Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa ja miksi maksalaatikosta on tullut joulu ruoka??

Vierailija
23.12.2023 |

Missä vaiheessa ja miksi maksalaatikosta on tullut joulu ruoka??

Ei minun lapsuudessa ainakaan ollut.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voisi kuvitellakaan syöväni moista moskaa jouluna, ainoastaan perjantaisin oluen kera.

Vierailija
2/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitkytluvulla toisen mummon luona oli aina itsetehty maksalaatikko, se oli selvästi jo silloin "perinne". En tiedä mistä asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 80-luvulla kotona aina myös maksalaatikkoa jouluna. Itse en sitä koskaan osta tai valmista, eli perinne päättyi minun kohdalla. 

Vierailija
4/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa muuten oli kauheat kasat maksalaatikkoa jäljellä mutta esim. se iso rasia Saarioisten porkkanalaatikkoa täysin loppu. Lantun sain. Perunan ostin imellettynä toiselta valmistajalta. Ja niin jouduin sen porkkanankin, nyt tuli Kokkikartanon versio sitten testiin.

Vierailija
5/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko on hyvää arkiruokaa, jouluruuissa on se tärkeää, että niitä syödään vain jouluisin jolloin niihin ei kyllästy.

Vierailija
6/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun yhdyssanojen kirjoittamisen taito menetettiin.

Vierailija
7/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hundarna slutade äta leverlåda och i någon måste det?

Vierailija
8/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pappani aikoinaan laittoi sitä joulupöytään. Pappani on kuollut jo 2000-luvun alussa. 

Heillä ilmeisesti oli ollut joululaatikkona .

Vierailija
9/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina pitäny maksalaatikkoa ankeana arkiruokana ja vasta palstaillessa oon oppinu, että se onkin jouluruokaa.

Vierailija
10/60 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt joulupöydässä maksalaatikkoa, se ei ole jouluruokaa vaan arkena sitä syödään puolukoiden ja toiset puolukkahillon kanssa. 

Vierailija
11/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko yleistyi Suomessa 1930-luvulla ja jotenkin siitä tullut joulupöytään. Aiemmin yleinen juhlalaatikko, makaronilaatikko (ilman lihaa) on muuten kadonnut kokonaan juhlapöydistä.

Vierailija
12/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko, makaronilaatikko ja lihapullat. Aivan käsittämätöntä, että jotkut syö joulupöydässä. Ihan tavallista arkiruokaa. 

Meillä ei joulupöydässä ole muuta ns tavallista kuin keitetyt perunat. Koskaan ei ole perunalaatikkoa syöty. 

Vierailija
13/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko yleistyi Suomessa 1930-luvulla ja jotenkin siitä tullut joulupöytään. Aiemmin yleinen juhlalaatikko, makaronilaatikko (ilman lihaa) on muuten kadonnut kokonaan juhlapöydistä.

Ei ole, ainakin omassa perheessäni ja suvussani kuten myös mieheni perheessä syödään lihatonta munamakaronilaatikkoa edelleen yhtenä joululaatikkona. Kuuluu myös muihin pitopöytiin kuin jouluun. 

Vierailija
14/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on sanoilla joulun ruoka tai jouluruoka.

Vierailija
15/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomen karjalaiset haluavat jouluisin karjalanpaistia,  kun on se kinkkukin ja lipeäkala?

Vierailija
16/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusinainen maksalaatikkoa sopii porkkanalaatikon ja (kinkun) kanssa hyvin.

Vierailija
17/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä asti sienisalaatti kuulunut suomalaiseen joulupöytään

Vierailija
18/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on sanoilla joulun ruoka tai jouluruoka.

Joulun ruoka on mitä tahansa ruokaa, jota syödään jouluna. Jouluruoka on sitä perinteistä jouluruokaa. Ymmärrä yhdyssanojen merkitys. 

Vierailija
19/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei maksalaatikko ole ikinä kuulunut joulupöytään. Enkä ole vuosiin sitä muutenkaan syönyt 

Vierailija
20/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, ainakin omassa perheessäni ja suvussani kuten myös mieheni perheessä syödään lihatonta munamakaronilaatikkoa edelleen yhtenä joululaatikkona. Kuuluu myös muihin pitopöytiin kuin jouluun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän