Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reaktiivinen niveltulehdus koronan/virusinfektion jälkeen

Vierailija
23.12.2023 |

N. 3 viikkoa kipeäksi tulemisen jälkeen kipeytyi toisen jalan nilkan nivelet, siitä päivä eteenpäin, niin kipeytyi myös polvi.

Olen nuori, liikkuva normaalipainoinen henkilö, jolla ei ole ole normaalisti mitään nivelvaivoja tai kipuja. Niveliin ei ole kohdistunut mitään vammaa, kipu on epäsymmetristä, vain toisessa jalassa ja se ilmenee pahiten näiden nivelten kolotuksena ja vihlontana levossa. 

Nettitohtori Googlen avustuksella olen päätellyt, että kyseessä on reaktiivinen niveltulehdus, joka voi tulla infektion jälkeen. Yleensä bakteeri-infektion, sp-taudin, tai ripulitaudin. 

Onko muilla ollut tällaista? 

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut tuosta, mutta mulla on kummallinen kokemus, että lonkat ovat kipeät oltuani kipeänä aiemmin. Juurikin ollut joku virustauti, olisiko RS-virus tai korona ja sen jälkeistä oireilua. Syyseuraussuhteita on hankala hahmottaa. Hyvä kun kerroit tuosta. Pistän asian seurantaan. 

Vierailija
2/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen jalan nilkka tullut kipeäksi ja monella muullakin tutulla sama juttu. Kaikilla oikea jalka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen jalan nilkka tullut kipeäksi ja monella muullakin tutulla sama juttu. Kaikilla oikea jalka.

Minulla myös oikea nilkka! Mitä ihmettä. Ap

Vierailija
4/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut tuosta, mutta mulla on kummallinen kokemus, että lonkat ovat kipeät oltuani kipeänä aiemmin. Juurikin ollut joku virustauti, olisiko RS-virus tai korona ja sen jälkeistä oireilua. Syyseuraussuhteita on hankala hahmottaa. Hyvä kun kerroit tuosta. Pistän asian seurantaan. 

Nettiä tonkiessa selvisi, että joillain tosiaan kipeytyy nivelet flunssan yhteydessä. Itselleni tämä on uusi asia, lihaskipuja flunssassa on ollut, mutta ei nivelsärkyjä flunssan jälkeen. Ap

Vierailija
5/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttu sai koronasta niin pahat nivelkivut, että on nyt pyörätuolissa. 

Vierailija
6/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu sai koronasta niin pahat nivelkivut, että on nyt pyörätuolissa. 

No eipä tämä niin rajua ainakaan nyt ole. Kipu ei ole kovaa eikä estä normaalia liikkumista, jalka kestää astumista ja painoa, kipulääkkeisiin ei ole tarvinnut koskea ainakaan vielä. Ikävästi vaan välillä vihlaisee ja on outo homma. Ap

Vierailija
7/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. Tuohon hoitona on tulehduslääkekuuri ja mahdollisesti kortisonipistokset niveleen. Mennee ohi muutamassa kuukaudessa. Sulla on näköjään lievä tapaus, koska et ole vielä mennyt lääkäriin ja pystyt kävelemään. 

Vierailija
8/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oikeassa jalassa hermo kipua joku 6 viikkoa. Ei saanut nukuttua kivulta kunnolla. Myöhemmin jalkapöytä paisui tyyliin kolmekertaiseksi ilman mitään syytä. Nyt on oikea polvi ollut pari kuukautta paskana. Ei ole päässyt liikkumaan, niin yleiskunto romahtanut totaalisesti. Ei todettua koronatartuntaa, 1 rokote.

Vierailija
9/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli reaktiivinen artiitti hyvin kauan sitten kahdesti muutaman vuoden välein. Sen syytä ei saatu selville. Olin 20 ja 30 ikävuoden välillä ja erittäin hyväkuntoinen urheilija.

Kipu ilmestyi lonkkaan, mutta lääkäri ei ottanut sitä tosissaan. Muutamassa päivässä polvi oli paisunut lentopallon kokoiseksi, ja siitä alkoi punkteeraaminen ja kortisonin pistäminen. Oikeasta polvesta tulehdus siirtyi vasempaan nilkkaan, ja ennen häipymistään tämä tuntematon pöpö turmeli yhtä varvasta niin, että se jäi pysyvästi hieman koukkuun. En muista, menikö tuohon puoli vuotta vai vuosi.

Vierailija
10/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

piikit

Korona on laboratoriossa kehitetty virus ties mihin tarkoitukseen. Miksi pidät rokotetta todennäköisempänä aiheuttajana kuin itse virusta. Mietippä vähän miten Kiinassa toimittiin kun tiedettiin, että kyseinen virus oli päässyt karkaamaan laboratoriosta. Aika rajut toimenpiteet siellä oli.

