240 miljoonaa tietokonetta uhkaa romuttaminen seuraavan kahden vuoden aikana, koska ne eivät ole yhteensopivia Windows 11
Mitä järkeä ihmisten on miettiä päästöjä, kun it-jätit sotkevat miten haluavat.
Kommentit (104)
Mulla ilmestyi jokin aika sitten teksti, ettei kone enää täyty Win11 vaatimuksia. Siitä huolimatta päivitykset on menneet läpi normaalisti edelleen.
Saas nähä miten käy, koneella on ikää jo 7 vuotta ja päivittäisessä käytössä ollut koko ajan, mukanakin kulkenut luennoilla jne, joten kyllä tässä on jo muutenkin varauduttava uuden hankintaan :D
puhelin kupareita puretaan kepu haluaa toimimatonta kaapelia joka kolkkaan kun sirkka liisa luuli 80 luvulla sen olevan autuus
Linuxin päivitys on helppoa, ei tarvitse pelätä sitä että tuki loppuu. Se tarjoaa uuteen versioon päivittämistä ihan automaattisestikkin.
Kieltäydyn lataamasta Windows 11:ta. Menee sekaisin kaikki useilla käyttäjillä ja sitten taas säädetään. En vain viitsi.
Mulle riitti jo se, että Yle Areena ei toimi, jos on VPN. Joku kuten minä voi tarvita sitä veepeeännää työnsä vuoksi enkä poistele sitä välillä.
Miten joku YLE voi sanella tällaista?
Tällä kun teet sen asentajatikun niin toimii Win11 vanhassakin koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjotaan Linuxia vaihtoehdoksi, mutta luin että Linuxinkin julkaisuissa kestää tuki vain muutamia vuosia tietyllä versiolla ja sitten pitää asentaa taas uusi versio kokonaan, pitääkö tämä paikkansa?
Esim. Ubuntu LTS -versiot, eli pitkän tuen versiot ovat tuettuna 10 vuotta. Tämän hetkinen LTS, mikä on 22.04.3 versioltaan, tämän elinkaari loppuu huhtikuussa 2032. Julkaisu on tapahtunut elokuussa 2023. Perustuki on merkattu päättymään kesäkuussa 2027.
Loput 5v eli 2027-2032 on maksullisia.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä, että saadaan vanhat koneet pois ja kierrätykseen.
Microsoftin vaatimukset koneelta Windows 11:lle ovat aivan järjettömät. Minullakin on nopea ja hyvä läppäri, jonka prosessori ei täytä vaatimusta eikä sitä voi päivittää.
Mutta ei se silti kierrätykseen päädy, vaan purettuna ja tuhottuna sekajätteeseen kuten edellisetkin.
Toi on tosiaan firmoile vähän ongelmallista. Vanhasta koneesta voi saada satasen, mutta kun nörtti käsittelee koneen luovutuskuntoon niin se satanen on jo mennyt. Antavat mielummin ilmaiseksi firmalle joka sitoutuu formatoimaan ja asentamaan ilmaisen Linuxin tai maksullisen Windowsin. Veloittavat kyllä sitten 200 myydessään näitä käytettynä.
Linux on helppo asentaa itsekin. Netissä on ohjeet miten lataat ja asennat muistitikulle ja siltä edelleen koneelle. Lataus kestää tyyliin vartin. Olen pärjännyt hyvin mukana tulevilla Libre Office-konttorityökaluilla mutta onhan netissä myös wordit ja excelit ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjotaan Linuxia vaihtoehdoksi, mutta luin että Linuxinkin julkaisuissa kestää tuki vain muutamia vuosia tietyllä versiolla ja sitten pitää asentaa taas uusi versio kokonaan, pitääkö tämä paikkansa?
Esim. Ubuntu LTS -versiot, eli pitkän tuen versiot ovat tuettuna 10 vuotta. Tämän hetkinen LTS, mikä on 22.04.3 versioltaan, tämän elinkaari loppuu huhtikuussa 2032. Julkaisu on tapahtunut elokuussa 2023. Perustuki on merkattu päättymään kesäkuussa 2027.
Loput 5v eli 2027-2032 on maksullisia.
No sitten päivittää uuteen. Ei se nyt niin vaikea ole kirjoittaa komentoriville: sudo do-release-upgrade
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niitä käytetään Win10:llä tai sitten niihin asennetaan Linux.
Luitlko edes juttua? W10 tukli on maksullista ja on halvempaa siirtyä W11. Linuxissa taas ei toimi sovellukset.
Mitä sovelluksia käytät jotka eivät toimi Linuxissa. Ihan vaan mielenkiinnosta.
