Minua ei ole koskaan kuritettu ruumiillisesti kun olin lapsi. Olen 45-vuotias.
Muistan kun joitakin kavereita hakattiin ja se kuulosti jo silloin sairaalta. He olivatkin hyvin säikkyjä jo lapsina. Minun kotona ei kuritettu, vaikka olin työväenluokkaa ja poika. Isä ärähti, mutta ei koskaan käynyt käsiksi. Joitakin kavereita kuulemma hakattiin remmillä niin että veri roiskui.
Kommentit (28)
Vastoin yleistä käsitystä ihmisillä on aina ollut kyky ja mahdollisuus ajatella omilla aivoillaan ja tietää mikä on oikein ja väärin, vaikka yhteiskuntassa olisikin vallalla tuhoavia normeja ja niitähän tulee säännöllisesti, esimerkiksi itänaapurissa tällä hetkellä.
Ap kirjoitti että remmiä saaneet oli säikkyjä. Samoja kokemuksia. Olin kaverin kanssa joskus ulkona ja siihen tuli joku humalainen ukko mölisemään. Ei se ollut mitenkään uhkaava, mutta kaverini alkoi vapisemaan holtittomasti ja höpöttämään itkunsekaisesti että "kohta se alkaa lyömään, kohta se alkaa lyömään". Myöhemmin selvisi että hänen isänsä oli alkoholisti joka hakkasi häntä.
Totta, lapsena traumatisoitunut on säikky, minäkin olen.
Meillä ei väkivalta loppunut edes siihen että laki joka kielsi pieksämisen, tuli voimaan joskus vuonna 83-84 (en muista tarkkaan vuotta). Sen kyllä muistan että isä vaan nauroi v*ttumaisesti että muahan ei yksikään laki estä kakaroitani pieksämästä ja minähän jatkan sitä jos niin haluan!
ei todellakaan uskaltanut kertoa opelle, terkkarille tms koska oli jo uhattu vaikka millä (enkä halunnut enää yhtään enempää selkääni).
Joo ei se 80-luvulla tullut laki estänyt mitään koska NYKYÄÄNKIN vielä osa pieksää lapsiaam.
Kyllä se kuri pitäisi olla, ala-asteella opettaja nosti seinille ja ylä-asteella luotiin karttakepillä näpille tai raahattiin pihalle hiuksista vetämällä. Nykyään kun kaikki saa tehdä mitä haluaa, niin ei ole mikään ihme kun nuoriso on mitä on, turpaan vaan ja kerrasta niin oppii jo nuorena olemaan, piste.
Joo sontaväkeä on tosiaan kaikissa luokissa ja yleensä lapsi hakkaavat ovat luonnevikaisia. Se ei katso taustaa tai varallisuutta.
t. Kulissiperhe joka näytti varakkaalta, mutta kulissien takana perhehelvetti