Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Kauneimmat joululaulut tilaisuudessa ihmiset ei laula?

Vierailija
23.12.2023 |

Olen käynyt parissa eri kirkossa paikkakunnallani laulamassa eri vuosina kauneimpia joululauluja ja ihmetellyt suuresti, kun ihmiset ei laula? Miksi mennä istumaan tuppisuuna?! Tunnelma on ollut lässähtätänyt ja tänä jouluna tilaisuus oli lähikirkossa vain 40 min. Viimeisenä laulettu Maa on niin kaunis on aina ennen laulettu viimeinen säkeistö seisaaltaan mutta nyt siitäkin oll luovittu ja nuorehko pappikin veisasi istualtaan. Taidan jättää nuo jatkossa kokonaan välistä, vaikka olen itse pitänyt aina laulamisesta. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meihin vanhempiin polviin muinainen kansakoulu jätti pysyvän jälkensä ja mykisti meidät. Meille nuotin vierestä laulaville opettaja sanoi, että aukokaa vain suuta, mutta älkää päästäkö ääntä joulujuhlakuorossa, jossa luokan kaikki oppilaat mukana. Kun katselee telkkarista jumalanpalveluksia ja yhteislauluohjelmia, niin varsinkaan miehet eivät edes suutaan auo laulamisesta puhumattakaan eivätkä läheskään kaikki naisetkaan laula, vaikka kyseessä olisi erittäin tuttu virsi tai laulu. Se harmittaa. Olen itsekin huono laulaja, mutta laulan kuitenkin yhteislaulutilaisuuksissa. Äänellään se lintukin laulaa ja variskin on lintu. 

Vierailija
2/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pikkupaikkakunnalla kyllä noustiin viimeisessä säkeistössä ylös, mutta tosiaan, laulanta oli vaisua. 

Mietinkin siinä penkissä istuessa, miten mahtava kokemus olisi, jos kaikki todella laulaisivat!

Toisaalta ymmärrän hyvin, itse kyllä laulan mutta hädintuskin kuuluvasti, syystä ettei mulla ole lauluääntä ja häpeän sitä, vaikka tykkäisin kyllä laulaa. 

Toinen syy on se, että osa lauletuista lauluista oli uppo-outoja, en pystynyt minäkään laulamaan niitä edes hiljaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni laulaa muuten kuin yhteislaulutilaisuuksissa? Laulaminen muuttuu vaikeammaksi, jos sitä tekee harvoin.

Vierailija
4/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailepa esimerkiksi viisi-, kuusikymmen lukujen kirkkoveisuuta nykyiseen kimittämiseen. Anteeksi nyt kamalasti, mutta mielestäni veisaamisen pitää olla veisuuta, johon kaikki osallistuvat, laulavat sydämensä kyllyydestä, ja kun kaikki osallistuvat, ei meidän, jotka emme laula täydellisesti, äänemme paljonkaan kuulu tai häiritse muita.

Jotain näiden naiskanttorien kanssa on mennyt pieleen, kirkkoon tullaan laulamaan yhdessä, ei kuuntelemaan kanttorin korkeata ääntä, joka ei salli toisten osallistua.

Matalampi ääni, jokaiselle sopiva on paljon, paljon parempi, kun se saa kaikki mukaan ja juuri siitä syntyy se ihana tunnelma. Ja miehetkin laulamaan täysillä. Kun olisi vielä hämärämpi valaistuskin, vain tekstin kohdalla lamppu kaikilla.

Ja tärkein vielä lopuksi, kaikkihan tahtovat laulaa niitä tutuista tutuimpia joululauluja ja -virsiä, sitä vartenhan kirkkoon tullaan.

Vierailija
5/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan välillä kuunnella, kun iso joukko laulaa, sitä on hieno kuunnella. Välillä taas herkistyn niin,etten pysty laulamaan.

Mutta pääasiassa kyllä laulan ja meidän kirkossa laulettiin komeasti tällä viikolla.

Vierailija
6/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulaisin kyllä kirkossa mielelläni. Mutta aina vedetään liian korkealla sävel-lajilla, ettei vaan pysty sovittamaan omaa äänialaa siihen.

Vierailija
7/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja liian korkeasta sävellajista! Laulut pitäisi sovittaa alemmaksi, jotta olisi helpompi laulaa. Tätä ei osata eikä tehdä. Tuttujahan nuo laulut oli ja ikivanhoja. 

