Mistä vuokra-asunto Helsingistä/pk-seudulta?
Hain Helsingistä työtä ja sainkin suhteellisen helposti. Aloitan heti uudenvuoden jälkeen. Vaihtoehtona olisi ollut työttömyys Kainuussa. Mutta asunnonsaanti tuntuu olevan tahmeaa. Pienetkin asunnot joita on tarjolla ovat hinnaltaan suolaisia, ainakin Kajaanin hintatasoon verrattuna mutta varmasti kenelle hyvänsä. Onko pk-seudulla mitään järjestettyä tilapäisasumismahdollisuutta sinne muuttaville työssäkäyville ihmisille (vai onko ne tarkoitettu vain holisteille yms.)? Sellaisen avulla saisi lisäaikaa etsiä kohtuuhintaista kämppää. Luulisi että joku lopulta haluaisi savuttoman urheilevan 24 v kaverin vuokralaisekseen. Pitääkö vaan valmistautua aloittamaan elo kadulta käsin töissä käyden... Vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Katsopa Facebookista kimppakämppä ja kommuuniryhmät. Pk-seudulla asuu kimpassa ihan työssäkäyviä ihmisiä, vaikka toki merkittävä osa heistä on hihhuleita noissa kommuuniryhmissä erityisesti. Kimppa-asumisen etu on, että voi asua kohtuullisella vuokralla hulppeassa talossa todella mukavalla paikalla.
Joka tapauksessa tervetuloa pk-seudulle. Täällä on mukava olla ja elää, kunhan löytää kavereita ja harrastuksia. Valinnan varaa on. Itsekin muutin pois kurjasta kunnasta, enkä ole päivääkään katunut.
Ai nyt te akat olette valmiita kimppa-asumiseen mutta opiskelijoille se on vÄäRyYs. Huoh!!!
Vierailija kirjoitti:
Jos jotakuta vielä tilanteeni kiinnostaa: Tulin tapanina tilapäisesti hotelliin Helsingissä, montaa päivää lompakko ei kyllä kestä sitä. Olen kolunnut Oikotietä ja vastaavia ja ottanut yhteyksiä. Ongelma on edelleen yleinen suolainen hintataso. Toinen ongelma on että kysyntää on paljon. Olen käynyt tähän mennessä katsomassa neljää kämppää, valinta ei suosinut minua. Lisäksi yksi vuokranantajaehdokas halusi tavata baarissa ennen asunnon näyttöä, ilmeisesti habitukseni miellytti herrasmiestä kun alkoi puhua "mahdollisesti suurestakin vuokranalennuksesta" joten kiitos niistäkin varoituksista.
Onhan tässä vielä muutama päivä aikaa etsiä kokopäiväisesti. Kiitos kaikille kommenteista.
AP
Ja se hotellissa asuminen ei ole suolaista? Joko maksat yleisen hintatason mukaan tai muutat takaisin Kainuuseen.
Mikä on "suolainen hintataso"? Itse asun esimerkiksi Hakaniemessä, vuokra 600e/kk.Suihkua ei ole.
On selvää että täällä on kalliimpaa kuin Kainuussa. Kyllä täällä 700e/kk kämpän saa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "suolainen hintataso"? Itse asun esimerkiksi Hakaniemessä, vuokra 600e/kk.Suihkua ei ole.
On selvää että täällä on kalliimpaa kuin Kainuussa. Kyllä täällä 700e/kk kämpän saa.
Ja mielestäsi ilman suihkua eläminen on ihan ihmisarvoista elämää Suomessa?
Nyt taisi jo käänne tapahtua vuokra-asunnoissa Helsingissä. Vielä marraskuussa oli vuokralaisen markkinat. 700 halvemmalla tuskin enää löytyy.
Kirkkonummi 52 m2 ylin kerros 800 e kk.
Ap työskentelee ilman muuta sote-alalla joten kyllä niillä palkoilla ja lisillä on varaa 900 euron asuntoon.
Helsinki 75 m2 735 e kk. Minusta tuo on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki 75 m2 735 e kk. Minusta tuo on halpaa.
