Reaktiivinen niveltulehdus koronan/virusinfektion jälkeen
N. 3 viikkoa kipeäksi tulemisen jälkeen kipeytyi toisen jalan nilkan nivelet, siitä päivä eteenpäin, niin kipeytyi myös polvi.
Olen nuori, liikkuva normaalipainoinen henkilö, jolla ei ole ole normaalisti mitään nivelvaivoja tai kipuja. Niveliin ei ole kohdistunut mitään vammaa, kipu on epäsymmetristä, vain toisessa jalassa ja se ilmenee pahiten näiden nivelten kolotuksena ja vihlontana levossa.
Nettitohtori Googlen avustuksella olen päätellyt, että kyseessä on reaktiivinen niveltulehdus, joka voi tulla infektion jälkeen. Yleensä bakteeri-infektion, sp-taudin, tai ripulitaudin.
Onko muilla ollut tällaista?
Kommentit (40)
Nyt on joulusoittoja sukulaisten kanssa soiteltu. Yhden perhe sairastui koko sakki koronaan, miehellä on enää vain korvakipua. Rouva on vielä sängyssä hengitysvaikeuksissa, antibioottikuurin sain lääkäriltä.
Itseäni pelottaa nuo korva- ja silmävaivat, koska niissä on vaivoja ennestäänkin. En huoli etelän vieraita tänäkään jouluna. Kaikki rokotteet olen ottanut, niin jos kuitenkin tulee se tauti, niin ehkä sairastaa sitten lievempänä. Onhan näissä uusissakin viruksissa joku osa se, mihin nuo rokotteet jollain tavalla toimivat.
Nyt kyllä jo huomaa, että tämä viimeinen tarttuu paljon hanakammin ja tauti on kuulemma pitkäaikaisempi jopa 9 päivää.
Voi olla joulureissujen jälkeen hulinaa koronarintamalla. Pari viikkoa kannattaa varmaan vanhusten käyttää maskeja, niistäkin on vähän apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli reaktiivinen artiitti hyvin kauan sitten kahdesti muutaman vuoden välein. Sen syytä ei saatu selville. Olin 20 ja 30 ikävuoden välillä ja erittäin hyväkuntoinen urheilija.
Kipu ilmestyi lonkkaan, mutta lääkäri ei ottanut sitä tosissaan. Muutamassa päivässä polvi oli paisunut lentopallon kokoiseksi, ja siitä alkoi punkteeraaminen ja kortisonin pistäminen. Oikeasta polvesta tulehdus siirtyi vasempaan nilkkaan, ja ennen häipymistään tämä tuntematon pöpö turmeli yhtä varvasta niin, että se jäi pysyvästi hieman koukkuun. En muista, menikö tuohon puoli vuotta vai vuosi.
Olitko siis ollut kipeänä ennen nivelten turpoamista, vai tuliko se urheilemisen/treenin jälkeen?
Kuten kerroin, syytä ei saatu selville. Osattiin vain sanoa, että joko kyseessä on kehossa normaalisti elävä bakteeri tai jostain ulkopuolelta tullut. (Ikään kuin olisi muunlaisiakin.) Lonkkakipu tuli ja meni ja tuli ja meni aika pitkään. Mikään sairaus ei tuota edeltänyt, ja urheileminen oli jatkuvaa. Itse asiassa yritin hölkätä ja aerobicata kipua pois, koska kipua oli vain silloin tällöin.
Kun tulehdus pääsi kunnolla vauhtiin, kivut olivat niin kovat, etten pystynyt kävelemään tai istumaan. Muutaman metrin vessamatkaan piti varata varttitunti, ja aika monta kertaa pyörryin kivusta. Jouduin keskeyttämään opintoni, kun oli mennyt kuukausia niin, etten vain kyennyt. Kamala tauti.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu sai koronasta niin pahat nivelkivut, että on nyt pyörätuolissa.
Oikeasti pelkän kivun takia pyörätuolissa, edes nivelrikosta kärsivät eivät istu pyörätuolissa, tuttu on lonkkaleikkaus jonossa ja omin jaloin kävelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti pelkän kivun takia pyörätuolissa, edes nivelrikosta kärsivät eivät istu pyörätuolissa, tuttu on lonkkaleikkaus jonossa ja omin jaloin kävelee
No eihän tuommoisia yleistyksiä voi tehdä. Sehän riippuu ihan siitä, kuinka moneen niveleen menee ja kuinka rajusti oireilee.
Miksi täällä puhutaan koronaviruksesta, kun reaktiivinen artriitti on bakteeriperäinen sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerroin tuossa edellä, että en pystynyt kävelemään tai istumaan, koska kivut olivat niin kovat. Hoipuin hyvin hitaasti seiniin nojaten, kun nivelet eivät kestäneet. Kun keskeytin opiskelut ja lähdin vanhempieni luokse potemaan, lääkäri kehotti matkustamaan ambulanssilla.
Moni muuten pystyy liikkumaan kyynärsauvoilla, mutta ei pyörätuolilla. Eikö olekin ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä puhutaan koronaviruksesta, kun reaktiivinen artriitti on bakteeriperäinen sairaus?
Ainakin Mehiläisen nivelartiitista kertovassa artikkelissa sanotaan, että sitö on ilmennyt myös Koronan jälkitautina.
