Onko teille tulossa stressaava vai stressitön joulu?
Meille stressitön, melkein kaikki on valmista.
Mielestäni on lapsia kohtaan väärin stressata.
Kommentit (38)
Stressitön koti joulu meillä. Eilen ostettiin kaikki perinneruuat valmiina kinkkua myöten ja muitakin herkkuja. 200e kauppalasku ja viikon ruuat kadelle aikuiselle.
Muillakin lähiomaisilla kaikki hyvin eikä kenenkään tarvitse tahtomattaan jäädä yksin. Tiedämme mitä heille kuuluu ja sitten huolehtisimme jos joku jäisi tahtomattaan yksin tai jos ei olisi rahaa niin avustaisimme.
Toivotaan,että ihan tavallinen joulu tulisi. Stressi tulee kyllä minulle ainakin ihan muusta kuin joulussa,jos on siis tullakseen.
Isän luokse aatoksi kutsuttu on,toinen poika miniän kanssa ja kaikki lapsenlapset siellä. Lasten joulua odotan eniten.
Äiti nukkui pois muutama vuosi sitten,haudalla pyhien aikaan käyn. Kynttilämeri sykähdyttää aina.
Joulunajan yöt töissä,aika mahtavaa,vaikka unet toki jää vähemmälle
Joulupäivänä toinen poikani tulee toivottavasti syömään luokseni.
Stressitöntä joulunaikaa kaikille!
Riippuu ihan minusta. Yllätyin oikeastaan, että tänään on jo 23 päivä. Sinne se vuosi taas meni niin että humpsis.
Stressi yritti nostaa päätään, ihmisethän sen tekevät. Ei enää lähdetä riitaisiin ja meluisiin sukujouluihin, mutta nyt on ensimmäinen joulu, kun omat vanhempani ovat erillään (toinen hoivakodissa). Tämän lisäksi poiketaan katsomaan vanhusparia, joista toisella alkavat syöpähoidot. Äitini olisi toivonut, että saisin aikuisen tyttären samaan matkaan, eikä suostu ymmärtämään, etten voi vaikuttaa aikuisen ihmisen menemisiin ja tekemisiin saati työvuoroihin (yötyössä pyhät). Phuuh, onneksi tämäkin menee taas ohi.
Stressiä on, en kiellä. Joulussa on paljon hommaa ja aatto yhtä minuuttiaikataulua. Oltiin nuorina niin nössöjä, että suostuttiin kiertämään aatto vanhemmilla. Nyt tässä ollaan eletty jo pitkään vaihetta "viimeinen joulu" ja mies on sitä mieltä, että sitä ei saa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Stressiä on, en kiellä. Joulussa on paljon hommaa ja aatto yhtä minuuttiaikataulua. Oltiin nuorina niin nössöjä, että suostuttiin kiertämään aatto vanhemmilla. Nyt tässä ollaan eletty jo pitkään vaihetta "viimeinen joulu" ja mies on sitä mieltä, että sitä ei saa lopettaa.
Laitatte nyt jo vihdoin kunnon rajat, että yhden pitää kuolla vuoden aikana tai muuten ette mene käymään.
Vierailija kirjoitti:
Lisähuomautuksena, että sitä viimeistä joulua ei tule jos käytte. Se viimeinen joulu voi olla ihan hyvin viime joulu.
Tulee stressitön joulu, ollaan ostettu kaikki ruuat ja siivous oli helppoa kun oli melko siistiä valmiiksi. Nyt vain odotellaan joulua 🎄😊
Stressatkoon ja hössöttäköön muut. Joulu on mulle niin yhdentekevää aikaa, että enpä siihen paukkujani laita. Kuusi on, kun se on kaunis ja lapsille tärkeä. Parit paketit lapsille ostettu. Jouluruuat ostettu valmiina, kalapainotteisesti. Kinkkusiivut valmiina. Porkkanalaatikon teen itse, kun kaikki tykkää siitä ja on itse tehden parasta. Toivon että sähkönhinta on pyhinä maltillinen, niin saan jonain päivänä karjalanpaistin muhimaan uuniin oikein pitkäksi aikaa. Joululeivonnaisiksi riittää luumutortut. Jos joku inspiroituu leipomaan muuta saa leipoa. Minua ei kiinnosta. Joulu vietetään elokuvia katsellen, lukien ja ulkoillen.
Stressaava. Tuli ero kun tuli lopulta mitta täyteen tuota miestä. Nyt sitten lasten takia koitetaan vetää minuutti kerrallaan mahdollisimman vähän traumatisoivasti. Tai mä koitan, tuosta ei voi ikinä tietää mitä keksii.