Vierailija
8/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni tilaisuudessa ei ole mikään pakko laulaa, vaan siellä SAA laulaa jos niin haluaa. Itse osallistuin Ulvilassa kauneimpiin joululauluihin jossa kaikki laulut tulkattiin viittomakielelle, ja yleisö opetettiin ensin viittomaan Maa on niin kaunis-laulun ensimmäinen säkeistön, ja sen jälkeen se laulettiin jolloin suuri osa yleisöstä myös viittoi laulun. Lauluja säestettiin uruilla, pianolla ja ukulelella ja tilaisuus kesti 65min. Oli hieno tilaisuus.

Vierailija
9/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset laulaa ja toiset kuuntelee, ihan ok.

Vierailija
10/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulutaitoa oli ennen vanhaan ainakin maalaispaikkakunnilla. Miehetkin veisasi kirkossa. Nykyään ei löydä kirkossaveikä lauleta kuin ehkä kerran vuodessa näissä joululauluissa eikä ole uskallusta eikä taiyoa enää laulaa ääneen. Surullista mutta näin se menee. Maallistuminen näkyy myös. Joulun aikana mennään fiilistelemään kirkkoon, vaikka ei siihen enää kuulutakaan. 

Vierailija
11/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän yhteislauluissa ole laulutaidolla väliä. Jokainen laulaa tyylillään ja sillä äänialalla kun pystyy, kunhan sävelkulku menee jokseenkin oikein.

Vierailija
12/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän yhteislauluissa ole laulutaidolla väliä. Jokainen laulaa tyylillään ja sillä äänialalla kun pystyy, kunhan sävelkulku menee jokseenkin oikein.

Ei ole väliä mutta kun suurin osa ei laula koko aikana yhtään mitään. Tilaisuudessa ei ollut esilaulajia eikä kuoroa. Ap

Vierailija
13/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilaisuuden nimi on kauneimmat joululaulut, niin ehkä ne kannaattaa myös pitää kauniina.

Vierailija
14/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On laulutaidolla väliä. On nimittäin meitä jotka emme ole hiukkaakaan musikaalisia emmekä osaa laulaa. Koulun laulukokeessakin me vain puhuimme pitkään, lauluksi sitä ei voi nimittää. Tätä musikaalisten henkilöiden on ilmeisesti vaikea tajuta. Pidän silti musiikista ja lähtisin mielelläni johonkin kirkon tms. joulukonserttiin.

Vierailija
15/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monet tuntuvat ajattelevan, ettei sovi laulaa julkisesti, ellei ole kansainvälisen tason idols-finalisti. Köyhdyttäneet ruohonjuuritason laulukulttuuria moiset kisat...

Vierailija
16/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laulaisin kyllä kirkossa mielelläni. Mutta aina vedetään liian korkealla sävel-lajilla, ettei vaan pysty sovittamaan omaa äänialaa siihen.

Tämä. Minäkin osaan laulaa, mutta en ole sopraano, toisinkuin kaikki kanttorit tuntuvat olevan.

Vierailija
17/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä laulan aina kun pystyn, keikatkin laulan yleensä läpeensä. Vanhemmiten vaan huomaan, etten oikein enää pysy itse nuotissa jos melutaso ympärillä nousee liian korkealle. Eli paha laulaa, kun ei oikeasti kuule enää omaa ääntään ympäristön äänten yli.

Vierailija
18/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On laulutaidolla väliä. On nimittäin meitä jotka emme ole hiukkaakaan musikaalisia emmekä osaa laulaa. Koulun laulukokeessakin me vain puhuimme pitkään, lauluksi sitä ei voi nimittää. Tätä musikaalisten henkilöiden on ilmeisesti vaikea tajuta. Pidän silti musiikista ja lähtisin mielelläni johonkin kirkon tms. joulukonserttiin.

Täysin sävelkorvattomia on 10% ihmisistä. Tuskin nyt suurin osa yhteislauluun menijöistä on sellaisia.

Vierailija
19/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeelta laulukoulutetut kanttorit tykkää itse vetää. Harmi. Itse laulan aina oktaavia alempaa, niin on mukavampaa kuin koilottaa korkeelta.

Vierailija
20/24 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja liian korkeasta sävellajista! Laulut pitäisi sovittaa alemmaksi, jotta olisi helpompi laulaa. Tätä ei osata eikä tehdä. Tuttujahan nuo laulut oli ja ikivanhoja. 

Muistan jonkun musiikkiammattilaisen, olisiko ollut kanttori - jonkun kuitenkin - moittineet tässä joku vuosi ihan lehdessä, että nykyihmisten ääni on madaltunut, kun ei enää lauleta, ja virsiä täytyy soittaa matalemmalla sävellajilla tämän takia.