Määräaikainen soppari 30.9. asti, mutta saisihan tuollakin lisäaikaa etsintään.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä kallis. Halvemmalla saa Helsingistäkin, varsinkin kun tuohon tarvitsee abcd-lipun työmatkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta halpaa se on. Taloyhtiön saunassa pääsee suihkuun. Helsingissä on yhä paljon suihkuttomia yksiöitä, satavuotiaita jugendtaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin juuri löytää yksiötä alle 700€ Helsingin keskustan tietämiltä. Kaikki olivat jotain 18 neliön keittokomeroita ilman suihkua. Kuka aikuinen ihminen ihan oikeasti haluaa ja pystyy elämään sellaisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä kallis. Halvemmalla saa Helsingistäkin, varsinkin kun tuohon tarvitsee abcd-lipun työmatkoja varten.
Ihmiset helposti ohittaa sen, että kehyskunnista Helsinkiin joutuu maksamaan 110€/kk HSL-lippu tai oma auto joka tulee vielä kalliimmaksi. Ehkä se että joutuu maksamaan satasen enemmän vuokraa kirpaisee teoriassa, mutta ainakin säästää aikaa ja hermoja työmatkoissa.
Hyrylässä on runsaasti uusia asuntoja ja muutaman vuoden vanhoja vapaana. Lyhyt matka hkiin töihin autolla ja bussilla pääsee myös. Keravan asemalle tai Leinelään jossa vaihto junaan on nopea, noin 10 minuuttia. Vuokralaisen markkinat just nyt. Täältä puuttuu junaradan varrella olevien paikkakuntien ongelmat. Caruna sähkönsiirto on toki kallis, sähkö halvempi (siirto) Keravalla mutta mieluummin täällä.
Sato asunnot nyt 595e kk ja joitakin muitakin firmoja oli suht edullisesti täältä Hyrylässä. Mukava paikka, kokoajan kasvaa ja kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Yritin juuri löytää yksiötä alle 700€ Helsingin keskustan tietämiltä. Kaikki olivat jotain 18 neliön keittokomeroita ilman suihkua. Kuka aikuinen ihminen ihan oikeasti haluaa ja pystyy elämään sellaisessa?
Alle 700 keskustan tienoilta? Et saa tuolla rahalla kuin pikkukopin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksiö 650-750€, Kaksiot 800-1000€. Siinäpä ne vaihtoehdot Helsinki, Espoo, Vantaa alueella on. Laita hakemus kaupungille niin saatat vaikka saadakin asunnon, pääset 1.kiireellisyys luokkaan sillä että sinulla on työpaikka mutta ei asuntoa.
Mulla on kaksio 640e espoossa.
Mitäs toi nyt on mulla on 830! Tuossa kilsan päässä on jo tuhat euroa!
Ap, odotuksesi ovat Kajaanin hintatason pilalle värittämät etkä ole kovin realistinen. Et tule ehkä koskaan löytämään mielestäsi riittävän "kohtuu"hintaista. Ota nyt vain jokin vähän kalliimpi kämppä vaikka lyhyemmällä sopimuksella jotta pääset pois hotellista ja jatka etsimistä ja totuttele ajatukseen pääkaupunkiseudun hintatasosta.
Jos jotakuta vielä tilanteeni kiinnostaa: Tulin tapanina tilapäisesti hotelliin Helsingissä, montaa päivää lompakko ei kyllä kestä sitä. Olen kolunnut Oikotietä ja vastaavia ja ottanut yhteyksiä. Ongelma on edelleen yleinen suolainen hintataso. Toinen ongelma on että kysyntää on paljon. Olen käynyt tähän mennessä katsomassa neljää kämppää, valinta ei suosinut minua. Lisäksi yksi vuokranantajaehdokas halusi tavata baarissa ennen asunnon näyttöä, ilmeisesti habitukseni miellytti herrasmiestä kun alkoi puhua "mahdollisesti suurestakin vuokranalennuksesta" joten kiitos niistäkin varoituksista.
Onhan tässä vielä muutama päivä aikaa etsiä kokopäiväisesti. Kiitos kaikille kommenteista.
AP