Mistä vuokra-asunto Helsingistä/pk-seudulta?
Hain Helsingistä työtä ja sainkin suhteellisen helposti. Aloitan heti uudenvuoden jälkeen. Vaihtoehtona olisi ollut työttömyys Kainuussa. Mutta asunnonsaanti tuntuu olevan tahmeaa. Pienetkin asunnot joita on tarjolla ovat hinnaltaan suolaisia, ainakin Kajaanin hintatasoon verrattuna mutta varmasti kenelle hyvänsä. Onko pk-seudulla mitään järjestettyä tilapäisasumismahdollisuutta sinne muuttaville työssäkäyville ihmisille (vai onko ne tarkoitettu vain holisteille yms.)? Sellaisen avulla saisi lisäaikaa etsiä kohtuuhintaista kämppää. Luulisi että joku lopulta haluaisi savuttoman urheilevan 24 v kaverin vuokralaisekseen. Pitääkö vaan valmistautua aloittamaan elo kadulta käsin töissä käyden... Vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (95)
Lisäyksenä tapaukseeni että työpaikka on Helsingin Kalliossa. Omaa autoa ei ole. Alue on periaatteessa hyvien liikenneyhteyksien päässä mutta työmatkoihin kuluva aika mietityttää jos tulee kauempaa (olen tutkinut HSL: n oppaita). Alkuun pääsemisessä tietysti sekin olisi pienempi haitta. Yhtenä mieleisenä vaihtoehtona olisi jossain omakotialueella oleva erillisyksiö tai - kaksio piharakennuksessa tai vintillä. Osan vuokrasta voisin korvata työllä, vaikkapa lumityöt ja saunapuiden tekeminen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä tapaukseeni että työpaikka on Helsingin Kalliossa. Omaa autoa ei ole. Alue on periaatteessa hyvien liikenneyhteyksien päässä mutta työmatkoihin kuluva aika mietityttää jos tulee kauempaa (olen tutkinut HSL: n oppaita). Alkuun pääsemisessä tietysti sekin olisi pienempi haitta. Yhtenä mieleisenä vaihtoehtona olisi jossain omakotialueella oleva erillisyksiö tai - kaksio piharakennuksessa tai vintillä. Osan vuokrasta voisin korvata työllä, vaikkapa lumityöt ja saunapuiden tekeminen.
AP
Welcome to reality.
Tunnin työmatka suuntaansa ei ole aika eikä mikään pk-seudulla. Vuokrat on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
AP
No jopas. Olen harkinnut alivuokralaisen ottamista. Omakotitalossa on puuhattavaa ja apukädet ovat tervetulleita. Vintillä on terassi ja iso huone, mutta ihan erillinen tila se ei ole. Keväällä riittää puutarhatyötä ja talvella pienremppaa. Puitakin riittää pilkottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No jopas. Olen harkinnut alivuokralaisen ottamista. Omakotitalossa on puuhattavaa ja apukädet ovat tervetulleita. Vintillä on terassi ja iso huone, mutta ihan erillinen tila se ei ole. Keväällä riittää puutarhatyötä ja talvella pienremppaa. Puitakin riittää pilkottavaksi.
Kuulostaa melkeinpä kokopäivätyöltä leipätyön lisäksi.
Vantaa
kerava
vuosaari
myllypuro
kojamo sato tai muu sellainen jossa ei ole sitoutumista koko vuodeksi niin saat etsiä asunnon rauhassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsele myös Kirkkonummelta sekä Järvenpää, Kerava akselilta.
Kirkkonummi on perseestä.
Jospa perustelisit. Nyt ei olla missään yläasteen äikäntunnilla, jossa takarivin kovista larppaamalla saisi tyttöjen huomiota.
Olen asunut 17 vuotta kirkkonummella. En jaksa tehdä listaa miinuksista.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseltä? Onneksi olkoon, olet harvinaisuus.
Ei ole yksityinen. Täällä on paljon yhtä edullisia asuntoja. Tunnen monia täällä asuvia henkilöitä.
No nyt otat jonkun kämpän
Kokeile hekalta kysyä - voi siellä olla homeneliöitä jossain hankalassa paikassa
Mikä on sun maksimihinta, jonka olet valmis maksamaan?
Tosiaan, kuten tuolla joku kirjoittelikin, niin 40 min - 1h työmatka suuntaansa on aika normi Helsingissä. Joten ei kannata sitä nyt ensi tilassa miettiä.
Ja se vielä, nuo omakotialueet, mitä haikailit, on yleensä aika kaukana Kalliosta eikä välttämättä julkinen siinä vieressä, joten tunti sieltäkin menee...Vähintään.
Noli-hotelleissa voi asua kuukausia, jos haluaa. Hinta laskee mitä pidempään olet.
Ei täältä saa kuulemma ketään. Ei vaikka olisi työpaikka Helsingissä ja yh. Ei kuulemma niitä jaeta oikein kenellekään.
Keravaa tai Vantaata suosittelisin näin alkuun. Radanvarresta niin pääset kulkemaan K ja Z- junalla ja stadissa metrolla kunnes kaupunki tulee tutummaksi.
Keravalla on ainakin uusia Avain-asuntojen aso-kämppiä pilvin pimein. Edukkaampia vuokra-asuntoja Keravalla voi kysellä Nikkarin Kruunulta. M-asunnoilta ja Colliersilta.
Ap unohda voi ehdotetut Kerava ja Kirkkonummi. Sä haluat mieluummin jäädä Kainuuseen kuin valita. Kuolet tylsyyteen tuolla ja asuu vaan weeteet,
Mun naapurissa hekan talossa ollut 3 kk tyhjänä 45m2 kaksio. 745e. Meilahti.
Kallioon pääsee helposti metrolla, joten katopa haluutko asuu itä hesoissa vai lännessä. Kivenlahti, Finnoo ovat aika rauhallista ja muita halvempia paikkoja, Finnoolle nousee kerrostaloja koko ajan. Nämä Espoossa.
Halvempaa on Kirkkonummella, Masalasta kulkee juna stadiin ja bussi metrolle. Tosin saa muutaman narkin naapuriksi.
4/5. Jos työpaikkasi on Kalliossa, vuokraa asunto Kalliosta. Niitä on siellä tarjolla useita satoja. Kehyskunnissa asuminen ei tule sen halvemmaksi, sillä tarvitset HSL:n lipun, johon menee helposti se säästynyt satanen. Säästät samalla myös matka-ajassa yhden työpäivän verran joka viikko.
Pointti taitaa olla siinä, että ap ei halua maksaa noita vuokria mitä pääkaupunkiseudulla pyydetään.