Annoin pojalleni 300e joululahjaksi, ja tänään poika vaahtosi siitä miten Kela nyt vähentää hänen toimeentulotukeaan
Laitoin siis 300 euroa hänelle lahjaksi jotta voisi ostaa uusia vaatteita ja käydä vaikka syömässä, hänellä kun on ollut huono vuosi töiden ja talouden suhteen...Ehjiä sukkia en ole hänellä nähnyt pitkään aikaan, ja muutkin vaatteet ovat jo parhaat päivänsä nähneet.
Tänään sitten poika soitti ja sanoi miten ei olisi saanut laittaa tilille, vaan antaa käteisenä?? Että rahat nyt menisivät hukkaan kun Kela muka pidättää oikeuden tulkita nuo samanlaiseksi tuloksi kuin jos olisi ollut töissä??? Ja vähentävät häneltä saman verran rahaa ensi kuusta...eihän tuo voi noin mennä, kun kyseessä on lahjaraha joka on tarkoitettu hänelle jotta voisi ostaa uusia vaatteita jne
Kommentit (509)
Vierailija kirjoitti:
Hei
Itse sukulaiselleni avustukseksi laitan S ryhmän tai k ryhmän lahjakortteja. Se on helppo käyttää ja ei näy tuloina, jotka Kela katsoo kun ilmestyy tilille.
Voitte yrittää seuraavaa, poika palauttaa 270€ rahoista ja viestiksi piti olla 30€ pilkku virhe.
Ehkä mennee läpi ehkä ei.
Toivottavasti asia onnistuu..
Toinen on, että jos ette laittanut viestiä erikseen, että "lainan maksu takaisin" kun poika maksaa. silloin se 300e on miinus nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompas täällä tylyjä kommentteja, voisiko vaan vastata asiallisesti kuten aikuiset tekee. Mutta asiaan. Muistelen että joskus ainakin 50€ oli summa minkä pystyi antamaan ilman vaikutusta tukeen. Mutta ehdottomasti isommat summat käteisenä.
Jälleen yksi kriminaali lisää. Se vaikutus REHELLISELLE on ihan sama antaako rahan tilille tai käteiselle. Ainoastaan RIKOLLISILLE sillä on eroa.
Oikeastaan se on ihan saman vain zaatanallisen tyhmälle ihmiselle. Jos minä nimittäin haluan antaa jollekin läheiselle rahaa, minä haluan sen rahan hyödyttävän sitä läheistä eikä Kelaa. Joten suksipa puolestani hevon v siitä perärööri uikuttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompas täällä tylyjä kommentteja, voisiko vaan vastata asiallisesti kuten aikuiset tekee. Mutta asiaan. Muistelen että joskus ainakin 50€ oli summa minkä pystyi antamaan ilman vaikutusta tukeen. Mutta ehdottomasti isommat summat käteisenä.
Jälleen yksi kriminaali lisää. Se vaikutus REHELLISELLE on ihan sama antaako rahan tilille tai käteiselle. Ainoastaan RIKOLLISILLE sillä on eroa.
Oikeastaan se on ihan saman vain zaatanallisen tyhmälle ihmiselle. Jos minä nimittäin haluan antaa jollekin läheiselle rahaa, minä haluan sen rahan hyödyttävän sitä läheistä eikä Kelaa. Joten suksipa puolestani hevon v siitä perärööri uikuttamasta.
Eli sinustakin on siis ok että jätän ulkomaan sijoitustuottoni ilmoittamatta verottajalle ja pidän ne rahat!
Hienoa.
No ei kysellyt syksyllä ainakaan minulta, kun nostin seinästä 2k
Hain toimeentulotukea, en saanut. Oli 75 euroa plussalla, josta Kela ilmoitti, että jos haen tukea seuraavalle kuukaudelle, tuo summa merkataan tuloksi. Järjenkäyttö taitaa olla kielletty.
Ei voi kuin nauraa. Lähdenkin töihin, kun siitä saa omaa rahaa, tänäänkin tuplaliksa
Valitettavasti niin se vaan menee. Ite olin töissä melkein 40 vuotta ja maksoin veroni. Nyt työttömänä saan 800 e kuussa enkä asumistukea tai toimeentulotukea koska olin niin tyhmä että säästin itselleni omistusasunnon ja käyttövaraa eläkepäiviksi. Niille kyllä maksetaan ketkä on tärvänny kaikki rahansa. Ja tietty muunvärisille, prkl!