En stressaa joulusta, eikä ole syytä löytääkään stressin aihetta. Vietän joulua sen mukaan kuin hyväksi koen, joten jos en jaksa joulua en vietä joulua. Puolison ja muiden läheisten kuolemat ovat hyydyttäneet joulujeni viettoa joinakin vuosina, mutta annan surun silloin tulla ja miksi yksinäinen aaton kävelyhetki voi olla mielenrauhalle parempi kuin ahdistua joulupöydän ääressä sukulaisten kanssa. Aina pitää kuulostella omaa oloa ja tunnelmia, koska stressi kertoo vain siitä ettei hallitse tilannetta ja haluaisi tehdä ihan muuta. Kyllä ihmiset ympärillä ymmärtävät, tekevät yhteistyötä, jos asioista keskustellaan avoimesti ja selkeästi kerrotaan mikä on oma tilanne.Ja jos eivät ymmärrä omat rajat pitää yrittää vetää.
Jouluun kuuluu aivan kaikkea ja miksi joulua ei kannata rajata mielessään tietynlaiseksi idylliksi.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen passiivisaggressiivinen epeli olet, ap.
Esität "mukaviattoman" kysymyksen, mutta samassa yhteydessä kehaiset itseäsi ja suoritustasi samalla syyllistäen lukijaa.
Ihmisten elämäntilanteista kun et tiedä mitään, on hyvin todennäköistä, että lukijana on hlö jolla on stressiä ties mistä, ei ehkä vain joulusta. Tai ehkäpä joulusta ei olekaan stressiä mutta jostakin muusta on, topiccina voi olla vaikka sairaudet tai jopa kuolema. Ei siinä kaivata jonkun av-besserwisserin aloituksia joista puuttuu täysin tilanne-ja tunneäly.
Ja vastaus kysymykseesi, ei stressaa, ihanan levollinen ja onnellinen olo, kumpikin lapsi kotona, ollaan terveinä *kopkopkop" ja hyvää ruokaa+herkkuja tiedossa sekä ennenkaikkea yhteistä aikaa ilman kelloa, myös joulunpyhien jälkeen.
Passiivisaggressiivinen epeli 😂😂
Kiitos nauruista!
Stressitön kerrankin. En edes tiedä , vietänkö huomenna joulua vai pidänkö tavallisen päivän ja vaikka siivoan kotia. Ehkä teen jouluruokaa tai sitten jotain ihan muuta. Tämä on uutta, koska ennen olen noudattanut jouluperinteitä mutta tänä vuonna ei jaksa.
Minulla N54 ei ole koskaan siviilielämässä ollut joulu stressiä. Suurimman osan aikuisiän jouluaatoista olen ollut yksin. En siis "vietä" joulua. Muutamat elementit pitää olla, vähän jotain perinteistä jouluruokaa jotka ostan valmiina ja 1 rasia suosikkisuklaatani. Sytytän ehkä 1 kynttilän. Se on siinä.
Monet joulut on mennyt jossain välimeren auringon alla (suosittelen). Muutamat joulut nuorempana meni töissä, sekin oli ihan ok, tuli hyvä tili eikä tarvinnu miettiä joulua (yksin). Sillon stressiä oli siitä että saadaan 800 miestä syötettyä 3x päivässä oikeaan aikaan ja ruoka riittää.
JOS minulla olisi perhe, en stressaisi. Ostaisin ruoat valmiina ja muutamat lahjat hyvissäajoin. En opettaisi lapsiakaan siihen hysteriaan ja krääsäpaljouteen ja hössötykseen. Kyllä se joulu tulee vähemmälläkin. Pikemminkin ehkä korostaisin heille yhdessäolon ja -tekemisen sekä tärkeyttä.
Meillä pieni 1v lapsi ja ollaan menossa jouluksi molempiin mummuloihin.
Vaimon mielestä oli pakko ostaa kinkku, tehdä itse laatikot ja rosolli, 3 erilaista omatekoista suklaata / tryffleitä tms, juustokakku, keksejä, torttuja ja pipareita toki itse tehdystä taikinasta. Suursiivous pitää tehdä ja lahjat hankkia kaikille. Molemmat töissä kaikki arkipäivät ja lapsella diagnosoitiin alkuviikolla korvatulehdus.
Ihan asiallisesti kysyin, että voisiko näistä jättää edes jotain pois, ainakin noista leipomuksista. Että kuka syö jouluruoat meiklä kotona, kun mennään koko jouluksi muualle. Siivous, lahjat ja vaikka pari leipomusta, että riittäisikö se? Ettei olisi niin stressaavaa, että voisi yöllä nukkua ja yleensä levätä nyt kun sairaus alkaa parantua ja töissä deadlinet ohi.
Suuttui kun pilaan joulun.
Stressaava. Koti on sotkuinen ja sukulaisia pitää kestitä vaikkei huvittaisi.
Ei ressiä. Asia on just jetsulleen näin, miten ap. sanoo.
Stressitön. Jouluaattona syödään tyttären ja ex-puolison kanssa jouluateria hänen kotonaan. Muuten ollaan rauhallisissa merkeissä tytön kanssa kotosalla. Syödään meidän herkkuruokia ja mulla on kaks kirjaa. Tapaninpäivän jälkeen sit taas töihin ja ihan mielellään.
Minä olen lapsuuteni joulut reissannut paikasta toiseen joten oman lapseni kanssa päätin että vietämme joulun kotona oman perheen kanssa.
Hyvää joulua kaikille <3