Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä vaiheessa ja miksi maksalaatikosta on tullut joulu ruoka??

Vierailija
23.12.2023 |

Missä vaiheessa ja miksi maksalaatikosta on tullut joulu ruoka??

Ei minun lapsuudessa ainakaan ollut.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali perinteinen pitopöydän ruoka, siis myös jouluruoka. 

Itse teen vähän hienostuneemman version, lisään jauhettuun maksaan mm. anjoviksia, kananmunaa, tomaattipyreetä, vähän siirappia jne ja paistan uunissa. Todella hyvää. 

Mikään anjovista sisältävä ei ole hyvää.  Minun mielestäni.

Syö sinä juntti vaan sitä lenkkimakkaraa, miltä näytätkin. 

Vierailija
42/60 |
24.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko, makaronilaatikko ja lihapullat. Aivan käsittämätöntä, että jotkut syö joulupöydässä. Ihan tavallista arkiruokaa. 

Meillä ei joulupöydässä ole muuta ns tavallista kuin keitetyt perunat. Koskaan ei ole perunalaatikkoa syöty. 

Nuo on alunperin pitoruokia jotka tehtiin tietenkin itse. Makaroni ja riisi on olleet erikoisia aineksia joita käytettiin vain juhlaruokiin. Ruokateollisuuden myötä monesta juhlaruoasta on tullut arkiruokaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
44/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään. Meillä ei ole koskaan syöty maksalaatikkoa jouluna, ja olen syntynyt 50-luvun lopulla.

Vierailija
45/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko, makaronilaatikko ja lihapullat. Aivan käsittämätöntä, että jotkut syö joulupöydässä. Ihan tavallista arkiruokaa. 

Meillä ei joulupöydässä ole muuta ns tavallista kuin keitetyt perunat. Koskaan ei ole perunalaatikkoa syöty. 

Joulupäivät ovat vain päiviä muiden joukossa. Ihan samalla lailla voin syödä arkiruokaa joulunakin!

Vierailija
46/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään. Meillä ei ole koskaan syöty maksalaatikkoa jouluna, ja olen syntynyt 50-luvun lopulla.

Minä olen myös syntynyt 50-luvun lopulla eli 1959. Aina on ollut maksalaatikkoa joulupöydässä. Joskus tein itsekin, mutta on liian isotöistä näperrettävää.

Vierailija
47/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen leikkaukset, pakko ostaa sitä mihin varat riittää.

Vierailija
48/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on Karjalasta ja hänen lapsuudessaan 1940-luvulla ja 1950-luvulla heillä oli aina maksalaatikkoa joulupöydässä. Hän sitten siirsi tämän tavan myös omaan perheeseensä eli minun lapsuudessani maksalaatikko oli myös joulupöydän herkku. Lisäksi äitini teki erityisen hyvää maksalaatikkoa. Mitään muuta maksalaatikkoa en sitten koskaan kouluaikojen jälkeen syönytkään. Eli yli 30 vuotta se oli minulle vain joulun herkku, äidin tekemänä. Nyt äiti ei sitä enää tee joten minäkään en sitä syö.

Vierailija
49/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (Satakuntalaisessa perheessä) on maksalaatikko ollut aina juuri jouluruokaa. Ei sitä koskaan arkisin syöty.

Samat  ovat olleet mieheni kotona, jossa hänen isänsä on tuonut karjalaiset perinteet. Maksalaatikkoa, karjalanpaistia sekä karjalanpiirakoita oli aina jouluna. 

Vierailija
50/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on alueellisia eroja. Minun lapsuudessani 1970-luvulla Etelä-Pohjanmaalla maksalaatikko kuului ilman muuta joulupöytään niin kotona kuin kylässä. Sen sijaan imellettyä perunalaatikkoa en ollut koskaan nähnytkään (saatika maistanut) ennen kuin muutin 19-vuotiaana Espooseen opiskelemaan.

