Kuinka monen kuukauden tulot sinulla on säästössä pahan päivän varalle?
Mulla on melkein 5 kuukauden nettopalkka säästötilillä.
Kommentit (51)
66 kuukautta, joista 34 kk olisi heti "irroitettavana". Lisäksi on 50% velattomasta asunnosta, jossa asun lapseni kanssa.
Todellisuudessa ootte kaikki valehtelevia persaukisia.
13,2 kk nettipalkka. Minusta tärkeämpää on se että kuinka monta kuukautta säästöillä pärjää pakollisista menoista. Eihän kaikki tule nettopalkalla toimeen edes kuukautta, vaan saa tukia päälle. Minä tulisin pelkillä säästöilläni toimeen noin 20 kuukautta jos nykyinen menojen taso säilyisi.
3kk. Olen pienen lapsen äiti ja palannut hetki sitten työelämään. Elän melkein yhtä köyhästi kuin kotihoidontuki-aikana, jotta säästöön jäisi mahdollisimman paljon. Ja ostin ekan oman auton! Ihana tunne.
Kolmen kuukauden rahat tilillä ja taas tulee eläke ensimmäisenä päivänä tilille, siitä laitan taas heti säästötilille pahan päivän varalle. Ennen eläkkeelle jääntiä kannattaa maksaa velat pois.
70-80 kun rahasto-osuuksien voitoista pitää maksaa vielä verot. 30 vuotta säästänyt keskipalkasta, jotta vanhuus olisi turvattu.
Minulla on 17 senttiä tilillä.
-Sossupummi ikiopiskelija
11 kk:n nettotulot säästötilillä. Kun palkka tulee, siirrän sinne edellisestä palkasta jäänyttä rahaa. Joka kuukausi ei voi ja välillä sieltä siirrän takaisin, mikäli on tarve (joulu, remontti tms.) Melkein vuosi oli välissä kun en pystynyt siirtämään yhtään säästöön. Rahastoihin menee nettopalkasta 10%, eli 200€/kk. Rahastot eivät nyt ole tuottavia, mutta jossain vaiheessa tilanne korjaantuu.
Reilun kahden kuukauden. Ensi vuoden kiristän vyötä ja säästän tehokkaammin. Maksoin asuntolainan vuosi sitten, sen jälkeen remontoin keittiön ja muutenkin uusin kodin sisustuksen. Sinne meni.
100-150 kuukauden edestä löytyy rahaa. Olen miettinyt töiden teon lopettamista.
Säästöjen vertaaminen _tuloihin_ on typerää, ja perustunee oletukseen että joku kuukausi kaikki tulot kulutetaan. Oikea tapa miettiä säästöjen riittävyyttä on verrata niitä _menoihin_. Eli monenko kuukauden menot säästöillä kattaa.
Esim itsellä jää ylimääräistä joka kuukausi noin 70% tuloista, ts nettotulot on noin kolminkertaiset menoihin nähden. Sijoituksia ja säästöjä on noin viiden vuoden (nykyisten) tulojen verran, mutta ne riittäisivät noin 20 vuoden elämiseen nykymenoilla.
Noin vuoden nettotulot. Kulutuksen ajaminen minimiin niin sillä pärjää n. 1,5 vuotta. Kymppitonni pitää vähintään olla aina siltä varalta, että jos iskee jokin ikävämpi tauti niin pääsee lääkäriin. En aio kuolla julkisen puolen hoitojonoon. Tarvittaessa saan irti 30 000 jos pitää käydä Saksassa tmv. hoidossa. Tulevaisuudessa varattomat eivät saa mitään hoitoja Suomessa, kun rahat on loppu. Kannattaa varautua jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Noin vuoden nettotulot. Kulutuksen ajaminen minimiin niin sillä pärjää n. 1,5 vuotta. Kymppitonni pitää vähintään olla aina siltä varalta, että jos iskee jokin ikävämpi tauti niin pääsee lääkäriin. En aio kuolla julkisen puolen hoitojonoon. Tarvittaessa saan irti 30 000 jos pitää käydä Saksassa tmv. hoidossa. Tulevaisuudessa varattomat eivät saa mitään hoitoja Suomessa, kun rahat on loppu. Kannattaa varautua jo nyt.
Me ihmiset ollaan kyllä erilaisia. Itse en ikinä maksaisi hoidoista vaan kulutan rahat matkoihin ja elämyksiin. Kuolema tulee meille kaikille enkä näe eroa elänkö 74 vai 78 vuotiaaksi. Se, millä täytän elinvuodet on paljon tärkeämpi kuin vuosien lukumäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ihmiset ollaan kyllä erilaisia. Itse en ikinä maksaisi hoidoista vaan kulutan rahat matkoihin ja elämyksiin. Kuolema tulee meille kaikille enkä näe eroa elänkö 74 vai 78 vuotiaaksi. Se, millä täytän elinvuodet on paljon tärkeämpi kuin vuosien lukumäärä.
Meinaatko etteivät nuoremmat sairastu? Se ero kun voi olla siinä elääkö 45 vai 85 vuotiaaksi.
Minulla on noin 200 kuukaudeksi säästöjä. Jos lasketaan ett pärjään 1200 eurolla kuukaudessa.
Viisi vuotta matalapalkka-alalla ja päälle koronnousu + kaikkien hintojen nousu niin talous on pysyvästi ja syvästi kuralla. Tästä ei nousta ihan helpolla. Ei vaikka korot puolittuisi.