Muuttaako ADHD-lääkkeet persoonaa ja pitääkö niitä syödä loppuelämä?
Muuttaako ADHD-lääkkeet persoonaa jotenkin huonolla tavalla? Pitääkö niitä syödä säännöllisesti koko loppuelämä? Onko niissä eroa mielialalääkkeisiin?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mitävarten se on kaikkien oltava kuin samasta sabluunasta. Kuin koulutettuja sirkuskoiria, jotka hyppää merkin saatuaan. Lääkkeilläkö jokaisesta muottiin sopiva.
Teikisi mieli kommentoida jotain asiatonta kun on niin typerä kommentti.
Mitä varten se on kaikkien näön oltava kuin samasta sabluunasta. Silmälaseillako jokaisesta muottiin sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Mitävarten se on kaikkien oltava kuin samasta sabluunasta. Kuin koulutettuja sirkuskoiria, jotka hyppää merkin saatuaan. Lääkkeilläkö jokaisesta muottiin sopiva.
Kyllä tätä muottiin saattamista on harjoitettu jo iät ja ajat kahvin, tupakan ja alkoholin voimin. Jos kahvi/kofeiini yllättäen kiellettäisiin, nousisivat mielenterveysongelmat radikaalisti, koska ihmiset eivät jaksaisi töissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oma kokemuksesi Elvansesta? Aiheuttaako riippuvuutta ja jos niin millaista?
Riippuvuus ja riippuvuuksien syntyminen ei oo mitään yksiselitteisiä asioita.
Lapsellani on tuo lääkkeenä, ja useina aamuina unohtaa ottaa koko lääkkeen, jos en ole muistuttamassa. Ei siis kovin riippuvaiselta vaikuta.
Mutta aikuisille amfetaministeille tai viihdekäyttäjille tuo menee ihan niinkuin muukin piri.
Mitä tässä yritettiin sanoa? Minä luin että ei aiheuta riippuvuutta. Miten amfetaministit liittyy tähän asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oma kokemuksesi Elvansesta? Aiheuttaako riippuvuutta ja jos niin millaista?
Riippuvuus ja riippuvuuksien syntyminen ei oo mitään yksiselitteisiä asioita.
Lapsellani on tuo lääkkeenä, ja useina aamuina unohtaa ottaa koko lääkkeen, jos en ole muistuttamassa. Ei siis kovin riippuvaiselta vaikuta.
Mutta aikuisille amfetaministeille tai viihdekäyttäjille tuo menee ihan niinkuin muukin piri.
Mitä tässä yritettiin sanoa? Minä luin että ei aiheuta riippuvuutta. Miten amfetaministit liittyy tähän asiaan?
No Elvanse on amfetamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä muottiin saattamista on harjoitettu jo iät ja ajat kahvin, tupakan ja alkoholin voimin. Jos kahvi/kofeiini yllättäen kiellettäisiin, nousisivat mielenterveysongelmat radikaalisti, koska ihmiset eivät jaksaisi töissään.
Kahvi on outo aine kun se ei vaikuta mitenkään mutta sen lopettamisesta saa pahemmat ja ikävämmät vierotusoireet kuin stimulanteista. Nykymeno on kummallista kun kofeiinia aletaan rinnastaan huumeisiin.
Ehkä tuo riippuvuus näkyy sellaisena, että ilman lääkettä on todella vaikea ADHD:n kanssa elää. Itselläni on ADHD ilman hyperaktiivisuutta (eli ADD) ja ilman lääkettä on vaikea elää, koska tuntuu ettei mitään saa aikaiseksi jos lääkettä ei ole ottanut. Mutta enpä saanut oikein mitään aikaiseksi ennen kuin lääkityksen aloitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nåin tv stä miten Sveitsissä alettiin parantamaan ihmisiä joilla psyykkisiä vaikeuksia , ihan luonnonmenetelmin.Voi kun saisitte nähdä Suomessa ohjelman ja minä uudelleen.Oli todella mielenkiintpoinen.Eräskin mies joka oli itsemurhan partaalla parantui ja elää hyvää elämää. En valitettavasti nähnyt koko ohjelmaa alusta, joten en tiedä mitä heille annettiin hypnoosin kanssa. Haastateltiin nuoria jotka voivat erittäin hyvin kuurin jälkeen. Voi kun tännekin saataisi tämä menetelmä.
ADHD EI ole psyykkinen vaikeus. Se ei ole mielenterveysongelma.
Kyllä se sitä pitkälle on ja vaikuttaa mielenterveyteen.Läheltä seurannut. Kamalia puuskia ja raivoja, mihin ryhmään ne kuuluu?
Ei tämä mikään mielipidekysymys ole. Nepsy-asioita ei lääketieteessä lueta mielenterveysongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Nistit syö noita lääkkeitä, yleisty vankiloissa jo 15 vuotta sitten.
ADHD hoitamattomana kohtaa impulsiivisiin rikoksiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on mutta mitä sitten? Minullakin on Elvanse reseptillä ja silti, tai ehkä juuri sen kokemuksen myötä, en oikein näe yhteyttä. Tuollaiset nistipuheet vihjaa minusta lääkityksen johtavan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on mutta mitä sitten? Minullakin on Elvanse reseptillä ja silti, tai ehkä juuri sen kokemuksen myötä, en oikein näe yhteyttä. Tuollaiset nistipuheet vihjaa minusta lääkityksen johtavan siihen.
En mitenkään vihjaa lääkityksen johtavan siihen. Vaan että amfetamiini nyt liittyy aika olennaisesti amfetamiinin. Elvansea voi siis käyttää myös huumeena. Kun taas ei mun ADHD-lapsi käytä sitä huumeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut narkkailutarkoituksessa riippuvuutta, katupiri on kuitenkin ihan eri asia kuin Elvanse... Vaan lähinnä että viikonloppuisinkin tulee otettua, vaikka lähinnä töitä varten lääkkeet ovat. Kummasti selviää nopeasti krapulasta ku tuollaisen vetäisee.. joskus saatan myös itse ottaa hiukan suuremman annoksen. Esim etäpäivillä tekee mieli iltapäivällä ottaa hiukan lisää..
Kyllä minusta on kiva olla Elvanseissa viikonloppunakin. Ei ne piirteet häviä viikonlopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään vihjaa lääkityksen johtavan siihen. Vaan että amfetamiini nyt liittyy aika olennaisesti amfetamiinin. Elvansea voi siis käyttää myös huumeena. Kun taas ei mun ADHD-lapsi käytä sitä huumeena.
Elvanse sopii todella huonosti viihdekäyttöön, koska vaikutus alkaa hitaasti ja kestää pitkään. Elvansea ei voi vetää nenään tai nuuskata. Attentinilla on enemmän väärinkäyttöpotentiaalia ja sitä ei aikuisille määrätä julkisella.
Eikö viihde ja väärinkäytössäkin ole yhtenä vaihtoehtona syöminen. Ne muut käyttötavat ovat aika epäterveellisiä. Mun silmissä pitää mennä jo aika huonosti että semmoseen alkaa. Siinä mielessä tämä Attentinin pihistely on aika omituista. Kaikkein yleisin ADHD-lääke Concerta ei tunnu herättävän ihmeempiä kohuja. Siihen verrattuna Elvansekin tuntuu olevan jonkinlainen peikko. Concerta kuiten soveltuu tyypillisiin nokkaan ja suoneen väärinkäyttötapoihin ja niin myös käytännössä tehdään.
Adhd ihmisellä on se ilman lääkkeitä olo sellainen kuin olisi ottanut jotain piristävää huumetta ja lääke tekee olon normaaliksi. Ehkä oireettomalla sitten toimii jotenkin toisin.
Jos tuo oli koettua eikä luettua niin olet varmaankin hyperaktiivinen. Tarkkaamattomuuspainotteiset jää tuijottelemaan kaukaisuuteen ja tarvii vähän stimulaatiota että saa jotain aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo oli koettua eikä luettua niin olet varmaankin hyperaktiivinen. Tarkkaamattomuuspainotteiset jää tuijottelemaan kaukaisuuteen ja tarvii vähän stimulaatiota että saa jotain aikaan.
Tämä. Olen ADD ja kyllä lääke enemmän piristää kuin rauhoittaa, mutta lääkittynä pystyn opiskelemaan, työskentelemään, pitämään kodin kunnossa ja muistan maksaa laskut. Ei niistä mitään ylipirteää bileoloa tule. Kyllästyttää maallikkojen tai yliaktiivisoireisten väite, että ei ole ADHD, jos lääkkeet ei rauhoita.
Ei lääkkeet muuta persoonaa, sillä adhd/add ei ole kenenkään persoona, vaan persoonallisuus on erillinen. Adhd/add piirteet sasttavat olka niin hallitsevia, että ne peittävät oireillaan ihmisen oman persoonallisuuden alleen, jolloin adhd ta on syytäkin suitsia lääkkeillä. Kenenkään identiteetti ei voi olla add/adhd, joka on neuropsykiatrinen ominaisuus.
Kyllä ne joillakin muuttavat persoonaa. Eräs läheiseni on saanut ADHD-diagnoosin myötä Concertalle reseptin pari vuotta sitten. Ennen niin välittävä ja rakastava ihminen on nykyään vihainen, töykeä ja suorastaan ilkeä. En ymmärrä, kuinka hänen puoliso jaksaa odottaa ja toivoa, että asiat paranevat.
Höpö höpö. On paljon perinnöllisiä mielenterveysongelmia ja-sairauksia.