Ja tosiaan kolmasosassa tapauksista aiheuttajaa ei tiedetä. Missään ei sanota, että reaktiivinen niveltulehdus on vain ja ainoastaan bakteerin aiheuttama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain koronan aika pahana, kun silloin ei ollut vielä rokotuksia. Siitä tuli tuo reaktiivinen artriitti. Alkoi lonkkaluun tienoilta ja oli alaselkä todella kivulias usean viikon ja joka asennossa oli tuskaista olla. Sitten se siirtyi ranteisiin ja sormiin ja toisen jalan nilkkaan. Kesti siis yhteensä melkein pari kuukautta, mutta vaihtoi siis paikkaa ajan kuluessa.
Paraniko se sitten kumminkin itsestään?
Parani itsestään.
Se ei ole eka kerta, kun minulla on ollut tämä reaktiivinen artriitti, nuorempana on ollut myös ja sekin parani itsestään. Olen luullut, että se kuuluu sen taudin määritelmäänkin, että on ohimenevä. Varsinaiset reumat ovat erikseen.
Itse huomaan flunssan ja kuumeen alkavan juurikin nivelkivuilla. Eniten käsien nivelet alkavat kipeytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain koronan aika pahana, kun silloin ei ollut vielä rokotuksia. Siitä tuli tuo reaktiivinen artriitti. Alkoi lonkkaluun tienoilta ja oli alaselkä todella kivulias usean viikon ja joka asennossa oli tuskaista olla. Sitten se siirtyi ranteisiin ja sormiin ja toisen jalan nilkkaan. Kesti siis yhteensä melkein pari kuukautta, mutta vaihtoi siis paikkaa ajan kuluessa.
Parani itsestään.
Se ei ole eka kerta, kun minulla on ollut tämä reaktiivinen artriitti, nuorempana on ollut myös ja sekin parani itsestään. Olen luullut, että se kuuluu sen taudin määritelmäänkin, että on ohimenevä. Varsinaiset reumat ovat erikseen.
Tohtori Google tiesi myös kertoa, että reaktiivisen artriitin erottaa varsinaisesta reumasta yleensä sillä, että reumassa nivelkivut ovat tyypillisesti symmetrisiä, eli ilmenevät molemmilla puolilla kehoa samoissa nivelissa. Kun taas reaktiivisessa niveltulehduksessa kipu on tyypillisesti toispuolista.
Läheiselläni korona tai vatsatauti, ehkä jopa molemmat aiheuttivat voimakkaan tulehdusreaktion kehossa. Hän oli varsin kipeä puolisen vuotta. Laihtuikin 10 kiloa ja ei jaksanut tehdä juuri mitään, koska oli niin kivulloinen. Nyt voi onneksi paremmin.
Mulla kipeytyivät nilkat ja toinen polvi sekä sormet koronan jälkeen. Myös päkiät aristivat ja kävely oli hankalaa. Välillä myös sormiin koski. Tätä kesti noin viisi kuukautta ja olin tietty kauhuissani, että taasko alkaa nivelreuma kummitella. Onneksi meni ohi ja pahimpiin kipuihin sain terveyskeskuksesta pronaxenia. Kivut valvottivat ja välillä meinasi itku päästä. Kipu oli pahimmillaan öisin. Sellaista juilivaa poraamista, joka valvotti.
Pidemmän aikaa olin myös aamuisin kankea ja toinen jalka toimi huonommin kuin toinen. Nyt on sekin takana ja jumppaan uutterasti, venyttelen ja teen tasapainoharjoituksia. Välillä oli nimittäin myös vaikeuksia tasapainon kanssa.
2020 helmikuussa sairastin koronan (silloin ei vielä testattu, mutta lähipiiri altistunut ym ja menetin hajuaistin ym).
Siitä yli puoli vuotta eteenpäin kärsin vihlovista vaihtelevista nivelkivuista ja puoli vuotta kestäneestä ripulista. Nivelkivut tuntui etenkin aamuisin herätessä, jalkaterät aivan jäykät kuin vanhuksella. Pyöräillessä vuorotellen jalkateriin alkoi vihlomaan niin että pyöräily oli vaikeaa. Nukuin puoli vuotta joka vklp vhintään 12h/yö, joskus enemmän. Sitten pikkuhiljaa oireet helpottui.
Onpa helpottava kuulla näitä teidän kokemuksia.
Itsellä on reumasairaus joka on pysynyt melko hyvin hallinnassa, mutta nyt joulukuun alussa joku lievä virusinfektio (korona?) laukaisi taas vaihtelevat nivelkivut. Kipu pomppii nivelestä toiseen saman päivän aikana. Minullakin tämä alkoi alaselän kipuina, kuten joku täällä mainitsi.
Jouluna söin jouluruokia ja aamulla herätessäni oli nivelkipuja ja jäykkyyttä. En ole ollut kipeänä vuosiin.
Joskus myös virus voi laukaista reaktiivisen artriitin.
Vierailija kirjoitti:
KORONA ja KORONApiikit ovat immuunia syöviä, joten kaikki taudit ja muut tulevat herkemmin, oli ne sittem bakteereja , viruksia , sieniä tai mitä vaan. Myös syöpiä valtavasti ja sydänongelmia.
Foliohatun aivot suli naapurin ottamasta rokotteesta, voi voi.
Mulla ei rokotusta ja on tuollaisia oireita. En tiedä mitä ruokien sisällä on tai lisäaineet, juomat. En saa luomua helposti. Olen yrittänyt ottaa magnesiumia ja rautaa eilen. Lihasoireita siis, joskus nivel. Vaihdevuosissa paheni. Mutta kylmä vaikuttaa talvisin myös ja kenkä. Olisipa lisää villaa.