Vierailija
51/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kenellekkään kuuluu mitä on jonkun toisen joulupöydässä? Meillä on maksalaatikon lisäksi, punajuurilaatikkoa, italiansalaattia ja suolakurkkuja joskus myös makaroonilaatikkoa muiden herkkujen ohella.

ihmeellistä rutinaa.

Vierailija
52/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululla ei ole kovin pitkät perinteet, kun Suomikin on niin uusi maa. Perinteet on erilaiset eri puolilla suomea.

Vierailija
53/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella kinkkukin tuli vasta 1900 luvulla joulupöytään, sitä ennen joulupöydän kunkku oli lipeäkala.

Vierailija
54/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikko on hyvää arkiruokaa, jouluruuissa on se tärkeää, että niitä syödään vain jouluisin jolloin niihin ei kyllästy.

Eli vaikkapa lohi missään muodossa ei ole jouluruokaa. Myöskään mäti tai silli ei olisi jouluruokaa. Siikaakin syömme useamman kerran vuoden aikana joten sekin pitäisi karsia kuten oikeastaan kaikki kalaruuat. Salaateistakin saisi tarkkaan miettiä mitä voisi laittaa tarjolle. Rosollia kyllä mutta eihän sitä kukaan meillä syö joten sitä ei ole enää tehty. Juustot pois sekä sienisalaatti tietysti myöskin. Lopulta tarjolla olisi melkein vain lanttulaatikkoa ja porkkanalaatikkoa sekä kinkkua jos ei takerruttaisi pikkuseikkaan että kyllä sikaa vuoden aikana syödään. 

Vierailija
55/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan taloissa oli tapana joulun alla teu ras?taa sika. Kinnkujen ohella myös sian maksa otettiin hyötykäyttöön. 

Vierailija
56/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 1970-luvulla maksalaatikkoa lapsuudenkodissani siinä missä muitakin laatikoita joka joulu tarjolla. Isä kertonut että heillä ollut aina maksalaatikkoa jouluna eli se kuului perinteeseen vuosikymmeniä taaksepäin myöskin. Meillä ei enää ole maksalaatikkoa ole eli perinne ei siirtynyt. 

Vierailija
57/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina maksalaatikko joulupöydässä. Yleensä teurastettiin se sika, mistä tuli se joulukinkku. Siasta jäi maksa, josta tehtiin sitä maksalaatikkoa. Verestä tehtiin veripalttua tai verilettuja.

Muutkin sian osat käytettiin sorkat käytettiin hernekeittoon. Sianpäästä tehtiin sylttyä eli aladoobia. Ei minun lapsuudessa ollut tapana heittää ruokaa roskiin kuten nykyään.

Vierailija
58/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa ehkä, kun joku on sisäistänyt ettei niitä jouluruokia tarvitse syödä hampaat irvessä. Myöskin joulun "perinteistä" voidaan joustaa.

Voisi kysyä, missä vaiheessa meille on syntynyt autisten populaatio, joilla menee pasmat totaalisesti sekaisin, jos ei toimita juuri tikuntarkkaan niin kuin hän haluaa tai on tottunut?

Jo ammoisista ajoista jokaisella perheellä on ollut omat jouluperinteet, joista joustetaan viimeistään siinä vaiheessa kun kun kaksi ihmistä muodostaa parisuhteen.

Vierailija
59/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomen karjalaiset haluavat jouluisin karjalanpaistia,  kun on se kinkkukin ja lipeäkala?

En ole karjalainen mutta jouluaattona pääosa kaloilla, joulupäivänä vuoron saa myös kinkku ja tapanina karjalanpaisti. Lipeäkalaa ei ole. Kinkkua syödään vain pienesti ensin aattona ja lisäksi siis joulupäivänä. Tapaninpäivänä ei enää ole ja jos on niin ollaan ostettu liian suuri ja seuraavana vuotena taas pienempi. 

Vierailija
60/60 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina viittä joululaatikkoa. Lanttu, porkkana, peruna, maksa ja makaroni, joka oli erityisesti minun herkkuani. Olen Uudeltamaalta kotoisin, eikä meillä tunnettu karjalaisia tai hämäläisiä herkkuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan