Meille tultaisiin kylään, mutta meitä ei koskaan kutsuta heille kylään
Kyseessä on mun eläkeikäisen veljeni aikuiset lapset (30-40 vuotiaat), jotka innoissaan lähes kutsuvat itsensä meille kylään omien siippojensa ja taaperoidensa kanssa. Aina pois lähtiessään he ovat halunneet melkein sopia uuden vierailunsa.
Ei siinä mitään, mutta kovasti kummeksuttaa se, että meitä vanhoja sukulaisia ei kutsuta vastavierailuperiaatteella heille.
Kaikilla näillä veljeni aikuisilla lapsilla on isot asunnot, joten tilanpuutteesta ei ole kysymys.
Nykyisin mua on alkanut vähän harmittaa, kun en aina jaksaisi tuon tarjoilupuolen kanssa. Olen aina tarjonnut ateriat yms. Jos joskus on ollut kahvikutsut, olen kyllä vähintään leiponut suolaista ja makeaa.
Tuossa kaikessa on todella paljon valmisteluja vaativia hommia ja aikataulutusta, joten jotain pitäisi nyt keksiä.
Ymmärrän toki, että nuorten perheiden on päästävä vauvojen kanssa johonkin. Mutta toisaalta kyllä mekin haluaisimme välillä toisiin ympytöihin, eikä aina meidän kotiin.
Kommentit (25)
Minut haluttisiin yökylään, mutta en halua. En ymmärrä miksemme voi nähdä vaikka kahvilassa kun kutsuja ramppaa täällä päin. Olen ehdottanut että voisin tulla minne vain. Bussit kulkee. Mutta ei, pitäisi lähtä muka yökylään hänen luokseen. Satojen kilometrien päähän. Tänne en halua kutsua kun en jaksa siivota.
Meillä oli sama ystävien kanssa. Kaikilla meillä oli lapsia. Meille tultiin, syötiin hyvät ruuat ja jätettiin jälkeen sellainen pyörremyrsky, rikkoutuneita leluja jne. Jaksoin tätä aivan liian pitkään. Kun meille ei enää päässyt, vaan ehdottelin tapaamisia ulkona, puistoissa tms. Loppui hiljalleen tapaamiset. No, enpä kyllä edes kaipaa sitä.
Miehen lapset tulevat aina meille, meidät kutsutaan vain pienten synttäreille. Syyksi olen päätellyt sen, että meillä on aina hyvät ja anteliaat tarjoilut. Nyt olen päättänyt toisin. Seuraavan kerran, kun tulevat käymään, tarjoan vaniljajäätelöä ja kahvia. Ei huvita vuodesta toiseen ruokkia tuota lokkilaumaa.
Jospa vain tarjoat jotakin valmista ja edullista syötävää, esim. keksejä tai pullapitkoa tms? Ja onko aivan pakko siivota, jos koti on valmiiksi suurin piirtein järjestyksessä? Sisäistä ajatus, että vieraat voivat tulla, mutta sinun ei ole pakko tehdä mitään. Joudut ehkä kamppailemaan itsesi kanssa, mutta opettele laskemaan rimaa.
Toinen hyvä vinkki on kutsua itse itsensä kylään. Tämä on ihan normaalia, tunnen ihmisiä, jotka tekevät näin ja teen niin itsekin. Koen joskus jopa helpommaksi, jos vieras ilmoittaa että on tulossa päivänä X kaupunkiin, voiko tulla käymään. Tällöin myöskään siisteydestä ja tarjoiluista ei tarvitse ottaa niin paljon paineita, koska aloite kyläilyyn tuli vieraalta.
Niin. En ymmärrä miksi siipat tulevat ja lapset runsaslukuisena. Miksi vanhemmat eivät osallistu tarjoiluun ja tuo mukanaan. Eikö joskus pelkästään itse sukulainen vaikka yksin juttelemaan vai kaksin. Tuntuu kauhealta että iäkkäidenkin pitää vain tarjoilla. Kannattaa sanoa itse mitä haluaa ja toivoo, ettei enää jaksa repiä. Tai jos haluaisi itse tulla kylään. Ei ole pakko suostua kaikkeen mitä jotkut muut pyytävät, jos itsensä kutsuvat.