Esim. Office ja Adoben ohjelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjeita, suomeksikin, miten Win11 rautavaatimukset kierretään helposti. Kirjoitan paraikaa läppäriltä jossa on tuoreehko win11 eikä mitään TPM-palikoita käytössä.
Ei yritykset ala mitään purkkavirityksiä väsäämään, vaan koneet viedään kaatopaikalle ja uudet tulee tilalle. Työvoima on kallista verrattuna tekniikkaan.
Hölmöä viedä kaatopaikalle kun ne voi myydä käytettyinä ihmisille joilla on aikaa säätää. Ja monessa yrityksessä on läskinörtti tekemässä juuri näitä hommia.
Minä en tietoturvasyistä luovuta vanhaa konettani kenellekään, en varsinkaan nörtille. Vähintään ssd-kiintolevyn irrotan sekä tuhoan ja samalla se tulee purettua muutenkin ja heitettyä sekäjätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niitä käytetään Win10:llä tai sitten niihin asennetaan Linux.
Luitlko edes juttua? W10 tukli on maksullista ja on halvempaa siirtyä W11. Linuxissa taas ei toimi sovellukset.
Mitä sovelluksia käytät jotka eivät toimi Linuxissa. Ihan vaan mielenkiinnosta.
Esim. Office ja Adoben ohjelmat.
Vaikea tietysti sanoa mitä Adoben ohjelmia käytät, mutta itsellä ainakin Photoshop ja Illustrator Linuxissa.
Office ei ole ohjelma (Office 365 esim. on). Tuossa on muutama office Linuxille:
https://linuxstans.com/best-office-suites-for-linux/
Ja höpöhöpö, minulla on käytössä edelleen win98 ja hyvin toimii, opiskelen mm. espanjaa sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on täynnä ohjeita, suomeksikin, miten Win11 rautavaatimukset kierretään helposti. Kirjoitan paraikaa läppäriltä jossa on tuoreehko win11 eikä mitään TPM-palikoita käytössä.
Ei yritykset ala mitään purkkavirityksiä väsäämään, vaan koneet viedään kaatopaikalle ja uudet tulee tilalle. Työvoima on kallista verrattuna tekniikkaan.
Hölmöä viedä kaatopaikalle kun ne voi myydä käytettyinä ihmisille joilla on aikaa säätää. Ja monessa yrityksessä on läskinörtti tekemässä juuri näitä hommia.
Minä en tietoturvasyistä luovuta vanhaa konettani kenellekään, en varsinkaan nörtille. Vähintään ssd-kiintolevyn irrotan sekä tuhoan ja samalla se tulee purettua muutenkin ja heitettyä sekäjätteeseen.
No eihän siellä ole kuin se ssd johon mitään jälkiä sinusta jää. Se kannattaa ottaa pois, ellei sitä tyhjää asianmukaisesti. JA asianmukaisella tarkoitan erillistä pyyhintäsoftaa, ei niin että laitetaan roskakoriin ja "tyhjennetään se".
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöhöpö, minulla on käytössä edelleen win98 ja hyvin toimii, opiskelen mm. espanjaa sen kanssa.
Jos koneesi on netissä, niin se on jo varsinainen virustutka ja spämmibotti. Microsoftin windows-päivitysten loputtua kone on täysin avoinna uusille tietoturvauhille etkä voi estää niitä mitenkään kun aukot ovat itse käyttöjärjestelmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koneesi on netissä, niin se on jo varsinainen virustutka ja spämmibotti. Microsoftin windows-päivitysten loputtua kone on täysin avoinna uusille tietoturvauhille etkä voi estää niitä mitenkään kun aukot ovat itse käyttöjärjestelmässä.
Se on jo niin vanha, että kukaan ei jaksa nähdä vaivaa hyökätä siihen. Hyökkäykset kohdistetaan yleisesti käytössä oleviin koneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos mikään nykyajan virus edes toimii 25v vanhassa käyttöjärjestelmässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos mikään nykyajan virus edes toimii 25v vanhassa käyttöjärjestelmässä
Retro-virus :-) Laittaa soimaan tauotta E-typeä ja Ace of Basea.
Ubuntu ja Red Hat ovat niitä harvoja distroja joihin saa helposti tukea. Jos Linux toisi säästöjä, sitä käytettäisiin silloin. Harvoin se tuo, koska käyttöjärjestelmälisenssi säästö on niin pieni. Olen itse käyttänyt Unixeja 90-luvulta lähtien, mutta ei silti pidä olla pelkkä fanipoika jos suhtautuu näihin kuin uskontoon.