Vierailija
11/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

piikit

Korona on laboratoriossa kehitetty virus ties mihin tarkoitukseen. Miksi pidät rokotetta todennäköisempänä aiheuttajana kuin itse virusta. Mietippä vähän miten Kiinassa toimittiin kun tiedettiin, että kyseinen virus oli päässyt karkaamaan laboratoriosta. Aika rajut toimenpiteet siellä oli.

Samaa mieltä eikä tämä ole edes mitään foliohattuilua enää tässä vaiheessa. Nimittäin yhä keväällä 2023 HS uutisoi, että Kiina yhä pimittää dataa eikä ole suostunut luovuttamaan pyydettyjä tietoja WHO:n tutkijoille.

Viruksen todellinen alkuperä on yhä kysymysmerkki. Omituista on myös se, että tähän mennessä viruksen olisi kuulunut jo laantua ja muuttua lieväksi, mutta siitä huolimatta koronaa yhä kiertää ja sairastuttaa ärhäkkään tautiin jopa nuoria ja rokotettuja henkilöitä.

Vierailija
12/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli reaktiivinen artiitti hyvin kauan sitten kahdesti muutaman vuoden välein. Sen syytä ei saatu selville. Olin 20 ja 30 ikävuoden välillä ja erittäin hyväkuntoinen urheilija.

Kipu ilmestyi lonkkaan, mutta lääkäri ei ottanut sitä tosissaan. Muutamassa päivässä polvi oli paisunut lentopallon kokoiseksi, ja siitä alkoi punkteeraaminen ja kortisonin pistäminen. Oikeasta polvesta tulehdus siirtyi vasempaan nilkkaan, ja ennen häipymistään tämä tuntematon pöpö turmeli yhtä varvasta niin, että se jäi pysyvästi hieman koukkuun. En muista, menikö tuohon puoli vuotta vai vuosi.

Olitko siis ollut kipeänä ennen nivelten turpoamista, vai tuliko se urheilemisen/treenin jälkeen? 

Vierailija
13/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa hyvin lievältä reaktiiviselta niveltulehdukselta jos on sellainen. Kortisonipiikit parantaa nivelet parhaiten joiden antamisessa muuten reumalääkärit ovat parhaita. Joskus tarvitaan reumalääkitystä ja kortisonia tabletteina.

Vierailija
14/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kipeytynyt vasen lonkka molempien koronatartuntojen jälkeen. Tulehduskipulääkekuurilla parantui.

Vierailija
15/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko sinulla ap 39 asteen kuume ja nivel turvonnut kuin jalkapallo?

Vierailija
16/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa hyvin lievältä reaktiiviselta niveltulehdukselta jos on sellainen. Kortisonipiikit parantaa nivelet parhaiten joiden antamisessa muuten reumalääkärit ovat parhaita. Joskus tarvitaan reumalääkitystä ja kortisonia tabletteina.

Mitä muuta tämä sitten voisi olla? Olen yhä hieman toipilaana rajusta flunssasta, joka alkoi sen 3vk sitten ja nyt tällä viikolla tuli nämä kivut nilkassa ja polvessa, jotka vihloo pitkin päivää ja pahenee levossa. Jalkaan ei ole kohdistunut mitään ylirasitusta tai vammaa. Eihän tälle ole mitään muuta loogista selitystä. Ap

Vierailija
17/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko sinulla ap 39 asteen kuume ja nivel turvonnut kuin jalkapallo?

Ei kaikille nouse kuume ja turpoa nivelet reaktiivisessa artiitissa.

Vierailija
18/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin n. 20v sitten reaktiiviseen niveltulehdukseen, yersinian jälkeen. Yersinian sain Tallinnan matkalla, ilmeisesti syötyäni sianlihaa. Sain työterveyslääkäriltä lääkkeen nimeltä Vioixx, jota  en kuitenkaan syönyt, koska kuulin sen haittavaikutuksista. Lääke vedettiin  myöhemmin pois markkinoilta. Niveloireet kestivät muutamia kuukausia. Polvien turvotusta, jäykkyyttä, punoitusta. Sen jälkeen ei ole ollut mitään oireita.

Vierailija
19/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koronan jälkeen nivelkipuja aika tarkkaan 6 kuukautta. En käynyt lääkärissä, ja meni onneksi ohi itsestään.

Vierailija
20/40 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain koronan aika pahana, kun silloin ei ollut vielä rokotuksia. Siitä tuli tuo reaktiivinen artriitti. Alkoi lonkkaluun tienoilta ja oli alaselkä todella kivulias usean viikon ja joka asennossa oli tuskaista olla. Sitten se siirtyi ranteisiin ja sormiin ja toisen jalan nilkkaan. Kesti siis yhteensä melkein pari kuukautta, mutta vaihtoi siis paikkaa ajan kuluessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän