Muita joilla surkea joulu edessä?
Minulla on tähän astisen elämäni p*skin joulu tulossa. Ei kiinnosta enää yhtään edes viettää koko joulua. Olen aina ollut todella innokas jouluihminen ja se on ollut minulle vuoden tärkein päivä.
Nyt ei ole mitään tunnelmaa ja lasken sekunteja siihen että saisin palata kotiin ja jatkaa arkea. Olen äitini luona ja meillä on täällä mummokin. Enomme kuoli eilen ja mummo ja äiti ovat tietysti surun murskaamia ja heillä on paljon muutakin huolta surun lisäksi käytännön asioiden järjestelyissä koska enolla oli järkyttävästi velkaa.
Olen huolissani mummoni voinnista, hänellä ollut monta suurta menetystä lyhyen ajan sisään ja jännittää myös koepalatuloksia jotka selviävät vasta tammikuussa. Pelkään että mummo saa sydänkohtauksen.
Äiti ja isä yrittävät pitää tunnelmaa jotenkin kasassa ja laittelevat joulua normaaliin tapaan. En kehtaa lähteä kotiin vaikka oikeasti haluaisin viettää joulun ihan itsekseni kaupungissa ja tunnen syyllisyyttä pelkästä ajatuksesta että kehtaan olla näin itsekäs. Haluaisin vain levätä rauhassa pyhät ja viettää mukavaa joulua, se onnistuisi nyt paljon paremmin yksin kuin tässä seurassa.
Minullakin on ollut raskas vuosi ja burnoutin alkua, teen useampaa työtä ja työni on myös hyvin ihmisläheistä ja vaatii paljon empatiakykyä ja sosiaalisia kykyjä. Olisin kaivannut sellaista tasaista ja seesteistä joulurauhaa.
Meillä ei ole patjaa nyt minulle, mummo nukkuu sohvalla minun patjani kanssa ja itse kovalla sängyllä peitto patjana. Minulla tulee erittäin pahoja migreenikohtauksia pienistäkin niskajumeista ja nyt tiedän jo valmiiksi että oma jouluni menee täysin migreeniä potiesssa. Lääkkeet toimivat minulle melko huonosti ja lähinnä väsyttävät ja oksettavat.
Tuntuu hirveän pahalta ajatella tässä tilanteessa itseään mutta tänne kehtaa anonyymisti avautua.
Itkin koko viime yön silkasta pettymyksestä että oma jouluni ja lomani meni nyt näin pilalle, hävettää hirveästi edes ajatella näin. Joulu on kuitenkin minulle ollut aina sellainen rauhoittumisen hetki ja todella odotettu päivä vuodesta.
En kehtaa edes ehdottaa että lähtisin kotiin ilman mitään "hyvää" ja sosiaalisesti hyväksyttävää syytä, mietin pitäisikö yrittää ottaa jokin keikka huomiselle ja muille pyhille niin olisi syy olla kotona ilman syyllistämisiä ja perheen kiukuttelua.
Olen hirveä ihminen mutta minua ei enon kuolema kosketa koska olen nähnyt hänet vain pari kertaa lapsena. Toki suren äidin ja mummon puolesta mutta en jaksaisi hirveästi surussa rypeä kun jatkuvasti pitää töissäkin pinnistellä monenlaisten murheiden ja ihmiskohtaloiden kanssa.
Anteeksi jos viestini loukkaa jotakin.
Toivottavasti teillä muilla lukijoilla on mukava ja rauhallinen joulu! <3 tänne saa myös muut kertoa omista murheistaan jos haluaa.
Kommentit (47)
Eikö olisi ihan aikuismaista nostaa asia esille, että koska tämä joulu on vähän erilainen menetyksistä ja jokaisen henkilökohtaisesta tilanteesta johtuen, niin sovitaanko, että ei edes yritetä väkisin kyhätä kasaan sitä "perinteistä joulua", jota kukaan ei muutoinkaan haluaisi tässä tilanteessa viettää, vaan jokaisella olisi tänä vuonna vapaus viettää sellainen joulu, joka parhaiten tukee omaa hyvinvointia?
Ei? Ok, no sitten vaan hampaat irvessä ja itkukurkussa sukuloimaan
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siis myös siskoni täällä ja siskoakin lähinnä masentaa. Molemmat haluaisimme vain lähteä koteihimme.
Ap
Hankkikaa jostain patja ja käykää Alkossa. Osanottoni. Elämä on välillä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
On minulla siis sänky mutta patjaa siinä ei ole nyt koska se on mummolla, ei tässä talossa vieraspatjoille ole ollut tarvetta. :D Aivan p*skaa.
Ap
Aivan paskaa, ettet voi naapurista lainata patjaa. Mutta tarinassasi vuotaa yli pari muukin kohta, esim tuo autoimluunihöpinä ja aivan järkyttävä migreeni.
Pasi, onko kukaan yrittänyt ehdotella sulle mielenterveyspalveluita? Saisit apua siihen laskeutuneeseen peräsuoleesikin.
Pappa kuoli 1977, mutta sitä ennen kerkisi aiheuttaa kauheita jouluja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa patjaan. Taloudellinen tilanne on siis myös älyttömän kurja. Toisekseen ei ole järkeä tuhlata patjaan parin päivän takia.
Asun samassa kaupungissa kuin äitini, meillä vain 15km välimatka joten ihan hyvin voisin olla kotonakin yöt ja käydä vaikka syömässä jouluna kotona kun se tuntuu perheelle tärkeää olevan.
Minulla ei kuitenkaan ole edes autoa eikä täällä julkiset kulje joten en kehtaa ehdottaa että minua pitäisi vielä erikseen alkaa kuskailemaan tämän kaiken muun masennuksen keskellä.
Ap
TAKSI
Menisin varmaan kotiin ja pitäisin puhelimen päällä jos tulee hätä heille. Onhan videopuhelutkin. Miten niitä velkoja jouluna setvii tai saa tietoja kuka ne velat maksaa.
Joulukärsimys on ihmisen ja perheiden parasta aikaa. Putkat ja turvakodit pullollaan joulumielisiä.
Ihan hyvä muistaa tämä kun pää hiessä kuorrutatte sitä 11 kilon sianpersettä ja mietitte, kumpaa punkkua sen kanssa juodaan ja rähjäätte perheillenne.
Vierailija kirjoitti:
On minulla siis sänky mutta patjaa siinä ei ole nyt koska se on mummolla, ei tässä talossa vieraspatjoille ole ollut tarvetta. :D Aivan p*skaa.
Ap
Niitä saa tänäänkin kaupasta. Tämän perusteella 0/5 provo.
Eikö mitään positiivista aloittajalla joulussaan ole? Mikset ottanut omaa patjaa mukaan? Tai käy jyskissä tai ikeasta ostamassa taitettava patja.Siinä hätätapauksessa nukkuu. Jos ei migge lääkkeet auta niin varaa aika lääkärille ja hanki uudet,ei ole vaikeaa. Vaikka ei joulun tunnelmaa ole niin ole tukena,paikalla sitä äitisi ja mummosi nyt eniten tarvitsee. Pelkkä läsnäolosi auttaa.
Mummo sänkyyn ja sinä sohvalle. Onpa hassu tilanne. Täytyykö siellä koko joulu olla ja missä poikaystävä.
Vierailija kirjoitti:
Et selvästikään halua edes auttaa itseäsi, joten sitten kärsit.
Kuinka köyhiä täällä kaikki on, jos 15 euron patja maksaa liikaa?
Ihme, ettei ensimmäistä lausetta Suomessa koskaan sanota ulkomaalaisille, tai jos sanotaan, niin hyvin harvoin.
AP, ehdotan seuraavaa. Sano perheenjäsenille, että tämä tilanne on järkyttänyt myös sinua niin paljon, että oli vaikea nukahtaa etkä saanut kovalla sängyllä nukuttua lainkaan viime yönä (ei tarvi alkaa eritellä tarkemmin mikä osuus surusta oli kuoleman aiheuttamaa). Ja että tunnet jo migreenin tulevan.
Että kumpi olisi perheelle mieluisampi vaihtoehto, joko yhdessä kolehdilla/ joululahjana/ investointina tuleviin sukujouluihin hakisitte vanhempien myöhempäänkin käyttöön varapatjan tai vaikka myisitte patjan joulun jälkeen jos kaikilla on rahat tiukalla.
Tai toinen vaihtoehto olisi, että joku heistä vie sinut omaan kotiisi yöksi ja hakisi sitten erikseen myöhemmin viettämään joulua aattona tai joulupäivänä. Ei yhtä perheenjäsentä voi kohdella noin ettei edes patjaa anneta ja oletetaan nukkuvan laverilla monta yötä.
Läsnäolosi voi olla lohduttavaa mummolle ja äidille. Mutta ei suakaan voi miten vain kohdella.
Jos mikään näistä ei käy niin olisko ensi yö helpompi nukkua matolla jonka päälle kasattu myös muita mattoja ja peittoja. Ellei kukaan halua vaihtaa omaa makuupaikkaansa kanssasi.
Hirveä joulu täälläkin. Olen ollut aina jouluihminen, järjestänyt ison perinteikkään sukujoulun. Nyt tulikin yllättäen, järkyttävällä tavalla avioero, jonka seurauksena mielenterveys romahtanut äkisti.
Taitaa taas olla näitä palstan "tarinankertojien" satuja joissa tarinankertoja väittää vastaan jokaiselle kommentoijalle miten tai miksi ei voi jotain asiaa tehdä.
Mutta toisaalta samapa se, meneehän se joulu näinkin tänne jotain tyhjänpäiväisiä kirjoitellessa. Ei mullakaan oo parempaakaan tekemistä.
Lainaus aloituksesta:
"mietin pitäisikö yrittää ottaa jokin keikka huomiselle ja muille pyhille"
Mikä keikka? Pukki, pankkiryöstö vai joku muu?
Claes Ohlsson, Tokmanni, Rusta, Biltema ja Motonet on auki tänään kuuteen. Jokainen myy ilmapatjoja. Mitäs jos nyt alkuun kipaiset hakemaan sellaisen itsellesi? Ja sitten asetut mummon viereen juttelemaan niitä näitä. Oman lapsen menetys on pahinta, mitä ihmiselle voi käydä. Koita vaikka sen kautta kaivaa vähän empatiaa sen omaan napaan tuijottamisen sijasta. Saattaa tulla joulumieli sullekkin?
Minun puolivuotias vauvani kuoli äkillisesti reilu kuukausi sitten. Tuska on sanoinkuvaamaton, kaunis pieni tyttöni. Jouluihmisenä olin suunnitellut joulua, varsinkin joulukuusta ja palloja, kuinka pikkuinen niitä sitten ihmettelisi. Nyt on vain tyhjä syli.
Voimia kaikille teille joihin sattuu.
Olisin yhden yön, auttaisin paljon keittiössä ym hommissa ja lähtisin aattoiltana kotiin taksilla tai pyytäisin kyydin. Syyksi sanoisin migreenin, voi myös sanoa että saatte rauhassa surra jne.
Mistä saa patjan 15 eurolla? Tarvitsisin...
Tässä mun ihana joulutarina:
Mies jätti pakastimen oven auki eilen aamulla ja huomasin sen iltapäivällä. Kaikki on sulanut, ja mulla tilillä 40 euroa (koska vanhan kissan eläinlääkärilaskuun meni 450 euroa).
Mies on päivystystöissä eilisaamusta asti eikä varmasti jaksa tehdä mitä lupasi, eli lähteä jouluruuat hakemaan. Hän tietää, että oon p.a.
Joten askartelen hänelle potentiaalisesti tappavaa joulunakkikeittoa lämmenneistä nakeista ja itse syön riisipuuroa ja sulaneista marjoista keitettyä soppaa.
Lähikaupassa kävin (auto hajosi tiistaina joten kauemmas en pääse) eikä siellä ollut laatikoita eikä yhden yhtä pientä kinkkurullaa.
Tää olis koomista ellei vituttaisi niin paljon. Mutta nälkään ei todellakaan kuolla.