Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanha talo, pintojen uusiminen. Lattiamateriaaleista ja väliovista

Vierailija
27.12.2023 |

Yläkertaan pitäisi laittaa huoneisiin lattiat. Varmaan laitetaan lautaa, mutta millaisia pintakäsittelyjä teillä näissä on? Olisi kiva jos puun syyt vähän näkyisivät. Lakka/vaha mitä näitä nyt on? Joku sävy pitää olla, lapsuudenkoti oli kellastunutta lakattua mäntypaneelia, never again. 

Kolme väliovea pitäisi vaihtaa, yksi kai teetettävä kun on hassun kokoinen mutta pari muuta normaalimpia. Kannattaako nähdä vaivaa ja etsiskellä rakennusvaraosina noita ovia vai eroaako uustuotanto mitenkään merkittävästi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä laittaisin juuri sitä mäntypanelia, jos sitä vielä jostain saa, ja odottaisin että se kellastuu lämpimäksi. Nykyään vaan ei taida saada, kuusipanelia vaan on tarjolla. 

vaihtoehtona olisi maalata kokonaan peittävällä värillä, eli ei mitään kuultolakkoja tai vahoja, ne on rumia ja keskeneräisen näköisiä.

Vierailija
2/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä laittaisin juuri sitä mäntypanelia, jos sitä vielä jostain saa, ja odottaisin että se kellastuu lämpimäksi. Nykyään vaan ei taida saada, kuusipanelia vaan on tarjolla. 

vaihtoehtona olisi maalata kokonaan peittävällä värillä, eli ei mitään kuultolakkoja tai vahoja, ne on rumia ja keskeneräisen näköisiä.

Juu se keltainen mänty(kuusi ei ole nyt vaihtoehto ollenkaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankkuu täyspeittomaalattu

Vierailija
4/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras vaihtoehto lienee polttaa koko mörskä itse tai lahjoittaa paikalliselle palokunnalle tai VPK:lle sammutusharjoituksiin ennen kuin tulee homeisesta sisäilmasta oireita.

Vierailija
5/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan taloon (itellä on yli 100 v. wanha talo) kanntaa kyllä etsiä vanhoja ovia. Olen itse tehnyt noin, yhden oven etsiminen tosin kesti aika kauan, ihan pari vuotta, mutta se kannatti. Ovi on todella vanha ja hieno, oikea katseenvangitsija. 

Vierailija
6/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalattu lautalattia kestäcämpii, kuin lakattu varsinkin jos on lapsia ja/tai koiria. Meillä vaaleaksi lakattu lautalattia laitettu 6 vuotta sitten, nyt jo ihan hirveän ja epäsiistin näköinen. Maalattu osa talosta vielä erittäin hyvässä kunnossa.

Vierailija
7/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattialankuista kannattaa valita kovin. Mänty on aika pehmeää ja tulee lommoja helposti. Suopakuurauksella saa vaalean lattian.

Vierailija
8/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oviin kannatta katsoa millaisia ornamentteja kuuluu rakennusajan tyyliin tai mitä löytyy muulta päin taloa. Kiva peilijako, rimayksityiskohdat, lasielementit ja alkuperäiset saranat, lukot ja vetimet lisäävät tunnelmaa. Tyyli ja yksityiskohdat siis ajateltuna riippuen siitä onko "vanha" tässä kontekstissa 1980 vaiko 1890.

Tunnelmaa voi lisätä myös lattialistoilla, kattolistoilla, paneelijaoilla, puolipaneloinneilla jne. Tietysti talon tyyliä ja tunnelmaa kunnioittaen :)

T. itsekin perinneasuja

Vierailija
9/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaan taloon (itellä on yli 100 v. wanha talo) kanntaa kyllä etsiä vanhoja ovia. Olen itse tehnyt noin, yhden oven etsiminen tosin kesti aika kauan, ihan pari vuotta, mutta se kannatti. Ovi on todella vanha ja hieno, oikea katseenvangitsija. 

No just tuota pelkään että oikeanlaisten löytymiseen menee iät ja ajat ja homma venyyyy. Ap

Vierailija
10/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras vaihtoehto lienee polttaa koko mörskä itse tai lahjoittaa paikalliselle palokunnalle tai VPK:lle sammutusharjoituksiin ennen kuin tulee homeisesta sisäilmasta oireita.

Ei vanhoissa taloissa sisäilmaongelmia ole, jos niitä ei ole remontoitu muovilla piloille. Ennen osattiin rakentaa. 80-luvulta alkaen niitä homeongelmia sitten riittääkin.

Vierailija
11/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oviin kannatta katsoa millaisia ornamentteja kuuluu rakennusajan tyyliin tai mitä löytyy muulta päin taloa. Kiva peilijako, rimayksityiskohdat, lasielementit ja alkuperäiset saranat, lukot ja vetimet lisäävät tunnelmaa. Tyyli ja yksityiskohdat siis ajateltuna riippuen siitä onko "vanha" tässä kontekstissa 1980 vaiko 1890.

Tunnelmaa voi lisätä myös lattialistoilla, kattolistoilla, paneelijaoilla, puolipaneloinneilla jne. Tietysti talon tyyliä ja tunnelmaa kunnioittaen :)

T. itsekin perinneasuja

Ei taida kahta samanlaista ovea löytyä. Ap

Vierailija
12/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just tuota pelkään että oikeanlaisten löytymiseen menee iät ja ajat ja homma venyyyy. Ap

Ei minua haitannut, väliaikaisesti laitoin oveen paksun samettiverhon ja hyvin meni pari vuotta sen kanssa. 

Vierailija
13/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua haitannut, väliaikaisesti laitoin oveen paksun samettiverhon ja hyvin meni pari vuotta sen kanssa. 

Tuo kaipaa vähän tiiviimpää ovea, kestää vähän lämpimämpänä talvella. Ap

Vierailija
14/15 |
27.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalattu lautalattia kestäcämpii, kuin lakattu varsinkin jos on lapsia ja/tai koiria. Meillä vaaleaksi lakattu lautalattia laitettu 6 vuotta sitten, nyt jo ihan hirveän ja epäsiistin näköinen. Maalattu osa talosta vielä erittäin hyvässä kunnossa.

Ok. Meillä ei tosin ole lapsia, yksi koira on mutta aika rauhallinen tapaus eikä lattiaa naarmuttavat rallikohtaukset ole enää pentuajan jälkeen olleet ongelma. Nuo huoneet ovat vielä makuuhuoneita ja eivät säännöllisessä käytössä. Ap

Vierailija
15/15 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhoissa taloissa sisäilmaongelmia ole, jos niitä ei ole remontoitu muovilla piloille. Ennen osattiin rakentaa. 80-luvulta alkaen niitä homeongelmia sitten riittääkin.

Kasarista tuli mieleen että kohta alkaa (ellei jo olekin) olla sen ajan pintaratkaisut taas kivan näköisiä, ja ysärin myös. Näin yks päivä kuvan niistä perus 80-90-l keittiökaapeista, valkoinen melamiiniovi jossa alareunassa puusoiro joka samalla toimii vetimenä. Oli kivan näköinen taas. Ap