukin. Huom! sanoin jos maistuisi muukin. Joillain on ihan oikeasti halpa maku, eivätkä ole päässeet paheiden pauloihin eli eivät tunne että luopuisivat mistään, vaikka eivät käytä tai kuluta paljon mitään. Esim. kahvi mustana, ei maistu tupakka. Ei edes tee mieli kunnon pihviä joskus.
No se on sitten eri asia. Ei se silloin ärsytä. Ajattelisin vaan, että onpas vähään tyytyväinen ihminen.
Mitä tulee sähkön ja veden käyttöön, jos jollain on paljon halvempi kun meillä samalla henkilömäärällä tiedän, että jotain outoa kyllä heidän puoleltaan on, enkä ole siitä kateellinen. Nähtävästi olleet sitten kynttilän valossa tai suihku kerran viikossa ja pesukone kerran viikossa. Jos oma kulutus kohtuullinen, ei ärsyrä kitupiikkikulutus.
Ja onkohan nuo sähkö ja vesilaskut edes totuudenmukaisia aina? Sitä voudaan esittää mitä lystää. Että ne on enemmän tai vähemmän mitä oikeasti ovat.
Vierailija kirjoitti:
Nauraisin jos joku autistinen jankkaaja näyttäisi sähkölaskuaan :D
Ai munko sähkölaskua tarkoitat, mikä laskutettu väärin perustein, viittaan siihen että kulutus ei ollut noussut pätkääkään, eikä hinta, mutta lasku kuitenkin 30% enemmän yksi kuukausi puhumattakaan vesilaskusta, joka vaihtelee ihmeellisesti, vaikka vedenkulutus kutakuinkin sama. Ihan kun en olisi reklamoinut. No vastaajana sama, joka laskuttaa tahalleen väärin joten minkä luulet olevan vastauksen?
No mutta me ollaankin gang stalkingin ja rikosten kohde, joten en mä ihmettele hirveesti.
Itse en ole autistinen jankkaaja, mutta yksi urpo ei näyttänyt uskovan, että jos lämmitys ei kuulu sähkölaskuun on käyttösähkön osuus todella pieni, jos laskutetaan oikein.
Myös yksi tyyppi ei sietänyt sitä että sossu maksoi sille sähköt ja vedet ja lähetteli ylisuuria väärennettyjä laskuja. Ihmiset on oikeesti hulluja. Hei väärennetyt laskutkin on Rikos!
Huvittavaa kun alkoi kyselemään laskujen perään ja mittareiden asentamista tuli vasn jotain "joo mutta siitä joutuu maksamaan sitten"
Oikeesti missä on kuluttajansuoja rikoksia vastaan laskuaskoissa, jos ei voi tarkistaa omaa veden ja sähkönkulutusta? Ai tarkistus on sitä että laskuttaja sanoo "mittari näytti näin".
Ihmiset nyt vain sattuvat asumaan erilaisissa olosuhteissa, eikä ne sinun neuvosi ole yleispäteviä, jos ne toimivat sinun kohdalla ja toisella ei. Esim. sähkön hinnassa voi olla satoja euroja kuukaudessa, vaikka olisi samat käyttötottumukset.
Joissakin asunnossa voi olla suora sähkölämmitys, toisessa maalämpö tai kaukolämpö. Myös talon ikä ratkaisee, eristeet, ikkunat ja ovat. Samoin paikkakunta ja sijainti esim. sähkönsiirto voi maksaa enemmän, kuin sähkö.
Jos asunto on 100m2 jonkun sähkölasku on 50€/kk ja toisen 350€/kk, vaikka sähkön kulutustottumukset samat.
Ja jo vanha kansa tiesi, ettei toisten kannata jakaa neuvoja, jos niitä ei sinulta kysytä.
kokkare pellelle on punainen vaate mikäli ajaa punaisella rolssilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt vain sattuvat asumaan erilaisissa olosuhteissa, eikä ne sinun neuvosi ole yleispäteviä, jos ne toimivat sinun kohdalla ja toisella ei. Esim. sähkön hinnassa voi olla satoja euroja kuukaudessa, vaikka olisi samat käyttötottumukset.
Joissakin asunnossa voi olla suora sähkölämmitys, toisessa maalämpö tai kaukolämpö. Myös talon ikä ratkaisee, eristeet, ikkunat ja ovat. Samoin paikkakunta ja sijainti esim. sähkönsiirto voi maksaa enemmän, kuin sähkö.
Jos asunto on 100m2 jonkun sähkölasku on 50€/kk ja toisen 350€/kk, vaikka sähkön kulutustottumukset samat.
Ja jo vanha kansa tiesi, ettei toisten kannata jakaa neuvoja, jos niitä ei sinulta kysytä.
Ei ole kyse neuvomisista eikä kysymättä kommentoimisesta. Vaan ketjuista joihin kukanenkin kirjoittaa omista kuluistaan tai kulutuksistaan. Niihin saa vastata kaikki, eikä se ole kenenkään neuvomists jos jollain kulutus on pienempää kuin jollain muulla. Mutta sitä ei tunnuta kestävän.
Mä olen omia kulutuksiani vertaillessa ottanut lukemat ja summat suoraan laskuista. Ihmettelen itsekin halpaa asumistamme, mutta ei ne sähkölaitokset voi vuodesta toiseen väärin laskuttaa 😄 Että eiköhän ne oikein silloin ole.
Kenenkään ei tarvitse jättää vastaamatta kyselyihin siksi, että joku vetää aina herneen nenään.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Jos osallistun millä tahansa palstalla keskusteluihin sähkönkulutuksesta tai omakotiasumisen kuluista, ei riitä vaikka kuinka selittäisi jo alussa, että me emme asu ns."normaalisti", eikä mm. sähkönkulutusta siksi voi suoraan verrata kenen tahansa muun kulutukseen. Alkaa se vääntö valehtelusta ja ties mistä 😄
Taannoin joku pyysi summaa, paljonko meillä maksaa omakotitalon vakuutukset, verot, nuohous, vesi, sähkö ja jätehuolto vuodessa. Kaivoin laskut esiin ja kirjasin ylös ja sanoin summan, vähän alle 1800€ vuodessa. Niin ei. Ei kuulemma voi pitää paikkaansa, valehtelen 😄 Mutta kun en valehtele. Meidän on vaan tosi halpaa asua tässä ja ihan kiva niin. Kyllä samanlaisia pieniä torppia löytyy vaikka kuinka paljon, jos joku muukin haluaa!
Teidän neuvot nyt ei vain ole yleispäteviä ja vertailukelpoisia.
Jossakin okt nuohous voi maksaa 50€/v ja toisessa 250€/v kun hinta riippuu tulisijojen määristä, hormista, kuinka monta tulisijaa yhdistetty, hormin pituudesta ja leveydestä, onko katolla kulkusilta jne. jne.
Ja taas vakuutukseen vaikuttaa rakennusvuosi, peruskorjaukset, eristepaksuudet, turvatoimet jne. Onko talo rakennettu v. 2010 vai v. 2020 vai 1910.
Ja taas lämmityskustannukset, onko yläpohjassa 30 cm eriste vai 60cm, ikkunat ja ovet, seinien eristeet jne.
Ja mitä enemmän taloon on jo rakennus- ja peruskorjaus vaiheessa sijoitettu rahaa, yleensä sen pienemmät käyttökustannukset. Mutta kun puhutaan jonkun okt käyttökustannuksista, pitäisi huomioida myös sijoitettu pääoma.
Täälläkin on saatu lukea, kuinka joillekin vesi ei maksa mitään, kun se tulee omasta porakaivosta, eikä huomioida mitä se on maksanut.
Tai ilmainen lämmitys, kun puut otetaan omasta metsästä, mutta eihän niitäkään saa ilmaiseksi suoraan uuniin, vaan vaatii työtä ja rahaa, kun ne puut ovat metsästä vajassa ja uunissa poltettavissa.
Ihmiset provosoituvat ihan kaikesta. Jos jaksan tehdä itse ruokani itse viljellyistä aineksista tai jaksan polkea pyörällä työmatkat vuoden ympäri niin mun täytyy olla vähintään hihhuli. En tuhlaa sähköä, en lotraa lämmintä vettä ja korjaan ja ompelen itse vaatteet. Tässä vaiheessa viimeistään mun oletetaan olevan survivalisti. Tää on mulle ihan normaalia arkea, eikä se kuulemma ole lainkaan normaalia. Ai niin. Ei omisteta televisiotakaan. Meidän täytyy olla lestadiolaisia.
Lapsia on kolme, ja olen hoikka. Kuulin, ettei useamman lapsen äiti voi olla hoikka ellei ole himoliikkuja ja jatkuvasti laihiksella. Pakki leviää viimeistään siinä vaiheessa kun joku tajuaa, että syön aika isoja annoksia enkä välttele rasvaa tai sokeria.
Se, että joku pillastuu liian pienestä sähkölaskusta ei yllätä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse neuvomisista eikä kysymättä kommentoimisesta. Vaan ketjuista joihin kukanenkin kirjoittaa omista kuluistaan tai kulutuksistaan. Niihin saa vastata kaikki, eikä
Ei tietenkään sähköyhtiöt laskuta väärin, mutta esim. sähkölaskussa suurinta osaa hinnassa näyttää sähkönsiirto, jota ei voi itse valita, jossa on suuret hintavaihtelut, missä asuu, asuuko Helsingissä, jossa välimatkat lyhyet, vai Kuopiossa vai jossakin Ilomantsissa.
Itselläni sähkölasku muutaman kympin kuukaudessa kaupunkiasunnossa, mutta samalla kulutustottumuksella maalla sähkölasku on aina useampi satanen.
Vierailija kirjoitti:
Ja myös kun asutaan eri sähköverkko alueella, niin sähkön hintahan voi olla muualla maakunnassa olla ihan eri, jossakin pikku pitäjässä. Asumis kysymys tämä on, pitää vain muuttaa edullisempaan mökkiin tai mainitsemaasi energia tehokkaampaan ikä, eriste jne.. johon saa halvempaa sähköä. Myös kerrostalo asuminen on keksitty.
Myös aurinkopaneelit on keksitty, niitäkin voi koettaa hyödyntää, kun lunta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse neuvomisista eikä kysymättä kommentoimisesta. Vaan ketjuista joihin kukanenkin kirjoittaa omista kuluistaan
Ei tietenkään sähköyhtiöt laskuta väärin, mutta esim. sähkölaskussa suurinta osaa hinnassa näyttää sähkönsiirto, jota ei voi itse valita, jossa on suuret hintavaihtelut, missä asuu, asuuko Helsingissä, jossa välimatkat lyhyet, vai Kuopiossa vai jossakin Ilomantsissa.
Itselläni sähkölasku muutaman kympin kuukaudessa kaupunkiasunnossa, mutta samalla kulutustottumuksella maalla sähkölasku on aina useampi satanen.
Landella sähköt tulee tolpasta, varmasti pitää maksaa enemmän kun siellä on kaapelit vielä 1800 luvulta ja roikkuvat ilmassa. Täällä sivistyksessä ne on maanalla, niitä ei tarvitse kunnostaa kuten ilmassa roikkuvia johtoja, jotka ovat jo pienestä tuulesta rikki.
"Asumis kysymys tämä on, pitää vain muuttaa edullisempaan mökkiin tai mainitsemaasi energia tehokkaampaan ikä, eriste jne.. johon saa halvempaa sähköä. Myös kerrostalo asuminen on keksitty.
Myös aurinkopaneelit on keksitty, niitäkin voi koettaa hyödyntää, kun lunta ei ole."
Millä tavalla minun asuminen tai niiden kustannukset vaikuttavat sinun elämään?
Ja miksi minun pitäisi muuttaa kerrostaloon tai paikkakunnalle, josta saisin halvempaa sähköä?
Viihdyn tässä harakanpesässä oikein hyvin, jossa sukuni on asunut jo kuudessa sukupolvessa ja on rahaa maksaa ihan itse sähkölaskuni, ilman valittamatta, enkä kaipaa neuvojasi, mitä minun pitäisi tehdä, ellet anonyyminä ole hakemassa minua holhouksen alle ja viemässä itsemääräämisoikeuttani.
Menestyminen, vaurastuminen, pienet arkikulut, velattomuus, hyvä palkka, hyvin pärjäävät lapset, hoikkuus, onnellisuus, tavoitteellinen urheiluharrastus... kaikki nää on jostain syystä tabuja ja kateuden aiheita, eikä näistä voi keskustella juuri kenenkään kanssa! Me ollaan asuntolaina maksettu ja oon saanut rahaa säästettyä, muutenkin asiat kunnossa mutta eipä näistä asioista voi puhua kenellekään, ei edes sukulaisille. Tavalliset ja hyväksytyt keskusteluaiheet suomalaisilla on just iso sähkölasku, rahapula, laihdutusvinkit ja muut ongelmat.