Järkkyjä nuo perhepäivähoitajat!!
Olen tässä seurannut joitakin lähipuistojen perhepäivähoitajia ja kyllä suoraan sanoen kauhistuttaa se tapa, joilla lapsia hoidetaan. Tai no joo, hoidettua varmaan tulevat suurimmaksi osaksi ihan hyvin, mutta virikkeiden määrä ja sosiaalisen vuorovaikutuksen laatu on ihan onnetonta. Esimerkkejä:
1) Ollaan marraskuun alkupuolella. Takana 2 - 3 lumista päivää. Nyt lumi on sulanut ja seistään keskellä harmaata eteläsuomalaista maisemaa. Pph seisoo hiekkalaatikon laidalla kahden hoitolapsensa kanssa iältään 3 v. ja 5 v. " Kamala ilma. Vein jo hiekkalelutkin kellariin. Ei täällä voi mitään tehdä." Tytöt seisovat, pph seisoo. Tunnin päästä äiti tulee hakemaan.
2) Ollaan hiekkalaatikolla. On kesän loppupuoli. Pph on saanut uuden hoitolapsen iältään 1 v. " Mä olisin ottanu jonkun isomman, mut ei siellä ollu muuta ku näitä."
3) Kello on 8. Kaksi pph:aa seisoo pihassa lasten kanssa, kun olen lähdössä töihin. Juttelevat keskenään, ovat ilmeisesti lähdössä puistoon. Lapset seisovat ja tuijottavat. Näky toistuu useina aamuina viikossa.
4) Ollaan maanantaiaamupäivällä puistossa. Pph selostaa työpäiviensä kulkua kahdelle muulle: " Hyvin alko työviikko, ku tänään on jo kahdet kakat ollu housuissa."
5) Pimenevässä iltapäivässä. Plussakeli, ei lunta eikä jäätä missään. Kaksi pph:ta lapsineen ovat kotiutuneet, enää yksi jäljellä yhden 2-vuotiaan kanssa. Kaksivuotias kuljeskelee, tulee leikkimään meidän lähelle. " Älä mene liukumäkeen talvella. Se on liukas ja voit lyödä pääsi." Hetken päästä lapsi taapertaa luoksemme ja ottaa maasta kepin. " Älä ota keppiä käteen." Kohta lapsi menee polvilleen matalan esteen päälle. " Älä nouse siihen."
6) Puistossa yksi pph 4-vuotiaan tytön kanssa. Lisäksi eräs äiti ja n. 3-vuotias poika. Poika menee vauvakeinuun. Tyttökin haluaa. Pph toteaa: " Mene sinä tuonne isojen keinuun kun osaat ottaa itse vauhtiakin."
Kommentteja?
Kommentit (27)
Lasten ja heidän hoitajiensa välisen vuorovaikutuksensa observointi on lempihommaani niin työssä kuin kotiäitinä ollessani.
ap
Aivan varmasti, mutta en hoidakaan työkseni toisten lapsia, joten minun ikävät ominaisuuteni eivät vaikuta vieraiden lasten tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen kehitykseen.
ap
Siis aika suppea otanta koko päivästä. Älä tuomitse, jos et oikeasti tiedä miten pph suhtautuu muun osan päivästä työhönsä. Ja tosiaan ihan varmaan sinunkin yksittäisistä sanomisista ja tekemisistä voi saada aika erilaisen kuvan kun mitä oikeasti olet.
Sinulla taitaa olla valmiiksi aika negatiivinen asenne pph:ita kohtaan.
Hyvät hoitajat ovat todella harvassa! Suurin osa on niitä jotka haluavat jatkaa oman lapsensa hoitamista kotona ja rahan takia ottavat muutaman lisälapsen hoitoon. Pedagoginen koulutus puuttuu heiltä kokonaan! No thanks!!!
leipiintymisestä työhönsä, mutta kun näitä esimerkkejä alkoi tulla muistakin puistoista, niin kuva muodostui negatiiviseksi. Käsitykseni pph:sta oli ihan erilainen aikaisemmin ja aina ajattelin, että mieluummin veisin oman lapseni pph:lle kuin pk:iin. Mutta enpä ajattele enää :( Toki uskon, että hyviäkin on joukossa, mutta kunnallisella puolella et voi valita.
ap
Nykyäänhän vaaditaan jo pph:n koulutus tai sosiaali/terv. hoitoalan koulutus.
Itselläni on lastenhoitajankoulutus (olen työskennellyt päiväkodissa) sekä kokemusta monelta vuodelta vammaistyöstä ja nyt olen pph. Toki yhtenä kannustimena on, että saan hoitaa omia lapsia kotona, mutta todellakaan ei vaikuta hoitolapsien hoidontasoon. Pidän työstäni paljon!
Terv. kunnallinen pph
ap