Miksi Kauneimmat joululaulut tilaisuudessa ihmiset ei laula?
Olen käynyt parissa eri kirkossa paikkakunnallani laulamassa eri vuosina kauneimpia joululauluja ja ihmetellyt suuresti, kun ihmiset ei laula? Miksi mennä istumaan tuppisuuna?! Tunnelma on ollut lässähtätänyt ja tänä jouluna tilaisuus oli lähikirkossa vain 40 min. Viimeisenä laulettu Maa on niin kaunis on aina ennen laulettu viimeinen säkeistö seisaaltaan mutta nyt siitäkin oll luovittu ja nuorehko pappikin veisasi istualtaan. Taidan jättää nuo jatkossa kokonaan välistä, vaikka olen itse pitänyt aina laulamisesta.
Kommentit (24)
Kouluissa laulettu jo 20v vähemmän kuin ennen niin yhteislauluperinne alkaa kuihtua. Lapsen koulussa oli joulujuhlassa 2 yhteislaulua ja olin ainoita laulavia vanhempia.
Oon huomannut, että Helsingissä papitkaan ei nouse ylös Maa on niin kauniin lopussa. Omalla kotipaikkakunnalla kaikki nousee. On kyllä tosi paljon kiinni seurakunnasta, että miten Kauneimmissa joululauluissa yhteislaulu sujuu.
Heh, mä taas kävin ensimmäistä kertaa lapsuusvuosien jälkeen Kauneimmissa joululauluissa tänä vuonna ja vierustoveri loi minuun pitkiä katseita (ei ihailevia..), kun lauloin suht kovalla äänellä. En pysty laulamaan nuotilleen jos en kuule omaa ääntäni niin..
Meidän kirkon mieskanttorilla oli hirvee kiire, laulut vedettiin hirveellä hopulla mekaanisesti. Ei malttanu soittaa edes sibeliuksen itse säveltämää välisoittoa En etsi valtaa, loistoa -kappaleessa. Maa olisi niin kaunis olis harras ja juhlallinen, mutta ukko paahtoi alusta loppuun kuin päätön. Olikohan kanttorilla kiire saunavuoroon?