Ei se ole mitään tyhmää. Totta kai ihminen ei tule aina kaikkea ajatelleeksi heti. Fiksua olisi vastata asiallisesti. Onhan se hölmöä että voit ostaa mitä vaan lahjaksi mutta vain raha on tuloa, joten nytpähän sekin tuli selväksi.
Suomessa ei pidä olla liian rehellinen eli höperö. Esim. viimeisijaista tukea eli toimeentulotukea saavan kohdalla jos tulee ylimääräistä rahaa, niin ei missään tapauksessa tilille näkyviin. Rehellisyydestä sakotetaan ja yleensä se voi aiheuttaa vieäl selvitystöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kela saa kaikista asiakkaan tileistä ja säästöistä tiedot pankista. Pankilla on ohjeistukseen perustuva velvollisuus antaa pyydettäessä tietoja Kelalle, Verohallinnolle, poliisille ym viranomaisille heidän sitä pyytäessä.
Tämä pitää paikkansa. Mutta Kela pyytää näitä tietoja vain, jos on aihetta epäillä jotain väärinkäytöstä. Ei ne niitä systemaattisesti kaikilta tarkista koko ajan. Eihän niillä olisi edes aikaa sellaiseen.
Ei auta. Soitto pankkiin auttaa, että meni väärään paikkaan palauttakaa rahat.
Kyllä se valitettavasti menee niin, kaikki mikä näkyy tilille laitettuna on tuloja eikä auta vaikka kuinka selittäisi
Ei auta vaikka selittäisi mitä ja vaikka tiliotteessa näkyy,että se on maksettu takaisin.
Kela katsoo kaikki tuloksi mikä raha vain tilille tulee .kannattaa antaa käteisenä
Lähetä rahat takaisin omalle tilille ja anna käteisellä tai miehen tilille yms, voi sanoo et vahingos väärä tili tms, kuha lähetät rahat pois ja kiistät tulon jos edes kysyy
Näin se on.
Jos muiden rahoilla on tekemättä mitään, niin eiköhän ne extra-rahat saakin mennä siihen normaaliin elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti niin se vaan menee. Ite olin töissä melkein 40 vuotta ja maksoin veroni. Nyt työttömänä saan 800 e kuussa enkä asumistukea tai toimeentulotukea koska olin niin tyhmä että säästin itselleni omistusasunnon ja käyttövaraa eläkepäiviksi. Niille kyllä maksetaan ketkä on tärvänny kaikki rahansa. Ja tietty muunvärisille, prkl!
Noin se tosiaan menee. Säästeliäät alle köyhyysrajan sinnittelevät pieneläjätkin kustantavat törsäilijöiden hurvittelut.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi vieläkin olla näitä tapauksia, jotka eivät tiedä sitä, että ei koskaan toimeentulotuen varassa olevalle saa siirtää sentin senttiä tilille? Ne täytyy antaa käteisenä ne rahat. Muuten lahja menee Kelalle eikä sille, kenelle lahjanantaja haluaa sen osoittaa.
Tai sitten voi elää kuin ihmiset eikä kuin kerjäläiset, ja kustantaa itse oman elämänsä sen sijaan, että ollaan käsi koko ajan muiden taskulla. Tuon käteislahjan voi ajatella myös niinkin, että kerrankin edes hetken voi tuo yhteiskunnan pummi tulla toimeen muilla kuin ventovierailta imetyillä rahoilla.
Näin se menee kelan toimeentulotuen kanssa! Ei ikinä kannata laittaa tilille rahaa, vaan antaa käteisenä jolloin kela ei tiedä asiasta eikä siten voi vähentää annettua lahjasummaa toimeentulotuesta.
Kenen käteisnostoja ne tuossa tapauksessa selvittää? Lahjan antaneen vanhemmanko? Joo, minulta saa pankki ihan vapaasti selvittää käteisnostojani. Kerron niille, että ostin nostamillani rahoilla perzettä.